AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Jeg er novise. Prøver meg på fond, og kommer noen ganger over aksjer på verdensbasis jeg har lyst til å prøve meg på. Hvordan kan "lille meg" gjøre det på en enkel måte fra Norge? Må jeg registere meg på ulike børs el noe. Skal ikke være noen store greier i starten, men må jo starte et sted. Så kjøpe aksjer i Norge og aksjer på verdensbasis. Hvordan går jeg frem?? Anonymkode: 732b1...6b5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 For de aller fleste er det et tapsprosjekt å kjøpe enkeltaksjer vs indeksfond. Vil du prøve deg, kan jeg anbefale Nordnet. Hos dem kan du kjøpe aksjer i mange land. Men les deg opp om kontotyper, skatt osv først: https://www.nordnet.no/no/kunnskap/academy Anonymkode: d9ed6...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 På verdensbasis? At du ønsker å investere i makedet i flere land? At du ønsker å kjøpe aksjer i bestemte bedrifter rundt om i verden? Eller at du kan kjøpe et fond / indeksfond som dekker det meste av verden? Anonymkode: d129d...eec
Schmuhu Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 (endret) Hei Ts! Du kan enkelt åpne en ASK hos en tilbyder og kjøpe en global indeksfond. Da er du eksponert mot rundt 1500 aksjer i utviklete markeder, på tvers av bransjer, valuta og regioner. Enklere får du ikke det. Eksempler på slike fond kan være: - DNB Global Indeks - KLP AksjeGlobal Indeks - Kron Global Indeks og så videre! Husk å sammenligne kostnader og å lese faktaarket før du investerer noe. Schmuhu Endret 22. februar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Du går inn i nettbanken, søker opp aksjen du vil kjøpe, velger pris og trykker på legg inn ordre. Så enkelt. Anonymkode: 75144...27b 1
delripu Skrevet 23. februar 2024 #6 Skrevet 23. februar 2024 Du kan kjøpe utenlandske askjer på Nordnet, men vær bevisst på kurtasje. I min erfaring lønner det seg å kjøpe store menger om gangen for å overgå minste kurtasje. Om du skal kjøpe f.eks amerikanske aksjer for små beløp (under 1,000kr) vil kurtasje for salg og kjøp spise opp all eventuell profitt i mange tilfeller. Lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå