Gå til innhold

Musikkskolen MUNO erfaringer

Martelè

Anbefalte innlegg

Hallo : )

Er det noen av dere som har vært student på den norske musikkskolen MUNO og kan dele deres erfaring?
Jeg vurderer å bli elev der ila året og lære piano, på min lokale skole.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk der i ett semester for et par år siden på gitarkurs. Var fornøyd med lærer, og spesielt at du kunne gi anonym tilbakemelding om hvordan du syntes det fungerte (lærer ba meg fylle ut et anonymt spørreskjema som gikk til administrasjonen). Jeg sluttet etter et halvt år da jeg synes det ble for dyrt i lengden.

Anonymkode: dd723...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet tenkte du?Eg har hatt 6 piano timer hos dem det er helt greit ,men ikke det beste.De er ikke så flinke til å lage en konkret plan for elevene sine.Så sant at man ska velge sangene man liker,men hva med musikkteori, metronome bruk og å bli kjent med ulike skalaer. 

Hvis målet ditt er å lærer spille akkord å spille i pop sanger så kanskje du kan velge dem. Men hvis du ønske spiller klassisk stykke eller mer avansert sangene så vil jeg gjøre litt mer research først. Selv har eg spilt piano i 4 år. Eg lærte alt fra bunnen med musikkteorien og hele pakken.

Også er jeg enig med h*n oppe det er for dyrt .Prisen samsvar ikke med kvalitet .

Endret av ostekage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostekage skrev (15 timer siden):

Hvor i landet tenkte du?Eg har hatt 6 piano timer hos dem det er helt greit ,men ikke det beste.De er ikke så flinke til å lage en konkret plan for elevene sine.Så sant at man ska velge sangene man liker,men hva med musikkteori, metronome bruk og å bli kjent med ulike skalaer. 

Hvis målet ditt er å lærer spille akkord å spille i pop sanger så kanskje du kan velge dem. Men hvis du ønske spiller klassisk stykke eller mer avansert sangene så vil jeg gjøre litt mer research først. Selv har eg spilt piano i 4 år. Eg lærte alt fra bunnen med musikkteorien og hele pakken.

Også er jeg enig med h*n oppe det er for dyrt .Prisen samsvar ikke med kvalitet .

Penger er for såvidt ikke et problem for meg, men selvsagt er det viktig at kvaliteten på
opplæringa er tilstrekkelig. Her jeg bor, er første time gratis. Så jeg skal prøve det først.

Det er overhodet ikke pop musikk jeg skal spille. No way. Jeg er komponist og lager original
moderne orkestermusikk. Fordelen med å lære piano er at man kan da bruke denne kunnskapen
til å skrive stykker for "alle" instrumenter (plugins). Piano er også et suverent instrument for
å lage drama underscores og ambient musikk. Dette har jeg veldig lyst til å lære,
siden jeg foreløbig bare klarer å lage aggressiv musikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visceral skrev (1 time siden):

Penger er for såvidt ikke et problem for meg, men selvsagt er det viktig at kvaliteten på
opplæringa er tilstrekkelig. Her jeg bor, er første time gratis. Så jeg skal prøve det først.

Det er overhodet ikke pop musikk jeg skal spille. No way. Jeg er komponist og lager original
moderne orkestermusikk. Fordelen med å lære piano er at man kan da bruke denne kunnskapen
til å skrive stykker for "alle" instrumenter (plugins). Piano er også et suverent instrument for
å lage drama underscores og ambient musikk. Dette har jeg veldig lyst til å lære,
siden jeg foreløbig bare klarer å lage aggressiv musikk

Hvis prisen ikke er vesentlig, kunne kanskje Kolibri Musikkakademi være et annet alternativ; de tilbyr undervisning for voksne og gir også gratis prøvetime - forutsatt at de er i nærheten av der du bor (skolen er bare å finne i Oslo og Stavanger):

https://www.kolibrimusikkakademi.no/kurstilbud/pianokurs-for-voksne/

Billige er de ikke - kr.6282 for et semester med 20 minutters timer, kr.7974 med 30 minutters timer og kr.9972 med 40 minutters timer, men den østeuropeiske måten å lære på gir gode praktiske resultater, og alle lærerne ser ut til å være derfra.

Samtidig er jeg litt usikker på forholdet mellom elektronisk musikk og vanlig pianoopplærig, men kjente musikere som Jean-Michel Jarre eller Vangelis lærte begge å spille piano som barn, så de hadde dette som grunnlag for videre utvikling.

Uansett lykke til videre med musikken og pianospillingen; dette er et flott instrument til komposisjon som følge av allsidigheten spill med to hender gir, og mange musikere som er kjent for å spille andre instrumenter, kan også spille piano.

Anonymkode: 6e8e4...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis prisen ikke er vesentlig, kunne kanskje Kolibri Musikkakademi være et annet alternativ; de tilbyr undervisning for voksne og gir også gratis prøvetime - forutsatt at de er i nærheten av der du bor (skolen er bare å finne i Oslo og Stavanger):

https://www.kolibrimusikkakademi.no/kurstilbud/pianokurs-for-voksne/

Billige er de ikke - kr.6282 for et semester med 20 minutters timer, kr.7974 med 30 minutters timer og kr.9972 med 40 minutters timer, men den østeuropeiske måten å lære på gir gode praktiske resultater, og alle lærerne ser ut til å være derfra.

Samtidig er jeg litt usikker på forholdet mellom elektronisk musikk og vanlig pianoopplærig, men kjente musikere som Jean-Michel Jarre eller Vangelis lærte begge å spille piano som barn, så de hadde dette som grunnlag for videre utvikling.

Uansett lykke til videre med musikken og pianospillingen; dette er et flott instrument til komposisjon som følge av allsidigheten spill med to hender gir, og mange musikere som er kjent for å spille andre instrumenter, kan også spille piano.

Takk for info. Jeg er absolutt åpen for å forflytte meg og reise til andre steder.
En musikalsk reise. Forhåpentligvis ender den i AIR Studios London haha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visceral skrev (33 minutter siden):

Takk for info. Jeg er absolutt åpen for å forflytte meg og reise til andre steder.
En musikalsk reise. Forhåpentligvis ender den i AIR Studios London haha

Det som tar en del tid tid når man begynner å spille piano, er å trene opp tilstrekkelig styrke og smidighet i fingrene, så det kan være lurt med litt trening på egen hånd, og YouTube kan være til hjelp i så måte; sjekk ut for eksempel Jazer Lee - han kommer med mange nyttige tips, også når det gjelder andre ting enn selve spillingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som tar en del tid tid når man begynner å spille piano, er å trene opp tilstrekkelig styrke og smidighet i fingrene, så det kan være lurt med litt trening på egen hånd, og YouTube kan være til hjelp i så måte; sjekk ut for eksempel Jazer Lee - han kommer med mange nyttige tips, også når det gjelder andre ting enn selve spillingen.

Ja jeg er litt nervøs. Det å kordinere to hender i harmoni er tricky.
Det kan derfor være best for meg å begynne med rolige ambient stykker der notene er spredd fra hverandre,
Det er som regel det jeg har gjort i musikken min i DAWs.
Om jeg lykkes i å lære piano så kan jeg anse det som et kvantesprang i livet, absolutt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visceral skrev (16 timer siden):

Ja jeg er litt nervøs. Det å kordinere to hender i harmoni er tricky.
Det kan derfor være best for meg å begynne med rolige ambient stykker der notene er spredd fra hverandre,
Det er som regel det jeg har gjort i musikken min i DAWs.
Om jeg lykkes i å lære piano så kan jeg anse det som et kvantesprang i livet, absolutt

Hadde samme problem da jeg begynte å spille der de to hendene levde hvert sitt liv, og løste dette med relativt enkle rytmeøvelser - hvis man bruker metronom, eller fast rytme i musikkprogrammet på PC-en, får man dette stødig.

Spiller man en slik rytme på eksempelvis et bord, der VH er venstre hånd, HH er høyre hånd, 1 er slag, mens 0 ikke er det, har man et mønster i håndbevegelsene i 4/4-takt:

VH: 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000

HH: 1000 1010 1000 1010 1000 1111 1000 1111 1011 1011 0011 0011 1110 1110 0110 0110

Etter hvert som dette begynner å falle på plass, kan man utvide med mer kompliserte rytmer i høyre hånd som 1101, 1001, 0101 eller 0110 - såkalte synkoper; da begynner dette å svinge.

Neste skritt kan bli å doble slagene i venstre hånd, slik at man får 2 slag i stedet for 1:

VH: 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010 1010

HH: 1000 1010 1000 1010 1000 1111 1000 1111 1011 1011 0011 0011 1110 1110 0110 0110

Når man har fått øvd inn dette, kan man i stedet for å holde den samme rytmen i venstre, variere den mellom de to hendene og bruke 4 slag som grunnrytme i stedet for 1 eller 2:

VH: 1111 1111 1010 1010 1111 1111 0010 0010 1111 1111 1011 1011 etc.

HH: 1010 1010 1111 1111 0010 0010 1111 1111 1011 1011 1111 1111 etc.

Dette kan by på problemer til å begynne med når de to hendene har forskjellig styrke, men etter hvert sitter det, og hjernen forstår denne logiske oppdelingen av håndbevegelsene.

Så kan man erstatte håndflaten med enkeltfingre, og begynne med for eksempel finger 3 (langfingeren) med samme rytmeoppsett, finger 2 (pekefingeren), finger 4 (ringfingeren) og finger 5 (lillefingeren); de to siste fingrene er ofte de svakeste rent fysisk, og trenger mest trening.

Øvelser av denne typen kan man gjøre mens man gjør andre ting, som å høre på musikk der man følger sangens rytme, eller se en film; det tar tid å få en stødig koordinasjon mellom hendene, men til slutt, etter å ha gjort dette gang på gang, blir det omtrent like naturlig som å gå ned en trapp - der bevegelsene skjer automatisk uten at man tenker over dette.

Lykke til videre, og fortsatt god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...