Gå til innhold

Peoteiner: må de fordeles prosentvis utover dagen eller kan man få i seg mest mulig per måltid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner h is jeg skal fordele dem ut over flere måltider. Bruker å drikke yt sin proteinmelk istedenfor skummetmelk for å få i meg det ekstra. 

Men så tenkte jeg, at hvis jeg blander proteinshaken (22 gr protein) med 3 dl proteinmelk (20 gr protein), så får jeg i meg 40 av de 100 jeg skal ha i meg ila dagen. Jeg tar shake etter trening. Men er det slik at det burde fordeles mer jevnt utover dagen istedenfor så stort innhold på en shake? 

Anonymkode: 9c498...05b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen klarer ikke å ta opp mer enn ca 20 gram pr måltid, så det bør fordeles.

Anonymkode: 91865...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt omdiskutert, og avhenger også av hva slags type måltid. Forskningen er ikke helt soleklar her.
Generelt vil opptaket kunne være større for næringsrik mat (siden fordøyelsessystemet bruker lengre tid på å hente ut proteinene).

40 gram protein for et av måltidene burde ikke være noe problem.

Det som er anbefalt er 0.4 gram protein per kg kilo kroppsvekt per måltid, hvor man spiser 4 måltider om dagen. 

For eksempel, en person på 60 kilo vil derfor måtte innta ( 60 *1,8 ) / 4 = 27 gram proteiner per måltid.

Endret av drohatha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet ny studie på dette, her oppsumert av @maksprestasjon, samt kilder. 

IMG_2271.jpeg

IMG_2272.jpeg

Anonymkode: a17e0...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok proteiner h is jeg skal fordele dem ut over flere måltider. Bruker å drikke yt sin proteinmelk istedenfor skummetmelk for å få i meg det ekstra. 

Men så tenkte jeg, at hvis jeg blander proteinshaken (22 gr protein) med 3 dl proteinmelk (20 gr protein), så får jeg i meg 40 av de 100 jeg skal ha i meg ila dagen. Jeg tar shake etter trening. Men er det slik at det burde fordeles mer jevnt utover dagen istedenfor så stort innhold på en shake? 

Anonymkode: 9c498...05b

Det skal godt la seg gjøre og ikke få i seg nok proteiner. All mat minus sukker og olje inneholder proteiner som så lenge man har et variert kosthold og får i seg nok kalorier dekker man greit proteinbehovet 

Anonymkode: 20227...df6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal godt la seg gjøre og ikke få i seg nok proteiner. All mat minus sukker og olje inneholder proteiner som så lenge man har et variert kosthold og får i seg nok kalorier dekker man greit proteinbehovet 

Stemmer ikke 😅 når jeg ikke fokusere på protein ligger jeg på sirka 50 gram, som er alt for lite. Har økt mye i muskelmasse og mistet fett etter jeg startet å ligge over 120 men det krever litt.

Anonymkode: bbd76...d8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stemmer ikke 😅 når jeg ikke fokusere på protein ligger jeg på sirka 50 gram, som er alt for lite. Har økt mye i muskelmasse og mistet fett etter jeg startet å ligge over 120 men det krever litt.

Anonymkode: bbd76...d8a

I utgangspunktet stemmer det jo. Hadde proteinmangel vært et stort problem i samfunnet hadde man fått høre om det. Og det er også en kjensgjerning at mange tror de trenger mer protein enn det egentlig gjør.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være 20-30 gr proteiner i alle måltider. Eksempler på kilder:

Egg, kylling, kalkun, fisk, sjømat, kjøtt, syrnede meieriprodukter, proteinpulver, nøtter, frø, bønner, kikerter, quinoa, bokhvete, linser, tempeh og tofu.

Utrolig mye godt man kan lage til frokost, lunsj og middager med listen over 😋

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
drohatha skrev (11 timer siden):

Det er vel litt omdiskutert, og avhenger også av hva slags type måltid. Forskningen er ikke helt soleklar her.
Generelt vil opptaket kunne være større for næringsrik mat (siden fordøyelsessystemet bruker lengre tid på å hente ut proteinene).

40 gram protein for et av måltidene burde ikke være noe problem.

Det som er anbefalt er 0.4 gram protein per kg kilo kroppsvekt per måltid, hvor man spiser 4 måltider om dagen. 

For eksempel, en person på 60 kilo vil derfor måtte innta ( 60 *1,8 ) / 4 = 27 gram proteiner per måltid.

Beklager avsporingen, men hvor kommer 1.8 fra i regnestykket? Spør fordi jeg ikke skjønner 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg ikke den, men leste nylig ny forskning på dette. Før trodde man at man måtte spise innen kort tid etter trening, men det har vist seg å være feil. Det vil ikke være noe forskjell på om man spiser 5 eller 2 måltider på en dag, om det er lik mengde protein

Anonymkode: 89021...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I utgangspunktet stemmer det jo. Hadde proteinmangel vært et stort problem i samfunnet hadde man fått høre om det. Og det er også en kjensgjerning at mange tror de trenger mer protein enn det egentlig gjør.

Det er jo riiiiimelig stor forskjell på å få i seg nok protein til å ikke få proteinmangel, og det å få i seg nok til å støtte godt oppunder en aktiv livsstil med mål om muskelvekst og prestasjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonyme-meg said:

Beklager avsporingen, men hvor kommer 1.8 fra i regnestykket? Spør fordi jeg ikke skjønner 🙈

Avhengig av aktivtetsnivå og treningsform så trenger man typ 1.2 til 1.8 gram protein per kg kroppsvekt. 
Maksen kroppen klarer å syntentisere er rundt 1.8 gram protein pr kg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 22.2.2024 den 15.11):

Det er jo riiiiimelig stor forskjell på å få i seg nok protein til å ikke få proteinmangel, og det å få i seg nok til å støtte godt oppunder en aktiv livsstil med mål om muskelvekst og prestasjon.

Ja men det er fortsatt en kjensgjerning at mange tror at man trenger mer proteiner enn det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...