Gå til innhold

Samværs hos foresatte med null grenser og rutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man henge seg opp i hvordan samvær foregår hos den med helgesamvær?

Barn i 10-13 års alder fråtser i godis fredag til mandag morgen, sovner på sofaen i det de står og går i alt ifra kl 22 til 03 på natten, ingen tannpuss og er ikke ute på noe som helst - sitter pal foran tv hele helgen.

De møter rene og pene på skolen mandag morgen.

Overse eller kommentere?

Kjør diskusjon - helst med argumenter for det du mener

Anonymkode: 89295...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er kanskje en slik far du beskriver over, men tenk litt på barna og den foreldren som har samværet. 

De må ha litt sommerferie følelse de også. De sier fra når de er sliten. Jeg og min kone kan gå å legge oss 2300 på fredagen, sliten etrer jobb og studier. Da hender det at 11 åringen pusser tenna 2330 og at 14 åringen tar et par 3 spill med vennene sine på xbox/pc.

De tar ikke skade av å skape gode minner samt ha en god relasjon til tillitspersoner i livene sine.

Anonymkode: 52794...b0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De må ha litt sommerferie følelse de også. De sier fra når de er sliten.

Ingen har godt av sommerferiefølelse året rundt.

Hadde bekymret meg mest for søvnen. Ungdom trenger mye søvn, og helger bør ikke avvike mye fra resten av uken.

Godteri hadde jeg oversett.

Anonymkode: 592eb...ffd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei

Jeg er kanskje en slik far du beskriver over, men tenk litt på barna og den foreldren som har samværet. 

De må ha litt sommerferie følelse de også. De sier fra når de er sliten. Jeg og min kone kan gå å legge oss 2300 på fredagen, sliten etrer jobb og studier. Da hender det at 11 åringen pusser tenna 2330 og at 14 åringen tar et par 3 spill med vennene sine på xbox/pc.

De tar ikke skade av å skape gode minner samt ha en god relasjon til tillitspersoner i livene sine.

Det du beskriver her er jo langt fra det samme som TS beskriver. 
Mitt barn kom alltid hjem fra helgesamvær og var utslitt. Trengte gjerne 2-3 dager på å hente seg inn igjen. 
Det som skjer da er jo at samværsforelder lar ting skli så kraftig ut at det går ut over skole og trening i hverdagen. 
Ferier blander jeg meg ikke i, men det er jo langt fra ok at barnet ikke fungerer i hverdagen etter samvær. 
Man er faktisk forelder uavhengig av om man har 2 eller 12 dager sammen med barnet! 

Anonymkode: 189b1...845

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei

Nå virker det som TS beskriver barn som går helt på selvstyr - ikke tannpuss, sover hele natta på sofaen og generelt ikke har noen grenser. 

Jeg hadde helgesamvær med min far, som ville at hans helger skulle være gøy - ingen grenser og ikke noe "alvor". Og, han ble en gøy pappa, uten alvor - men han ble aldri noe annet heller. Alltid når jeg senere i livet har trengt råd og hjelp fra noen, så er det mamma jeg ringer. Jeg deler på en måte ingen ekte erfaringer med pappa, bare fjas. Javisst var det gøy, men om det var noe bra for meg, og for forholdet vårt? Jeg mener nei.

Anonymkode: 092f8...ad7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil det å "legge seg opp i dette" føre til et fortsatt godt samarbeidsmiljø med den andre forelderen TS? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei

Men hvordan tror du det hadde vært hvis moren gjorde akkurat det samme? Og hvorfor mener du det kun er moren sin oppgave å skape gode, selvstendige mennesker av deres felles barn? De skal etter hvert bli til voksne som kan tilpasse seg rutiner i forbindelse med utdanning og på arbeidsplasser og kan bidra i samfunnet. Hvordan tror du de klarer seg i forhold til eksamen eller på et arbeidssted med sommerferierutiner hele tiden?

Det er ditt ansvar også, hvorfor gjør du ikke noe for at ungene dine skal blir klare for å gå ut i verden og klare seg selv?

Skrevet

Du kan ikke styre hva som foregår hos den andre forelderen. Omsorgssvikt skal man selvsagt ikke ignorere, men dette er veldig langt unna omsorgssvikt. Det er ikke din standard og din oppdragermetode som er den eneste riktige. Ville du likt om han kom og kritiserte hvordan du gjorde det når barna er hos deg? Hvordan tror du videre samarbeid blir hvis du skal stikke nesen din opp i hva som foregår når barna er hos far? Du må innse at fordelen, og også ulempen, med å være skilt er at man ikke lenger har noe som helst man skulle sagt om hva som foregår i den andres hjem. 

Anonymkode: dc3a5...7a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal man henge seg opp i hvordan samvær foregår hos den med helgesamvær?

Barn i 10-13 års alder fråtser i godis fredag til mandag morgen, sovner på sofaen i det de står og går i alt ifra kl 22 til 03 på natten, ingen tannpuss og er ikke ute på noe som helst - sitter pal foran tv hele helgen.

De møter rene og pene på skolen mandag morgen.

Overse eller kommentere?

Kjør diskusjon - helst med argumenter for det du mener

Selvfølgelig skal man det, når samværet går utover barnas helse- som det i stor grad gjør når feilernæring (bare snop) manglende tannstell (hallo karies!) og manglende søvnrutiner og manglende aktivitet foregår flere dager i måneden.

Jeg hadde tatt en alvorssamtale med den andre forelderen. Det går fint an å kose seg i samværshelgene uten at man skal gi slipp på alt av rutiner og grensesetting og rett og slett bedrive omsorgssvikt (neglekt) ovenfor egne barn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke styre hva som foregår hos den andre forelderen. Omsorgssvikt skal man selvsagt ikke ignorere, men dette er veldig langt unna omsorgssvikt. Det er ikke din standard og din oppdragermetode som er den eneste riktige. Ville du likt om han kom og kritiserte hvordan du gjorde det når barna er hos deg? Hvordan tror du videre samarbeid blir hvis du skal stikke nesen din opp i hva som foregår når barna er hos far? Du må innse at fordelen, og også ulempen, med å være skilt er at man ikke lenger har noe som helst man skulle sagt om hva som foregår i den andres hjem. 

Tvert i mot. Svikt i omsorgen handler ikke bare om hvorvidt barna blir utsatt for vold og overgrep eller ei.

Begrepet favner bredt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva tror du egentlig omsorgssvikt er for noe?

Det som blir beskrevet i hi er jo akkurat omsorgssvikt. 

Anonymkode: 6bdc9...8a2

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at det ts beskriver er omsorgssvikt. Ingen rutiner, grenser eller noe å forholde seg til. Elendig ernæring. Ikke noe stell. Mangel på søvn. 

Anonymkode: 2f11d...6b4

• Liker 3
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Vil det å "legge seg opp i dette" føre til et fortsatt godt samarbeidsmiljø med den andre forelderen TS? 

Observeres fra utsiden - ikke mine aper og ikke mitt sirkus. 

Har selv barn, og jeg hadde flippet i vinkel om det var mine barn - men jeg holder klokelig munn. Bare nysgjerrig på hva "gjengs over" tanker om dette er der ute i samfunnet.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville lagt meg opp i det ja om mitt barn ble utsatt for omsorgssvikt hos far.

Anonymkode: 76fcb...b32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...