AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Hei, spl. student her som er i kirurgisk praksis. Har vært med på en operasjon hvor jeg fikk beskjed om å gå og skifte til blått. Så at det blåe var liksom engangstøy som skulle kastes etterpå og at det også var vanlig tøy i grønt som skulle legges til vask etterpå. Lurte på dette, men glemte helt å spørre de om hvorfor. Lurer derfor på om det er noen her som jobber med operasjon som kan svare meg. Hvorfor er det sånn at i noen operasjoner har man på seg blått engangstøy, og i noen har man på seg vanlig grønt tøy? Anonymkode: 3c762...4e1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 Oftest hygiene. Var den med blått en nevrokirurgisk eller en protese-operasjon? Anonymkode: 99591...7b5 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Enig med svar over, men mer bekymra over at du ikke har spurt de som jobber det. Å ikke tørre å stille spørsmål er veldig farlig. Er det noe du lurer på MÅ du spørre, det er viktig for å få en god utdannelse pg bli trygg i jobben. Anonymkode: dd84f...e67 13 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Enig med svar over, men mer bekymra over at du ikke har spurt de som jobber det. Å ikke tørre å stille spørsmål er veldig farlig. Er det noe du lurer på MÅ du spørre, det er viktig for å få en god utdannelse pg bli trygg i jobben. Anonymkode: dd84f...e67 Såå enormt enig. Å være nysgjerrig og fremoverlent gjør deg til en god sykepleier, samt at veilederne og på sikt kollegaene dine føler seg tryggere på deg. Anonymkode: 4f4ce...49e 3
Majer Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 I en del land er det også vanlig at kirurgisk team går i grønt og anestesi går i blått 🤓
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 Majer skrev (8 timer siden): I en del land er det også vanlig at kirurgisk team går i grønt og anestesi går i blått 🤓 Men ikke i Norge, her går hele teamet likt kledt (selv om det kunne vært praktisk med separate farger i akuttsituasjoner). Blått tøy er engangstøy med færre partikler, og minsker sjansen for infeksjon. Det brukes ved enkelte operasjoner som karkirurgi og protesekirurgi, der infeksjonsfaren er høy. Til TS; ikke hør på de som mener du burde spurt om dette på operasjonsstua. Jeg er sikker på at du stilte andre spørsmål med enda større faglig relevans. Håper operasjonene gir mersmak, både operasjons- og anestesisykepleie er spennende videreutdanninger. Anonymkode: 7c7cc...906 10 1 2
Teardrop Skrevet 22. februar 2024 #7 Skrevet 22. februar 2024 Ehm... er ikke dette noe du burde ha lært om på skolen FØR du ble sendt i praksis? Evt spør på praksisplassen da. En fremtidig kirurg/lege som ikke en gang tør å spørre om fargene på drakta kan bli en potensiell farlig helsepersonell om du skal gjøre ting uten å tørre å spørre eller drøfte der og da 😮
Majer Skrevet 22. februar 2024 #8 Skrevet 22. februar 2024 Teardrop skrev (1 minutt siden): Ehm... er ikke dette noe du burde ha lært om på skolen FØR du ble sendt i praksis? Evt spør på praksisplassen da. En fremtidig kirurg/lege som ikke en gang tør å spørre om fargene på drakta kan bli en potensiell farlig helsepersonell om du skal gjøre ting uten å tørre å spørre eller drøfte der og da 😮 Vedkommende har vært med på en operasjon og er sannsynligvis student på en sengepost. Hun stiller nok mange spørsmål fra før av og er redd for å stille for mange 7 4
Grüner Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 https://www.infeksjonskontroll.no/forebygging/5775 1 1
Fremmed fugl Skrevet 22. februar 2024 #10 Skrevet 22. februar 2024 Bekledning fungerer som et filter. Som skal hindre at bakterie bærende partikler fra kroppen hos personellet kommer ut i luften på operasjonsstuen. Det grønne tøyet vil typisk være bekledning med dårlig filterfunksjon, og mangler tetning ved ankler og ved armene. Flergangs og har lavere driftskostnader. Det blå tøyet har en bedre filter funksjon. Er ikke til gjenbruk. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #11 Skrevet 22. februar 2024 Det står glemte å spørre! Ikke redd for å spørre!! Anonymkode: ec3de...e59 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #12 Skrevet 22. februar 2024 Teardrop skrev (4 minutter siden): Ehm... er ikke dette noe du burde ha lært om på skolen FØR du ble sendt i praksis? Evt spør på praksisplassen da. En fremtidig kirurg/lege som ikke en gang tør å spørre om fargene på drakta kan bli en potensiell farlig helsepersonell om du skal gjøre ting uten å tørre å spørre eller drøfte der og da 😮 Nei, man lærer ikke ALT på studiene. Det hadde kanskje du også visst om du hadde studert et profesjonsstudium. Hva er greia med kg og det å hudflette folk fordi de har spørsmål? Og det er latterlig av deg å dra de konklusjonene du gjør. Nei h*n blir ikke farlig kirurg/lege/sykepleier fordi h*n ikke spurte om dette i operasjonsstua. 🤭😅 Makan til dumskap! Anonymkode: 193e8...d34 13 1 5
Teardrop Skrevet 22. februar 2024 #13 Skrevet 22. februar 2024 Majer skrev (5 minutter siden): Vedkommende har vært med på en operasjon og er sannsynligvis student på en sengepost. Hun stiller nok mange spørsmål fra før av og er redd for å stille for mange i en så viktig jobb som lege/kirurg. Er man bare nødt til å spørre de man jobber med, å ikke detta forumet her man kan få ymse svar 😛
Bunniee Skrevet 22. februar 2024 #14 Skrevet 22. februar 2024 7 minutter siden, Teardrop said: Ehm... er ikke dette noe du burde ha lært om på skolen FØR du ble sendt i praksis? Evt spør på praksisplassen da. En fremtidig kirurg/lege som ikke en gang tør å spørre om fargene på drakta kan bli en potensiell farlig helsepersonell om du skal gjøre ting uten å tørre å spørre eller drøfte der og da 😮 Hun har da ikke skrevet at hun ikke tør å spørre spørsmål? Dette var da veldig dramatisk. Snakk om å blåse ting ut av proposjoner..... 5 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #15 Skrevet 22. februar 2024 Bunniee skrev (1 minutt siden): Hun har da ikke skrevet at hun ikke tør å spørre spørsmål? Dette var da veldig dramatisk. Snakk om å blåse ting ut av proposjoner..... Dessverre har det blitt litt typisk kvinneguiden. Overdramatiserer for å finne noe å ta ts på. Veldig tåpelig. Anonymkode: 193e8...d34 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #16 Skrevet 22. februar 2024 Teardrop skrev (2 minutter siden): i en så viktig jobb som lege/kirurg. Er man bare nødt til å spørre de man jobber med, å ikke detta forumet her man kan få ymse svar 😛 Teardrop skrev (10 minutter siden): Ehm... er ikke dette noe du burde ha lært om på skolen FØR du ble sendt i praksis? Evt spør på praksisplassen da. En fremtidig kirurg/lege som ikke en gang tør å spørre om fargene på drakta kan bli en potensiell farlig helsepersonell om du skal gjøre ting uten å tørre å spørre eller drøfte der og da 😮 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Såå enormt enig. Å være nysgjerrig og fremoverlent gjør deg til en god sykepleier, samt at veilederne og på sikt kollegaene dine føler seg tryggere på deg. Anonymkode: 4f4ce...49e AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig med svar over, men mer bekymra over at du ikke har spurt de som jobber det. Å ikke tørre å stille spørsmål er veldig farlig. Er det noe du lurer på MÅ du spørre, det er viktig for å få en god utdannelse pg bli trygg i jobben. Anonymkode: dd84f...e67 Er da ikke skrevet noe om at TS ikke tørr bare at TS glemte å spørre! Det må da være greit? Har det klikka for dere, TS prøver jo bare å skaffe seg informasjonen. Anonymkode: ec3de...e59 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #17 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er da ikke skrevet noe om at TS ikke tørr bare at TS glemte å spørre! Det må da være greit? Har det klikka for dere, TS prøver jo bare å skaffe seg informasjonen. Anonymkode: ec3de...e59 Selvfølgelig er det greit å glemme å spørre, men da kan man spørre neste gang man kommer på jobb/praksis/spørre studievenner? Her inne får man alle mulige rare svar. Er selv spl og var med på flere operasjoner i praksis og har aldri vært ute for at noen har blå og noen grønne klær på operasjonsstuen. Så det beste svaret får hun av å spørre der hun er i praksis. Anonymkode: 4f4ce...49e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #18 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Såå enormt enig. Å være nysgjerrig og fremoverlent gjør deg til en god sykepleier, samt at veilederne og på sikt kollegaene dine føler seg tryggere på deg. Anonymkode: 4f4ce...49e Okei, woow. Nå tror jeg vi må roe ned litt her... Som jeg sa i innlegget så glemte jeg akkurat da å spørre de om dette. Som "bare" en spl. student føler man seg ikke så høy i hatten når man blir med inn på en operasjonsstue og står og observerer mens en kirurg eller ortoped står å opererer. Jeg holdt meg i bakgrunnen unna alt det som var sterilt, var stille og observerte. Jeg ville jo ikke stå og stille en haug med spørsmål til en spl. som var opptatt med å holde orden på utstyr og bistå legen som drev å opererte. Ville jo ikke forstyrre legen som sto og opererte. Hun spl. som var der var heldigvis veldig flink til å underveis av og til fortelle og forklare meg litt og jeg fikk spurt henne en masse spørsmål etterpå, men dette spørsmålet gikk da i glemmeboka siden jeg hadde mer spørsmål etterpå om selve operasjonen jeg så og utstyret de brukte. Etter dette hadde jeg ikke muligheten til å spørre de som jobbet nede på operasjonen, fordi det var ikke der jeg har praksis. Jeg var bare "heldig" og fikk lov til å være med der en dag. Jeg kunne sikkert spurt en spl. på avdeling jeg egentlig er på, men jeg husket spørsmålet om kvelden når jeg la ut dette innlegget så tenkte at det er sikkert noen her på KG som vet. Syns det er skikkelig trist altså at bare fordi jeg glemte å spørre de da, og så spurte her når jeg husket spørsmålet sent en kveld fordi jeg tenkte noen her sikkert vet det, at jeg da skal få flere her som bare antar ting om meg som at jeg ikke spør spørsmål i praksis. Det gjør jeg. Jeg spør hele tiden når jeg er usikker eller ikke vet noe på avdelingen jeg har praksisen. Jeg har fått bare gode tilbakemeldinger fra veileder om at hun syns det virker som jeg er bevisst på kompetansenivået mitt og at hun føler hun kan stole på at jeg ikke gjør noe jeg ikke burde eller ikke kan, nettopp fordi jeg spør om hjelp eller spør hvis jeg ikke vet/kan noe. Så takk til Majer. Du har helt rett i det du har svart andre her. Jeg er student på sengepost og jeg stilte mange andre spørsmål mens jeg fikk være nede en tur på operasjonsstua. Anonymkode: 3c762...4e1 6 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #19 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig med svar over, men mer bekymra over at du ikke har spurt de som jobber det. Å ikke tørre å stille spørsmål er veldig farlig. Er det noe du lurer på MÅ du spørre, det er viktig for å få en god utdannelse pg bli trygg i jobben. Anonymkode: dd84f...e67 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Såå enormt enig. Å være nysgjerrig og fremoverlent gjør deg til en god sykepleier, samt at veilederne og på sikt kollegaene dine føler seg tryggere på deg. Anonymkode: 4f4ce...49e Har aldri sagt jeg ikke tørr å spørre spørsmål... Som sagt så glemte jeg det, fordi jeg hadde mange andre spørsmål jeg stilte etter operasjonen.... Teardrop skrev (43 minutter siden): i en så viktig jobb som lege/kirurg. Er man bare nødt til å spørre de man jobber med, å ikke detta forumet her man kan få ymse svar 😛 Jeg skal ikke bli lege/kirurg. Som sagt så er jeg sykepleierstudent.... Teardrop skrev (51 minutter siden): Ehm... er ikke dette noe du burde ha lært om på skolen FØR du ble sendt i praksis? Evt spør på praksisplassen da. En fremtidig kirurg/lege som ikke en gang tør å spørre om fargene på drakta kan bli en potensiell farlig helsepersonell om du skal gjøre ting uten å tørre å spørre eller drøfte der og da 😮 Jeg skal ikke bli lege/kirurg, er sykepleierstudent. Det står i første setningen i innlegget..... Og nei dette lærte vi ikke om på skole først før praksis. Fordi det var ikke noe forventning eller krav om at vi skulle være med på noen operasjon. Jeg har praksis på en vanlig sengepost, men praksisveileder ordnet en avtale så jeg fikk lov til å være med og observere en operasjon... Og jeg har aldri sagt at jeg ikke tørr å spørre spørsmål, jeg glemte det fordi jeg hadde mange andre spørsmål som jeg stilte de etter operasjonen... Anonymkode: 3c762...4e1 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #20 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Oftest hygiene. Var den med blått en nevrokirurgisk eller en protese-operasjon? Anonymkode: 99591...7b5 Det var en proteseoperasjon Anonymkode: 3c762...4e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå