Gå til innhold

Vanskelig å ha far registrert på foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en datter som er 14 år. Hun har aldri hatt kontakt med hennes far, han har aldri vært endel av livet hennes. Likevel står han oppført på foreldreansvaret da vi va registrert samboere når datteren vår ble født.

Vi har som sagt ikke hatt noe som helst kontakt med han , men i fjor har hadde vi behov for signaturen hannes i forbindelse med en operasjon som datteren min måtte  gjennom. 

Og nå planlegges det skoletur til utlandet og da krever skolen samtykke fra begge foreldre,  selv den forelderen som ikke har noe kontakt med datteren men står oppført på folkeregisteret som foreldreansvar.

Vi ser nå at det vil bli ganger hvor dette er vrient og jeg kjenner veldig på at jeg helst skulle hatt foreldreansvaret alene da slike ting bare blir vanskelig.

Er det noen her som har fått igjennom å få foreldreansvaret gjennom retten? (Ja jeg har prøvd å få far til å skrive fra seg, men han samtykker ikke... sikkert for å være kjip mot meg)

Anonymkode: a16fd...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I din situasjon ville jeg rådført meg med advokat. Helt uforståelig at han skal ha foreldreansvar. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde nok der tatt en tlf med advokat å forhørt meg

Skrevet

Ang skolen, hvorfor skal de ha samtykke fra begge foreldrene? Hvilken lov henviser de til for det? 

Det skal være nok med den som barnet bor med. Skolen her krever kun min godkjennelse, selv om far også har foreldreansvar. Far hadde ikke godkjent noe som helst her heller. Måtte gå via Statsforvalteren for å gå forbi han da ungen trengte pass sist. 

Anonymkode: f01c0...b59

• Liker 1
Skrevet

Aldri måttet ha fars sin underskrift , bortsett fra på pass søknad og når det ene barnet fikk visa kort. Og vi har ikke vært sammen siden barna var små. Begge har vært på utenlandstur  til Berlig og Polen  på ungdomsskolen, men ingen krevdre underskrift fra far. Slike turer er jo i "privat regi", og alle vet på skolen at barna bodde fast hos meg.

Anonymkode: 64081...e26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...