AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Da jeg tok blodprøve i juni 23,(pga litt lite energi/slapp)så lå B12 på 805(!), altså rødt og over referanseverdi. D-vit lå rett under 30, og var også rødt. Fikk mld av legen etterpå, som ba meg ta tilskudd av d-vit. Om B12 skrev hun bare at den var bra og at jeg ikke trengte mer av den. Resten av prøvene var innafor normalen. Har tatt tilskudd av d-vit (ikke hver dag, men når jeg husker) med 80 ug(?). Synes fremdeles jeg er slapp. Ble litt bekymra for at den høye B12 en kan være indikasjon på noe, så har bestilt ny time for blodprøve for å se om B12 er sunket og d-vit er steget. Legen virka ikke bekymra, men jeg lurer veldig på hvorfor den var så høy. Tror jeg tok noe b- vit kombinasjons tilskudd fra matbutikken rundt den tida, men det kan da ikke gi såpass verdier? Drikker ikke energidrikk, men mye sukkerfri brus. Drev også med periodisk faste da jeg tok prøven, men det skal vel heller ikke medføre stigning i B12? De ti siste årene har jeg ligget på 300-450 på B12, senest året før. Så stusser veldig. Noen som har peiling? Bør jeg være bekymret selvom legen ikke ønsket å følge det opp? Anonymkode: 0050d...d02
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 Sitat Høye vitamin B12 -verdier (>1000 pmol/L) sees ved Vitamin B12 -behandling, særlig kort tid etter parenteral tilførsel. Høye verdier kan også sees ved hematologiske kreftformer som kronisk myelogen leukemi, kronisk og akutt leversykdom og ved kronisk og akutt nyresykdom. Høy B12 ses oftest ved avansert sykdom, og høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-b12/ Jeg ville fått det undersøkt nøyere. Anonymkode: 3467c...5a6
Gjest Kastanjefrø Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg tok blodprøve i juni 23,(pga litt lite energi/slapp)så lå B12 på 805(!), altså rødt og over referanseverdi. D-vit lå rett under 30, og var også rødt. Fikk mld av legen etterpå, som ba meg ta tilskudd av d-vit. Om B12 skrev hun bare at den var bra og at jeg ikke trengte mer av den. Resten av prøvene var innafor normalen. Har tatt tilskudd av d-vit (ikke hver dag, men når jeg husker) med 80 ug(?). Synes fremdeles jeg er slapp. Ble litt bekymra for at den høye B12 en kan være indikasjon på noe, så har bestilt ny time for blodprøve for å se om B12 er sunket og d-vit er steget. Legen virka ikke bekymra, men jeg lurer veldig på hvorfor den var så høy. Tror jeg tok noe b- vit kombinasjons tilskudd fra matbutikken rundt den tida, men det kan da ikke gi såpass verdier? Drikker ikke energidrikk, men mye sukkerfri brus. Drev også med periodisk faste da jeg tok prøven, men det skal vel heller ikke medføre stigning i B12? De ti siste årene har jeg ligget på 300-450 på B12, senest året før. Så stusser veldig. Noen som har peiling? Bør jeg være bekymret selvom legen ikke ønsket å følge det opp? Anonymkode: 0050d...d02 805 er ikke spesielt mye over referanseverdi og tilskudd gir høye verdier, forsvinnende lav sannsynlighet for at det skulle være noe annet.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-b12/ Jeg ville fått det undersøkt nøyere. Anonymkode: 3467c...5a6 Jeg så det. Men det tilsier jo «avansert sykdom» og da burde jeg jo følt meg en del verre enn litt energiløs? Går på jobb og har barn og det går helt fint, men mangler liksom ekstra overskudd. Anonymkode: 0050d...d02
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 Stol på legen din du, sier hen at din b12 er okay så er den det. Anonymkode: 78711...2ea
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 Kastanjefrø skrev (1 minutt siden): 805 er ikke spesielt mye over referanseverdi og tilskudd gir høye verdier, forsvinnende lav sannsynlighet for at det skulle være noe annet. Jeg håper det😊Bare så merkelig at det var så høyt, om det kun var de butikk-vitaminene. Dog var det flere b-vit i et tilskudd, kanskje derfor? Anonymkode: 0050d...d02
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 805 er ikke så mye forhøyet. Har selv et barn med høyt b12 har hatt i 4 år. Der er det oppe i 1200 men de har en så lenge ikke funnet årsal Anonymkode: d5e28...d22
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg håper det😊Bare så merkelig at det var så høyt, om det kun var de butikk-vitaminene. Dog var det flere b-vit i et tilskudd, kanskje derfor? Anonymkode: 0050d...d02 Hvis du tar både multivitamin og B-Kompleks så er jo ikke det så rart.. Drikker du energi drikk også? De er stappet med B-vitaminer. Anonymkode: 78711...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 Vaksinesyndromet.... Anonymkode: 87da5...2c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå