Gå til innhold

Hun og katt under samme tak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en liten hund som er svært vennlig innstilt til katter. Han er så glad i katter, at når han har møtt kattunger tidligere, har han lagt seg ned sammen med dem og slikket dem og stelt dem. Møter vi katter på gaten når vi går tur, hilser han vennlig eller går bare rett forbi. Denne lille hunden bor hos meg annenhver uke (skilsmissehund som følger barna). For 14 dager siden fikk vi en liten kattunge. Denne lille kattungen er en svært frempå liten frøken. Hunden var hjemme da hun kom hit, og da freste og knurret hun og var veldig på vakt. Vi holdt dem unna hverandre, men de var i samme rom mye av tiden uten å være nær hverandre. Hunden kom for nær ved et par anledninger, hvor hun forsøker å hugge til. Hunden legger seg da på ryggen og er underdanig. Jeg har da vært sammen med dem og holdt dem litt på avstand. Nå har hunden vært i sitt andre hjem en ukes tid, og pusen har fått ro og fred til å bli husvarm her. I dag kom hunden tilbake, og katten er veldig snikende og ser ut som hun vil angripe han når som helst. Jeg har passet på, så hun har ikke fått mulighet til å komme nær. Jeg er nå veldig rådvill hvordan jeg skal introdusere dem videre. Nå har jeg skilt dem så de er i hvert sitt rom med lukket dør i mellom. Hunden blir usikker av kattens kroppsspråk og holder seg unna, men hun forsøker å snike etter. Hun virker nysgjerrig, men usikker og redd.

Dette er min første katt så jeg er litt usikker på denne situasjonen. Hunden er voksen (6 år).

Kan noen gi meg råd hvordan jeg går frem videre?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare la begge få tid til å venne seg til hverandre. 

Anonymkode: b69c9...aa3

• Liker 3
Skrevet

Nei kan gå bra det de bør være under tilsyn 😀😻🐶

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Nei kan gå bra det de bør være under tilsyn 😀😻🐶

Skal jeg la henne snike innpå han? Er redd hun står med klørne i øynene på han før jeg vet ordet av det😅

• Hjerte 1
Skrevet
Qinnen81 skrev (1 minutt siden):

Skal jeg la henne snike innpå han? Er redd hun står med klørne i øynene på han før jeg vet ordet av det😅

Tror ikke det er så lurt la de heller hilse på hverandre og ta det derfra i begynnelse måtte mamma vaske hendene mellom pus og katt men det er mange år siden nå nøste (katten til pappa vandret i 1991 og hunden Ronja i 2002 hun var født i 1986 så må ha vært rundt den tiden pus fikk pappa i 1978/1979 😉

Gjest jegerrinne
Skrevet

Jeg vokste opp med både hund og katt i huset.

Men hundene vi har gikk ikke med katt.

Skrevet
jegerrinne skrev (11 minutter siden):

Jeg vokste opp med både hund og katt i huset.

Men hundene vi har gikk ikke med katt.

Var det da hundene som ikke aksepterte katten, eller omvendt? Jeg er nok litt utålmodig, men har allerede begynt å krisemaksimere. Er redd katten ikke vil akseptere hunden…

Skrevet

Om katten sniker seg innpå ville jeg avledet med lek. 
Å la dem se hverandre, dele av med netting (kompostgjerde i stedet for dør feks)

La dem spise samtidig mens de kan se hverandre. 
Hunden høres supersøt ut 🥰 

Anonymkode: bf61c...fc3

Skrevet

Gi dem godbiter i nærheten av hverandre. Da blir de mer opptatt av godbitene enn hverandre, og når man gjentar dette over tid vil de bli vant til hverandre, og ikke redde for hverandre. 

Det er ikke alltid de blir venner likevel. Her hadde vi katten først, og hun godtar de to hundene, og er ikke redd dem (hun er sjefen), men de fungerer fint sammen. Legger ikke inntil hverandre, men jeg kan ha både katt og en hund side om side i fanget, og både katt og hunder står ofte i trappa ute sammen og speider utover verden. Godbiter inntar de gjerne side om side fremdeles, og hundene som spiser fortest opp sine får en smekk med pusen labb om de da prøver seg på hennes. Uten klør, så bare en advarsel. 

Litt vittig også at katten har et eget språk når hun irettesetter hundene. En slags hakkete lyd vi aldri har hørt fra en katt, heller ikke henne, før hundene kom i hus. Både vi og hunder vet av tonefall på dette at de blir irettesatt. 😄

Anonymkode: 055e8...75b

Gjest jegerrinne
Skrevet
Qinnen81 skrev (18 minutter siden):

Var det da hundene som ikke aksepterte katten, eller omvendt? Jeg er nok litt utålmodig, men har allerede begynt å krisemaksimere. Er redd katten ikke vil akseptere hunden…

Her var det hunden. 

Skrevet

Her er hunden sjefen på avstand og katten sjef på nært hold. Vi fikk katten først. Hunden er gjeterhund og gjeter katten som bare det. Blir han for nærgående, kommer en klo frem. Da blir hunden fornærmet, men har aldri blitt skadet.

Anonymkode: eaabc...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...