AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Har en 12-åring som har en venn han treffer nå og da. De er jevngamle. Kan være perioder de ikke ses, og perioder de ses oftere. Bor i samme nabolag. Vennen er av typen som er litt utforskende. Liker å finne på rampestreker, og tror nok vennen er arvelig belastet da far har vært borti mye rart med tanke på rus osv. Vennen har slakkere grenser hjemme hos sin far, de vet feks ikke hvor barnet er til tider, og kan sende melding og spørre om jeg har sett barnet. Lite oppdragelse generelt hjemmefra. Nå ønsker mitt barn overnatting av denne vennen igjen, jeg sier nei. De har overnattet mange ganger tidligere, både her og der. Jeg synes det er slitsomt da jeg jobber, mens barna har vinterferie. Orker ikke å høre på spilling utover kvelden, selv om de lover dyrt og hellig å være stille hver gang. Jeg synes dette er vanskelig, da det tross alt er en venn. Men samtidig har jeg et behov for å ha oversikt over hva de finner på sammen. Jeg vet at vennen har stjålet i butikk, kaster snøballer på nabohus, ringer på og stikker av osv. De to siste tingene er kanskje ikke det værste, men jeg tenker med skrekk og gru på hva denne vennen vil finne på i årene som kommer. Jeg sa at vennen kan være på besøk frem til i kveld, men da dro vennen hjem. Spurte barnet mitt hvorfor, og svaret var at de ikke hadde noe å finne på. Da mener jeg det er dumt med overnatting siden det blir enda flere timer «å ikke ha noe å finne på.» Vennen har flere ganger dratt hjem uten å si noe, og også løyet. Har nå snakket nok en gang med mitt barn om hvorfor jeg sier nei i dag. Mitt barn glemmer fort hvordan denne vennen til tider har oppført seg. Hvordan ville dere andre taklet dette? Bare latt de overnatte og se hva som skjer fremover, eller satt ned foten? Redd jeg er streng her. Anonymkode: d1fa7...a1e
Kaisada Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en 12-åring som har en venn han treffer nå og da. De er jevngamle. Kan være perioder de ikke ses, og perioder de ses oftere. Bor i samme nabolag. Vennen er av typen som er litt utforskende. Liker å finne på rampestreker, og tror nok vennen er arvelig belastet da far har vært borti mye rart med tanke på rus osv. Vennen har slakkere grenser hjemme hos sin far, de vet feks ikke hvor barnet er til tider, og kan sende melding og spørre om jeg har sett barnet. Lite oppdragelse generelt hjemmefra. Nå ønsker mitt barn overnatting av denne vennen igjen, jeg sier nei. De har overnattet mange ganger tidligere, både her og der. Jeg synes det er slitsomt da jeg jobber, mens barna har vinterferie. Orker ikke å høre på spilling utover kvelden, selv om de lover dyrt og hellig å være stille hver gang. Jeg synes dette er vanskelig, da det tross alt er en venn. Men samtidig har jeg et behov for å ha oversikt over hva de finner på sammen. Jeg vet at vennen har stjålet i butikk, kaster snøballer på nabohus, ringer på og stikker av osv. De to siste tingene er kanskje ikke det værste, men jeg tenker med skrekk og gru på hva denne vennen vil finne på i årene som kommer. Jeg sa at vennen kan være på besøk frem til i kveld, men da dro vennen hjem. Spurte barnet mitt hvorfor, og svaret var at de ikke hadde noe å finne på. Da mener jeg det er dumt med overnatting siden det blir enda flere timer «å ikke ha noe å finne på.» Vennen har flere ganger dratt hjem uten å si noe, og også løyet. Har nå snakket nok en gang med mitt barn om hvorfor jeg sier nei i dag. Mitt barn glemmer fort hvordan denne vennen til tider har oppført seg. Hvordan ville dere andre taklet dette? Bare latt de overnatte og se hva som skjer fremover, eller satt ned foten? Redd jeg er streng her. Anonymkode: d1fa7...a1e Jeg ville tenkt at gutten (vennen) kan trenge en voksen som setter litt mer grenser enn det han er vant med hjemme, og noen som modellerer hvordan en trygg voksen er. Hvis han skal overnatte er det kanskje lurt om de ikke er sammen hele dagen før, slik at de blir lei før kvelden kommer. Kan du være sammen med de litt på kvelden, spille spill (ikke data) eller andre aktiviteter? De er tross alt barn og trenger voksen veiledning fortsatt. At de hadde spilt på pc lengre enn jeg hadde vært oppe, hadde vært uaktuelt her. Kanskje han setter pris på at noen voksne involverer seg i hans liv. 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Heter gutten Liam og faren hans Ronny? Hvis ikke kan du være helt trygg Anonymkode: 270c9...c46 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 Kaisada skrev (8 minutter siden): Jeg ville tenkt at gutten (vennen) kan trenge en voksen som setter litt mer grenser enn det han er vant med hjemme, og noen som modellerer hvordan en trygg voksen er. Hvis han skal overnatte er det kanskje lurt om de ikke er sammen hele dagen før, slik at de blir lei før kvelden kommer. Kan du være sammen med de litt på kvelden, spille spill (ikke data) eller andre aktiviteter? De er tross alt barn og trenger voksen veiledning fortsatt. At de hadde spilt på pc lengre enn jeg hadde vært oppe, hadde vært uaktuelt her. Kanskje han setter pris på at noen voksne involverer seg i hans liv. Den rollen skal ikke ts behøve å innta. Anonymkode: 7ba43...b38 2 4
Kaisada Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den rollen skal ikke ts behøve å innta. Anonymkode: 7ba43...b38 å være mor til sitt barn om vennen overnatter? jo den rollen kan alle mødre ha. 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 Her har jeg satt foten ned for overnatting av venner som er litt for aktive. Skal de overnatte får de følge reglene. Jeg gidder ikke å ha 13 åringer som er våkne hele natten og kjeder seg og finner på alt mulig rart på natten. Så konsekvensen er at en venn ikke får overnatte mer. Han er velkommen på besøk, men da er det klare regler fra mannen i det han kommer inn døra. En ting er å ligge i senga å se på film eller sitte å spille utover natten,men når denne vennen ikke har ro til dette og det bare blir hærjing så får de sove hos han skal de absolutt sove sammen. Anonymkode: 5a1e5...f03 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 Da lærer du å like han. Det er et barn. Her sitter mor og mormor å baksnakker venner av barna foran barna fordi de mener man burde få høre sannheten. Så barna valgte å flytte til far og meg som er bonusmor som lar døren stå åpen for alle uansett hva. De har noen venner som har sine greier, men vi setter grenser og er tydelige i vårt hjem. Det er noe de respekterer. Vi vil heller ha huset fult av unger for da er vi de voksne som faktisk veit hva som skjer jo eldre de blir. Du lærer din sønn å sette grenser. Ut i fra hva du forteller har ikke denne guttem gjort noe negativt hos dere, men på fritiden. Så dømmende er du TS. På kanten til skjult mobbing. Anonymkode: 7f810...4e9 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Mor bestemmer. Du kan godt si at besøk er greit, men ikke overnatting. Anonymkode: 02e85...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da lærer du å like han. Det er et barn. Her sitter mor og mormor å baksnakker venner av barna foran barna fordi de mener man burde få høre sannheten. Så barna valgte å flytte til far og meg som er bonusmor som lar døren stå åpen for alle uansett hva. De har noen venner som har sine greier, men vi setter grenser og er tydelige i vårt hjem. Det er noe de respekterer. Vi vil heller ha huset fult av unger for da er vi de voksne som faktisk veit hva som skjer jo eldre de blir. Du lærer din sønn å sette grenser. Ut i fra hva du forteller har ikke denne guttem gjort noe negativt hos dere, men på fritiden. Så dømmende er du TS. På kanten til skjult mobbing. Anonymkode: 7f810...4e9 For noe tull! Skjønner at du er "bonus"mor... Anonymkode: 02e85...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Jeg har alltid tenkt at det er de barna som trenger aller mest å ha venner som er gode rollemodeller og få være i hus der det er normale regler og grenser. Det lærer de av og det kan være en ekstra trygghet for denne vennen. Hos meg er alle velkommen og jeg setter ikke grenser for hvem de får være med. Men jeg snakker tydelig med alle om hva som er greit og ikke greit å gjøre. Setter også regler på forhånd ift overnatting og lager avtaler for hvordan det skal være. F eks når det skal være stille. Når mobilen må ut av soverommet og når lyset skal av. Det pleier å fungere. Holder de ikke avtalene så er det ikke sikkert de får overnatte igjen. Men barn har godt av å være med ulike typer barn. Det er mye læring i det. Anonymkode: 4e17a...5ea 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 Her har vi altid hatt døra åpen for venner til ungdommen. Ja vært noen vi ikke helt har vist hvordan til tider ska ta. Men vi har altid gjort når de er her spilt spill med de. Mange av de har satt pris på at vi som voksene viser interessen med bordspill. Her er det uno , ship o hoy, og monopol som har vært slager. Vi får og en mer oversikt ved å ha døra åpen slik Anonymkode: 59f40...dc2 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå