Gjest 1111 Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Skal lage lasagne i morgen, utav en slik ferdigpakning. Men med de så følger det jo ikke med hvit saus så da tenkte jeg at jeg skulle lage hvit saus selv og supplere med det. Tror dere det funker greit, eller..? Så da lurer jeg på om noen har en oppskrift på en hvit saus til lasagne som holder til en stoor langpanne?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 mamma lager alltid ostesaus til lasagne, vanlig hvit saus (smør/margarin, hvetemel og melk) og en neve ost (kanskje litt mer ost) som smeltes i. hun bruker å dele den stekte kjøttdeigen i to, en del i tomatsausen og resten i ostesausen, så har hun ett lag tomatsaus - plater - ostesaus - plater osv. kjempegodt.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Jeg er kjip; blander melk, hvetemel og litt salt i en kasserolle, og koker sakte opp. Tilsetter så en god neve ost som jeg lar smelte oppi sausen. Synes den blir litt mindre mektig på den måten.
-Fisken- Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Jeg er kjip; blander melk, hvetemel og litt salt i en kasserolle, og koker sakte opp. Tilsetter så en god neve ost som jeg lar smelte oppi sausen. Synes den blir litt mindre mektig på den måten. ← Da synes jeg det er lettere å lage en jevning; riste melet med litt melk i en tett "kopp" med lokk på, og ha i melken. Lettere å unngå klumper.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Da synes jeg det er lettere å lage en jevning; riste melet med litt melk i en tett "kopp" med lokk på, og ha i melken. Lettere å unngå klumper. ← Ikke hvis man bruker visp. Men det går jo ut på akkurat det samme. Bare husk å la sausen koke et par minutter for å unngå melsmak (det samme gjelder med smør/mel-jevning).
Mini_me Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Jeg lager også ostesaus til lasagnen, og jeg bruker Philadelphia ost med hvitløk. Jeg lager først hvit saus som er litt tykkere enn vanlig og tilsetter deretter osten... Det blir en god saus... Tar gjerne andre osterester også dersom jeg har det...
-Fisken- Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Ikke hvis man bruker visp. Men det går jo ut på akkurat det samme. Bare husk å la sausen koke et par minutter for å unngå melsmak (det samme gjelder med smør/mel-jevning). ← sant det . Er det noen som ikke bruker hvit saus til lasagne? :klø: Jeg vil ha masse masse masse deilig hvit saus og ost
Arkana Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Jeg bruker egentlig ikke oppskrift til hvit saus, men til en stor langpanne ville jeg brukt 10 ss (=150 g) smør/margarin, nok hvetemel til en tykk grøt (omtrent like mange skjeer) og så nok melk til en passe tykk saus. Smaker til med salt og pepper og rører inn revet ost (5 dl kanskje?) så det smelter. Vil du ha en magrere versjon kutter du ut smøret og rører istedet melet ut i litt av den kalde melken. Varm opp resten av melken og visp inn jevningen og la koke noen minutter. Smaker ikke fullt så godt, men når det skal blandes med så mye annet tror jeg ikke det har så mye å si. Forøvrig er det også mulig å kutte ut ostesausen og bare blande litt fløte/melk, evt kremost i selve kjøttsausen. Svigermor bruker en slik pakkelasagne og der skal kjøttsausen blandes med melk, så det blir på en måte en alt-i-ett-saus. Men det blir jo ikke ost annet enn på toppen da, så det er ikke helt det samme.
Gjest 2324 Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 sant det . Er det noen som ikke bruker hvit saus til lasagne? :klø: ← Ja, jeg har aldri hørt om det engang..
Gjest Liten Tapir Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 sant det . Er det noen som ikke bruker hvit saus til lasagne? :klø: Jeg vil ha masse masse masse deilig hvit saus og ost ← Jeg foretrekker uten hvit saus.
Gjest 1111 Skrevet 2. februar 2006 #11 Skrevet 2. februar 2006 Takk for tips! Jeg tror jeg velger å lage hvit saus uten smør i. Jeg er kjip; blander melk, hvetemel og litt salt i en kasserolle, og koker sakte opp. Tilsetter så en god neve ost som jeg lar smelte oppi sausen. Synes den blir litt mindre mektig på den måten. ← Hvor mye hvetemel bruker du i forhold til melk da? Og har du alt i gryta med en gang?
Brunhilde Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 I de ferdigpakkene er jo kjøttsausen og bechamlesausen i samme pose. Jeg tror det blir litt kvalmende å supplere med enda mer bechamelsaus. Om lasagnen lages fra bunnen er den derimot et must. Jeg bruker muskat i sausen - det er veldig godt!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 I de ferdigpakkene er jo kjøttsausen og bechamlesausen i samme pose. Jeg tror det blir litt kvalmende å supplere med enda mer bechamelsaus. Om lasagnen lages fra bunnen er den derimot et must. Jeg bruker muskat i sausen - det er veldig godt! ← Jeg bruker også muskat. Det gjør jo halve sausen etter min mening.
Gjest piaf Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Jeg er blant dem som jukser med den hvite sausen til lasagnen, men pakke bruker jeg aldri (her heller ). Lager tomatsaus fra grunnen med bacon istedet for kjøttdeig og masse grønnsaker (= tilnærmet minestronesmak) , og etter en halvtimes koketid har jeg en god skvett kremfløte og revet muskat direkte i tomatsausen. Osten, dvs. mozzarella og parmesan, legger jeg kun på toppen, evnt parmesan mellom lagene i tillegg. Resultatet blir, etter min smak, en mye friskere og lettere lasagne. Og mindre arbeid.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 I de ferdigpakkene er jo kjøttsausen og bechamlesausen i samme pose. Jeg tror det blir litt kvalmende å supplere med enda mer bechamelsaus. Om lasagnen lages fra bunnen er den derimot et must. Jeg bruker muskat i sausen - det er veldig godt! ← Ville også syntes det ble smør på flesk med ekstra hvitsaus. Fra bunnenav lasagne er hvit saus med muskat og bittelitt kanel som gjøre hele retten.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #16 Skrevet 2. februar 2006 Ingen av de ferdigpakkene jeg kjøper inneholder hvit saus...så vil jeg ha det, så må jeg fint fikse det selv. Hvilke pakker inneholder hvit saus? :klø:
-Fisken- Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 Blir det ikke litt tørt og rart uten hvit saus?
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 (endret) I ferdig pakkene er rød og hvit saus genialt nok fra produsentens side blandet til rosa saus... Blir ikke tørt, men ikke særlig godt heller. Har ennå ikke funnet en ferdig pakke som jeg liker. Endret 2. februar 2006 av pulverheksa
Gjest gjesta Skrevet 2. februar 2006 #19 Skrevet 2. februar 2006 Ja, jeg har aldri hørt om det engang.. ← Ikke jeg heller
Gjest Elfrida Skrevet 2. februar 2006 #20 Skrevet 2. februar 2006 Litt off topic: Er det virkelig noe lettere å lage lasagne fra pose? Jeg gjorde det en gang for mange år siden og ble bare forvirra - det var jo like mye jobb med tomatsausen selv om det var et pulver man skulle blande inn i kjøttdeigen i stedet for tomater, grønnsaker og krydder. Også var det en egen liten pose for bechamel-sausen, med mel og salt og litt krydder antagelig - ikke noe kjappere og enklere det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå