Gå til innhold

Invitasjon til konfirmasjon, kun voksne er invitert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barnebarn skal konfirmeres til våren. Vi, som besteforeldre, er selvsagt invitert. Men jeg reagerer på at konfirmantens tante og onkel er invitert alene uten barn. De har kjekke barn på 6 og 9 år. Vi er en liten familie så det er ikke snakk om noen kjempestor konfirmasjon. Tipper vi ender på 18-20 gjester. Jeg tenker at hvis barna ikke får være med i denne type familieselskaper så vil de aldri få noe tett forhold til familien sin, ei heller lære hvordan man tar vare på gamle tradisjoner som en konfirmasjon er. Vi bor alle på samme sted, så det er ikke snakk om reise og hotell. Hva tenker dere på KG? Er det jeg som tar feil her. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Pillarguri skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at hvis barna ikke får være med i denne type familieselskaper så vil de aldri få noe tett forhold til familien sin, ei heller lære hvordan man tar vare på gamle tradisjoner som en konfirmasjon er.

Dere bor på samme sted, da har ikke en dag noe å si for forholdet til familien sin.

Og det er heller ikke alle som synes det er viktig å ta vare på kristne tradisjoner. 

Det er de som inviterer som bestemmer, kanskje de ønsker at konfirmanten skal være i fokus, ikke to andre yngre barn. 

Anonymkode: a9fcb...667

• Liker 34
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei du tar absolutt ikke feil. Vi hadde konfirmasjon for vår eldste i fjor, selvfølgelig var alle søskenbarn til konfirmanten ( 8 stk) bedt. Noe annet hadde vært rart. 

Sikker på at de ikke er invitert da, men at de bare har skrevet foreldrene i invitasjonen? At de på en måte tar det som en selvfølge at de er med? 

Anonymkode: d1c90...1f6

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Konfirmantens foreldre har visst heller ikke lært hvordan man tar vare på gamle tradisjoner, så det blir jo ikke noe nytt. 

Anonymkode: 22965...621

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Da min eldste ble konfirmert ble kusiner og fettere kun invitert til kaffe. De var i alderen 3-5 år og skikkelige apekatter! Vi ville ha en litt høytidelig og stemningsfull middag, det hadde garantert ikke skjedd hvis apekattene fikk komme... 😆 De har et fint forhold nå uansett da.

Anonymkode: 51869...a84

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

I min familie er det helt vanlig at konfirmasjon er en voksenfest, jeg var ikke i konfirmasjon til noen av søskenbarna mine.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Sikker kan jeg ikke være uten å spørre vertskapet. Min svigerdatter ringte og sa at de hadde fått invitasjon hvor kun navnet til de voksne står. Jeg tror jeg skal be henne ringe dem og spørre om barna er invitert. Som bestemor så har jeg ikke veldig lyst til å blande meg for det kan lett bli en vanskelig situasjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere bor på samme sted, da har ikke en dag noe å si for forholdet til familien sin.

Og det er heller ikke alle som synes det er viktig å ta vare på kristne tradisjoner. 

Det er de som inviterer som bestemmer, kanskje de ønsker at konfirmanten skal være i fokus, ikke to andre yngre barn. 

Hvor står det  at dette er en kristen konfirmasjon? 

Anonymkode: fa238...591

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Konfirmantens foreldre har visst heller ikke lært hvordan man tar vare på gamle tradisjoner, så det blir jo ikke noe nytt. 

Anonymkode: 22965...621

Hahaha. Jeg kan love deg at alle søskenbarn var invitert i konfirmasjonen til konfirmantens far. Det er ikke alltid sånn at voksne barn gjør nøyaktig det samme som foreldrene har gjort🙂

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Gamle tradisjoner" er vel helst forbundet med en kristen konfirmasjon. Tenker jeg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en kristen konfirmasjon.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv usikker på om jeg ønsker å ha med 10- og 7-åringen min i konfirmasjonen til min nevø i mai. Begge mine to gutter har dessverre fått adhd (merkelig da ingen andre i storfamilien har det), og jeg ønsker at konfirmanten skal få all oppmerksomhet på denne dagen. Jeg vil hygge meg med god mat og taler, ikke passe på og disiplinere egne barn rundt bordet. Samtidig så blir det vel spørsmål om de ikke blir med 😕 

Anonymkode: 766e8...68a

• Liker 5
  • Hjerte 6
Skrevet
Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en kristen konfirmasjon.

TS

Hva legger du i "gamle tradisjoner" da? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

18 - 20 personer er jo et kjempestort antall. Da jeg ble konfirmert, var vi 8 stykker til bords. Det var ikke andre barn enn søskene mine. Det var nok.

Jeg, som var konfirmant syntes det var helt topp uten andre barn. Når det er konfirmasjon har ikke slekt og venner noe med å kreve hvem som skal inviteres eller ikke.

Endret av Honey Dew
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er vant til at konfirmasjon er familiefest og hvor barn er selvskrevne gjester. Våre barn har blitt invitert til alle søskenbarnas konfirmasjoner og vi inviterer også våre barns søskenbarn i deres konfirmasjoner. Noe annet ville jeg bli veldig overrasket over. En konfirmant er jo dessuten heller ikke voksen og jeg er temmelig sikker på at alle konfirmanter mye heller ville vært sammen med jevngamle søskenbarn enn eldre slektninger i selskapet sitt. Når det er sagt er det konfirmanten og vertskapet som bestemmer hvem som er invitert og det er vel heller ikke nødvendigvis slik at søskenbarna ikke er invitert selv om det bare er foreldrenes navn som står på invitasjonen. Uansett er det ikke din sak hvem som er invitert i andres selskap. 

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

18 - 20 personer er jo et kjempestort antall. Da jeg ble konfirmert, var vi 8 stykker til bords.

Jeg oppfatter at det er et helt normalt antall. Vi var 19 i eldstes konfirmasjon i vår og det var det laveste antallet gjester av alle vennene hans. Besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn er de jeg opplever at det er vanlig å invitere og har foreldrene et par søsken hver som alle er gift og har barn samt at alle besteforeldre lever fremdeles skal det godt gjøres å komme under det antallet. 

Endret av Arkana
  • Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Konfirmasjon feires da noenlunde på den samme måten uansett om det er kristelig eller borgerlig. Og alle har sine tradisjoner.

Anonymkode: 6a913...1f7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At hele familien møtes for å feire konfirmanten og at det er en festdag som betyr noe for den som konfirmeres. Alle pynter seg i fine klær evt- bunader, det tales, synges, tas bilder, serveres god mat og konfirmanten er i fokus på en annen måte enn vanlige familie sammenkomster. Gavene som konfirmanten får er også i en helt annen klasse enn vanlige bursdags og julegaver. 

TS

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konfirmasjon feires da noenlunde på den samme måten uansett om det er kristelig eller borgerlig. Og alle har sine tradisjoner.

Anonymkode: 6a913...1f7

Ikke noe problem med det. Men siden TS skrev at det var så viktig for barna å lære seg hvordan gamle tradisjoner som konfirmasjon er, så tenkte jeg selvsagt på kristen konfirmasjon. 

Borgerlig er ikke akkurat så gammel. Eller vent litt, jeg konfirmerte meg borgerlig i 1984, det begynner jo å bli noen år siden ;) 

• Liker 5
Skrevet
Honey Dew skrev (5 minutter siden):

18 - 20 personer er jo et kjempestort antall. Da jeg ble konfirmert, var vi 8 stykker til bords.

Kjempestort antall er det absolutt ikke. Selv jeg som har liten familie var rundt 20 personer. 

• Liker 4
Skrevet

Synes det er helt opp til konfirmanten og foreldrene og lage gjestelisten. Det kan være flere grunner til at man ønsker å gjøre det slik. En invitasjon er jo ikke noe man har krav på. 

Anonymkode: ab697...f60

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...