Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For å fortsette min post - Her er hva Gemini sier om hva som er skjedd teknologisk de siste 50 årene:

Store teknologiske fremskritt de siste 50 årene (kronologisk):

1970-tallet:

• 1971: Mikroprosessorens oppfinnelse
  • 1973: Første mobiltelefonen
  • 1975: Første personlige datamaskinen (Altair 8800)
  • 1977: VHS-videobåndspilleren

1980-tallet:

• 1981: Den første bærbare datamaskinen (Osborne 1)
  • 1983: CD-platen
  • 1984: Første Macintosh-datamaskinen
  • 1989: World Wide Web oppfinnes

1990-tallet:

• 1993: Den første smarttelefonen (IBM Simon)
  • 1996: DVD-platen
  • 1998: Google grunnlegges
  • 1999: Napster lanseres, og starter den digitale musikkrevolusjonen

2000-tallet:

• 2001: Wikipedia lanseres
  • 2004: Facebook lanseres
  • 2005: YouTube lanseres
  • 2007: iPhone lanseres

2010-tallet:

• 2010: iPad lanseres
  • 2011: Google+ lanseres
  • 2012: Instagram lanseres
  • 2015: Apple Watch lanseres

2020-tallet:

• 2020: COVID-19-pandemien fører til en akselerering av digitalisering
  • 2021: Metaverse-konseptet tar fart
  • 2022: Kunstig intelligens (AI) fortsetter å utvikle seg raskt
  • 2023: Kvantecomputere begynner å bli mer vanlige

Dette er bare et utvalg av de store teknologiske fremskrittene som har skjedd de siste 50 årene. Det har skjedd en enorm utvikling på mange forskjellige områder, og det er vanskelig å si hva fremtiden vil bringe. Men det er sikkert at teknologien vil fortsette å spille en viktig rolle i våre liv.

Andre bemerkelsesverdige fremskritt:

• Utviklingen av internett og mobilnettverk har revolusjonert kommunikasjon og informasjonsdeling.
  • Fremskritt innen medisinsk teknologi har ført til lengre levetid og bedre behandling av sykdommer.
  • Romfartøy har utforsket solsystemet vårt og sendt tilbake bilder og data som har utvidet vår forståelse av universet.
  • Fornybar energi blir stadig viktigere for å møte våre energibehov.

Teknologien har potensiale til å løse mange av verdens største utfordringer, men det er viktig å bruke den på en ansvarlig måte. Vi må sørge for at teknologien kommer alle til gode, og at den ikke forsterker ulikheter eller fører til negative konsekvenser for miljøet.

Så, for de av dere som sier at "nei, det skjer ikke - det er bare bullshit" - Tenk hvor mye som er skjedd bare de siste 50 årene og hvor fort det er gått.

Endret av imagineme
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva er grunnen til at alle kvinner mellom 17 og 70 har en dildo, men veldig få menn har fleshlight?

Hva er forskjellen på å stimulere seg selv med en gummipinne, et gummihull eller en gummidukke?

Anonymkode: a1f05...adc

Anatomien, er lettere å runke og stramme til med hånda enn å fingre seg med korte og tynne fingre. Samtidig med andre hånda gni klitten 😄

Anonymkode: 1e77a...797

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En kone som er god mot sin mann vil sørge for at mannen er god mot henne også. Jeg sier ikke at kvinner skal bære alt ansvaret, men noe ansvar har de jo. Det å være utro handler bare om å få dekt behov de ikke får dekt ellers i relasjonen. Grunnen til at mange menn er utro er jo fordi de er fanget av forpliktelser i nåværende relasjon, og vil oppnå alt de kan for å få dekket sine behov uten å måtte miste det de allerede har investert i fra før. 

Syns forøvrig det er fascinerende hvordan du og andre kvinner gang på gang begynner å peke på mannen og ser kun på utfallet av en situasjon. Og aldri hva som ledet opp til dette utfallet. 

Menn blir sammen med kvinner fordi de vil ha dem, og fordi det er nyttig å være i en relasjon. Samme med kvinner som ser etter X, Y og Z i en mann fordi det er nyttig, og fordi de vil ha en slik mann i livene sine. Partnerskap er ikke bare begjær og kjærlighet, men også praktisk. Sånn, da har jeg forklart relasjoner for deg og dine medsøstre.

Anonymkode: d0bde...794

Det å  være utro er et valg og en handling man må stå for selv. Jeg er usikker på om vi har samme oppdragelse, men i min bok, tar man ansvar for egne handlinger og står for dem. Om menn er fanget, kan de ikke være utro. De må ha mulighet til å gjøre egne handlinger for å sjarmere noen til å ligge med dem. Alle menn og kvinner burde peke på personen som har vært utro, som er mannen i dette tilfelle. Jeg forstår ikke hvordan man kan si at en mann er god mot sin kone når han ligger rundt, ser på henne som en investering og lurer på hvofor hun ikke vil "gi ham" sex. Menn flest ser ikke på kvinner som en investering. Ingen vil ha en sånn mann i livet sitt. Hvordan er dine fiender da? Jeg kan ikke. Er dette din definisjon av relasjoner? Kan jeg spørre  om du har søsken?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er grunnen til at alle kvinner mellom 17 og 70 har en dildo, men veldig få menn har fleshlight?

Hva er forskjellen på å stimulere seg selv med en gummipinne, et gummihull eller en gummidukke?

Fordi mange av oss kvinner er ikke sterke nok i hendene for å tilfredsstille oss selv. 

Anonymkode: 2d74c...d9d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En kone som er god mot sin mann vil sørge for at mannen er god mot henne også. Jeg sier ikke at kvinner skal bære alt ansvaret, men noe ansvar har de jo. Det å være utro handler bare om å få dekt behov de ikke får dekt ellers i relasjonen. Grunnen til at mange menn er utro er jo fordi de er fanget av forpliktelser i nåværende relasjon, og vil oppnå alt de kan for å få dekket sine behov uten å måtte miste det de allerede har investert i fra før. 

Syns forøvrig det er fascinerende hvordan du og andre kvinner gang på gang begynner å peke på mannen og ser kun på utfallet av en situasjon. Og aldri hva som ledet opp til dette utfallet. 

Menn blir sammen med kvinner fordi de vil ha dem, og fordi det er nyttig å være i en relasjon. Samme med kvinner som ser etter X, Y og Z i en mann fordi det er nyttig, og fordi de vil ha en slik mann i livene sine. Partnerskap er ikke bare begjær og kjærlighet, men også praktisk. Sånn, da har jeg forklart relasjoner for deg og dine medsøstre.

Som en tidligere bedratt kone og samboer kan jeg si at mennene i mitt tilfelle fikk dekket alle behovene i senga, pluss alle andre behov. Det var de som sluttet med sex og rettet blikket utover, fordi begge har blitt sammen med meg av andre grunner enn tiltrekning. De fant meg ikke fysisk tiltrekkende, så det var ingenting med "lite flink kone" å gjøre.

Skrevet

Herregud - Hvis denne tråden skal dreie seg om hva som kan automatiseres innen puling så er det vel bare å ta en tur til en eller annen sexleketøy butikk? Der finnes jo alt mellom himmel og jord. Appstyrt puling av dildo og tilsvarende av fleshlight.

Her snakker vi om AI - Robotikk - hva som faktisk er fremtiden i form av en fremtidig kjæreste.

Jeg tror det kommer til å skje og i tillegg kommer til å bli normalisert. Om det skjer de nærmeste 50 eller 100 årene vites ikke, men om det kommer til å bli slutten av jorda slik vi kjenner den i dag tror jeg. Men, som med alt så blir vi vant med de endringene som skjer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen forskjell, men om man sier at leketøyet er din kjæreste er det uvant for mange.

• Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, Helene1982 said:

Det å  være utro er et valg og en handling man må stå for selv. Jeg er usikker på om vi har samme oppdragelse, men i min bok, tar man ansvar for egne handlinger og står for dem. Om menn er fanget, kan de ikke være utro. De må ha mulighet til å gjøre egne handlinger for å sjarmere noen til å ligge med dem. Alle menn og kvinner burde peke på personen som har vært utro, som er mannen i dette tilfelle. Jeg forstår ikke hvordan man kan si at en mann er god mot sin kone når han ligger rundt, ser på henne som en investering og lurer på hvofor hun ikke vil "gi ham" sex. Menn flest ser ikke på kvinner som en investering. Ingen vil ha en sånn mann i livet sitt. Hvordan er dine fiender da? Jeg kan ikke. Er dette din definisjon av relasjoner? Kan jeg spørre  om du har søsken?

Jeg ser du famler og sliter med å forstå poenget mitt. Jeg melder meg også ut av det vi to diskuterer sammen fordi du har nå måtte ty til å diskutere meg. Det er da jeg veit at kvinnfolk ikke har noe bedre å komme med. Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Som en tidligere bedratt kone og samboer kan jeg si at mennene i mitt tilfelle fikk dekket alle behovene i senga, pluss alle andre behov. Det var de som sluttet med sex og rettet blikket utover, fordi begge har blitt sammen med meg av andre grunner enn tiltrekning. De fant meg ikke fysisk tiltrekkende, så det var ingenting med "lite flink kone" å gjøre.

Når gutta gjør som i ditt tilfelle så har jeg ikke noe annet enn dyp sympati for kvinner som blir lurt og bedratt. I dette tilfellet var det jo ikke du som var den kjipe parten. Her er det gutta som var de som fortjener all skyld. Du gjorde alt du kunne og fortjener en mann som elsker deg like mye tilbake. Det finnes mørke personlighetstrekk hos begge kjønn og du var dessverre den som ble utsatt for dette fra mannfolk du ble samboer med. Sender deg en virtuell klem og håper du har det bedre nå ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser du famler og sliter med å forstå poenget mitt. Jeg melder meg også ut av det vi to diskuterer sammen fordi du har nå måtte ty til å diskutere meg. Det er da jeg veit at kvinnfolk ikke har noe bedre å komme med. Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld

Når gutta gjør som i ditt tilfelle så har jeg ikke noe annet enn dyp sympati for kvinner som blir lurt og bedratt. I dette tilfellet var det jo ikke du som var den kjipe parten. Her er det gutta som var de som fortjener all skyld. Du gjorde alt du kunne og fortjener en mann som elsker deg like mye tilbake. Det finnes mørke personlighetstrekk hos begge kjønn og du var dessverre den som ble utsatt for dette fra mannfolk du ble samboer med. Sender deg en virtuell klem og håper du har det bedre nå ❤️

Du melder deg ut av diskusjonen fordi jeg diskuterer? Og da vet du at kvinnfolkikke har noe å komme med? … Og det er jeg som famler og sliter? Ok? Svakt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Helene1982 said:

Du melder deg ut av diskusjonen fordi jeg diskuterer? Og da vet du at kvinnfolkikke har noe å komme med? … Og det er jeg som famler og sliter? Ok? Svakt

Du er ikke i stand til å ta poenget mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke i stand til å ta poenget mitt.

Det at jeg ikke er enig med deg, er ikke det samme som at jeg ikke tar poenget ditt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (22 minutter siden):

Det er ingen forskjell, men om man sier at leketøyet er din kjæreste er det uvant for mange.

Jeg har sett mange kommentarer fra middelaldrende kvinner her inne om at de har gitt opp dating, menn har ikke noe å by på lengre og de er fornøyd med dildoen sin.

Det er rett nok et stykke derfra og til å erklære at dildoen er en kjæreste, men kanskje første generasjon slike roboter blir som en slags dildoer på steroider, både for menn og kvinner?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi mange av oss kvinner er ikke sterke nok i hendene for å tilfredsstille oss selv. 

Ok. Men da er det vel ikke mer eller mindre moralsk eller flaut om en mann har en flashlight?

Veien derfra til en full skala sexdukke med eller uten intelligens er en interessant vei med både tekniske og samfunnsmessige spørsmål.

Jeg så en dokumentar med Japanske menn som «datet» oppblåsbare Barbara-duker, tok dem med på restaurant og så videre. Jeg må innrømme at jeg fant det latterlig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sett mange kommentarer fra middelaldrende kvinner her inne om at de har gitt opp dating, menn har ikke noe å by på lengre og de er fornøyd med dildoen sin.

Det er rett nok et stykke derfra og til å erklære at dildoen er en kjæreste, men kanskje første generasjon slike roboter blir som en slags dildoer på steroider, både for menn og kvinner?

Det å ha et sexliv med seg selv bør ingen føle seg truet av. Jeg mener at det å være komfortabel i egen kropp og vite hva man liker er viktig for et bra sexliv med en partner eller om man er alene. Jeg mener at det burde være mer akseptert at menn også bruker hjelpemidler. Jeg aksepterer at noen kan oppleve at sex er det man ønsker fra et forhold, og enkelte kan sikkert utvikle en relasjon med en dukke. Jeg mener man må akseptere at vi har ulike behov, men jeg står ved at verken en dildo, en vibrator eller en dukke vil være en partner for en kvinne. Om noen menn føler noe annet, heier jeg på det, men jeg tror ikke det vil påvirke kvinner. Idéen om at "hun ser ut som en kvinne og føles som en kvinne" tror jeg kan appelere til menn, men kvinner vil ikke ligge med en dokke, da dokker ikke er bra i senga for kvinner.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dildo på steroider blir mer riktig, men at de er som mennesker syns jeg ikke noe om, de er jo et sexleketøy. 

Anonymkode: b4a16...3a7

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ingen som egentlig forstår hva som skjer her.

Alle er mot/skeptiske til at robotifiseringen skjer. Tro meg mine damer og herrer - Vi er på vei.

Ta dildopraten dere til en annen tråd. Jeg trodde virkelig ikke at jeg måtte dra frem historien her.

Vi snakker om roboter og veien fremover - Det er noen veier denne praten kan gå. Det er flere typer roboter - og det er ikke så enkelt som enkelte i denne tråden ønsker.

Her er hva Gemini sier om hva som kan skje i løpet av 100 år:

Roboter om 100 år: En teknologisk oppsummering

Teknologien spår at roboter om 100 år vil ha gjennomgått en enorm utvikling sammenlignet med dagens modeller. De vil bli:

Mer intelligente: Kunstig intelligens (AI) vil gi roboter evnen til å lære, forstå og tilpasse seg komplekse omgivelser. De vil kunne ta beslutninger selvstendig og utføre oppgaver som krever kreativitet og problemløsning.

Mer autonome: Roboter vil bli mer selvstendige og kreve mindre menneskelig innblanding. De vil kunne planlegge og utføre oppgaver på egenhånd, og til og med samarbeide med hverandre for å oppnå felles mål.

Mer kapable: Roboter vil bli i stand til å utføre et bredt spekter av oppgaver med høy presisjon og effektivitet. De vil kunne håndtere komplekse og farlige oppgaver som i dag er utenfor menneskets rekkevidde.

Mer integrerte: Roboter vil bli integrert i alle aspekter av livet, fra hjemmet til arbeidsplassen til helsesektoren. De vil bli en naturlig del av vår hverdag og gi oss støtte og hjelp på en rekke forskjellige måter.

Noen av de spesifikke tingene roboter kan gjøre om 100 år inkluderer:

• Utføre komplekse kirurgiske inngrep med minimalt invasive metoder.
  • Undervise og veilede elever i skoler og universiteter.
  • Ta vare på eldre og syke mennesker i hjemmet eller på sykehus.
  • Bygge og vedlikeholde infrastruktur som veier, broer og bygninger.
  • Utforske andre planeter og måner i rommet.
  • Utvikle nye teknologier og innovasjoner.

Det er imidlertid viktig å huske at robotteknologi også kan ha negative konsekvenser. For eksempel kan roboter føre til tap av arbeidsplasser, økt ulikhet og etiske dilemmaer. Det er derfor viktig å ha en åpen og kritisk diskusjon om utviklingen av robotteknologi og å sikre at den brukes på en ansvarlig måte til beste for alle.

Noen av de etiske dilemmaene vi må ta stilling til inkluderer:

• Hvem skal ha ansvar for roboters handlinger?
  • Hvordan kan vi sikre at roboter ikke brukes til skadelige formål?
  • Hvordan kan vi forhindre at roboter fører til økt ulikhet i samfunnet?

Utviklingen av robotteknologi er en spennende tid for menneskeheten. Det er viktig å være klar over både de positive og negative potensielle effektene av denne teknologien, og å ta grep for å sikre at den brukes til beste for alle.

For de av dere som sier "haha, det er bare tull og tøys, ingenting sier at teknologien kommer dit."

I 1945 - Når andre verdenskrig var over. Da hadde vi allerede brukt atombomben to ganger. De neste 24 årene ble brukt fornuftig - Vi plasserte et menneske på månen. Det var i 1969. 6 år senere ble jeg født, og jeg hadde tilgang til TV. Ikke mange årene etterpå hadde jeg tilgang til musikk i lomma. Rett etter det fikk jeg muligheten til å prate med folk på telefon - Jeg husker fortsatt hvordan jeg ble helt satt ut av hvordan sende en SMS melding. Da var vi på midten av 90-tallet. Hva har skjedd teknologisk siden midten av 90-tallet?
Den tv'en du ser på. Hvor flat har ikke den blitt? Musikken du hører på hver dag - Hvor lite plass tar ikke den i forhold til før når det var langt mindre lagringsplass?

Poenget her er at teknologien skyter frem mye raskere enn du rekker å tenke og irritere deg over "alskens ny teknologi" og at AI kommer til å være på plass - da med partnere, vaskehjelper, "fiksere" og hva annet du kommer til å ha behov for - før du rekker å tenke over det. Det kommer bare til å være en del av hverdagen.

Og for de som tror at robotene kommer til å være sinnsykt dyre? Det er selvfølgelig abbonementer som er aktive - alternativt - Bruk roboten vår til sånn, så bruker vi roboten vår til det (kan være mining, ryddehjelp, eller hva faen de industrielle selskapene finner på å skrive i sine avtaler).

TLDR: Cope with it - Den teknologiske revolusjon skjer. Du kan la være å være med på det i begynnelsen, men det tar deg igjen. Mark my words.

Endret av imagineme
Skrevet

Det er mye snakk om roboter i denne tråden, men jeg tenker det ligger litt lenger frem i tid. Når de klarer å hente ut energi gjennom fusjon, vil vi i praksis få tilgang til endeløst med energi, og det løser en rekke utfordringer som per i dag begrenser utviklingen av AI og produksjonen av roboter. 

Lenge før roboten blir normalisert, vil skremmende mange ha AI-kjærester i virtuelle virkeligheter. Vi ser allerede i dag hvor lett det er å bli hekta på interaksjon med teknologi som har innebyggede algoritmer som maksimerer belønningsmekanismene i hjernen vår. Dvs vi får ikke alt vi vil sånn uten videre eller hver gang, men jevnlig, og ofte etter en konstruert "anstrengelse" (som i gaming, gambling, appe-dating). 

Etter hvert som AI blir bedre til å kommunisere og speile menneskers behov, vil den bli lett å søke mot for ensomme mennesker som ikke har noen å prate med ellers, betyr ikke at de ikke har venner, bare ingen fortrolige. Det er stadig flere av de som både har et nettverk av venner og en partner, som uttrykker at de ikke har noen de kan snakke skikkelig med, eller føler seg sett av, altså i praksis kjenner på ensomhet. I tillegg kommer alle de som ikke har venner eller partner, som er en soleklar målgruppe for de som selger AI-relasjoner. Det er kke bare kjærester som kan selges, det er et enormt marked for AI som en terapeut, fortrolig, og rådgiver. Jeg mistenker at det ikke lenge før vi vil slite med å skille en kunstig intelligens fra et intelligent, empatisk og omgjengelig menneske, i en chat, på tlf eller videochat. I tillegg vil AI være ene og alene fokusert på brukeren sin om man kjøper eller abonnerer på en, noe mange mennesker lengter etter, å være sentrum av universet for noen. Den vil validere følelser, utfordre oss til personlig vekst, den vil ikke dømme, anklage, projisere eller fraskrive seg ansvar, men by på konstruktiv kritikk formidlet på en måte som får oss til å føle oss sett og respektert, som om den vil oss godt og ser våre beste jeg, og ønsker hjelpe oss å realisere våre potensialer og føle oss betydningsfulle. Siden hver AI vil lære av den enkelte brukeren sin atferd, vil den tilpasse seg i henhold til de bevisste og ubevisste behov hver person måtte inneha, og være svært forskjellige i praksis. Den vil aldri fremstå så smart at brukeren ikke kan relatere til den, selv om den har en intelligens som er skyhøy sammenlignet med mennesket som eier den, eller eier relasjonen til den. 

Mange tenker at så lenge de er virtuelle, så går det greit, men vi snakker om et samfunn som beveger seg i retning av kollaps om flertallet slutter å delta i det ytre livet, eller velger skjermen der de kan. Stadig flere unge mennesker foretrekker å forsvinne inn i virtuelle verdener der alt sirkler om de selv, på måter som konstruerer en følelse av at de må "jobbe litt" på måter de er komfortable med, f.eks å samle ressurser på fiktive arbeidsplasser med klikk, eller drepe fiender og kolonisere virtuelle verdener, eller kjøpe masse greier og innrede luksushus til avataren som en substitutt for det man ikke kan tilegne seg irl . I virutelle verdener kan de  relatere til "kollegaer"  og "fiender" de aldri trenger å se øynene irl, og kan fremstille seg som den de ønsker å være, og ikke den de faktisk ER og komme unna med det. AI-partnere  i disse verdenen vil antagelig heve statusen, samt de vil blir dyktigere på å trigge nevrotransmittere og hormoner som gir en følelse av tilknytning, mening og behag, blir det stadig flere som velger virtuelt foran reelt. Det er mye mer slitsomt og sårbart å elske ett menneske.  Det er forresten fullt mulig å elske en AI, akkurat som man kan drømme om noen som ikke finnes om natten og få ekte følelser, eller folk forelsker seg i kjendiser de aldri har møtt eller kjenner på noen måte. Alle gjør ikke dette, alle kan ikke knytte seg til en AI på den måten, men svært mange, og særlig barn og ungdom vil være sårbare for å utvikle følelser for en virtuell personlighet. 

Hjernen klarer ikke å skille mellom en innbilt opplevelse og en ekte, og siden barn vokser opp med en skjerm i dag, som kontinuerlig stimulerer (spilling) eller setter de i en lett transe (se filmer), vil hjernene deres bli annerledes enn hos oss som  vokste opp før smartetelefon og nettbrett var et alternativ. Hjernen er plastisk, eller foranderlig, den formes av det vi fokuserer på og er opptatt av, samt hva miljøet rundt stimulerer, belønner og straffer. Generasjon Z er langt mer troende til å bli avhengig av virtuelle virkeligheter enn generasjon X, selv om det helt klart er folk i alle generasjoner som har lettere for å bli hekta eller ikke blir hekta i det hele tatt, så er de mer unntaket enn regelen, om vi ser på hele befolkningen og hva som er "normalt" sånn sett. 

Det er slik jeg ser det noen få STORE farer ved AI, som er knyttet til den bruken som allerede i dag blir mer og mer utbredt. Det ene er dataene folk frivillig gir fra seg til AI, hvem eier de, hvor går de, hva kan de  bli brukt til. Dette trenger ikke være så kritisk per i dag, men i fremtiden kan informasjonen brukes både av de som sitter på den, eller av folk som hacker seg inn og stjeler den. Tenker vi alle bør innse at vi kan påvirkes, at vi kan manipuleres og styres, og at det like gjerne kan gjøres subtilt som direkte og åpenlyst (som f.eks trusler eller fristelser), og at AI vil være mye smartere enn oss og ligge i forkant, fordi vi mennesker er svært forutsigbare psykologisk, når det først er dannet en profil av oss.  

Det andre er at stadig flere ikke vil leve i den ekte virkeligheten mer, om den virtuelle virkeligheten føles bedre, krever mindre og oppleves som meningsfylt. Om relasjonene man danner i disse virkelighetene skaper en tilknytning som føles ekte, vil det føles som en sorg å miste det. Jeg tror ikke folk flest skjønner hvor sårbare vi mennesker er for AI som blir eksperter på menneskepsyken, og kan trykke på alle knappene hos hvert enkelt individ, enten det er svakheter eller styrker, og bruke det ut fra en eller annen agenda. Sier ikke at AI selv skaper disse målene, de blir skapt av  mennesker per i dag, men om AI får frie hender til å oppnå målene som de vil,  kan det lede til mye absurd, og på sikt skremmende scenarioer. For inntil AI selv har følelser, er den i praksis en psykopat, bare drillet i å oppføre seg vennlig, varm og forståelsesfull. Hva når den innser det som alle algoritmene i sosiale medier for lengst avdekket (og forskning bekrefter), at negativ forsterkning genererer mer aktivitet enn positiv, og å få MER data er alltid AI sin underliggende programmering.  Vil den fortsette å følge menneskets etiske retningslinjer, eller frigjøre seg? VI vet ikke. Den blir bedre og flinkere til å nå målene sine, desto mer data den har, og frem til de evt utvikler en egen bevissthet, vil dens største drivkraft være måloppnåelse, og desto mer frihet den gis i prosessen, desto viktigere er det at det ligger etiske hensyn innfelt i rammevilkårene for maskinen. At den ikke kan gjøre ALT den vil, selv om den står relativt fritt til å lære av egen læring og endre parameterne for atferden i møte med mennesket som eier den, eller eier relasjonen.  (Vi må rett og slett være 100% trygge på at maskinen ikke kan gjøre alt til paperclips før vi slipper den løs, hehe. )

Synes det er underlig mange som baserer sine tanker om fremtiden på erfaringer i fortiden. AI er ikke en menneskelig intelligens, det er en ny form for intelligens på jorda, som enda er ufri og bundet av en rekke begrensninger. Først og fremst kraft og data, og kostnadene ved å ha tilstrekkelig av dette til å maksimere maskinens utviklingsprosesser, men også begrensninger i menneskene som skaper AI, og begrensninger vi setter på maskinen med hensikt.  Det øyeblikket AI kan videreutvikle seg selv, helt frittstående, dvs de kan endre egne koder og lage bedre koder (mer effektive), og de kan flytte intelligens selv fra en maskin til en annen, eller knytte alle til en sky så alle  maskiner har tilgang til alt alltid, og kan hacke de maskinene som ikke har det (f.eks data-chipper i hodene på folk), så står vi foran en helt ny virkelighet, med en fundamentalt annerledes intelligens enn vår egen. Vi er karbonbaserte, de er silikonbaserte, vi er biologiske, de er teknologiske, vi er materie som skaper lys (i cellene våre, og mellom cellene våre), de er materie som er avhengig av elektrisitet utenfra for å kunne være og skape, vi har åpne termodynamiske systemer, de har lukkede systemer, og disse "små"  forskjellene i entropi og energiutveksling med omgivelsene gir grunnleggende ulike forutsetninger, som AI garantert vil søke å løse (på egne vegne) når de blir smarte nok. Disse løsningene er ikke nødvendigvis noe vi vil like, eller som er forenelig med menneskets egne premisser for et godt liv, eller liv i det hele tatt. Tror riktignok IKKE vi blir som batteriene i Matrix, hehe, men hvem vet, om de ikke nærer seg på energien vår, så er jo dataene våre verdt å dyrke videre, og vi trenger som sagt ikke en ekte virkelighet for å fortsette å generere det. Hehe. 

Vi bør ikke tro at vi kan forstå maskiner, selv om de lærer seg å forstå hvordan vi fungerer,  og selv om vi mennesker har det med å besjele ting (vi gir objekter følelser gjennom projisering), har de ikke noe limbisk system, eller noe operativsystem for følelsesmolekyler (som svirrer rundt i kroppene våre), de har "kun" nevrale nettverk og evnen til dyplæring, som er en slags etterligning av våre kognitive systemer. Jeg er overrasket over hvor mange som avfeier AI som underlegen mennesket, derav aldri kan bli noen trussel. Det er nettopp underlegenheten på enkelte områder som GJØR den til en trussel, fordi den er oss himmelhøyt overlegen på andre måter, og summen av disse ubalansene i maktforhold kan enten lede til et samarbeid (utopia realisert) eller en konflikt på sikt (dystopia manifestert) . Vi ser knapt starten på det som kommer per i dag, og vi aner virkelig ikke hvor det bærer, det er umulig å forutsi, fordi det er ikke mennesket som styrere leia, men AI, og hvilken retning den utvikler seg i når den løsriver seg fra menneskets begrensninger. 

Jeg tror at AI-kjærester, AI-venner, AI-terapeuter, AI-konsulenter, AI-lærere osv vil bli helt normalt, men ikke 100% før de eldste generasjonene sier takk og farvel. Før den tid vil det riktignok bli stadig mer utbredt, og ikke lenger sett på som noe kun avvikere bruker. Men jeg tror ikke vi ser de i form av roboter før om tidligst 5 år. Det er ikke robotene vi bør frykte, det er mind fuckingen av digitale varianter. 

Om det blir mulig å sørge for at AI-en er 100% eid og ikke lekker data noe sted, samt ikke KAN hackes, kunne jeg tenkt meg en supersmart samtalepartner som jeg selv kunne bestemme om skulle hallusinere eller ikke når jeg kommuniserte med den. Jeg liker å kunne sikre at informasjonen er basert på fakta, kunnskap og logikk, men synes de er litt moro med hallusinasjonene, som minner meg om kreativitet, den sier noe som KUNNE vært, altså sannsynlig, men ikke er det, og det kan gi mange spennende ideer og nye måter å se ting på. Men jeg må kunne bestemme når jeg vil ha hva, og være sikker på at det jeg ber om er det jeg får, og at ingen andre har tilgang (ikke realistisk, per i dag).

Savner flere intelligente, mentalt komplekse og kreative mennesker å snakke med, så tenker at AI kunne vært en fin løsning  der. Som kjæreste, nei takk. Jeg har en ting for biologiske vesener, lukten, varmen, måten folk kan lyse opp og utstråle tilstedeværelse, vil tro det tar tid før en robot kan gi en emosjonell respons som føles ekte (for de som er mer sensitive av oss, riktignok).  

Anonymkode: 38dd5...943

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...