Gå til innhold

Invitasjon til konfirmasjon, kun voksne er invitert.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Minime94 skrev (3 minutter siden):

Kjempestort antall er det absolutt ikke. Selv jeg som har liten familie var rundt 20 personer. 

Arkana skrev (7 minutter siden):

Jeg er vant til at konfirmasjon er familiefest og hvor barn er selvskrevne gjester. Våre barn har blitt invitert til alle søskenbarnas konfirmasjoner og vi inviterer også våre barns søskenbarn i deres konfirmasjoner. Noe annet ville jeg bli veldig overrasket over. En konfirmant er jo dessuten heller ikke voksen og jeg er temmelig sikker på at alle konfirmanter mye heller ville vært sammen med jevngamle søskenbarn enn eldre slektninger i selskapet sitt. Når det er sagt er det konfirmanten og vertskapet som bestemmer hvem som er invitert og det er vel heller ikke nødvendigvis slik at søskenbarna ikke er invitert selv om det bare er foreldrenes navn som står på invitasjonen. Uansett er det ikke din sak hvem som er invitert i andres selskap. 

Jeg oppfatter at det er et helt normalt antall. Vi var 19 i eldstes konfirmasjon i vår og det var det laveste antallet gjester av alle vennene hans. Besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn er de jeg opplever at det er vanlig å invitere og har foreldrene et par søsken hver som alle er gift og har barn samt at alle besteforeldre lever fremdeles skal det godt gjøres å komme under det antallet. 

Det er jo slik i dag at man også inviterer bestefars tantes onkel, filletanter og tantene deres osv. Jo større jo bedre. For oss er slike antall gjester hinsides.

Før i tiden måtte man konfirmere seg, men nå når en ikke trenger det, synes jeg at det kun er den kristne konfirmasjonen som gjelder og er man ikke kristen, konfirmerer en seg ikke. Det blir bare falskt. Skylde på tradisjoner er bare tåpelig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pillarguri skrev (20 minutter siden):

Sikker kan jeg ikke være uten å spørre vertskapet. Min svigerdatter ringte og sa at de hadde fått invitasjon hvor kun navnet til de voksne står. Jeg tror jeg skal be henne ringe dem og spørre om barna er invitert. Som bestemor så har jeg ikke veldig lyst til å blande meg for det kan lett bli en vanskelig situasjon.

Jeg tenker dette er noe foreldrene til barna får ta med vertskapet. Enten er det en grunn for at de ikke er invitert, at de kanskje anser konfirmasjon som en voksenfeiring eller lignende, eller så er de åpne for at barna får være med. Synes ingen deler er feil, men det er klart det er fint for foreldrene å være informert så de kan ta et valg om de kan fikse barnepass og dra eller om de må droppe 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er selv usikker på om jeg ønsker å ha med 10- og 7-åringen min i konfirmasjonen til min nevø i mai. Begge mine to gutter har dessverre fått adhd (merkelig da ingen andre i storfamilien har det), og jeg ønsker at konfirmanten skal få all oppmerksomhet på denne dagen. Jeg vil hygge meg med god mat og taler, ikke passe på og disiplinere egne barn rundt bordet. Samtidig så blir det vel spørsmål om de ikke blir med 😕 

Anonymkode: 766e8...68a

Synes det er fint du tar hensyn til at det er konfirmantens dag, jeg. Du kan jo bare si at du ikke tror det er en type fest som hadde vært så egnet for dine barn og deres energinivå, du er jo forelder så det er du som kjenner dine barn best. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Det er jo slik i dag at man også inviterer bestefars tantes onkel, filletanter og tantene deres osv. Jo større jo bedre. For oss er slike antall gjester hinsides.

Før i tiden måtte man konfirmere seg, men nå når en ikke trenger det, synes jeg at det kun er den kristne konfirmasjonen som gjelder og er man ikke kristen, konfirmerer en seg ikke. Det blir bare falskt. Skylde på tradisjoner er bare tåpelig.

Det er konfirmanten og foreldrene som bestemmer om konfirmasjonen er kristen eller borgerlig. Det legger ikke vi besteforeldre oss opp i. Vi gleder oss til å feire konfirmanten på den måten konfirmanten ønsker å feire dagen sin.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når vårt barn blir konfirmert har han åtte søskenbarn i alderen 2-7 år. Det frister ærlig talt lite å la dem ta alt fokus fra konfirmanten, så jeg skjønner absolutt hvorfor de ikke er invitert. Ungdommer på 14-15 har ikke nødvendigvis så lyst til å tilbringe deres store dag sammen med småunger. 

Anonymkode: ee321...64c

• Liker 5
Skrevet

Vi inviterte barn og tror vi var rundt 35 til bords. Synes ikke det var noe pes med barn ved bordet, men kanskje andre barn er mer uoppdragne?

• Liker 2
Skrevet
Pillarguri skrev (13 minutter siden):

Det er konfirmanten og foreldrene som bestemmer om konfirmasjonen er kristen eller borgerlig. Det legger ikke vi besteforeldre oss opp i. Vi gleder oss til å feire konfirmanten på den måten konfirmanten ønsker å feire dagen sin.

TS

På den måten konfirmanten ønsker å feire dagen sin sier du, men du reagerer jo på at de ikke skal invitere barn. Det må det jo være opp til hva konfirmanten ønsker. Jeg har vært i flere konfirmasjoner til både familie og venner hvor det ikke har vært yngre barn invitert, men også hvor alle samles.

Begge  våre hadde både kusiner og fettere invitert, men vi har stor familie og var ca 50 stykker. Det er litt i overkant for en konfirmasjon, men dette er vanlig i våre familier

Anonymkode: a08f7...578

• Liker 8
Skrevet

Det er de som bestemmer, men er egt enig med deg. Konfirmasjon er jo ikke det samme som feks en bryllupsfest, som ikke er egna for barn. Eneste grunnen til at barn ikke bør være med er hvis de er veldig bråkete og ikke har noe sted de kan gå og leke osv

Anonymkode: c9155...200

Skrevet

Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt så er det her snakk om to søskenbarn på 6 og 9 år. Det er greie barn som kan oppføre seg pent. Det er også de eneste søskenbarna konfirmanten har.

TS

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Aldri vært bort i at barn ikke er invitert , veldig spesielt. Da hadde ikke vi kunne dratt 

Anonymkode: f1cea...567

• Liker 7
Skrevet
Minime94 skrev (43 minutter siden):

Kjempestort antall er det absolutt ikke. Selv jeg som har liten familie var rundt 20 personer. 

Enig virkelig ikke stort antall 

• Liker 2
Skrevet

Dette får konfirmanten og foreldrene bestemme. Skjønner godt at de ikke vil ha barn i selskapet.

Anonymkode: ce9b1...f63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Når vårt barn blir konfirmert har han åtte søskenbarn i alderen 2-7 år. Det frister ærlig talt lite å la dem ta alt fokus fra konfirmanten, så jeg skjønner absolutt hvorfor de ikke er invitert. Ungdommer på 14-15 har ikke nødvendigvis så lyst til å tilbringe deres store dag sammen med småunger. 

Anonymkode: ee321...64c

Her har heldigvis ikkr konfirmanten hatt sånn syn på søskenbarna, ingen har tenkt st han ikke får nok oppmerksomhet !

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Gamle tradisjoner" er vel helst forbundet med en kristen konfirmasjon. Tenker jeg. 

Anonymkode: a9fcb...667

Nja. Neste år er det 75-årsmarkering for humanistisk konfirmasjon i Norge, og i Oslo er det omtrent like mange som konfirmerer seg humanistisk som kirkelig. 

Anonymkode: fa238...591

• Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (49 minutter siden):

Kjenner ingen som inviterer på den låten så Neo det må man ikke. Vi hsr stor slekt enkelt og greit

Annonse
Skrevet
Pillarguri skrev (1 time siden):

Vårt barnebarn skal konfirmeres til våren. Vi, som besteforeldre, er selvsagt invitert. Men jeg reagerer på at konfirmantens tante og onkel er invitert alene uten barn. De har kjekke barn på 6 og 9 år. Vi er en liten familie så det er ikke snakk om noen kjempestor konfirmasjon. Tipper vi ender på 18-20 gjester. Jeg tenker at hvis barna ikke får være med i denne type familieselskaper så vil de aldri få noe tett forhold til familien sin, ei heller lære hvordan man tar vare på gamle tradisjoner som en konfirmasjon er. Vi bor alle på samme sted, så det er ikke snakk om reise og hotell. Hva tenker dere på KG? Er det jeg som tar feil her. 

Synes det er spesielt at disse to barna ikke inviteres, ja, de er jo søskenbarn av konfirmanten. Du sier de har en liten utvidet familie, desto større grunn til å invitere med alle, men; er det barn på den andre siden som er enda mindre eller som har utfordringer av noe slag? Hvis 6 og 9 åringen inviteres må kanskje andre barn inviteres også, eller? 
Er det noe med 6 og 9 åringen sin adferd som du tror kan gjøre at de ikke egner seg i en konfirmasjon ? 

• Liker 1
Skrevet
Pillarguri skrev (30 minutter siden):

Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt så er det her snakk om to søskenbarn på 6 og 9 år. Det er greie barn som kan oppføre seg pent. Det er også de eneste søskenbarna konfirmanten har.

TS

Ser du har svart her på mine spørsmål. Ja, da synes jeg det er både rart og trist at de ikke inviteres.. hva slags selskap er det? Skal de på restaurant med dyr servering ? Tre retters? 

Skrevet

Her er det vanlig at barn inviteres i konfirmasjon. Det er jo som regel bare nær familie og faddere, og alkoholfritt. Har full forståelse for at enkelte ikke inviterer barn i bryllup. Det blir en annen type festm

Anonymkode: a7d0f...844

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Aldri vært bort i at barn ikke er invitert , veldig spesielt. Da hadde ikke vi kunne dratt 

Jeg har vært vant til barn i konfirmasjon( de er jo barn selv enda), men ikke i bryllup. Dette bestemmer foreldrene sammen med konfirmanten.

Anonymkode: 24c14...eaf

Skrevet

Synes disse «nye tradisjonene» hvor barn ikke skal inviterer i verken bryllup eller konfirmasjoner er fryktelig kjedelig og noe vi aldri har gjort eller kommer til å gjøre.
Synes det er gøy med små barn som lager litt leven,prater høyt og ler høyt, akkurat i min stil. Ved våre sammenkomster er alle invitert, store som små og har også flere venner både med og uten  barn som inviteres i slike sammenhenger da blod ikke alltid er tykkere enn vann i mine øyne:) 

Anonymkode: 9a04d...c36

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...