Gå til innhold

Sitte på offentlig transport og snakke høyt på FaceTime uten høretelefoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig at dette er irriterende, samtidig som jeg tenker litt på hvorfor det er så irriterende. De som sitter og prater høyt i tlf. eller FT som i HI, så er det det samme som de f.eks skulle sittet ved siden av hverandre i bussen og pratet sammen. Man blir jo ikke irritert på noen som sitter ved siden av hverandre på bussen og prater. 

Anonymkode: 9f513...e34

Jeg tenker litt det samme, merker også at jeg blir mer irritert om noen snakker sammen høyt over telefonen, enn om to stk baer sitter på bussen og har en vanlig samtale. Men det er vel som andre skriver at når man snakker på telefonen har man et valg om å kunne mute den ene fra resten av bussen. Men noen velger å ikke gjøre det. Hvis vi som sitter på bussen hadde hatt evnen til å kommunisere telepatisk så hadde vi vel gjort det heller enn å snakke høyt? 

Men det verste er egentlig de som har telefon på høyttaler og det er helt tydelig for alle at det pågår en livskrise. Og at den i andre enden åpenbart ikke vet at hele bussen hører på... jeg har hørt folk gråte høyt over både samlivsbrudd og dødsfall, over høyttaler. 

Anonymkode: 41de6...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare så jæklig irriterende. Jeg har aldri en stund for meg selv, så den t-baneturen om morgenen ønsker jeg å ha i fred og ro. Samme på vei hjem. Det verste er de som snakker på fremmede språk. Virker som de snakker enda høyere fordi de tenker at andre ikke forstår hva de sier. Arabisk høres også uhyre aggressivt ut. Blir helt gal av disse folkene. Også har du disse her binboene som sitter og utleverer hele privatlivet sitt 🤮

Anonymkode: 5ef51...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er drit irriterende med disse på offentlig transport. 

Hva bør man si egentlig- hvis man skal konfrontere personen mens det står på, altså si fra på bussen/ t-banen?

"Kan du ta på deg ørepropper eller senke volumet?"

Egentlig har jeg lyst til å glefse " se til h*** å dempe deg" - men har ikke lyst til å skape full konflikt heller.

Hva ville du sagt?

Anonymkode: 6b353...882

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en klarer å ta den lille verbalfighten, så kan det hende at mange rundt blir glade. 
Det er for min del uønsket å sitte midt oppi folks private samtaler. Noen bør lære dem høflighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig i at det er drit irriterende med disse på offentlig transport. 

Hva bør man si egentlig- hvis man skal konfrontere personen mens det står på, altså si fra på bussen/ t-banen?

"Kan du ta på deg ørepropper eller senke volumet?"

Egentlig har jeg lyst til å glefse " se til h*** å dempe deg" - men har ikke lyst til å skape full konflikt heller.

Hva ville du sagt?

Anonymkode: 6b353...882

Jeg sier høflig fra om de kan skru av lyden. Det hender noen protesterer, men nordmenn er så jævlig feige at de ikke sier fra. Hadde flere gjort det så tror jeg man fikk stoppet denne uvanen fort. 

Jeg er forøvrig innvandrer selv fra et «brunt» land og tåler ikke denne irriterende uvanen som er i ferd med å spre seg. 

Anonymkode: 7a080...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette seg inntil denne facetimer'n og bli med i bildet? Hoppe inn i samtalen? 

Anonymkode: abaad...3ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NakenPanda skrev (På 22.2.2024 den 12.32):

Helt vanlig hvis du er fra brunt land, og aldri har tatt hensyn til noen andre en familen din hele ditt liv.

Brunt land? Hva i alle dager er det for et uttrykk? 

Jeg har opplevd både innvandrere og nordmenn som snakker høyt i telefon på offentlig transport, og synes ikke det ene er bedre enn det andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei av det og det er stort sett utlendinger som roper inn i telefonen til alle døgnets tider. Aldri fred å få fra disse folkene.

Anonymkode: d48cd...3ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde naboer fra Tyrkia før, bodde i tomannsbolig. Og konen der snakket mye i telefonen med høytaleren på, eller på facetime, og ofte gikk hun enten ut på terrassen, eller ut bak. Og hun ropte hele samtalen, det samme gjorde den hun snakket med. Stort sett var jeg mer fascinert enn irritert da, det hørtes ut som at de kjeftet på hverandre, men det var bare slik de snakket. Jeg tenkte for meg selv at hun gikk ut for å snakke, fordi resten av familien var lei, for volumet var høyt😅🙈🤷‍♀️

Anonymkode: 38998...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (2 timer siden):

Brunt land? Hva i alle dager er det for et uttrykk? 

Jeg har opplevd både innvandrere og nordmenn som snakker høyt i telefon på offentlig transport, og synes ikke det ene er bedre enn det andre. 

Nei våre nye landsmenn i brunt vinner den konkurransen klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg har opplevd gjøre dette er tydelig at strever med noe. 

Jeg synes det er utrolig trist når noen med lett psykisk utviklingshemming våger seg ut på offentlig transport alene og blir hysjet  på og sendt stygge blikk. En episode var en mann som tydelig brukte dette som trygghet da han hadde dratt til en avtale uten støttekontakt, og ringte et familiemedlem for å gjøre bussturen lettere. 

For dere som synes det er så slitsomt så har dere også muligheten til å si "du må ha i ørepropper når du snakker i telefon offentlig/på bussen". Det eneste dere gjør er å gi skam og utrygghet til noen som allerede strever med sine ting. Er det virkelig et så lite inkluderende og raust samfunn vi ønsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...