Gå til innhold

Unødvendig å gå til lege for dette? Hva tenker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt mye med mageproblemer de siste 2 årene. Jeg var til lege med dette for ca ett år siden. Tok blodprøver og 2 ulike typer avføringsprøver. Svaret ble at jeg hadde mangel på vitamin D som årsak. Og at pga prøvene er fine så kan det ikke være noe alvorlig. Jeg gikk på vitamin D, og er ikke blitt bedre i magen. Men jeg vet at jeg drikker mye brus når jeg stresser på jobben. Jeg har lett for å stresse tungt pga jeg har en del bekymringer og utfordringer med at jeg har et voksent barn som ikke klarer å jobbe med psykiske problemer. Jeg får innimellom press i magen og noe som kjennes som sting i sidene og tyngdefornemmelse på ene siden av magen. Men det gir seg innimellom. Har mye løs mage. Er det dumt å gå til legen og ta opp igjen problemet ? Jeg har time i morgen tidlig så litt sent å avbestille nå ? 

Anonymkode: fda01...7ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til lege. Be om gastroskopi eventuelt endoskopisk

• Nyttig 2
Skrevet

For en tullete lege. Det er vel mer logisk at du har vitaminmangel som følge av magetrøbbel, enn motsatt 😅 For en klovn. Burde ha fått deg utredet først som sist.

Ikke dumt å ta det opp igjen. Dra til legen og be om en ordentlig utredning. 

Anonymkode: ee395...aee

• Liker 3
Skrevet

Slutt helt å drikke brus! Det er mange som får mye mageproblemer av å drikke brus (både med og uten sukker).

Anonymkode: 33b4d...2af

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

For en tullete lege. Det er vel mer logisk at du har vitaminmangel som følge av magetrøbbel, enn motsatt 😅 For en klovn. Burde ha fått deg utredet først som sist.

Ikke dumt å ta det opp igjen. Dra til legen og be om en ordentlig utredning. 

Anonymkode: ee395...aee

Enig med deg 😅. Det er veldig rart at jeg har fått flere ganger mangel på vitaminer mens jeg har hatt mageproblemer. Det startet for 2 år siden og da var det vitamin b som det var store mangler av. Og så tok jeg opp problemet om løs mage etter et år og da sa han at nå er det mangel på vitamin D og at det var årsaken til mageproblemet.  Men vitamin D virker ikke til å løse problemet. Jeg tror at det er mageproblemet som forårsaker vitaminmangler. Men jeg er litt bedre innimellom. Men skal veldig lite til før magen sliter.  Jeg tar timen :) . Sist gang virket han til å tro at jeg er hypokonder men det er et reelt problem. Men jeg vet at jeg kan drikke mye brus pga stress og at jeg har slitt med å stoppe med det. 

Skrevet

Jeg hadde vanvittig med magetrøbbel når jeg drakk brus. Etter to uker uten har det vært en total helomvending på magehelsa (og huden også!)

Anonymkode: 029ca...eb2

• Nyttig 1
Skrevet

Nordmenn flest har vitD mangel. Tar fast vitD, bortsett fra sommerdager. Det har hjulpet på min mage, men det tok noe tid. Ellers er magen mitt svake punkt, dvs stress gir mageproblemer,  div mat( alt som er godt kan man si😒), gir fort diaré. Dietter har hjulpet. 

Anonymkode: 3c40e...e9b

• Nyttig 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde vanvittig med magetrøbbel når jeg drakk brus. Etter to uker uten har det vært en total helomvending på magehelsa (og huden også!)

Anonymkode: 029ca...eb2

Ja det er nok stor sannsynlighet for at det er brus som gjør meg dårlig i magen. Jeg har aldri blitt dårlig i magen av det før, men det kan ha endret seg med årene. Jeg har forsøkt å både slutte og kutte ned på det men det har ikke vært lett. Jeg tror at jeg drikker det for å få energi pga stress og andre bekymringer. Jeg burde bare kuttet brus først. Men har legetime i morgen så det er nok best å bare ta timen. Jeg er redd for at legen vil tenke at jeg kommer der for ingenting, men det et plagsomt å ha det sånn. Jeg er selvsagt ganske ok i dag. Men hadde ganske  vondt i magen fredag, lørdag, søndag og mandag. Føles som sting , pluss trykk/ tyngdefornemmelser i magen. Jeg blir veldig engstelig når jeg får det. 

Skrevet

Hvilken brus drikker du?

Anonymkode: bccf2...390

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir fort dårlig i magen av stress og angst.

Jeg har og ofte stikkende smerter på høyre side i magen. Tror det er luftsmerter?

Anonymkode: 18973...28b

• Nyttig 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Nordmenn flest har vitD mangel. Tar fast vitD, bortsett fra sommerdager. Det har hjulpet på min mage, men det tok noe tid. Ellers er magen mitt svake punkt, dvs stress gir mageproblemer,  div mat( alt som er godt kan man si😒), gir fort diaré. Dietter har hjulpet. 

Anonymkode: 3c40e...e9b

Jeg merker at det hjelper å spise bananer , grove baguetter eller brød.😊  Hvis jeg kutter det ut  en dag så blir magen raskt veldig dårlig. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg blir fort dårlig i magen av stress og angst.

Jeg har og ofte stikkende smerter på høyre side i magen. Tror det er luftsmerter?

Anonymkode: 18973...28b

Jeg har mye stikkende smerter på siden av magen og slik du beskriver. Det vondeste er den tyngdefornemmelsen som jeg får når jeg foreks skal sove og legger meg ned på venstre side. Vet ikke hvorfor jeg får det. Men kan være luft for det går over innimellom. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken brus drikker du?

Anonymkode: bccf2...390

Cola... sikkert ikke den beste. 😇

Skrevet

Sukkerfri brus og godteri kan ha en lakserende effekt. 
Har du blitt testet for cøliaki?

Anonymkode: f097e...f33

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at jeg ble sjekket for cøliaki. Skal inn å se på prøveresultatene fra forrige gang. 

Jeg mistenker at jeg kan reagerer på visse matvarer som løk, loff , og nudler, og visse sauser. Jeg drikker ikke mye sukkerfri brus. Kun sukkerholdig cola. 

Jeg tok et halvliter med øl på fredagen og da ble jeg virkelig dårlig. Jeg tåler ikke å drikke bare litt øl / halvliter i helger uten å bli skikkelig dårlig etterpå. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke at jeg er sjekket for cøliaki. Ser ikke noe om det på resultatene av blodprøvene som jeg tok sist. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mistenker at jeg kan reagerer på visse matvarer som løk, loff , og nudler, og visse sauser. Jeg drikker ikke mye sukkerfri brus. Kun sukkerholdig cola. 

Jeg tok et halvliter med øl på fredagen og da ble jeg virkelig dårlig. Jeg tåler ikke å drikke bare litt øl / halvliter i helger uten å bli skikkelig dårlig etterpå. 

Alt du har listet opp her er gjærende mat og drikke med kullsyre. Jeg vil derfor tro at det kan være kolikkplager du har.

Prøv med imogas, redugas eller lignende i noen dager, og se om det kan hjelpe. 

Er selv plaget med IBS og kolikk, så jeg kan ikke drikke brus eller "mye" øl. (Det hender seg at jeg rister ut det verste av kullsyren hvis jeg ikke har alternativ til brus.)

Min IBS er stort sett utløst av stress og psykiske plager, og kolikk får jeg av brus, brød/melmat, løk og andre gassdannende grønnsaker, pasta, godteri og melk/yoghurt. (Jeg var over 30 før disse plagene kom.)

Uansett så er det lurt å gå til lege og få utelukket andre tilstander, og det kan være greit å få diagnostisert en IBS hvis du har det. Lykke til! 

Anonymkode: 09486...aa4

• Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Alt du har listet opp her er gjærende mat og drikke med kullsyre. Jeg vil derfor tro at det kan være kolikkplager du har.

Er selv plaget med IBS og kolikk, så jeg kan ikke drikke brus eller "mye" øl. (Det hender seg at jeg rister ut det verste av kullsyren hvis jeg ikke har alternativ til brus.)

Min IBS er stort sett utløst av stress og psykiske plager, og kolikk får jeg av brus, brød/melmat, løk og andre gassdannende grønnsaker, pasta, godteri og melk/yoghurt. (Jeg var over 30 før disse plagene kom.)

Uansett så er det lurt å gå til lege og få utelukket andre tilstander, og det kan være greit å få diagnostisert en IBS hvis du har det. Lykke til! 

Takk for gode råd og deling av din erfaring med mageplager. Jeg tenker at plagene kan være utløst av stress og brusdrikking. Jeg skal til legen med dette i dag. 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært hos legen. Fikk nye avføringsprøver og har tatt blodprøver. Legen sa at han kan henvise meg videre for å gå med rør opp i tarmene for å sjekke. Men han sa det er veldig ubehagelig.  Det er valgfritt sa han. Men vi skal se om prøvene er fine, og hvis de et fine så skal jeg sende melding og så sjekke mer opp i om jeg skal henvises videre likevel. Men jeg tenker selv at dette mest sannsynlig har med at jeg har drukket ca 3 liter cola hver dag i lang tid pga jeg føler meg utbrent i jobben og stresset pga andre påkjenninger i livet mitt. 

Noen som har blitt utredet med slikt rør i tarmene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...