Ibenholt Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Når man trekker te fra pose og lar posen være i koppen i ca to minutter, så blir det en slags bismak av teen. En litt besk smak. Har hørt det skal hjelpe å ikke "klemme vannet" av posen til slutt, men jeg vet ikke om dette stemmer for jeg merker ikke forskjell. Men dersom teen trekker for lenge, så blir det en besk smak av teen. Så hvor lenge bruker dere å trekke teen? Kanskje er det bare jeg som legger merke til det?
-Fisken- Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Jeg merker det ikke, men jeg bruker en ganske stor kopp. Har du prøvd med litt sukker/suketter? Sitron? Melk?
fniseline Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 på organisk kjemi laben gjorde vi analyser av te... hihi... sånn på si altsånn... og kaffe... ikke så veldig seriøst altså. Men det var noen forskjellige vanlig svart te fra kantina og Ali kaffe. Alle tesortene slipper garvesyrer og tein (omtrent samme stoff som koffein) mye lettere, så det er ikke særlig lurt å trekke te lenge. Noen tesorter hadde mye mindre garvesyre også. -Bruker Lady Grey Tea nå, og synes ikke den er så bitter. Husker ikke hva tesortene vi testet het da, bare at vi fniste ganske mye da laboranten kom inn og lurte på hva det luktet... hilsen Line
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Twinings Tea gir en bitter ettersmak. Unngå den og prøv heller Lipton.
Shea Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Om vannet er for varmt eller om teposen blir liggende i koppen for lenge kan den bli "besk" Et annet lurt tips vil være å ha noen få korn salt i koppen for å unngå å få den følelsen av belegg - tørrhet i munnen.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 Coops økologiske te er den beste på te-pose markedet i Norge. Sier engelskmannen.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #10 Skrevet 2. februar 2006 Twinings Tea gir en bitter ettersmak. Unngå den og prøv heller Lipton. ← Jeg synes det er omvendt! Litt sukker gjør susen, ellers så er te i løsvekt helt klart å foretrekke.
Ibenholt Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2006 åh, jeg visste ikke at der var forskjell på te i løsvekt og pose når det gjaldt smak. Det var lurt
Gjest Fruktfat Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 Twinings Tea gir en bitter ettersmak. Unngå den og prøv heller Lipton. ← synes det er helt omvendt jeg. lipton blir besk, og får "tørre" tenner av den. drikker nå bare twinings earl grey, både pose og på kanne. jeg har i tre suketter, tepose, heller over vann, og tar opp teposen ganske fort (dypper den litt), klemmer ikke. blir veldig god te!
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 Her er en tråd om rooibos te! Kanskje du finner noen tips om gode tesorter i løsvekt her?
-Fisken- Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Her er en tråd om rooibos te! Kanskje du finner noen tips om gode tesorter i løsvekt her? ← Rooibos te er kjemegodt, og mild på smak
Polluela Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 Synes også Lipton er mer besk enn Twinings! Den beske smaken plager meg egentlig så mye at jeg nesten ikke drikker svart te lenger...
Lizzie Skrevet 3. februar 2006 #16 Skrevet 3. februar 2006 Jeg lar som regel teen trekke i mindre enn 1 minutt. Da blir det god te uansett hvilket merke det er på posen. I heimen bruker jeg bare te i løsvekt, men også der gjelder det ikke å la den trekke for lenge.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. februar 2006 #17 Skrevet 3. februar 2006 Jeg er også litt sensitiv på den ettersmaken, og dypper bare de vanlige te-posene. Og du bør unngå både Twinings og Lipton, de er ikke noe bra. Kjøp heller urte-te, frukt-te, gjerne på helsekosten. Spesielt den som heter Yogi-te på helsekosten synes jeg er god, den får ikke bitter smak samme hvor lenge den trekker.
hilli Skrevet 3. februar 2006 #18 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Råd jeg har hørt mot bitter te er som nevnt at man ikke skal klemme på teposen, man skal heller ikke "dyppe" posen opp og ned, i det hele tatt bevege på posen mens den trekker. Om dette hjelper vet jeg ikke siden jeg foretrekker en litt bitter te og ikke bryr meg så mye om dyppingen. Hvis du virkelig ikke liker bitterheten burde du kanskje gå over til frukt-te(ikke sort te med fruktsmak!), twinings har en som ikke er så verst, eller kjøpe i løsvekt. Ellers er rooibos en type te som smaker nesten ingenting og ikke er det minste bitter. Forresten så er jeg ihugga Twinings-fan og drikker aldri Lipton med mindre det er kamille- eller nype-te. Endret 3. februar 2006 av hilli
Pimbila Skrevet 3. februar 2006 #19 Skrevet 3. februar 2006 Twinings Tea gir en bitter ettersmak. Unngå den og prøv heller Lipton. ← Jeg mener det motsatte
Polluela Skrevet 5. februar 2006 #20 Skrevet 5. februar 2006 Hvis du virkelig ikke liker bitterheten burde du kanskje gå over til frukt-te(ikke sort te med fruktsmak!), twinings har en som ikke er så verst ← Trodde det stod på Twinings sine fruktteer at de er "flavoured black tea" jeg... Har de noen andre også? Selv anbefaler jeg London Fruit and Herb company sine fruktteer... De kan bli litt sure hvis de trekker lenge da, men det er iallfall ganske lett å unngå og kan rettes litt opp ved sukker eller suketter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå