Gå til innhold

Invitasjon til konfirmasjon, kun voksne er invitert.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pillarguri skrev (18 timer siden):

Vårt barnebarn skal konfirmeres til våren. Vi, som besteforeldre, er selvsagt invitert. Men jeg reagerer på at konfirmantens tante og onkel er invitert alene uten barn. De har kjekke barn på 6 og 9 år. Vi er en liten familie så det er ikke snakk om noen kjempestor konfirmasjon. Tipper vi ender på 18-20 gjester. Jeg tenker at hvis barna ikke får være med i denne type familieselskaper så vil de aldri få noe tett forhold til familien sin, ei heller lære hvordan man tar vare på gamle tradisjoner som en konfirmasjon er. Vi bor alle på samme sted, så det er ikke snakk om reise og hotell. Hva tenker dere på KG? Er det jeg som tar feil her. 

Vi ble nylig invitert selv i konfimasjon uten barn, jeg gav beskjed at ettersom min familie skal i konfirmasjonen, min manns familie bor i utlandet så resulterer det at vi dermed ikke kan komme.

De samme folkene her inviterte vi i vårt bryllup for ca 10år siden og da var deres 4 barn invitert hvorav tre var småbarn i bhg alder. 

Anonymkode: 87646...33c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Meget underlig at barn skal bli ekskludert fra alt.

Bryllup, konfirmasjoner, og til og med dåp? Det neste blir vel at barna må holdes hjemme i bursdagsselskap. 

Skikkelig uting

Anonymkode: a1d57...69e

Tenker det er pga alkohol. Men det var vel mer vanlig med vin i konfirmasjon i gamle dager.

Anonymkode: 24c14...eaf

Skrevet
Pillarguri skrev (18 timer siden):

Vårt barnebarn skal konfirmeres til våren. Vi, som besteforeldre, er selvsagt invitert. Men jeg reagerer på at konfirmantens tante og onkel er invitert alene uten barn. De har kjekke barn på 6 og 9 år. Vi er en liten familie så det er ikke snakk om noen kjempestor konfirmasjon. Tipper vi ender på 18-20 gjester. Jeg tenker at hvis barna ikke får være med i denne type familieselskaper så vil de aldri få noe tett forhold til familien sin, ei heller lære hvordan man tar vare på gamle tradisjoner som en konfirmasjon er. Vi bor alle på samme sted, så det er ikke snakk om reise og hotell. Hva tenker dere på KG? Er det jeg som tar feil her. 

Syns det er snodig, har alltid invitert søskenbarn til komf.

Og når det er en liten famile ville jeg invitert alle.

men ikke alle tenker slikt.

Anonymkode: abcf5...5b8

Skrevet

Dette kan jo, for eksempel, også ha med økonomi å gjøre? Mulig de hadde måtte leie et (større) lokale om alle skal komme? Og ekstra mat i tillegg. Uansett, jeg hadde ikke reagert om vi ble invitert i konfirmasjon uten barn. Slike selskap er kjedelig for unger, og greit med fullt fokus på konfirmanten (som jo, etter gammelt, "trer inn i de voksnes rekker"). 

Anonymkode: 340ec...e9a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje konfirmanten selv ikke orker bråk fra småunger?

Anonymkode: 203f0...162

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil tro dette bunner i enten plassproblemer eller økonomi. Kanskje de har plass til ca 20 personer hjemme eller i lokalet de har leid og må oppgradere om alle barna kommer også. Dette kan også være etter ønske fra konfirmanten selv som ønsker et «voksenselskap» hvor konfirmanten er i fokus og ikke alle barna. 

Jeg har selv vært med på konfirmasjoner hvor årsaken til ingen barn er grunner som beskrevet over. Det må være helt innafor og helt fair. Det er konfirmantens dag og den må feires slik denne personen ønsker.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tenker det er pga alkohol. Men det var vel mer vanlig med vin i konfirmasjon i gamle dager.

I såfall er det trist. At konfirmasjoner skal bli enda en arena for å drikke alkohol, og dermed prioritere alkohol foran barn. 

Anonymkode: 4da75...5e7

• Liker 2
Skrevet

Har full forståelse for barnefrie bryllup pga alkohol og det blir seint, men familiebegivenheter som dåp og konfirmasjon synes jeg det er naturlig at også barn/søskenbarna til konfirmanten blir invitert til.

Det er jo også nettopp via begivenheter som dette at barn fra tidlig alder lærer seg hvordan man skal oppføre seg i selskap (så sant de har foreldre som korrigerer uønsket adferd hvis de begynner å oppføre seg som hoiende apekatter), og ikke minst så er det kjekt å samles, få være sammen med hele familien sin og leke sammen med søskenbarna sine

For vår del så er familien spredt over hele landet, og det er nettopp i begivenheter som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse vi kommer sammen og møtes. Selvfølgelig skal ikke barna utelukkes fra det (minus bryllup for de minste barna). Blir barn aldri invitert til familiebegivenheter så vil de heller ikke lære manerer som å sitte til bords, ikke rope og hoie under taler, eller vite hvem man feirer. Er noe i ordtaket «it takes a village to raise a child» 

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon uten barn, og selv om søskenbarna er der så er det likevel konfirmanten som er hovedpersonen og i fokus den dagen. At resten av familien snakker med søskenbarna burde en 14-åring tåle

Og som nevnt så ville jeg forventet at foreldre som vet at barna sine har en tendens til å ta litt av håndterer barna sine ved å feks gå ut en tur for å gi de litt timeout og et annet fokus. Likedan bør de som holder konfirmasjonen legge til rette for barna. Vi lagde feks en lekekrok. Dvs vi satte opp ett eget bord med tegnesaker (dropp malesaker, det blir bare rot) med ark og fargeblyanter, tok med dukkevogn og noen dukker, noen lekebiler, bøker osv. Dette trøyde ungene seg mye med. Hentet inspirasjon fra kirken; de har en egen barnekrok sånn at barna ikke styrer så mye under gudstjenester

Man risikerer også at flere uteblir, det er ikke alle som har lett tilgang på barnevakter

Husker selv da jeg var lita hvor stas det var å skulle dra i slike familiebegivenheter; få ny kjole og pynte meg, møte alle oldeforeldre, besteforeldre, tanter og onkler, og ikke minst; at vi alle søskenbarna fikk møtes samtidig! Jeg likte veldig godt da det var allsang, likedan å høre på talene til konfirmanten, og det var spennende å se på alle gavene vedkommende fikk,

Vi feiret aldri sånne dager på hotell, men leide lokale, så etter middag og kaker så stakk vi ofte utenfor å lekte oss, eller på et annet rom i lokalet. Boksen går (utendørs såklart), Kongen på haugen, flasketuten peker på, eller vi bare snakket sammen da vi ble eldre. Vi var absolutt ikke lydløse, men noe høyt støynivå ble ikke akseptert inne, og da ble vi snakket etter

Synes det er trist at det virker som at samfunnet i dag ikke tolererer barn i offentligheten og at vi rykker flere tiår tilbake der barn skal sees men ikke høres. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

ALDRI hørt om noen som ikke inviterer barn til en konfirmasjon.

Anonymkode: 85228...b8a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan jo, for eksempel, også ha med økonomi å gjøre? Mulig de hadde måtte leie et (større) lokale om alle skal komme? Og ekstra mat i tillegg. 

For en 6 åring og en 9 åring? 

• Liker 1
Skrevet
skruf skrev (2 timer siden):

Har full forståelse for barnefrie bryllup pga alkohol og det blir seint, men familiebegivenheter som dåp og konfirmasjon synes jeg det er naturlig at også barn/søskenbarna til konfirmanten blir invitert til.

Det er jo også nettopp via begivenheter som dette at barn fra tidlig alder lærer seg hvordan man skal oppføre seg i selskap (så sant de har foreldre som korrigerer uønsket adferd hvis de begynner å oppføre seg som hoiende apekatter), og ikke minst så er det kjekt å samles, få være sammen med hele familien sin og leke sammen med søskenbarna sine

For vår del så er familien spredt over hele landet, og det er nettopp i begivenheter som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse vi kommer sammen og møtes. Selvfølgelig skal ikke barna utelukkes fra det (minus bryllup for de minste barna). Blir barn aldri invitert til familiebegivenheter så vil de heller ikke lære manerer som å sitte til bords, ikke rope og hoie under taler, eller vite hvem man feirer. Er noe i ordtaket «it takes a village to raise a child» 

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon uten barn, og selv om søskenbarna er der så er det likevel konfirmanten som er hovedpersonen og i fokus den dagen. At resten av familien snakker med søskenbarna burde en 14-åring tåle

Og som nevnt så ville jeg forventet at foreldre som vet at barna sine har en tendens til å ta litt av håndterer barna sine ved å feks gå ut en tur for å gi de litt timeout og et annet fokus. Likedan bør de som holder konfirmasjonen legge til rette for barna. Vi lagde feks en lekekrok. Dvs vi satte opp ett eget bord med tegnesaker (dropp malesaker, det blir bare rot) med ark og fargeblyanter, tok med dukkevogn og noen dukker, noen lekebiler, bøker osv. Dette trøyde ungene seg mye med. Hentet inspirasjon fra kirken; de har en egen barnekrok sånn at barna ikke styrer så mye under gudstjenester

Man risikerer også at flere uteblir, det er ikke alle som har lett tilgang på barnevakter

Husker selv da jeg var lita hvor stas det var å skulle dra i slike familiebegivenheter; få ny kjole og pynte meg, møte alle oldeforeldre, besteforeldre, tanter og onkler, og ikke minst; at vi alle søskenbarna fikk møtes samtidig! Jeg likte veldig godt da det var allsang, likedan å høre på talene til konfirmanten, og det var spennende å se på alle gavene vedkommende fikk,

Vi feiret aldri sånne dager på hotell, men leide lokale, så etter middag og kaker så stakk vi ofte utenfor å lekte oss, eller på et annet rom i lokalet. Boksen går (utendørs såklart), Kongen på haugen, flasketuten peker på, eller vi bare snakket sammen da vi ble eldre. Vi var absolutt ikke lydløse, men noe høyt støynivå ble ikke akseptert inne, og da ble vi snakket etter

Synes det er trist at det virker som at samfunnet i dag ikke tolererer barn i offentligheten og at vi rykker flere tiår tilbake der barn skal sees men ikke høres. 

Tusen takk for veldig fint innlegg i tråden min. Du beskriver din oppvekst og din familie akkurat slik jeg føler det. Sånn hadde jeg det i min familie og sånn har våre barn hatt det i sin oppvekst. Vi to hadde nok funnet en god tone 🙂Ser at noen andre i tråden snakker om at det er sikkert pga alkoholservering at barna blir utelatt. I dette tilfellet er det 100% alkoholfri konfirmasjon. Dårlig økonomi er heller ikke grunnen til at barna ikke er invitert.

TS

• Hjerte 1
Skrevet
Pillarguri skrev (47 minutter siden):

Tusen takk for veldig fint innlegg i tråden min. Du beskriver din oppvekst og din familie akkurat slik jeg føler det. Sånn hadde jeg det i min familie og sånn har våre barn hatt det i sin oppvekst. Vi to hadde nok funnet en god tone 🙂Ser at noen andre i tråden snakker om at det er sikkert pga alkoholservering at barna blir utelatt. I dette tilfellet er det 100% alkoholfri konfirmasjon. Dårlig økonomi er heller ikke grunnen til at barna ikke er invitert.

TS

Jeg er heller ikke vant med alkoholservering i konfirmasjon (eller dåp); hverken i oppveksten eller nå når jeg er voksen og har hatt konfirmasjon for mine døtre. Har heller ikke vært i konfirmasjon i voksen alder der det var alkohol :) 

I ditt tilfelle så vil ikke akkurat matbudsjettet for dagen bli veltet av to barn… Barn generelt er ikke de som øker prisen for maten i slike lag. Da vi hadde dåp og konfirmasjon så bestilte vi catering, koldtbord til dåp og tapas til konfirmasjon. I alle tilfellene så regnet cateringbyrået 2 barn som prisen for en voksen. Barn under 3 år betalte vi ikke for. Ift kaker så ble det bestilt 1 kake fra baker/ konditor, resten ble bakt av bestsmødre, tanter og venninner. Typ «sunnmørsk kakebord» er skikken her; man trenger ikke å spørre; er det noe som skal feires så tilbyr vi oss å bake til hverandre.

I ditt tilfelle så ser jeg absolutt ingen grunn til at to forholdsvis store barn som oppfører seg ikke blir invitert.

Kan det være en misforståelse? At bare foreldrene står på invitasjonen, men de som har konfirmant ser på der som en selvfølge at barna blir med, de har bare ikke skrevet på alle fire navnene? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette kan jo, for eksempel, også ha med økonomi å gjøre? Mulig de hadde måtte leie et (større) lokale om alle skal komme? Og ekstra mat i tillegg. Uansett, jeg hadde ikke reagert om vi ble invitert i konfirmasjon uten barn. Slike selskap er kjedelig for unger, og greit med fullt fokus på konfirmanten (som jo, etter gammelt, "trer inn i de voksnes rekker"). 

Konfirmasjon er utrolig dyrt og det er fullt mulig å ikke være så kravstor og ha størst og dyrest konfirmasjon. Jeg tror mine foreldre brukte litt i overkant av 200 kr, men da var dette på 70-tallet. Jeg hadde en fin konfirmasjon allikevel, selv om jeg gjerne ville droppe selskapet.

Det er jo ikke alle som kan eller ønsker å ha en dyr konfirmasjon med kreti og pleti invitert. Selv syntes jeg at det var greit at små barn ble utelatt. Jeg var ikke så glad i barn på den tiden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Å invitere noens barn, betyr også at de må invitere de andre barna i slekten. Det kan bli for mye og dyrt.

Kanskje det er konfirmanten som ikke ønsker små barn i selskapet sitt.

Skrevet

Jeg har aldri forstått hvorfor andre skal legge seg sånn opp i sånt. Det er selskaper det er greit å invitere kun voksne, hvorfor skal noen ha rett til å bestemme hvilke? Mange sier at bryllup, da er det naturlig p ikke invitere barn. Da er det liksom greit å ville ha en «voksenfest». Hvorfor skal ikke alle få lov til å ha det? Hvorfor må det være alkohol involvert for at det skal få være lov til å bestemme dette selv? Jeg synes de som legger seg opp i hvordan andre løser dette, er langt mer egositiske enn 15åringen som ønsker seg en «voksenfest». 
ps: selv inviterer vi alltid barn i store begivenheter. Både konfirmasjon og bryllup, men jeg blir da ikke sur og trassig fordi noen ønsker noe annet. 

Anonymkode: a9ceb...516

• Liker 3
  • Nyttig 4
Annonse
Skrevet
Honey Dew skrev (På 21.2.2024 den 15.19):

18 - 20 personer er jo et kjempestort antall. Da jeg ble konfirmert, var vi 8 stykker til bords. Det var ikke andre barn enn søskene mine. Det var nok.

Jeg, som var konfirmant syntes det var helt topp uten andre barn. Når det er konfirmasjon har ikke slekt og venner noe med å kreve hvem som skal inviteres eller ikke.

18-20 personer er ikke et kjempestort antall. 8 personer er et kjempelite antall  

• Nyttig 1
Skrevet
On 2/21/2024 at 4:57 PM, Pillarguri said:

Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt så er det her snakk om to søskenbarn på 6 og 9 år. Det er greie barn som kan oppføre seg pent. Det er også de eneste søskenbarna konfirmanten har.

TS

Det trenger ikke ha noe med oppførsel å gjøre, det kan være så enkelt som at konfirmanten vil ha oppmerksomheten selv. Det må være lov. Jo mindre barn, jo mer oppmerksomhet får de, enten de krever det eller ikke.

22 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som en fornuftig løsning. Det er sånn vi ville gjort det selv.  En av oss hadde blitt hjemme, da vi naturlig nok hadde manglet barnevakt og den som tilhører den siden hadde reist i konfirmasjon. 

Anonymkode: c6632...c0e

Hvorfor hadde dere "naturlig nok" manglet barnevakt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tubaluba skrev (11 timer siden):

18-20 personer er ikke et kjempestort antall. 8 personer er et kjempelite antall  

Kjempelite...? Det ordet motsier seg selv.

Hvorfor skal en invitere kreri og pleti? Er det fordi konfirmanten skal få mest mulig penger?

Små barn kjeder vettet av seg i slike selskap og de voksne flytter oppmerksomheten bort fra konfirmanten og over til ungene.

Jeg synes en skal la konfirmanten få bestemme om det skal inviteres barn eller ikke.

• Liker 1
Skrevet
Norja skrev (12 timer siden):

Det trenger ikke ha noe med oppførsel å gjøre, det kan være så enkelt som at konfirmanten vil ha oppmerksomheten selv. Det må være lov. Jo mindre barn, jo mer oppmerksomhet får de, enten de krever det eller ikke.

Hvorfor hadde dere "naturlig nok" manglet barnevakt?

Honey Dew skrev (41 minutter siden):

Hvorfor skal en invitere kreri og pleti? Er det fordi konfirmanten skal få mest mulig penger?

Små barn kjeder vettet av seg i slike selskap og de voksne flytter oppmerksomheten bort fra konfirmanten og over til ungene.

Jeg synes en skal la konfirmanten få bestemme om det skal inviteres barn eller ikke.

Er det virkelig så vanlig at det skulle dele oppmerksomheten med noen andre i et selskap er forferdelig?! 

Om man ikke kan dele oppmerksomheten med to fettere og ei kusine, så tenker jeg det er på tide med litt oppdragelse, om at verden ikke sirkulerer rundt den enkelte. Blir sjokkert av å lese her inne. 

Er jo ikke overrasket - for disse ungdommene blir jo etterhvert de brudene som må ha fult fokus hele bryllupet eller de kommende mødrene som ikke kan ha andre babyer i babyshoweren sin fordi de må da må dele oppmerksomheten (ref. Tråd i baby-forumet).

MEG MEG MEG !! 

Anonymkode: 85228...b8a

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Men kre vene, hvem snakker om kreti og pleti??? Du er ekstremt opptatt av å fortelle at 20 er mange, det er det ikke 

Anonymkode: f1cea...567

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...