Gå til innhold

Har din 9 klassing jobb eller faste plikter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tvillinger i 9 klasse som fylte 15 i helgen.

Jeg overhørte hva gjestene snakket om da de hadde bursdagsselskap her, og de snakket om hvilke faste jobber/plikter de utfører i løpet av en uke for å tjene penger eller gjør det gratis som hobby, og nesten alle hadde noe fast de hadde ansvar for, unntatt to jenter som mente at de var altfor "små " til å jobbe og at de var barn, for det hadde foreldrene deres sagt at de var.

Mine tvillinger spiller fotball og er i stallen faste dager i uken, da vi har hest på foring.

Deres klasseveninne har jobb i morens bakeri to dager i uken, og litt mer hvis det er ferier eller fridager fra skolen.

En annen klasseveninne er barnevakt for småsøsken faste dager i uken og passer også nabobarn.

En gutt i klassen går med avisen tre dager i uken før skolen.

Så var det disse to jentene da som mente at de var barn, og at barn ikke skal  jobbe, for det hadde foreldrene deres sagt! 😀

Man er ikke et lite barn men ungdom, men juridisk sett er man barn til man er 18 ja.

Disse jentene er også veldig bortskjemte og blir kjørt overalt.

Anonymkode: c3068...583

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at ungdommene har godt av å jobbe og tjene litt penger. Litt for å lære seg økonomisk styring, viktigheten av arbeid etc. 

Her er han dommer for yngre spillere 2-3ganger I uka. Tjener 150-300kr pr kamp. I tillegg passer han småsøsken innimellom. Han må holde eget rom ryddig, og badet oppe. Da får han litt ukepenger. 

Anonymkode: eda59...211

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynte å jobbe i butikk da jeg var 13, annenhver-3.hver helg. Etter at jeg ble 18 og kunne sitte i kassa jobbet jeg også et par ukedager etter skolen. 

Selvfølgelig mange ganger jeg syns det var dritkjedelig å måtte dra på jobb i helgene, men jeg er evig takknemlig i dag fordi det har gitt meg mange gode verdier i arbeidslivet. 

Synes ungdom på 15+ burde finne seg en liten jobb. Da tror jeg ikke arbeidslivet kommer som et “sjokk” heller, som jeg tror det gjør for mange.. 

Skrevet

Min 13-åring, 8.kl, har faste oppgaver i huset ja. Hun har i mine øyne for få oppgaver. Da jeg var på hennes alder, gjorde jeg halvparten av alt husarbeidet, vaska klær, bad, gulv. Oppvasken tok hver hver dag annen hver uke (null oppvaskmaskin), støvsugde, tørka støv, var barnevakt, lagde middager osv. 

Hennes venninner mener det bare er tull at de skal gjøre huslige oppgave, for ‘de lærer sånt når de blir voksne’. 

Anonymkode: 52b5f...967

• Liker 2
Skrevet

Min trettenåring har plikter som han er pålagt av meg; gå ut med søppel og støvsuge. I tillegg har en en oppgave som han har valgt selv fordi han ønsket å tjene mer penger, det er å lage middag hver dag han er hos meg.

Skrevet
Vecky skrev (12 minutter siden):

Jeg begynte å jobbe i butikk da jeg var 13, annenhver-3.hver helg. Etter at jeg ble 18 og kunne sitte i kassa jobbet jeg også et par ukedager etter skolen. 

Selvfølgelig mange ganger jeg syns det var dritkjedelig å måtte dra på jobb i helgene, men jeg er evig takknemlig i dag fordi det har gitt meg mange gode verdier i arbeidslivet. 

Synes ungdom på 15+ burde finne seg en liten jobb. Da tror jeg ikke arbeidslivet kommer som et “sjokk” heller, som jeg tror det gjør for mange.. 

det er nok noen ær siden du var ungdom 

Anonymkode: a117e...ba6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det er nok noen ær siden du var ungdom 

Kommer an på øyet som ser.. jeg er født tidlig 90-tall 🙂 

Skrevet

Jeg syns det er på sin plass med en liten jobb når man er 15, tror arbeidslivet ikke kommer som et sjokk senere da. Jeg begynte å jobbe da jeg var 13, har ikke tatt skade av det. 

Skrevet

Jeg har en 10. klassing. Han må vaske det ene badet hver uke, og ellers holde orden på rommet sitt, ta kurven med rene klær fra vaskerommet og legge på plass på rommet, skifte på sengen selv, lage middag innimellom og slike ting. Til den som sa at 15-åringer bør finne seg en jobb så er det ekstremt vanskelig. Selv sommerjobber er vanskelig for ungdom under 16 og mange jobber krever at man er 18. Mye har forandret seg siden vi var unge.

• Liker 2
Skrevet
Vecky skrev (7 minutter siden):

Kommer an på øyet som ser.. jeg er født tidlig 90-tall 🙂 

Ja noen år siden 

Skrevet
Arkana skrev (4 minutter siden):

Jeg har en 10. klassing. Han må vaske det ene badet hver uke, og ellers holde orden på rommet sitt, ta kurven med rene klær fra vaskerommet og legge på plass på rommet, skifte på sengen selv, lage middag innimellom og slike ting. Til den som sa at 15-åringer bør finne seg en jobb så er det ekstremt vanskelig. Selv sommerjobber er vanskelig for ungdom under 16 og mange jobber krever at man er 18. Mye har forandret seg siden vi var unge.

Nettop ,  mye vanskeligere nå

Skrevet

Her har ungdommen hatt faste oppgaver fra de var små. Og etter som de ble eldre så ble det mer. Eldste var avløser fra han var 12 år. Yngste fra ho var 13. Sommeren har de i 4 år jobbet hele ferien på en sæter og hatt ansvar for 25 kuer, pluss vært med på annet vedlikehold og innhøsting av gress.

Ellers nå så vasker de selv sengetøy, tar ut og inn av oppvasken, lagger middag 1 dag hver i uka, går ut med søppel. Klipper plen, med å måker snø. Ene kjører brøyte rute før jobb. Er å kløver og pakker ved hos 2 naboer. 

Eldste har nå fast jobb pluss jobber som avløser osv 19år

Yngste avløser og jobber på resturant i helger 17år

Anonymkode: 27019...bca

• Liker 1
Skrevet

Min på 14 år jobber i stall to ganger i uka og får ri som betaling for jobben, og har vaskejobb et par ganger i uka og mer i ferier, og jobber 3 uker av sommerferien.

Hjemme forventes det at rommet holdes i orden og er reint, og så er det noen oppgaver knyttet til kjæledyr. Ellers er det mye jobb, stall, skole og konfirmasjonsundervisning, så det er ikke flere faste oppgaver. Men det forventes at noe mer blir gjort i perioder når vi ber om det, mengde oppgaver tilpasses hvor mye annet det er å gjøre. Og om det er noe spesielt som ønskes kjøpt inn, så må det noen ganger betales i jobb.

Anonymkode: 73cb1...557

Skrevet

Frå 7 år: hentet avisen i postkassen + tok ut søpla

fr

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tvillinger i 9 klasse som fylte 15 i helgen.

Jeg overhørte hva gjestene snakket om da de hadde bursdagsselskap her, og de snakket om hvilke faste jobber/plikter de utfører i løpet av en uke for å tjene penger eller gjør det gratis som hobby, og nesten alle hadde noe fast de hadde ansvar for, unntatt to jenter som mente at de var altfor "små " til å jobbe og at de var barn, for det hadde foreldrene deres sagt at de var.

Mine tvillinger spiller fotball og er i stallen faste dager i uken, da vi har hest på foring.

Deres klasseveninne har jobb i morens bakeri to dager i uken, og litt mer hvis det er ferier eller fridager fra skolen.

En annen klasseveninne er barnevakt for småsøsken faste dager i uken og passer også nabobarn.

En gutt i klassen går med avisen tre dager i uken før skolen.

Så var det disse to jentene da som mente at de var barn, og at barn ikke skal  jobbe, for det hadde foreldrene deres sagt! 😀

Man er ikke et lite barn men ungdom, men juridisk sett er man barn til man er 18 ja.

Disse jentene er også veldig bortskjemte og blir kjørt overalt.

Du skriv ikkje kva dine tvillingar gjer av jobb eller faste plikter i heimen?

Anonymkode: f2875...8e3

Skrevet

Jeg svarte lenger opp på hva min 14-åring gjør, og det er altså både jobb, stall og noen faste plikter. Men glemte å svare på deler av teksten din; hva andre velger å gjøre er deres valg, og det kan finnes mange gode grunner til at barna ikke jobber. Samtidig tror jeg jo barna har alt å vinne på å være litt forberedt på voksenlivet, og det å føle at man er til nytte og at man mestrer ulike ferdigheter og områder av livet. 

Anonymkode: 73cb1...557

Skrevet

Har en i 8. og en i 10. trinn.

De har selvsagt huslige plikter som de gjør fast, og får ukelønn.

Den yngste har nettopp begynt å dømme kamper, det er lønnet, men det er jo bare i ny og ne.

Men ingen av dem har ordinær jobb, nei. Eldste har søkt sommerjobb, venter på svar. 

Vi har ikke noe særlig nettverk som vi kan bruke for å skaffe dem jobb via bekjentskaper, så de må søke selv.

Men huslige oppgaver er en selvfølge, det må læres inn tidlig, med aldersadekvate oppgaver. Ikke fordi det er noe særlig til hjelp (det går ofte raskere å bare gjøre det selv) men fordi det er en basiskunnskap som alle må ha med seg i livet. Har selv truffet en mann som ikke kunne å vri opp en klut (helt fakta, han stod med en våt klut i hånda og skjønte ikke hvordan han skulle få den mindre våt!), han hadde vokst opp med hushjelp, og hadde også ansatt hushjelp umiddelbart da han flyttet for seg selv.

Anonymkode: 1b79a...fd0

Skrevet

Jeg passe selv småsøsken fra jeg var 8 og til jeg flyttet hjemmefra.I tillegg hadde jeg faste oppgaver hjemme. Det kunne være å vaske bad og trapper, lage mat, jobbe i hagen osv.  Fra jeg var 12 år, hadde jeg fast sommerjobb hvert år som jordbærplukker. Syklet 2 mil til og fra jobb. Mine 3 barn startet med å gå aviser og reklame da de var 13, senere jobbet de i butikk/gatekjøkken til de var ferdig på videregående. Sistemann hadde helgevakter i butikk i tillegg til lærlingejobben. Sluttet der da han fikk fast jobb. Bor ennå hjemme, er 21 år og har faste oppgaver som å handle inn mat, lage mat et par ganger i uken og ellers sørge for å holde orden på eget rom. Han vasker/bretter egne klær og sengetøy selv. Tar inn og ut av oppvaskmaskin ved behov. Vasker bilene våre og bidrar generelt ganske mye. 

Jeg måtte gjøre mye mer hjemme enn mine venninner i sin tid. I ettertid er jeg takknemlig for at mine foreldre lærte meg såpass mye. Jeg fikk barn i ung alder og ble alene. Da var det gull verdt å være nevenyttig kunne det meste selv innen vedlikehold av bil og bolig,  hånarbeid, matlaging fra bunn, høste fra naturen og tilberede og preservere mat for lagring osv. Dette har jeg forsøkt å gi videre til mine barn, slik at de har gode basiskunnskaper for å kunne klare seg med lite i etableringsfasen. Faktisk veldig stolt av barna mine og klapper meg selv på skulderen for vel utført oppdragelse!

Anonymkode: be217...2e7

Skrevet

Min 3. klassing støvsuger leiligheten en gang i uken og pakker treningstøy selv de tre dagene han har trening. I tillegg skal lekser gjøres uten at jeg må mase. 

Gjøres alle plikter, får han ukepenger. Gjøres det halvveis, får han ingenting. 

Anonymkode: be56e...3ec

• Liker 1
Skrevet

Det er da vel normalt å tjene penger. Født i 74. Begynte å tjene penger ved 4-5 års alderen. 

Frikort ble oppbrukt nesten første uka. Høsting av kålhoder og stå på potetmaskin.

Bestandig tjent penger både før og etter skolen. Var utrolig morsomt å få utbetalt oppunder 15.000,- I Mnd på 80/90 tallet.  Da jeg var 16 kjøpte jeg traktor,ble brukt i skogen og til brøyting. 

Da jeg  var 19 kjøpte jeg min første bil selvfølgelig brukt men kostet 320.000,-  Mye penger på den tiden...

21 år gammel kjøpte jeg en leilighet, drøye 120.000,-

Så ja,er penger å tjene på å rake løv og plukke stein på jorder.

Men er vel barnearbeid nå for tiden....

Anonymkode: 0f617...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Frå 7 år: hentet avisen i postkassen + tok ut søpla

fr

Du skriv ikkje kva dine tvillingar gjer av jobb eller faste plikter i heimen?

Anonymkode: f2875...8e3

Stelle hesten vår i stallen er en jobb de gjør hver morgen før  skolen og nesten alle ettermiddager.

I tillegg rydde rommet, lage middag to ganger i uken og vaske badet hver fredag.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...