Gå til innhold

Tanker om historien om "Ida"

Forundret..

Anbefalte innlegg

De siste dagene så har "Ida" vært nevnt i forskjellige aviser. Foreløpig så er det sykepleien.no som har mest informasjon 

https://sykepleien.no/2024/02/gravide-ida-dode-vi-ma-laere-unnga-det-skjer-igjen

Det er ubegripelig at dette kunne skje. Her er det ikke skjedd en feil, men flere. Hvordan kunne dette i det hele tatt være mulig?

Hun var i kontakt med minst tre forskjellige leger, to sykepleiere og amk. 

Stakkars etterlatte!!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var vel den tida folk helst ikke skulle komme inn pga covid, og alt skulle løses over telefon.

I ettertid er det tydelig at Ida var skikkelig dårlig. Hun burde vært undersøkt av helsepersonell. Ikke minst fordi hun var høygravid. 
Hvordan det var mulig? Helsepersonellet ble sikkert lurt av Idas unge alder. Var jo de med underliggende sykdom og gamle som (statistisk sett) var mest utsatt..

Men ser jo at det var noen tragiske dødsfall også hos unge. 
Dessverre tror jeg ikke dette dødsfallet kunne vært unngått, ut fra det jeg leser og ut fra den tiden dette skjedde på. 
Eneste måten dette kunne vært unngått på er at Ida hadde hatt helsepersonell hos seg som hadde tatt NEWS-måling. Da ville man mest sannsynlig avdekket hypoksemi og forhøyet pustefrekvens. De to viktigste røde flaggene ved covid-infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært kommunisert lenge før at hun ventet barn så hadde de sikkert tatt der seriøst er trist at det må gå liv før noen gjør noe med sånne ting :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Dette var vel den tida folk helst ikke skulle komme inn pga covid, og alt skulle løses over telefon.

I ettertid er det tydelig at Ida var skikkelig dårlig. Hun burde vært undersøkt av helsepersonell. Ikke minst fordi hun var høygravid. 
Hvordan det var mulig? Helsepersonellet ble sikkert lurt av Idas unge alder. Var jo de med underliggende sykdom og gamle som (statistisk sett) var mest utsatt..

Men ser jo at det var noen tragiske dødsfall også hos unge. 
Dessverre tror jeg ikke dette dødsfallet kunne vært unngått, ut fra det jeg leser og ut fra den tiden dette skjedde på. 
Eneste måten dette kunne vært unngått på er at Ida hadde hatt helsepersonell hos seg som hadde tatt NEWS-måling. Da ville man mest sannsynlig avdekket hypoksemi og forhøyet pustefrekvens. De to viktigste røde flaggene ved covid-infeksjon.

Synes det blir feil å se på hennes alder fremfor det at hun tok kontakt gjentatte ganger over tre dager. 

Om hennes liv ikke var til å reddes så kunne mest sansynlig barnet ha vært i live hvis hun hadde fått legetilsyn. Her er det jo faktisk gått to liv tapt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Det burde vært kommunisert lenge før at hun ventet barn så hadde de sikkert tatt der seriøst er trist at det må gå liv før noen gjør noe med sånne ting :( 

Jeg forsto det slik at dette var ikke ukjent for dem.

Legevikaren må da ha sett at hun var høygravid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger og sykepleiere har den holdningen at graviditet er noe som man må tåle og alle plager knyttet til det, er ikke alvorlig nok, for man er jo "bare" gravid. Kvinnehelse på sitt beste. 🤯

Anonymkode: 40e4b...589

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (9 minutter siden):

Jeg forsto det slik at dette var ikke ukjent for dem.

Legevikaren må da ha sett at hun var høygravid.

Jeg syns artikkelen virker rotete men ut fra hva jeg leste 

I titiden om kvelden forsøkte hun å ringe legevaktsentralen, men kom ikke gjennom på telefonen. Ida ringte da til AMK, og fortalte at hun var høygravid, hadde hostet i to dager og ikke fikk sove.

Siden Ida og moren var veldig bekymret, og luftveislegevakten skulle stenge, ble det avtalt at lege ved ordinær legevakt også skulle ta kontakt.

Kort tid etter ble Ida oppringt av avtroppende lege ved ordinær legevakt. Legen snakket med Ida i 17 minutter. Ida fikk resept på Ventoline og informasjon om at hun måtte ta kontakt igjen hvis hun ble ytterligere tungpustet. 

Det virker her ut som legevakten ikke tok det alvorlig viste de at hun var Gravid ? jeg kjenner til tilfeller at ved tilleggsopplysninger så blir ting tatt alvorlig 

Men husk at her kommer ikke alt fram pga taushetsplikt etc etc det er veldig trist at ting må komme for sent og liv går tapt :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 21.2.2024 den 19.16):

Jeg syns artikkelen virker rotete men ut fra hva jeg leste 

I titiden om kvelden forsøkte hun å ringe legevaktsentralen, men kom ikke gjennom på telefonen. Ida ringte da til AMK, og fortalte at hun var høygravid, hadde hostet i to dager og ikke fikk sove.

Siden Ida og moren var veldig bekymret, og luftveislegevakten skulle stenge, ble det avtalt at lege ved ordinær legevakt også skulle ta kontakt.

Kort tid etter ble Ida oppringt av avtroppende lege ved ordinær legevakt. Legen snakket med Ida i 17 minutter. Ida fikk resept på Ventoline og informasjon om at hun måtte ta kontakt igjen hvis hun ble ytterligere tungpustet. 

Det virker her ut som legevakten ikke tok det alvorlig viste de at hun var Gravid ? jeg kjenner til tilfeller at ved tilleggsopplysninger så blir ting tatt alvorlig 

Men husk at her kommer ikke alt fram pga taushetsplikt etc etc det er veldig trist at ting må komme for sent og liv går tapt :( 

Ja, det er nok ikke alltid som kommer frem pga taushetsplikten. Men uansett så er det ubegripelig dette at hun ikke fikk hjelp. Hva er det som skjer med helsevesenet vårt? 

Jeg for min del er overbevist om at hadde hun fått hjelp så kunne hun vært i live. Babyen hadde nok garantert levd, hun var jo nesten ferdig med svangerskapet og kontrollene hadde gått fint. 

Hvis jeg husker riktig så var jo dette med covid og gravide noe som ble tatt opp i media, og hvor farlig det var for dem. Selv om hun testet negativt hjemme så ville det etter mitt skjønn være viktig å få testet om det var covid eller ei som var årsak til luftveisplagene.

Det sto at hun var til vikarlege 1 dagen, altså går man til lege så får man så og si alltid beskjed om at hvis en blir verre så må man ta kontakt igjen. Dette har hun gjort, hvorfor reagerte ikke legevakten da? Det undrer jeg meg over.

Når noen sier at de er redde for eget liv og barnet de bærer på så må de jo bli tatt på alvor. 

Hva skal man med legevakt om de bare avviser en? 

Legevakt og AMK har lydopptak.. Jeg tenker at når UKOM bruker denne hendelsen som eksempel på hvordan legevakten rundt (ikke)fungerer så vet de nok veldig godt hva som er blitt sagt og hvordan ikke bare en men flere personer hos legevakten hun ringte har sviktet. Og ikke bare legevakten men også AMK. 

Hun ringte for å få hjelp, noe hun ikke fikk. Resultatet ble døden for to.

Her håper jeg inderlig at de ansvarlige står til ansvar ovenfor denne kvinnens mann og barnet som har mistet sin mor og lillebror. Stakkars folk! For en brutal virkelighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at gravide kvinner dør, at de mister babyene sine i dødfødsel og får barn med hjerneskade. Synes dette skjer med altfor mange! Skremmende at man ikke prioriterer trygg føde- og barselomsorg bedre!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

I dag i Stavanger Aftenblad sto det om Ida, som egentlig het Lene Gausland.

Artikkelen er for abonnenter. 

Sørgelig sak, virkelig tragisk. Jeg skjønner ikke at det er mulig at leger, flere avviste henne etter at hun gjentatte ganger tok kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Nå vil feildiagnosering (om jeg skal kalle det for noe slik) alltid skje, hun er ikke den første som har dødd og vil dø fordi kommunikasjonen mellom helsevesen og pasient er av en art som medfører at de som jobber i helsevesenet ikke forstår hvor alvorlig det er. Det vil skje nye slike dødsfall.

Selv i saker hvor pasient og lege møtes vil det også skje dødsfall, fordi lege vil ikke i enhver tilfelle stille riktig diagnose. altså vil pasienter som burde blitt ivaretatt de vil bli sendt hjem og overlatt seg selv (og noen av dem vil dø)... Klart det sier seg selv at over telefon så er det enda vanskeligere for helsepersonell å ta gode avgjørelser, ikke alle pasienter snakker med er en gang lege...

Problemet får man ikke gjort noe særlig med, vi må altså rett og slett leve med at slikt det skjer. Når det er sagt så har det gått og går fortsatt fremover, vi lever lenger enn noen gang tidligere og selv med tragiske feil som skjer så redder helsevesenet mange liv og bidrar til at vi lever lengre. Tragiske saker endrer ikke det faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk har for store forventninger til legevakten. Har en del uheldige erfaringer. Noe av årsaken er at mange henvender seg dit av enklere årsaker. De som jobber der føler vel at pasientene er litt hypokonder. Har to eksempler i familien hvor legevakten burde skjønne at det var alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...