Gå til innhold

Hvilken klinikk passer for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i systemet til Riksen nå et drøyt år, og nå orker jeg ikke mer. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli gravid hvis jeg fortsetter der. Selv om jeg har forsøk igjen i det offentlige, vil jeg nå gå privat. Etter å ha opplevd litt og hvert på Risken er jeg opptatt av at klinikken jeg velger må kunne dekke mine behov, og jeg kan ikke reise å hilse på alle, så derfor håper jeg dere kan hjelpe meg :)

• Faglig dyktighet er så klart det viktigste, men jeg syns det er vanskelig å vurdere dette selv da medisin ikke er mitt fagfelt. Alle skriver at de er de beste og de ledene, så vanskelig for meg å si noe på.
  • Individuell behandling: På riksen opplevde jeg at jeg ikke fikk individuell behandling, men at alt gikk etter alder + type infertilitet. Det ble så klart feil i mitt tilfelle. 
  • Behandlere og sykepleiere som har tid: Jeg opplevde en veldig samlebånd følelse på Riksen, at de ikke lyttet eller så meg som pasient. Det var fort inn og ut, og jeg følte jeg ikke ble tatt på alvor når jeg for eksempel meldte om symptomer på medisiner. Det hadde man ikke tid til å verken skrive ned eller undersøke. Så noen som har litt mer tid ville vært topp! 
  • Mer eller mindre fast behandler: Jeg har vært utsatt for overgrep, og syns det var belastende at jeg hver gang måtte møte en ny behandler som ikke hadde satt seg inn i saken. Utrolig nok klarte jeg ikke å runde nye behandlere, for sist jeg var på Riksen var det nok en ny behandler. Jeg tenker derfor at mindre steder kanskje er best egnet for meg, samtidig kan jo det by på utfordringer med tid, og andre utfordringer. 
  • Enkle å komme i kontakt med: Alle som har vært innom Riksen vet at det ikke akkurat er enkelt å komme gjennom der, så å faktisk komme greit igjennom når det er noe ville vært veldig fint. 

Jeg bor på Østlandet, og det er nok klinikker i Oslo området som er mest aktuelt for meg. Jeg har sett litt på Hauseken, men lurer på om det kanskje blir litt for stort for meg? Vi ble utredet på Medicus, men valgte å prøve det offentlige først. Jeg var vel bare inne til en kontroll der, så kjenner liksom ikke til dem heller, men var i hvert fall ikke et negativt inntrykk. Ellers er det så mange som jeg ikke kjenner til, slik som Livio, Alleris, Volvat og Cmedicus. 

Noen som tenker "Ah! Klinikk X ville vært perfekt for deg?" :)

Anonymkode: a237a...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i alt du skriver om riksen. Hadde to forsøk der, enten negative innsett eller aborter. Vi gikk på klinikk Hausken, ble gravide på første forsøk der og har foreløpig beholdt graviditeten (uke 14 nå). Er veldig fornøyd med alt der. Du får en fast sykepleier og en fast lege, de svarer raskt, de lytter til deg som pasient og er faktisk intr i å høre på hva du selv tror kan hjelpe. Har bare godt å si om Hausken, og har lyst til å sende alle mine riksen-medsøstre dit!

Anonymkode: 56617...48f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner meg igjen i alt du skriver om riksen. Hadde to forsøk der, enten negative innsett eller aborter. Vi gikk på klinikk Hausken, ble gravide på første forsøk der og har foreløpig beholdt graviditeten (uke 14 nå). Er veldig fornøyd med alt der. Du får en fast sykepleier og en fast lege, de svarer raskt, de lytter til deg som pasient og er faktisk intr i å høre på hva du selv tror kan hjelpe. Har bare godt å si om Hausken, og har lyst til å sende alle mine riksen-medsøstre dit!

Oi, det høres jo ut som en drøm! Jeg bare så at det var så mange ansatte der, så ble litt redd for at det ble mange behandlere, men det høres jo veldig bra ut! Tusen takk for svar 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra Riksen til Medicus og de har gjort meg gravid. 🤗

Jeg har nesten fått bestemme medisinering selv, de er enige så lenge det er forsvarlig. Jeg har lest meg mye opp og hadde selvfølgelig gode begrunnelser for mine ønsker og forslag.

Det jeg ikke fikk på Risen var individuell oppfølging eller endrede planer når det de gjorde ikke funket. De kjørte alltid på med det samme rutine og da ble også resultatet det samme hver gang. Selvfølgelig.

Så nå går jeg på Prednisolon pga endometriose, Albyl-e og Fragmin (blodfortynnende) og Prolutex som er progesteron man setter subkutant i magen istedenfor vagitorier, etter mine ønsker.

Nå er jeg såpass tidlig i svangerskapet at alt kan skje, men jeg er gravid. Jeg hadde bare én liten kjemisk på Riksen etter alle 3 forsøk.

Jeg har sluppet ventetider, frustrasjon over at jeg ikke får tak i behandlerne på telefon osv. Og jeg slipper å være bekymret for at de er fullbooket så jeg må vente flere sykluser for behandling. Hos Riksen var det virkelig venteleken i evigheter.

Anonymkode: c1653...08f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oi, det høres jo ut som en drøm! Jeg bare så at det var så mange ansatte der, så ble litt redd for at det ble mange behandlere, men det høres jo veldig bra ut! Tusen takk for svar 🙏

Jeg må bare komme med tilleggsinformasjon fra min erfaring. Fått et barn via Hausken, og er nå gravid for andre gang via dem. Første barn  hadde jeg som oftest de samme ansatte jeg forholdt meg til. Men nå ved forsøket til denne gravditeten byttet jeg på hvem jeg var hos hver gang nesten.. gikk greit, men foretrekker jo en fast.

Men kan helt klart anbefale privat vs Riksen. Holdt på 1,5 år uten å bli gravid en eneste gang der. 

Anonymkode: d9f45...1f3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg må bare komme med tilleggsinformasjon fra min erfaring. Fått et barn via Hausken, og er nå gravid for andre gang via dem. Første barn  hadde jeg som oftest de samme ansatte jeg forholdt meg til. Men nå ved forsøket til denne gravditeten byttet jeg på hvem jeg var hos hver gang nesten.. gikk greit, men foretrekker jo en fast.

Men kan helt klart anbefale privat vs Riksen. Holdt på 1,5 år uten å bli gravid en eneste gang der. 

Anonymkode: d9f45...1f3

Takk! Det var veldig nyttig informasjon. Jeg bør vel da høre hvordan det er i så fall, for jeg tror nok ikke jeg orker så mange ulike behandlere lenger. Vet ikke hvor mange det er ansatt på Riksen, men det må jo være en del 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har gått fra Riksen til Medicus og de har gjort meg gravid. 🤗

Jeg har nesten fått bestemme medisinering selv, de er enige så lenge det er forsvarlig. Jeg har lest meg mye opp og hadde selvfølgelig gode begrunnelser for mine ønsker og forslag.

Det jeg ikke fikk på Risen var individuell oppfølging eller endrede planer når det de gjorde ikke funket. De kjørte alltid på med det samme rutine og da ble også resultatet det samme hver gang. Selvfølgelig.

Så nå går jeg på Prednisolon pga endometriose, Albyl-e og Fragmin (blodfortynnende) og Prolutex som er progesteron man setter subkutant i magen istedenfor vagitorier, etter mine ønsker.

Nå er jeg såpass tidlig i svangerskapet at alt kan skje, men jeg er gravid. Jeg hadde bare én liten kjemisk på Riksen etter alle 3 forsøk.

Jeg har sluppet ventetider, frustrasjon over at jeg ikke får tak i behandlerne på telefon osv. Og jeg slipper å være bekymret for at de er fullbooket så jeg må vente flere sykluser for behandling. Hos Riksen var det virkelig venteleken i evigheter.

Så utrolig bra! Jeg var der for utredning, så kanskje jeg bør tilbake dit faktisk. Skulle vel kanskje aldri gått til Riksen, men det kan man ikke vite når man ikke har prøvd 😅  Hvordan er det med faste behandlere der? Jeg var hos Inger Øverlie og fikk et godt inntrykk av henne da jeg ble utredet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så utrolig bra! Jeg var der for utredning, så kanskje jeg bør tilbake dit faktisk. Skulle vel kanskje aldri gått til Riksen, men det kan man ikke vite når man ikke har prøvd 😅  Hvordan er det med faste behandlere der? Jeg var hos Inger Øverlie og fikk et godt inntrykk av henne da jeg ble utredet. 

Jeg har vært hos alle legene, men jeg har også sagt at det går greit da de spurte. :) Mulig de gir deg en fast lege dersom du ønsker det, ettersom de jo faktisk spurte meg om det gikk greit å ikke ha det. :)

De er like flinke alle sammen. Det er en gynekolog som er litt kjapp, brå, kald og veldig lite snakkesalig, men hun kan jobben sin. Ønsker ikke gå ut med navn, men hun er veldig ung. 😅

Ellers har jeg måttet følge litt med på medisinering osv for de har gitt meg feil informasjon et par ganger. Men jeg skriver jo ned det vi avtaler så det har ikke vært krise. Med Riksen så gjorde de seriøst feil 9 av 10 ganger. Mye surr med kommunikasjonen mellom leger og sykepleiere og null kontroll. Jeg hadde null tiltro til dem på slutten, spurte de mer eller mindre direkte i et møte (fordi de hadde gjort så mye feil) om de visste hva de dreiv med. Jeg sa det veldig pedagogisk og med fine ord, men det var essensen. De beklaget alt rotet og skulle gjennomgå rutinene sine. Så er vel derfor jeg ikke klager på at Medicus har gjort et par feil. 😅

Mitt tips er å alltid skrive ned det dere avtaler, selv om de sier at de skal skrive det i portalen så du har det digitalt. Følg med om det er overensstemmelser.

Det å kalle ringe de på dagen og få svar fort på ting man lurer på er skikkelig herlig! Ting fikses og ordnes forløpende. På Riksen var det på det meste 6 dagers ventetid på å bli oppringt på telefon. Det er helt krise. Spesielt når de gjør feil og man ikke får hentet ut medisinene man skal ha. Det blir en bortkastet syklus det, så må man vente til neste. Kanskje man ikke får tid da heller fordi det er fullt. Så er klinikken stengt pga ferie syklusen etter. Tikk tokk klokka går. Herregud, skulle bare gått privat med det samme. 🤣🤣

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne tråden! Er ikke akkurat samme situasjon. Jeg orker ikke mer Riksen (selv om jeg vet de gjør så godt de kan med de forutsetningene de har). Vi skal på sjekk hos Medicus om et par uker og forhåpentligvis starte opp hos dem. 

Hvor raskt kom dere igang der etter innledende samtale? 

Anonymkode: ce06c...5c0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for denne tråden! Er ikke akkurat samme situasjon. Jeg orker ikke mer Riksen (selv om jeg vet de gjør så godt de kan med de forutsetningene de har). Vi skal på sjekk hos Medicus om et par uker og forhåpentligvis starte opp hos dem. 

Hvor raskt kom dere igang der etter innledende samtale? 

Anonymkode: ce06c...5c0

Var klare til å ta oss inn på dagen på Medicus🙂 

Anonymkode: ed224...6a2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i prøvd Hausken, Livio og Medicus.

Medicus valgte vi å trekke oss fra fordi vi opplevde de som tungvindte. De skulle gjøre sine egne undersøkeseler, krevde sykt mye dokumentasjon og det var så mye frem og tilbake. De stolte ikke på tester tatt andre steder.

Hausken er de som er mest fremoverlent med spesielle tiltak, tester og medisiner. Har du en vanskelig problemstilling så synes jeg de virkelig er verdt et besøk. Det negative er at det ofte ikke er samme person som følger deg opp, men sykepleierene er veldig fine.

Livio er stedet vi faktisk endte opp med å bli værende lengst og som ga oss to barn. De er ikke så fremoverlente som Hausken på støttemedsiner, så sånn sett er de mer konservative. Lokalene er heller ikke like fancy.  I forhold til Medicus er de raske og de stole på tester som er tatt før. Vi startet opp på medisiner på dagen og vi hadde samme gynekolog hele veien. Vi følte også sykepleierene husket oss og heiet på oss.

Så alt i alt kommer det ann på hva slags behov du har.

Anonymkode: b5511...d7b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 23.12):

Jeg har vært hos alle legene, men jeg har også sagt at det går greit da de spurte. :) Mulig de gir deg en fast lege dersom du ønsker det, ettersom de jo faktisk spurte meg om det gikk greit å ikke ha det. :)

De er like flinke alle sammen. Det er en gynekolog som er litt kjapp, brå, kald og veldig lite snakkesalig, men hun kan jobben sin. Ønsker ikke gå ut med navn, men hun er veldig ung. 😅

Ellers har jeg måttet følge litt med på medisinering osv for de har gitt meg feil informasjon et par ganger. Men jeg skriver jo ned det vi avtaler så det har ikke vært krise. Med Riksen så gjorde de seriøst feil 9 av 10 ganger. Mye surr med kommunikasjonen mellom leger og sykepleiere og null kontroll. Jeg hadde null tiltro til dem på slutten, spurte de mer eller mindre direkte i et møte (fordi de hadde gjort så mye feil) om de visste hva de dreiv med. Jeg sa det veldig pedagogisk og med fine ord, men det var essensen. De beklaget alt rotet og skulle gjennomgå rutinene sine. Så er vel derfor jeg ikke klager på at Medicus har gjort et par feil. 😅

Mitt tips er å alltid skrive ned det dere avtaler, selv om de sier at de skal skrive det i portalen så du har det digitalt. Følg med om det er overensstemmelser.

Det å kalle ringe de på dagen og få svar fort på ting man lurer på er skikkelig herlig! Ting fikses og ordnes forløpende. På Riksen var det på det meste 6 dagers ventetid på å bli oppringt på telefon. Det er helt krise. Spesielt når de gjør feil og man ikke får hentet ut medisinene man skal ha. Det blir en bortkastet syklus det, så må man vente til neste. Kanskje man ikke får tid da heller fordi det er fullt. Så er klinikken stengt pga ferie syklusen etter. Tikk tokk klokka går. Herregud, skulle bare gått privat med det samme. 🤣🤣

Takk! Sant som du sier at man godtar et par feil når man har vært hos Riksen en stund 😅 Tror jeg må vurdere medicus igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 13.40):

Medicus valgte vi å trekke oss fra fordi vi opplevde de som tungvindte. De skulle gjøre sine egne undersøkeseler, krevde sykt mye dokumentasjon og det var så mye frem og tilbake. De stolte ikke på tester tatt andre steder.

Hausken er de som er mest fremoverlent med spesielle tiltak, tester og medisiner. Har du en vanskelig problemstilling så synes jeg de virkelig er verdt et besøk. Det negative er at det ofte ikke er samme person som følger deg opp, men sykepleierene er veldig fine.

Livio er stedet vi faktisk endte opp med å bli værende lengst og som ga oss to barn. De er ikke så fremoverlente som Hausken på støttemedsiner, så sånn sett er de mer konservative. Lokalene er heller ikke like fancy.  I forhold til Medicus er de raske og de stole på tester som er tatt før. Vi startet opp på medisiner på dagen og vi hadde samme gynekolog hele veien. Vi følte også sykepleierene husket oss og heiet på oss.

Takk for svar! Vi har ikke så avansert problemstilling: mannlig faktor, og jeg (foreløpig) helt ok, men klokka tikker, og kjenner at det går for sagte for oss på Riksen. Får man samme behandler på Livio? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 13.40):

Hvilke støttemedisiner fikk du?

Av Medicus har jeg fått Prednisolon, Albyl-e, Fragmin og Prolutex.

Hva mer kan man få? 3 kjemiske nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor høye dose tar du med prednisolon? Hadde selv fem kjemiske, men har endelig klart å beholde graviditet etter å ha fått disse medisinene hos Hausken. Jeg fikk 20mg prednisolon fra 1CD og fram til innsett, deretter 10mg til uke 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I tillegg til det du nevnte fikk vi infusjonsbehandling mot habituell abort (intravanøst) , i tillegg gjorde de en prøve fra innsiden av livmorslimhinnen som fant en bakterie som ingen av de andre klinikkene plukket opp. Dette fikk vi antibiotika mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar! Vi har ikke så avansert problemstilling: mannlig faktor, og jeg (foreløpig) helt ok, men klokka tikker, og kjenner at det går for sagte for oss på Riksen. Får man samme behandler på Livio? 

Vi hadde samme hele veien (Nan B. Oldereid) og var veldig fornøyd med henne.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor høye dose tar du med prednisolon? Hadde selv fem kjemiske, men har endelig klart å beholde graviditet etter å ha fått disse medisinene hos Hausken. Jeg fikk 20mg prednisolon fra 1CD og fram til innsett, deretter 10mg til uke 8

10mg. Har spurt om å få høyere dose men de sa nei. Kan jo alltids ta mer uten at de vet det da. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I tillegg til det du nevnte fikk vi infusjonsbehandling mot habituell abort (intravanøst) , i tillegg gjorde de en prøve fra innsiden av livmorslimhinnen som fant en bakterie som ingen av de andre klinikkene plukket opp. Dette fikk vi antibiotika mot.

Hva består infusjonsbehandling av? Jeg kan Google, men bare spør om du husker. Har også tatt prøver av slimhinnen uten at de fant noe der. Husker du hva bakterien og antibiotikaen du fikk heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi hadde samme hele veien (Nan B. Oldereid) og var veldig fornøyd med henne.

Takk! 💞 Da tror jeg det står mellom Medicus og Livio for meg etter svarene i denne tråden. Litt nysgjerrig på både allergisk og Cmedical, men de er ganske nye begge to slik jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...