Gå til innhold

GLU 1-7 Grunnskolelærerutdanning. Spør hva du vil så skal jeg prøve å svare.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er en mann som innvandret til Norge for mange år siden og som akkurat nå studerer til grunnskolelærer 1-7 her i Norge. Jeg jobber i tillegg siden flere år tilbake som lærervikar på skolen. 

Da jeg hadde mange spørsmål om utdanningen før jeg startet som jeg ikke fikk svar på, så legger jeg opp denne tråden så dere som har spørsmål om jobb på skole, utdanning, fag eller slikt kan spørre fritt.

Endret av PerditusCortex
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er studiehverdagen din, er studiet vanskelig for en som ikke har norsk som førstespråk? I hvilke fag skal du bli lærer i? Hvor studerer du og hvordan er jobbmulighetene? :) 

Anonymkode: 61d5a...383

Skrevet

Hei.

Jeg studerer samlingsbasert så jeg har kun skole annenhver uke. De ukene vi er på campus er veldig bra, mange av professorene er flinke til å blande teori med praksis på timene.

Det påvirker litt da jeg ikke har Norsk som førstespråk, spesielt nynorsk som jeg sliter med, men det er ikke direkte vanskelig fokus i faget ligger mye på syntaks, fonetikk og morfologi. Jeg studerer i hovedsak norsk og engelsk. De praksisplasser jeg har vært på har alle tilbudt med jobb, så jeg vil si at mulighetene for jobb er gode.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å søke samme studie som deg. 

Jeg bor i Oslo og planen er å pendle. Tror du er overkommelig?

Akkurat nå har jeg en heltidsjobb og barn.. tror du det går an å kombinere skole med jobb og familielivet? Kombinerer du skole og jobb?

Hvordan er det å komme seg på samling en gang i måneden? Hvordan er undervisningen? Tror du det er overkommelig for alle? Jeg har ålreite karakterer fra vgs og har en bachelorgrad fra før. Men er bare nysgjerrig på vanskelighetsgraden? 

Skrevet

Hei.

Flere av mine medstudenter kombinerer studier med jobb og familieliv. Siden jeg ikke har barn, kan jeg jobbe heltid ved siden av studiene uten problemer. De fleste med barn jobber ikke heltid, men tar vikartimer når det passer.

Studieopplegget vårt innebærer seks uker med samlinger per halvår, hvorav tre uker er fysisk på skolen og tre uker er digitale. Så annenhver uke brukes til å lese pensum og jobb. Med bare 1,5 timers reise til samlingene går det greit for meg, men noen som må reise lengre kan ha utfordringer av og til, noen reiser over 5 timer for å være her.

Undervisningen er veldig god, og jeg er overbevist om at alle kan klare det. Noen sliter kanskje litt med nynorsk eller matematikk, men det finnes ekstra hjelp tilgjengelig, spesielt i matematikk med ulike kurs for de som trenger det.

Jeg slet virkelig med grunnskolen i mitt hjemland, men jeg opplever ikke denne utdanningen som nesten like vanskelig som jeg forventet basert på den erfaringen. Jeg er klar over at mange hopper av lærerutdanningen, men de som har falt fra her har ikke gjort det fordi studiene er for vanskelige men for andre årsaker.

Hvis du lurer på noe mer, er det bare å spørre.

Skrevet

Tusen takk for svar :) setter stor pris på det :)

Jeg tenker å gå for samlingsbasert på Hamar. Da er norsk, matte og ped obligatorisk. Er det mange arbeidskrav som må leveres inn før man kan ta eksamen? Regner med at det varierer fra fag til fag. Men hvordan opplever du 

Hvordan har det gått på praksis? Er du med andre studenter? Observerer dere for det meste? Er det arbeidskrav? 

Jeg har ingen erfaring som lærer. Har utdanning og jobber i en helt annen felt. Nærmeste jeg kommer som «lærer» er at jeg har jobbet som fotballtrener og på fotballskole. Jeg er veldig glad i barn og det å lære bort, derfor ønsker jeg å ta denne utdanningen. Men hva tenker du.. er det best å få seg «vikarjobb» på skole mens jeg studerer eller bør jeg bare fortsette med litt mindre stilling på min nåværende jobb 😅 Ser at du har skrevet at du har fått tilbud om å jobbe som vikar på skolene du har hatt praksis. Da er det kanskje ikke så vanskelig å få jobb. 

Skrevet

Vanligvis har hvert fag 2-3 arbeidskrav per halvår, men de er ikke vanligvis så krevende. Formålet med dem er hovedsakelig å støtte deg på veien mot eksamen.

Erfaringen med praksis har vært veldig bra så langt. Praksislederne er generelt veldig hjelpsomme, og det virker som om de fleste elevene ikke har hatt så store problemer der. Jeg har bare vært på praksis alene, så jeg har ikke noe erfaring med observasjon av andre elever. Du observerer vanligvis din praksisleder første uken i praksis og der etter tror jeg at du må være klasseleder i minst 10 timer*2 (10 timer på våren og 10 timer på høsten) det første året, om jeg husker riktig. Det høres kanskje mye ut, men det  går raskt.  Vanligvis får du muligheten til å ha flere timer om du ønsker det.

Mange av medstudentene mine hadde ingen tidligere erfaring fra klasserommet før de begynte studiene, men mange har klart å få vikarjobber etter hvert. Jeg tror det er litt avhengig av hvor du bor. Noen praksisplasser tilbyr jobb etter praksis.

Skrevet

Det høres jo overkommelig ut :) 

På hvilken skole i Norge tar du GLU din?

Jeg har ikke studert på en god stund.. er i 30 årene 😅 Tror du det er mulighet for å lese litt i forveien før skolestart. Har du tips til hvor jeg kan få tak i pensumbøker eller trenger jeg ikke å kjøpe det? Da jeg gikk på PHS fikk vi kjøpt pensumhefte på skolen, og det var mulighet til å låne pensumbøker på skolens bibliotek. 

Akkurat nå er jeg i permisjon fra nåværende jobb og har derfor mulighet til å lese :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...