AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #41 Skrevet 21. februar 2024 Det er litt forskjellig hva folk velger å gjøre. Noen ønsker ikke yngre barn for at det tar oppmerksomheten bort i fra konfirmanten. Da må man jo også være innforstått med at ikke alle kommer, da det ikke er sikkert at man har barnevakt. I vår familie ber man "alle man alle" Anonymkode: c6632...c0e 2
Arkana Skrevet 21. februar 2024 #42 Skrevet 21. februar 2024 Honey Dew skrev (1 time siden): Det er jo slik i dag at man også inviterer bestefars tantes onkel, filletanter og tantene deres osv. Jo større jo bedre. For oss er slike antall gjester hinsides. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Vi inviterte konfirmantens besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn og så tre andre som er en stor del av konfirmantens liv. Da endte vi altså på 19. Min erfaring er at de aller fleste andre også nøyer seg med nær familie. Vi har liten familie (bl.a. er tre av fire besteforeldre døde) så det er potensiale for mange flere gjester helt uten at man trenger invitere bestefars tantes onkel og slikt som du beskriver. Bare åtte gjester, slik du nevner, hadde ikke en gang vært nok for å invitere min manns to brødre og deres koner og barn. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #43 Skrevet 21. februar 2024 I min konfirmasjon løp ungene som var invitert rundt og hylte og lagde bråk. En av de prøvde faktisk å stjele penger jeg hadde fått i konfirmasjonsgave som lå på gavebordet mens de fleste av oss var opptatt med å finne oss kake og kaffe. Heldigvis var det en gammelonkel av meg som var oppmerksom nok til å få øye på den ungen slik at jeg fikk tilbake de tusen lappene som ungen hadde sneket fra bordet og stappa i lomma.... Anonymkode: 97b90...6e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #44 Skrevet 21. februar 2024 Dåp og konfirmasjon er fest for familie, inkl barn. Bryllup er mer for bare de voksne. Skal en konfirmasjonsfest bli litt mer enn en vanlig familiebursdag, må det inviteres litt ut over de næreste, og ikke kutte ut de næreste. Er familien stor, er det mer naturlig å ikke invitere søskenbarn som allerede er konfirmert. Hadde dette vært mine barn, hadde jeg tatt en telefon og sjekket status. Viste det seg å handle om å begrense gjester, for å spare penger, hadde jeg spurt om jeg kunne fått betalt litt, sånn at alle blir invitert. Anonymkode: 85fd8...db5 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #45 Skrevet 21. februar 2024 Mine barn, som i konfirmantens foreldre. Anonymkode: 85fd8...db5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #46 Skrevet 21. februar 2024 Så lei situasjon. Forstår godt om tante og onkel dropper å komme i konfirmasjonen, jeg hadde droppet det om mine barn ikke var invitert. Besteforeldre bør nok møte opp likevel, for å støtte konfirmanten. Jeg ville spurt forsiktig hva som var årsaken til den sosiale blødmen dette er. Ikke spør svigerbarn, da blir du vel bare stemplet som kjip svigermor, men spør ditt barn. Anonymkode: 050f6...a89 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #47 Skrevet 21. februar 2024 Honey Dew skrev (2 timer siden): Det er jo slik i dag at man også inviterer bestefars tantes onkel, filletanter og tantene deres osv. Jo større jo bedre. For oss er slike antall gjester hinsides. Før i tiden måtte man konfirmere seg, men nå når en ikke trenger det, synes jeg at det kun er den kristne konfirmasjonen som gjelder og er man ikke kristen, konfirmerer en seg ikke. Det blir bare falskt. Skylde på tradisjoner er bare tåpelig. Overgangsriter som konfirmasjon er, er ikke en særegent kristent. Det er og har vært i alle religioner og samfunn. Det er ikke falskt å velge humanistisk, snarere tvert imot. Anonymkode: ffb17...efd 1
Isola_2 Skrevet 21. februar 2024 #48 Skrevet 21. februar 2024 Pillarguri skrev (1 time siden): Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt så er det her snakk om to søskenbarn på 6 og 9 år. Det er greie barn som kan oppføre seg pent. Det er også de eneste søskenbarna konfirmanten har. TS Da hadde hvertfall jeg, som forelder til de to barna, reagert. Hvis konfirmanten kun har to søskenbarn, og de ikke blir bedt men foreldrene deres blir det, da synes jeg det blir rart. To små til ved bordet ville vel ikke gjøre så stor forskjell økonomisk eller på annen måte. Trodde det var noe av poenget med konfirmasjon, å samle familien. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #49 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da min eldste ble konfirmert ble kusiner og fettere kun invitert til kaffe. De var i alderen 3-5 år og skikkelige apekatter! Vi ville ha en litt høytidelig og stemningsfull middag, det hadde garantert ikke skjedd hvis apekattene fikk komme... 😆 De har et fint forhold nå uansett da. Anonymkode: 51869...a84 😬😬😬 Anonymkode: c4f49...fef 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #50 Skrevet 21. februar 2024 Jeg er vokst opp med at konfirmasjon er familiefest. Men min mann sin exkone ville bare ha voksne. Det medførte at det var kun den tanten/onkelen som var i slekt med konfirmanten som har kommet. De andre parten må jo være hjemme med barna . Og det er 2 små familier. Mine foreldre fikk komme og bidro dermed litt til en mer "høytidelig stemning" Men vi ble veldig få og en litt stusselig fest etter mitt syn. Ble kort også - for det var i bakhodet til alle småbarnsforeldre at det var en partner hjemme alene med 2-4 barn. Anonymkode: 0bd43...6f2 2 1
Daria Skrevet 21. februar 2024 #51 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så lei situasjon. Forstår godt om tante og onkel dropper å komme i konfirmasjonen, jeg hadde droppet det om mine barn ikke var invitert. Besteforeldre bør nok møte opp likevel, for å støtte konfirmanten. Jeg ville spurt forsiktig hva som var årsaken til den sosiale blødmen dette er. Ikke spør svigerbarn, da blir du vel bare stemplet som kjip svigermor, men spør ditt barn. Anonymkode: 050f6...a89 Er det ikke en minst like stor sosial blødme å ta for gitt at din foretrukne måte å gjøre noe på er den eneste riktige og å forvente at barna dine alltid er invitert? Det er stor forskjell på samvær og feiring med og uten små barn til stede, og det er helt legitimt å ønske seg en og annen barnefri anledning. 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #52 Skrevet 21. februar 2024 Honey Dew skrev (2 timer siden): 18 - 20 personer er jo et kjempestort antall. Da jeg ble konfirmert, var vi 8 stykker til bords. Det var ikke andre barn enn søskene mine. Det var nok. Jeg, som var konfirmant syntes det var helt topp uten andre barn. Når det er konfirmasjon har ikke slekt og venner noe med å kreve hvem som skal inviteres eller ikke. Det er jo veldig individuelt man tenker er et stort selskap. 8 stk er en helt vanlig middag hjemme hos oss, men to foreldre og fem barn. Vi har hatt tre konfirmasjoner hittil, og da har vi hatt rundt 55 gjester hver gang. Jeg synes forøvrig at barn også bør bli bedt i en konfirmasjon. Det er jo en familiefest, og barna er en viktig del av familien. Men når jeg tenker meg om så har jeg aldri skrevet navnet til barna på innbydelsen. Har alltid tenkt at de er en el av familien som blir bedt. Har aldri fått spørsmål heller. Anonymkode: 2d9a0...656 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #53 Skrevet 21. februar 2024 Daria skrev (16 minutter siden): Er det ikke en minst like stor sosial blødme å ta for gitt at din foretrukne måte å gjøre noe på er den eneste riktige og å forvente at barna dine alltid er invitert? Det er stor forskjell på samvær og feiring med og uten små barn til stede, og det er helt legitimt å ønske seg en og annen barnefri anledning. Er du vanskelig med vilje? Klart man kan ønske seg en feiring uten barn tilstedet, man kan gjennomføre det og, det er jo fritt fram. (Det hadde vært en blødme å møte opp med barn der de ikke er invitert f.eks.) På samme måte kan de som er invitert droppe å komme når ikke hele familien er invitert. Skulle jeg holdt mine egne barn hjemme med barnevakt for å feire en annens barn? Nope. Det er jo mitt valg da. Anonymkode: 050f6...a89 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #54 Skrevet 21. februar 2024 Daria skrev (22 minutter siden): Er det ikke en minst like stor sosial blødme å ta for gitt at din foretrukne måte å gjøre noe på er den eneste riktige og å forvente at barna dine alltid er invitert? Det er stor forskjell på samvær og feiring med og uten små barn til stede, og det er helt legitimt å ønske seg en og annen barnefri anledning. Barnløse anledninger er gjerne bryllup, mer voksne bursdagsfester ol. Ikke konfirmasjon. Men folk må jo bestemme selv. 😬 Anonymkode: 050f6...a89 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #55 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er du vanskelig med vilje? Klart man kan ønske seg en feiring uten barn tilstedet, man kan gjennomføre det og, det er jo fritt fram. (Det hadde vært en blødme å møte opp med barn der de ikke er invitert f.eks.) På samme måte kan de som er invitert droppe å komme når ikke hele familien er invitert. Skulle jeg holdt mine egne barn hjemme med barnevakt for å feire en annens barn? Nope. Det er jo mitt valg da. Anonymkode: 050f6...a89 Så du deltar ikke på noe der ikke hele familien din er invitert? Anonymkode: ffb17...efd 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #56 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du deltar ikke på noe der ikke hele familien din er invitert? Anonymkode: ffb17...efd Enda en som er vanskelig med vilje? 🙄 Jepp, dette er mitt viktigste prinsipp i livet. Tar med baby på utdrikningslaget osv... Såklart ser man an situasjonen, men jeg feirer ikke et annet barn med mine egne barn hjemme med barnevakt. Om andre vil gjøre det har jeg ingen problemer med det. Virker jo som om bestemoren som er TS og syns det er noe som skurrer med konfirmasjon uten barn. Anonymkode: 050f6...a89 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #57 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enda en som er vanskelig med vilje? 🙄 Jepp, dette er mitt viktigste prinsipp i livet. Tar med baby på utdrikningslaget osv... Såklart ser man an situasjonen, men jeg feirer ikke et annet barn med mine egne barn hjemme med barnevakt. Om andre vil gjøre det har jeg ingen problemer med det. Virker jo som om bestemoren som er TS og syns det er noe som skurrer med konfirmasjon uten barn. Anonymkode: 050f6...a89 Hva er feil med å feire et annet barn enn dine egne uten at de er tilstede? Et annet barn du kanskje har nær eller i hvert fall en relasjon til? En konfirmant på 15 år er kanskje ikke så opptatt av din 3-og 5 åring.., Anonymkode: ffb17...efd 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #58 Skrevet 21. februar 2024 Barn tar oppmerksomheten uansett hvor kjekke de er, og dette er konfirmantens dag, så de ønsker å ha fokuset på konfirmanten. Det er bare denne ene dagen, så der burde være greit for de som ønsker det sånn. Anonymkode: bee01...cc5 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #59 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er feil med å feire et annet barn enn dine egne uten at de er tilstede? Et annet barn du kanskje har nær eller i hvert fall en relasjon til? En konfirmant på 15 år er kanskje ikke så opptatt av din 3-og 5 åring.., Anonymkode: ffb17...efd Vi har ikke lyst og heller ikke anledning til å bruke fritiden vår vekke fra barna våre. Våre barn kommer først for oss. Skjønner ikke at det er problematisk for andre. Anonymkode: 050f6...a89 3 2
Honey Dew Skrevet 21. februar 2024 #60 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overgangsriter som konfirmasjon er, er ikke en særegent kristent. Det er og har vært i alle religioner og samfunn. Det er ikke falskt å velge humanistisk, snarere tvert imot. Anonymkode: ffb17...efd Da skal en ikke kalle det konfirmasjon. Kall det heller er ritual.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå