AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Barnet på 12 år datt og slo/ vred kneet i går. Klager nå over vondt kne både foran på/ i kneet og på baksiden av kneet. Barnet synes det er vondt å gå. Gjør ikke vondt når barnet har kneet i ro. Barnet ønsker lege. Hva tenker folk? Hadde det vært meg og mitt kne hadde jeg holdt det i ro og sett ann et par dager. Men hva hadde du valgt å gjøre om det var ditt barn? Anonymkode: d535c...d4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet på 12 år datt og slo/ vred kneet i går. Klager nå over vondt kne både foran på/ i kneet og på baksiden av kneet. Barnet synes det er vondt å gå. Gjør ikke vondt når barnet har kneet i ro. Barnet ønsker lege. Hva tenker folk? Hadde det vært meg og mitt kne hadde jeg holdt det i ro og sett ann et par dager. Men hva hadde du valgt å gjøre om det var ditt barn? Anonymkode: d535c...d4e Du tuller nå? Anonymkode: ee934...23c 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Dra til legevakten med en gang. Ellers blir det "ung ufør" på 18 års dagen. Anonymkode: e1513...d85 2
Maskinfører Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 Om barnet ønsker lege så ja gjør det det er ikke alt man ser mange barn kan holde ting inne i seg
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tuller nå? Anonymkode: ee934...23c Tuller med hva? Anonymkode: d535c...d4e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tuller med hva? Anonymkode: d535c...d4e At du ikke får barnet til lege uten å spørre her. Anonymkode: f7c21...434 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At du ikke får barnet til lege uten å spørre her. Anonymkode: f7c21...434 Jo. Barnet får lege det. Bare lurte på om det er «overdrevet» 🤷♀️ Ikke de blideste sekretærene man møter på om morgenen. De vil helst ikke snakke med en om man må ringe inn for sykdom/ skade… Anonymkode: d535c...d4e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Hvis det var mitt barn, ville jeg antagelig ha avventet om barnet bare hadde litt vondt, men fortsatt kunne gå på foten. Ikke noen grunn til å bli så dramatisk. Uansett, dersom barnet insisterer, så kan man jo rinte fastlegen og ta en tur innom. Dette er ikke så akutt at det er nødvendig å oppsøke legevakt. Anonymkode: 6b4f3...d7f 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det var mitt barn, ville jeg antagelig ha avventet om barnet bare hadde litt vondt, men fortsatt kunne gå på foten. Ikke noen grunn til å bli så dramatisk. Uansett, dersom barnet insisterer, så kan man jo rinte fastlegen og ta en tur innom. Dette er ikke så akutt at det er nødvendig å oppsøke legevakt. Anonymkode: 6b4f3...d7f Nettopp. Takk!!!! Kneet er ikke hovent og ikke «revet av» liksom… skjønner at barnet har vondt og tar såklart en telefon til lege i morgen om det trygger barnet. Regner vel med at det «kun» er avlaste beinet noen dager og se om det blir bedre.. men mulig det faller tyngre om det er legen som sier det 😅😆 Anonymkode: d535c...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #10 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp. Takk!!!! Kneet er ikke hovent og ikke «revet av» liksom… skjønner at barnet har vondt og tar såklart en telefon til lege i morgen om det trygger barnet. Regner vel med at det «kun» er avlaste beinet noen dager og se om det blir bedre.. men mulig det faller tyngre om det er legen som sier det 😅😆 Anonymkode: d535c...d4e Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du må spørre her når barnet selv ønsker lege. Hvorfor ikke da bare ringe og få time uten å ta det til vurdering og få støtte herfra? Det er viktig å kunne være en trygg, støttende voksen, ikke tvile på barnet legitime ønsker om en sjekk av skadet kne. Når du skader ditt kne Jan du vurdere selv om du går til legen eller ikke. Anonymkode: b8456...bd4 2
Susan Sto Helit Skrevet 22. februar 2024 #11 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barnet på 12 år datt og slo/ vred kneet i går. Klager nå over vondt kne både foran på/ i kneet og på baksiden av kneet. Barnet synes det er vondt å gå. Gjør ikke vondt når barnet har kneet i ro. Barnet ønsker lege. Hva tenker folk? Hadde det vært meg og mitt kne hadde jeg holdt det i ro og sett ann et par dager. Men hva hadde du valgt å gjøre om det var ditt barn? Anonymkode: d535c...d4e Om datteren din vred kneet i går, så burde dere vært på legevakten og fått sjekket at det ikke var noe kritisk galt allerede i går. Det er forskjell på et slag og en vridning. En vridning kan føre til at leddbånd er røket. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #12 Skrevet 22. februar 2024 Min minste er en dramaqueen. Her hadde jeg sett an et vondt kne litt før vi dro til lege. Min største er en tøffing, og vi dro til legen først dagen etter atmbrudd fordi h*n bare hadde litt vondt 🫣 Stol på magefølelsen, og er du i tvil så ta en telefon og rådfør deg med legekontoret. 🙂 Anonymkode: 030bb...f31 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #13 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tuller med hva? Anonymkode: d535c...d4e Selvfølgelig oppsøker du lege. Har folk blitt så hjelpeløse? Anonymkode: ee934...23c
Stoltskeiv Skrevet 22. februar 2024 #14 Skrevet 22. februar 2024 Kan være brudd. Så ville sjekket det sp fort som mulig. Spesielt når det gjør vondt å gå. Hvis det ikke gjør vondt når kneet er i ro, så gjør det sikkert vondt når det beveges. Om det er noe, så kreves det behandling med en gang, ellers kan det få store konsekvenser
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #15 Skrevet 22. februar 2024 Kan hende skaden utløste en latent schlatters, apofysitt eller jumpers knee også. 12 år gamle jenter er som regel midt i en vekstspurt. Hadde tatt en tur til lege, eventuelt fysioterapeut dersom det ikke gir seg ila en ukes tid. Anonymkode: d9c4e...09a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #16 Skrevet 22. februar 2024 Min fastlege henvist til fysiopterapeut, så jeg ville bestilt time hos fysioterapeut. Det er gratis for barn her jeg bor. Anonymkode: bba51...0eb
Gjest Annas1992 Skrevet 22. februar 2024 #17 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min fastlege henvist til fysiopterapeut, så jeg ville bestilt time hos fysioterapeut. Det er gratis for barn her jeg bor. Anonymkode: bba51...0eb Det kan være fint med en legetime for å utelukke at det er noe galt først. Skulle det være noe med bein eller leddbånd i kneet bør man jo ikke rett på trening.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #18 Skrevet 22. februar 2024 Susan Sto Helit skrev (5 timer siden): Om datteren din vred kneet i går, så burde dere vært på legevakten og fått sjekket at det ikke var noe kritisk galt allerede i går. Det er forskjell på et slag og en vridning. En vridning kan føre til at leddbånd er røket. Og det er det uansett ikke noe akutt ved. Ikke noe kritisk med et leddbånd som er røket. Det er ikke ø-hjelp. Anonymkode: e62ab...0f4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #19 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og det er det uansett ikke noe akutt ved. Ikke noe kritisk med et leddbånd som er røket. Det er ikke ø-hjelp. Anonymkode: e62ab...0f4 Her jeg bor er det ikke noe unormalt å reise på skadelegevakten med skader som skjer utenom vanlig åpningstid for legekontoret. Strengt tatt er det vanlig å dra på skadelegevakten med alle skader, ettersom legekontoret ikke har røntgen eller andre tilgjengelige verktøy. Vi har blitt bedt om å komme direkte til skadelegevakten ved slike hendelser. (Av legene på legevakten) Om TS er usikker, går det an å ringe legevakten og spørre om veiledning. De har et telefonnummer for "ikke akutte" henvendelser også. Å dra via fastlegen opptar faktisk bare en del av fastlegens allerede begrensede tid, og gjør at ande som har behov for akutt-time hos fastlegen må vente lenger. (Fastlegen her har 2 mnd ventetid for "ikke hast" og mulighet for å få time på dagen eller dagen etter, dersom det faktisk haster. Men fastlegen kan ikke gjøre annet enn å henvise videre ved skader.) Anonymkode: 6d029...f75
Wilma89 Skrevet 22. februar 2024 #20 Skrevet 22. februar 2024 Hvis barnet kunne gå på kneet, det ikke er rødt, varmt eller hovent ville jeg avventer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå