Gå til innhold

Heteste interiørtrender nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en svær, ny enebolig. Men har null peiling på interiør. Alle vegger er bomullshvite og gulv nøytrale. Hvordan i all verden innreder jeg? Jeg ønsker det heteste av det nye, men aner ikke hva det er. Øvre middelklasse med kulturell kapital (på papiret da tydeligvis, for innrede kan jeg ikke).

Anonymkode: 4de76...035

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mye penger og lite peiling, ville jeg ha engasjert en interiørkonsulent.

Anonymkode: ab291...a1b

• Liker 7
Skrevet

Hvis du er øvre middelklasse skal du selvfølgelig ikke ha det heteste av det nye, det skriker nyrik og mangel på smak.

En god blanding av nytt og gammelt, ting du har arvet, ting som betyr noe for familien deres og klassiske detaljer. Nye ting kan kjøpes på Slettvoll, eller tilsvarende. Sjekk også Finn.no for bruktfunn. På veggen henger du kunst, for all del styr unna masseprodusert og plakater. Det er viktig at hjemmet ser personlig ut, ikke en møbelkatalog.

PS, legg penger i belysning!

Anonymkode: beda1...604

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har kjøpt en svær, ny enebolig. Men har null peiling på interiør. Alle vegger er bomullshvite og gulv nøytrale. Hvordan i all verden innreder jeg? Jeg ønsker det heteste av det nye, men aner ikke hva det er. Øvre middelklasse med kulturell kapital (på papiret da tydeligvis, for innrede kan jeg ikke).

Da ansetter du noen som kan hjelpe deg, også spør du om møbler som er arvet fra oldeforeldre osv

Anonymkode: 9a948...b74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En god blanding av nytt og gammelt, ting du har arvet, ting som betyr noe for familien deres og klassiske detaljer. Nye ting kan kjøpes på Slettvoll, eller tilsvarende. Sjekk også Finn.no for bruktfunn. På veggen henger du kunst, for all del styr unna masseprodusert og plakater. Det er viktig at hjemmet ser personlig ut, ikke en møbelkatalog.

PS, legg penger i belysning!

Takk. Det er omtrent som det jeg allerede eier. Men venninnene mine har en helt annen stil og jeg ønsker et hjem som er greit for representasjon og mer moderne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med mye penger og lite peiling, ville jeg ha engasjert en interiørkonsulent.

Anonymkode: ab291...a1b

Jeg vet nøyaktig hva de fem som jobber på mitt sted anbefaler, det trenger jeg ikke leie dem for. De viser det i mange boligannonser pt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Unngå spilevegger!!!

Anonymkode: 95b91...b65

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du er øvre middelklasse skal du selvfølgelig ikke ha det heteste av det nye, det skriker nyrik og mangel på smak.

+1 ! 🤙

husk også at det heteste av det nye forblir ikke het eller nytt veldig lenge... Tenk deg godt, finn din stil, sjekk interiør blad på nettet (særlig utenlandske) kan anbefale : https://www.thespruce.com/

og https://www.elledecor.com/

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk. Det er omtrent som det jeg allerede eier. Men venninnene mine har en helt annen stil og jeg ønsker et hjem som er greit for representasjon og mer moderne.

Det er ingenting i veien for å ha det moderne med brukte møbler. Men du har kanskje arvet noe annet enn typiske designklassikere? 

Hvis du vil ha et hjem som ligner venninnene dine, så spør dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Interiørarkitekt. Få tilbud fra flere. Be de legge frem bilder av tidligere prosjekt. Så velger du stilen. Ser noen referer til Slettvoll. Du får veldig mye finere og bedre møbler enn Slettvoll til omtrent samme pris og deler som kan gjøres rimeligere enn de. 

Anonymkode: 75500...443

Skrevet

Du skal ikke velge det som er hett. Du skal velge ting og en stil du liker og kan leve lenge med. 

Hvis du ikke helt vet hva det er, så kan interiørkonsulent være en greie. Men sjekk ut tidigere arbeid,  fordi det finnes noen som lager upraktiske kunsthjem og tenker fort litt større enn det du har behov for.

Men uansett på sikt kommer du til å trives bedre med noe som treffer deg.

Er veggene hvite så kan du jo male.  Mitt tips er hvis du ikke har tenkt å bytte gulv , så går du ut fra noe som passer gilvet ditt.

Lag deg noen storyboards. Flere alternativer. Der du legger til noe som passer til gulvet ditt. Da får du sett en helhet og finne ut hva du liker. Og der kan du også være litt vågal. For du kan ta vekk og legge til ting.

Uansett veldig lurt å bo i ca ett år før du begynner med noe. Man må ofte bo seg litt til  før man vet hvordan boligen fungerer. 

Ønsker du ikke å male, men beholde de hvite veggene, vil jeg tipse om å søke på hvite rom med grønt tilbehør. Hvis du feks er glad i planter. Kurver og tremateialer myker opp det harde hvite. Spm er jo om du liker et lunt hjem eller et minimalistisk hjem med stramme linjer. 

Det er et utgangspunkt.  Mye stramme linjerkam føles litt kaldt. Men ved å velge da litt store ting i tilbehør med organiske linjer myker opp det inntrykket.  

Anonymkode: e33e0...a55

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke ha tips om interiørarkitekt, jeg vil gjøre dette selv. Vil heller ha konkrete tips om møbler, stiler, interiørblader og ting som er populære nå. Gjerne lekre bilder. Gidder ikke interiørarkitektstilen, det er ikke noe for meg. Jeg er heller ikke nyrik. Heng dere nå ikke opp i alt rundt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet nøyaktig hva de fem som jobber på mitt sted anbefaler, det trenger jeg ikke leie dem for. De viser det i mange boligannonser pt. 

Nei det gjør de ikke. De pynter boliger for salg. Og da lager de noe enkelt men som treffer flere. Når de jobber for deg, så blir det et intervju, og kartlegging iht hva du ønsker å beholde osv, leser deg og spesialtilpasser for dine ønsker. Det kan bli et annet resultat enn bolig annonsene.

Jeg er interiør konsulent. Og lager aldri samme bolig til folk, og mange varierte stiler som jeg selv ikke ville hatt. 

Men jeg ser mye ut fra personen jeg intervjuer. Hvilke klær de har, hår, fargen på huden ( viktig så man ikke ser  syke ut i et speil ved feil farge nyanse) og hvilken væremåte de har. Det forteller meg mye om hvilken stil og farger de liker og har behov for. 

Så lenge ting henger sammen, blir det uansett et velykket resultat. 

Anonymkode: e33e0...a55

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Pinterest. Finn en stil du liker, som passer til stilen på huset. Kjøp møbler og interiør på forskjellige butikker, alt fra IKEA, Slettvoll, Jotex, og invester i noen designstoler og designlamper. 

Anonymkode: 49d48...de8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du ønsker det heteste av det nye. Og det er skikkelig umoderne om 5 år. Så tenk deg om her! Hvis du bruker mye penger på det som er in nå, så vil det kanskje være helt ut om 5 år! Og da kanskje du liker noe annet.

Du har kjøpt en enebolig. Hvilket år ble den bygd? Jeg tenker at du bør innrede bolig i følge den alder den er. Sats på klassisk innredning hvis boligen er gammel. Og moderne hvis den er ny. Er det en bolig fra 80-tallet, så bør du følge den stilen boligen er i. Med din egen smak.

Uansett er mitt råd å følge en klassisk stil, som ikke er helt ut om 5 år. Og du bør ikke tenke så mye på hva som er in akkurat nå. Velg det du vet at du liker selv. 

Hvis du vet at du skal bo der i mange år, så velg akkurat det du liker selv når det gjelder oppussing. 

Vi er i samme situasjon. Har kjøpt et hus, og vi skal pusse opp, innrede, og flytte dit. Vi har tenkt å bo der lenge, og da velger vi hva vi liker. Vi tenker farger, gulv, kjøkken, og alt etter hva vi selv liker, og vil ha i mange år. 

Skrevet

Sjekk purnorsk.no for inspirasjon. Der har de flotte møbler i god kvalitet fra Norge og Skandinavia for øvrig. Legg penger i belysning og sørg for mye planter.

Hvite vegger er helt fint. Men få inn treverk (møbler), planter og farger i pledd/puter/kunst på veggene.

Du trenger ikke kjøpe alt nytt med en gang, men ta det litt etter litt så det blir mer naturlig og du får tenkt deg om. Start med en fin og god sofa - den er viktig i stua.

Anonymkode: 487ad...481

• Nyttig 1
Skrevet

Hele instagram er fullt av det nyeste nye. Da er det beige vegger og hvite sofaer det går i... Styr unna det, for selv om det er pent på bilder, så trenger øynene noe mer enn beige og hvitt å hvile på, for å skape ro...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Gå for kjente klassiske designere, gjerne de danske. Det vil aldri gå av moten. Type Fritz Hansen sjuer spisestoler i brunt skinn. Men må mikses med brukte ting og billigere ting, som ikea ol. Da får du et personlig hjem som holder seg

Anonymkode: 6e87f...ffc

• Nyttig 1
Skrevet

Pinterest er et godt råd. 

Anonymkode: a5be1...307

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tenkt tidløs, klassisk design. Tre, skinn/lær, naturmaterialer. Mix gjerne designklassikere med bruktfunn og billigkjeder. Skap din egen stil og velg deg noen få «statement pieces» som får være blikkfang. Ikke vær redd for å bruke farger!

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...