AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #21 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! jeg har endelig blitt gravid etter å ha prøvd i 7 år (IVF). er i uke 6 idag, og jeg holder meg unna det aller meste som kan påvirke embryoet negativt. Og vet man skal være forsiktig med lakris. Så jeg lurte på om noen her har prata med legen om det samme og som vet om det går greit eller om det er fyfy? 😅 skal ikke til legen før om 3 uker😵💫 Anonymkode: c8a8d...56e Ja, du kan spise tyrkisk pepper- i moderasjon. Hvis du skal komme over anbefalingene tror jeg du må spise 10 esker ifa i uka. Du finner trygg informasjon om kosthold på myndighetenes offentlige nettsider, så du trenger ikke vente til legetimen med å få svar. Anonymkode: a0114...eba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #22 Del Skrevet 23. februar 2024 katties skrev (16 timer siden): Dummest jeg har hørt noensinne. Skjønner du at forskningen på omtrent alt gjøres utenfor Norge? Er jo ikke slik at de smhar lakris i vannet ut av vannkrana i Finnland og at ekstra i tillegg altså ikke er anbefalt. Er ganske like forhold her og der. Kanskje dummeste du har hørt, men har du lest hvor mye forskning som er falsk forskning? Hvor mye forskning som er kjøpt og betalt? Hvor mye forskning som er publisert uten at forskningen er godkjent og gjennomført på en slik måte at forskningen er troverdig? Tvilsomt at du har det. Skal man ta lakris da siden det er det tråden handler om. For hvert eneste land du sjekker - vil forskningen si ulike ting. Noe forskning sier man kan spise så mye som 250g i uka uten at det har innvirkning. Annen forskning sier man bør holde seg under 100g og sånn fortsetter det. En finsk forskning sier man ikke skal spise noe lakris. En annen sier man kan spise lakris, bare ikke daglig.. Et og samme land... Hvilken av disse to forskningen er mest troverdig eller korrekt? Fakta er at ikke EN eneste gang har noe gått "galt" i ett svangerskap som kan vises tilbake til lakris. Og hadde det kunnet det, så ville det vært sensasjonelt og skrevet om over alt. At man ikke skal spise mye lakris gjelder ikke bare gravide. Det gjelder alle pga dets påvirkning på blodtrykk etc. Årsaken til at norske myndigheter ikke oppgir en bestemt mengde som er trygg er fordi det er så vanskelig å finne ut, fordi det er individuelt. Mye forskning skjer utenfor landets ja - men bare fordi noe mer merket forskning betyr ikke at det er reelt eller sant. Derfor skal man forholde seg til de anbefalinger og råd som er i det landet man faktisk bor og lever i. Kildekritikk, sunn fornuft kommer man VEEEEELDIG langt med. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Forsåvidt enig, men hadde jeg brukt 7 år på å bli gravid hadde jeg nok ikke tatt risikoen med at noe kunne skje, i tillegg tankene som kommer etterpå om jeg hadde spist lakris og noe faktisk hadde skjedd… Er ikke bare, bare å få en prematur baby, det er jo noe som virkelig bør unngås om man kan. Anonymkode: a4bfe...02f Har brukt 4 år på å bli gravid jeg. Betalt dyrt for det også. Men noen biter lakris her og der spiser jeg fremdeles. Både ivf lege, fastlege og jordmor sier det er helt greit og ingen fare. Anonymkode: 460ce...ef0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #23 Del Skrevet 23. februar 2024 katties skrev (16 timer siden): Dummest jeg har hørt noensinne. Skjønner du at forskningen på omtrent alt gjøres utenfor Norge? Er jo ikke slik at de smhar lakris i vannet ut av vannkrana i Finnland og at ekstra i tillegg altså ikke er anbefalt. Er ganske like forhold her og der. Enig. Å ikke lese forskning fra andre land er latterlig. Mistenker at de som stoler blindt på norsk helsevesen ikke forstår engelsk Anonymkode: bd647...e6c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #24 Del Skrevet 23. februar 2024 Jeg elsker tyrkisk pepper, og spiste det i svangerskapet, men det gikk ca en pose i uka. Så bare ikke spis for mye av det. Her så brukte jeg 3 år på og bli gravid, og hadde 7 SA før. Anonymkode: 005e6...ae8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #25 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Å ikke lese forskning fra andre land er latterlig. Mistenker at de som stoler blindt på norsk helsevesen ikke forstår engelsk Anonymkode: bd647...e6c Handler ikke om å ikke lese forskning fra utlandet.. Det handler om kildekritikk og det å vite at selv om noe er merket forskning så er ikke det ens betydene med at dette er gyldig forskning, godkjent forskning eller ikke kjøpt og betalt resultater. Ca 50% av all forskning er ugyldig eller ikke godkjent. Det publiseres over 1.5 millioner forskningsartikler hvert år.. Så er ganske mange som faktisk ikke kan stoles på. Man kan per i dag finne forskning som støtter et hvert synspunkt når det kommer til helse, klima, mat, medikamenter, ulike behandlinger etc.. Så forskning betyr IKKE at noe er reelt og kan stoles blind på. Skal man belite seg på forskning må man se på: - Hvem har forsket på temaet? - Hvor stor var studien? - Kan resultatene gjenskapes i andre studier? - Er studien godkjent som forskningstudie? - Hvem har finansiert studien? - Hvor mange runder inneholdt studien? Lakris KAN forårsake ulike risikoer. Ingen tvil om det. Men det betyr ikke at Finsk eller Dansk eller Amerikansk studie er 100% rett.. Særlig siden de 3 sier ulike ting.. Vi bor i Norge. Helserådene fra helsemyndighetene i Norge er basert på EU og norden. Og mer enn gode nok å forholde seg til. Anonymkode: 460ce...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. februar 2024 #26 Del Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje dummeste du har hørt, men har du lest hvor mye forskning som er falsk forskning? Hvor mye forskning som er kjøpt og betalt? Hvor mye forskning som er publisert uten at forskningen er godkjent og gjennomført på en slik måte at forskningen er troverdig? Tvilsomt at du har det. Skal man ta lakris da siden det er det tråden handler om. For hvert eneste land du sjekker - vil forskningen si ulike ting. Noe forskning sier man kan spise så mye som 250g i uka uten at det har innvirkning. Annen forskning sier man bør holde seg under 100g og sånn fortsetter det. En finsk forskning sier man ikke skal spise noe lakris. En annen sier man kan spise lakris, bare ikke daglig.. Et og samme land... Hvilken av disse to forskningen er mest troverdig eller korrekt? Fakta er at ikke EN eneste gang har noe gått "galt" i ett svangerskap som kan vises tilbake til lakris. Og hadde det kunnet det, så ville det vært sensasjonelt og skrevet om over alt. At man ikke skal spise mye lakris gjelder ikke bare gravide. Det gjelder alle pga dets påvirkning på blodtrykk etc. Årsaken til at norske myndigheter ikke oppgir en bestemt mengde som er trygg er fordi det er så vanskelig å finne ut, fordi det er individuelt. Mye forskning skjer utenfor landets ja - men bare fordi noe mer merket forskning betyr ikke at det er reelt eller sant. Derfor skal man forholde seg til de anbefalinger og råd som er i det landet man faktisk bor og lever i. Kildekritikk, sunn fornuft kommer man VEEEEELDIG langt med. Har brukt 4 år på å bli gravid jeg. Betalt dyrt for det også. Men noen biter lakris her og der spiser jeg fremdeles. Både ivf lege, fastlege og jordmor sier det er helt greit og ingen fare. Anonymkode: 460ce...ef0 Ja, skulle jo trodd jeg kunne lese forskning... fordi jeg har utdanning i det 🙄 Det er ikke god kildekritikk når man bare velger det som passer en. Hadde du lest studiet så hadde du villt at de målte effektene var STORE (barna var støtte, hadde høyere BMI, hadde 2,3 ganger så høy risiko for ADHD, og scorte i gjennomsnitt 7 IQ-poeng lavere, begynte åuberteten en del tidligere, som ofte gir mer adferdsutfordringer). Glycirrhizin er er kraftig inhibitor av et enzym som bryter ned kortikosteroider i placenta. Effekten så man over ca 500 mg glycyrrhizin, som er 250 g lakris/dag. Det sies at man skal spise under 50 g/dag da, men det blir jo egentlig under ca 35 g/dag. 35 g lakris er avbildet under. Slik lakrid inneholder 0,2% lakris, tyrkisk pepper inneholder 0,3% = 22 gram max per dag. I tillegg er det jo ikke slik at enten er man over og ser hele effekten eller så er man under og får null effekt - derfor er det anbefalt å bare unngå. Endret 23. februar 2024 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #27 Del Skrevet 23. februar 2024 katties skrev (4 minutter siden): Ja, skulle jo trodd jeg kunne lese forskning... fordi jeg har utdanning i det 🙄 Det er ikke god kildekritikk når man bare velger det som passer en. Hadde du lest studiet så hadde du villt at de målte effektene var STORE (barna var støtte, hadde høyere BMI, hadde 2,3 ganger så høy risiko for ADHD, og scorte i gjennomsnitt 7 IQ-poeng lavere, begynte åuberteten en del tidligere, som ofte gir mer adferdsutfordringer). Glycirrhizin er er kraftig inhibitor av et enzym som bryter ned kortikosteroider i placenta. Effekten så man over ca 500 mg glycyrrhizin, som er 250 g lakris/dag. Det sies at man skal spise under 50 g/dag da, men det blir jo egentlig under ca 35 g/dag. 35 g lakris er avbildet under. I tillegg er det jo ikke slik at enten er man over og ser hele effekten eller så er man under og får null effekt - derfor er det anbefalt å bare unngå. Ikke uenig i noe av det.. Og ulik lakris inneholde ulik mengde glycyrrhizin, og man får lakris uten glycyrrhizin.. Det er ikke så svart hvitt som 90% av de som kommenterer saker ang lakris på dette forumet skal ha det til, det er også de samme som kun ser på én forskning de tilfeldig finner for å støtte oppunder svartmalingen de slenger ut i kommentarer. De har også sett på effekten av hvor mange dager på rad man inntar lakrisen for å se på eventuell risiko for symptomer og skade. Noen tyrkisk pepper, eller biter pingvin lakris ( som man forøvrig hvis man tar 35g som utgangspunkt kan spise mellom 25 og 30 biter av) Anonymkode: 460ce...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #28 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke uenig i noe av det.. Og ulik lakris inneholde ulik mengde glycyrrhizin, og man får lakris uten glycyrrhizin.. Det er ikke så svart hvitt som 90% av de som kommenterer saker ang lakris på dette forumet skal ha det til, det er også de samme som kun ser på én forskning de tilfeldig finner for å støtte oppunder svartmalingen de slenger ut i kommentarer. De har også sett på effekten av hvor mange dager på rad man inntar lakrisen for å se på eventuell risiko for symptomer og skade. Noen tyrkisk pepper, eller biter pingvin lakris ( som man forøvrig hvis man tar 35g som utgangspunkt kan spise mellom 25 og 30 biter av) Anonymkode: 460ce...ef0 Ble sendt avgårde litt raskt* Noen tyrkisk pepper, eller biter pingvin lakris ( som man forøvrig hvis man tar 35g som utgangspunkt kan spise mellom 25 og 30 biter av) er ikke katastrofe. Man kan spise lakris uten at verken foster eller mor tar skade av dette under graviditet. Forskirkghetsregelen for lakris gjelder ikke bare gravide. De gjelder generelt sett alle. Jordmor sier det er ok, lege sier det er ok, ivf leger sier det er ok. Hadde det vært så kritisk som mange her skal ha det til, så ville det vært strengere regler, mer oppfølging (som med rusmidler, alkohol,nikotin) ved inntak av lakris. Anonymkode: 460ce...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. februar 2024 #29 Del Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ble sendt avgårde litt raskt* Noen tyrkisk pepper, eller biter pingvin lakris ( som man forøvrig hvis man tar 35g som utgangspunkt kan spise mellom 25 og 30 biter av) er ikke katastrofe. Man kan spise lakris uten at verken foster eller mor tar skade av dette under graviditet. Forskirkghetsregelen for lakris gjelder ikke bare gravide. De gjelder generelt sett alle. Jordmor sier det er ok, lege sier det er ok, ivf leger sier det er ok. Hadde det vært så kritisk som mange her skal ha det til, så ville det vært strengere regler, mer oppfølging (som med rusmidler, alkohol,nikotin) ved inntak av lakris. Anonymkode: 460ce...ef0 Jeg glemte å nevne: andte studier sier også at glycirrhizin er en svak mutagen. Altså: noe økt sjanse for fosterskader. Verdt å sjekke om det er andre ting i lakris som egentlig gjør at man spiser det: f.eks. at man mangler kalsium. I tillegg er det f.eks. de siste årene blitt mye økning i drikking av lettbrus, inkludert under graviditet. Det ene her er koffeinet, og det andre er aspartam som også gir en ganske stor økning i tilfeller av ADHD i barn (en boks og over per dag øker risiko over 3 ganger). Dette gjelder både under graviditet og ved amming. Kombinerer man det senere med over 1 t med skjerm/dag for barn under 6 år, tror jeg, så er det nesten ikke til å unngå at barnet får dårlig konsentrasjonsevene. Generelt er det i det siste veldig mye mat som inneholder mye man ikke burde ha i seg. Det brukes mye media, mange er ikke like sosiale som folk var før. Det lover rett og slett ikke bra for fremtidens barn... Når det gjelder råd fra helsepersjonell... jeg har vært borti alt for mange dårlige råd til at jeg stoler på alt. Er heldigvis utdannet i et fagfelt der en del medisin inngår, så kan selv vurdere en god del ting, men blir ganske skuffet over mangel på kunnskap hos enkelte. Det er mye fokus på at gravide ikke skal stresse, så mange får beskjed om at de kan gjøre en del ting som egentlig ike er bra for dem. I tillegg mangler det noe kunnskap som er helt vanlig i andre land. F.eks: jeg hadde veldig mye vann i kroppen under første graviditet og fikk beskjed om at det var ingenting å gjøre med. Det er ikke riktig...! I andre land vet man at man må kutte ned på visse typer karbohydrater når slikt skjer - når jeg fikk samme problem igjen så tok jeg det rådet, og plutselig hadde jeg veldig mye mindre hevelse. Det er en del ting innenfor helse der Norge ligger 30-40 år etter. Endret 23. februar 2024 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #30 Del Skrevet 23. februar 2024 Jeg droppet lakris hele svangerskapet. Synes det var et lite offer for den fine jenta som kom ❤️ Anonymkode: 164f8...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken.stille Skrevet 23. februar 2024 #31 Del Skrevet 23. februar 2024 Ja jeg spiser litt lakris, men langt fra like mye som jeg gjorde før graviditet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #32 Del Skrevet 23. februar 2024 For meg holder det å spise kanskje 3 biter lakrisgodteri i mnd. Jeg kan ikke fatte at det skal påvirke babyen negativt etter det jeg har lest om lakris. Anonymkode: 9a4b9...356 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #33 Del Skrevet 24. februar 2024 Her cravet jeg lakris mer enn noe annet i begge svangerskap. Har spist store mengder. Både for å døyve kvalme og som ren craving jeg ikke har klart å styre unna. I perioder en pose tyrkisk pepper daglig. Vil ikke anbefale andre å spise så mye, men det har gått fint. Har likevel lavere blodtrykk i svangerskapene enn utenom svangerskapene. Har heller ikke gått mye opp i vekt, under 10 kg i graviditeten. Det betyr ikke at det går fint for alle. Anonymkode: 811a4...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #34 Del Skrevet 24. februar 2024 Ja, jeg forholdt meg til norske helseanbefalinger 🙂 Anonymkode: bf105...015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå