_ems Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 Hei dere! jeg har hatt tilbakevendende depresjon som diagnose de siste ti årene, og prøvd det meste av antidepressiva uten noe bemerkelsesverdig effekt. Det som funket best på meg var fontex, men den ga ekstrem matlyst og vektøkning - så jeg klarte ikke stå på den. For to-tre år siden fikk jeg også ADD-diagnosen (vet at det kun er ADHD nå, men på papiret fikk jeg ADD), men reagerer dårlig på sentralstimulerende midler. Jeg ønsker derfor å høre erfaringer rundt wellbutrin, for enten/både ADHD og depresjon. Hvilke bivirkninger fikk dere? Hvordan oppleves medikamentet? Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 For meg har den vært en av de bedre antidepressiva jeg har prøvd i løpet av 30 år. Jeg har blitt roligere (mindre rastløs, ADHD), mine depressive nedturer har blitt mildere og jeg har ikke gått opp noe i vekt. Sliter litt med kvalme, men det er helt greit da jeg prøver å gå ned i vekt. (Blir kvalm hvis jeg spiser "for mye") Ellers så er det de vanlige antidepressiva-bivirkningene som litt flatere stemningsleie, hodepine, problemer med å sove (må ta medisinen på morgenen!), seksuell dysfunksjon (ting tar litt tid for å fungere) og munntørrhet (har oppfølging av tannlege gratis). Anonymkode: 76df5...93c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Jeg har brukt Wellbutrin i flere omganger da jeg sliter med tilbakevennende depresjon og angst. Har nå forstått at jeg må stå på dem i lang tid. Første gangen ble jeg veldig plaget av munntørrhet. Men andre gangen kom ikke det som en bivirkning. Jeg er kvalm i perioder, men det går helt fint. Ingen økt matlyst og ingen plager med at jeg har flatt stemningsleie eller andre vanlige bivirkninger. Det er anbefalt å ta de om morgenen mtp søvn. De har virket veldig godt for min del, jeg er veldig fornøyd med dem. Anonymkode: 4b1cb...248 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 1 hour ago, _ems said: Hei dere! jeg har hatt tilbakevendende depresjon som diagnose de siste ti årene, og prøvd det meste av antidepressiva uten noe bemerkelsesverdig effekt. Det som funket best på meg var fontex, men den ga ekstrem matlyst og vektøkning - så jeg klarte ikke stå på den. For to-tre år siden fikk jeg også ADD-diagnosen (vet at det kun er ADHD nå, men på papiret fikk jeg ADD), men reagerer dårlig på sentralstimulerende midler. Jeg ønsker derfor å høre erfaringer rundt wellbutrin, for enten/både ADHD og depresjon. Hvilke bivirkninger fikk dere? Hvordan oppleves medikamentet? Takk for svar! Jeg går på Wellbutrin nå i ca 1 mnd på 300g men merker ikke noe egentlig, annet enn at jeg kanskje spiser mindre. Men er fortsatt trist og lei og har ikke fokus. Har gått på Fluoexetin, og der gikk jeg opp 11 kg og ble helt flat i følelsene og det likte jeg ikke. Anonymkode: 1c430...55e
_ems Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2024 Tok første på morgenen idag - veldig spent!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #7 Skrevet 22. februar 2024 Har god erfaring med Wellbutrin i fht både adhd og depresjon. Man må være obs på at det også brukes som et nikotinavveningsmiddel, som det også var ment for i utgangspunktet og at man skal være forsiktig og måteholden med alkoholbruk mens man tar Wellbutrin pga fare for arytmier og stans kombinert med alkoholinntak grunnet adrenalin/noradrenalin-reseptorene i kroppen. For meg var mangel på matlyst og vektnedgang en negativ bivirkning ved Wellbutrin, da jeg hadde en bmi på 15 fra før av, ble aldri sulten og klarte ikke å spise grunnet munntørrhet. Så hodet fikk det bedre pga synapse/reseptor-virkningen og jeg følte meg angstfri og sov bedre, men vektnedgang og at mitt sosiale liv måtte reduseres var negativt. Sexlysten var som før, men er nymfoman-ish (ikke som singel, men om jeg har følelser for en mann) og dette ble slitsomt for samboer. Jeg ble enda mer kåt på han og det ble et problem i lengden. Lykke til.❤️ Anonymkode: 71533...83f
_ems Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #8 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har god erfaring med Wellbutrin i fht både adhd og depresjon. Man må være obs på at det også brukes som et nikotinavveningsmiddel, som det også var ment for i utgangspunktet og at man skal være forsiktig og måteholden med alkoholbruk mens man tar Wellbutrin pga fare for arytmier og stans kombinert med alkoholinntak grunnet adrenalin/noradrenalin-reseptorene i kroppen. For meg var mangel på matlyst og vektnedgang en negativ bivirkning ved Wellbutrin, da jeg hadde en bmi på 15 fra før av, ble aldri sulten og klarte ikke å spise grunnet munntørrhet. Så hodet fikk det bedre pga synapse/reseptor-virkningen og jeg følte meg angstfri og sov bedre, men vektnedgang og at mitt sosiale liv måtte reduseres var negativt. Sexlysten var som før, men er nymfoman-ish (ikke som singel, men om jeg har følelser for en mann) og dette ble slitsomt for samboer. Jeg ble enda mer kåt på han og det ble et problem i lengden. Lykke til.❤️ Anonymkode: 71533...83f Er så godt å høre at du har god erfaring med wellbutrin! Når jeg har søkt etter erfaringer har det ikke vært så veldig mye positivt å oppdrive dessverre - men så prøver jeg å tenke at vi mennesker er veldig flinke til å skrike ut når ting ikke er bra, men kanskje ikke så flinke til å dele når det er positivt og fint🥰 jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere, så skal følges opp veldig nøye i forhold til vekt/BMI. De med spiseforstyrrelser skal jo egentlig ikke stå på wellbutrin nettopp pga den bivirkningen der, men det blir litt valget mellom pest eller kolera for min del, fordi jeg ikke har noe livsglede uten medisiner dessverre.. På fontex mistet jeg totalt sexlyst og mulighet for orgasme, så en mellomting mellom det og det du beskriver hadde vært nydelig! Tusen takk!
svartkatt Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 Jeg gikk fra efexor til wellbutrin uten nedtrapping og opptrapping, så vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre. Det var legen som sa dette skulle gå bra. Men jeg orket ikke mer enn en uke. Det føltes som jeg gikk rundt i en sky. Føltes fjernt og uvirkelig. Har lest om flere som har hatt helt forferdelige bivirkninger i flere måneder før de gikk over og wellbutrin begynte å bli et bra medikament. Bra det funker fort for andre.
_ems Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2024 svartkatt skrev (Akkurat nå): Jeg gikk fra efexor til wellbutrin uten nedtrapping og opptrapping, så vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre. Det var legen som sa dette skulle gå bra. Men jeg orket ikke mer enn en uke. Det føltes som jeg gikk rundt i en sky. Føltes fjernt og uvirkelig. Har lest om flere som har hatt helt forferdelige bivirkninger i flere måneder før de gikk over og wellbutrin begynte å bli et bra medikament. Bra det funker fort for andre. Uff, det er kjipt.. Jeg følte det sånn på fontex, tok vel 10 uker før jeg følte meg levende.. De fire første ukene var grusomme, jeg BARE lå på sofaen - helt apatisk og sov av og på..
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #11 Skrevet 22. februar 2024 Jeg begynte på de for noen måneder siden og merkt for virkning. Merket en del uro i kroppen i starten, men ellers ingen store bivirkninger. Kvalm har jeg vært, og spist mindre mmen det er på vei til å avta nå. Nå er det helst om morgen litt etter pillene at jeg blir kvalm. Effekten er ikke så god som jeg hadde håpet, samtidig vet jeg jo ikke hvor jeg hadde vært uten dem heller. Anonymkode: f72d8...875
_ems Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #12 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg begynte på de for noen måneder siden og merkt for virkning. Merket en del uro i kroppen i starten, men ellers ingen store bivirkninger. Kvalm har jeg vært, og spist mindre mmen det er på vei til å avta nå. Nå er det helst om morgen litt etter pillene at jeg blir kvalm. Effekten er ikke så god som jeg hadde håpet, samtidig vet jeg jo ikke hvor jeg hadde vært uten dem heller. Anonymkode: f72d8...875 Tusen takk for svar!! Fint å høre at det har LITT effekt, men trist at den ikke er så god som ønsket.. Sender deg en klem🥰 1
_ems Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #13 Skrevet 23. februar 2024 Dag 2 idag, litt skjelvinger og hodepine, ellers greit foreløbig!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #14 Skrevet 23. februar 2024 Det er bra. Jeg merket mest på den skjelvingen/uroen dag 5 eller noe slikt. Fant ut at jeg måtte avstå fra kaffe en periode. Det varte bare et par dager. Den virker jo på noradrenalin så det er jo naturlig at den gir litt uro en stund. Anonymkode: 7916c...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå