Gå til innhold

Barnehagen nekter å følge barnet mitt på do og vil han skal ha bleie omtrent hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har slitt med dotrening, men etter mange ukers intens innsats hjemme har vi nå kommet dit at hun sier ifra om dobesøk. Hun både tisser og bæsjer på do. Og vi har aldri hatt uhel hjemme. Hun sier ifra, men vi må følge henne på do. Det vil si gå inn på badet med henne og sette henne på do. Hun trekker ned selv, tørker seg selv etter nummer en, vasker hender selv. Men hun trenger en voksen med seg når hun er inne på do. Ved nummer 2 må hun ha hjelp til å tørke seg av en vikaren. Hun er 3 år, snart 4. 

Barnehagen mener at hun ikke er klar fordi hun ikke greier dobesøkene alene. Altså at hun skal gå på do selv, tørke seg selv og komme ut selv. Hun sier alltid ifra om dobesøk, men har hatt uhel på badet i barnehagen, fordi ingen har fulgt henne på do. Da har hun tisset på gulvet fordi hun reiste seg opp for tidlig. Hun har også hatt uhel med avføring på badet i barnehagen fordi hun har reist seg opp for tidlig og prøvd å tørke seg selv, dette har ført til griseri på badet en gang. Og på grunnlag av dette så vil de ikke at hun  skal gå uten bleier i barnehagen. Er dette greit? Min datter bruker 2-4 min på do, og går på do kanskje 3 ganger i løpet av en barnehagedag. Er det for mye å forlange av barnehagen at de skal være på do med henne de tre minuttene x 3. Og det kun i en liten overgangsperiode?! Det er ikke snakk om at vi ikke trener på at hun skal greie hele dobesøkene alene hjemme. Det gjør vi! Men det tar tid. De andre barna på avdelingen mestrer dobesøk alene ifølge dem. 

Jeg synes det er greit at de bruker bleier når barna er ute eller på tur. Jeg forstår at det er vanskelig for dem å følge min inn på do, mens en annen er ute med barna. Det er også greit for meg at de bruker bleier når det bare en en på jobb med barna, altså i tidsrommet kl.16-17. vi henter kl.16.30.  Barnehagen vil ha på bleie hele tiden, og ha henne uten bleie kl.09.30-11.00. For det er bare i det tidsrommet de kan følge henne på do, i følge dem er det dårlig bemanna ellers.

Hva tenker dere om dette? Er jeg urimelig her? Som sagt hun sier alltid ifra om dobesøk og det tar aldri mer enn 2-4 min. Hun greier alt selv, men må ha veiledning de 2-4 minuttene, samt hjelp til å tørke seg etter nummer 2. Vi har alltid 4 par bukser i skifteskapet. Jeg og mannen jobbet kl.08-16 begge to, uten fleksitid. Det innebærer en barnehagedag fra kl.07.30-16.30 for dattera vår. Dumt at det er så lenge, men vi kan ikke si opp jobbene våre eller jobbe redusert. Så det er begrenset hvor mye våkentid vi har med dattera vår hjemme. Hun legger seg kl.1900 og vi er ikke hjemme før kl.17.00. Hvis hun har på bleier fra kl.07.30-1630 hver dag så blir hun ikke aldri bleiefri. Hun sluttet ned bleier sommeren 2023 også, da var hun bleiefri i 5 uker hjemme, men med en gang hun begynte i barnehagen igjen så var vi tilbake igjen til start. I tråd med norsk familiepolitikk de siste 20 årene så er Norge et samfunn som er basert på at alle jobber heltid og bidrar, noe vi to gjør.  Derfor er vi simpelthen avhengig av at barnehagen følger opp. 

Anonymkode: 824b9...3b7

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig, nei. Hvis hun mestrer hjemme, er sjansen god for at det burde komme fort i barnehagen også. Min sønn sluttet rett før 3,5 år, og barnehagen var veldig behjelpelige. Har vært ett og annet uhell med nr 1 i starten, men svært sjelden nå. 
De ansatte tar med barna på do, og han får fortsatt hjelp hjemme også. 

Og jeg husker da jeg selv gikk i barnehage - da satt vi alle på do og ropte «JEG ER FÆÆÆÆLI, BJØRN DÆHLIIII» 😂 så kom det noen for å tørke.

Litt velvillighet fra bhg’s side hadde jo vært behjelpelig 🙃

• Liker 4
Skrevet

Tro på barnehagen når de sier at de ikke har muligheten til å følge opp. Når sommeren kommer er det enklere for barnehagen å følge opp og barnet ditt har fått enda bedre tid til å øve.

Anonymkode: 6a03b...1fb

• Liker 1
Skrevet

Hos oss følger de på do og tørker etter bæsj. 

Anonymkode: e9ba9...cd3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tro på barnehagen når de sier at de ikke har muligheten til å følge opp. Når sommeren kommer er det enklere for barnehagen å følge opp og barnet ditt har fått enda bedre tid til å øve.

Hvorfor er det lettere inne om sommeren? De har jo sagt det er greit med bleie ute

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det lettere inne om sommeren? De har jo sagt det er greit med bleie ute

Fordi barna ikke har flere lag med klær på seg, så de andre barna som sliter med uhell nå kommer til å klare seg bedre selv. Og det er generelt mindre belastning på de ansatte når barna klarer mest selv, så de har overskudd til å følge opp ekstra ved dobesøk. 

Jeg kunne utbrodert mer, men jeg har ikke tid til å skrive masse akkurat nå. 

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig! Barnehagen derimot, de er urimelige når de forventer at en treåring skal klare å tørke seg bak etter avføring alene!

Anonymkode: b4698...689

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Du er ikke urimelig. Er barnehagen som er. I barnehagen der jeg jobbet så hadde vi rutine på at alle på do før mat, de sim fortsatt brukte bleie ble og satt på do eler potte, samme etter mat og søvn.  Og mange av ungene der var bleiefri ved 3års alder

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fordi barna ikke har flere lag med klær på seg, så de andre barna som sliter med uhell nå kommer til å klare seg bedre selv. Og det er generelt mindre belastning på de ansatte når barna klarer mest selv, så de har overskudd til å følge opp ekstra ved dobesøk. 

Jeg kunne utbrodert mer, men jeg har ikke tid til å skrive masse akkurat nå. 

Hun har ikke på seg flere lag med tøy inne, bare ullundertøy. Vi sier det er greit med bleier når de er ute. Og hun greier ALT selv bortsett fra å tørke seg etter nummer to. Det holder at en voksen står i døråpningen mens hun holder på inne på doen.

• Nyttig 1
Skrevet

Barnehagen er urimelig. Har de ikke nok bemannig til at de kan følge opp slike NORMALE oppgaver så må de ha mer bemanning.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har ikke på seg flere lag med tøy inne, bare ullundertøy. Vi sier det er greit med bleier når de er ute. Og hun greier ALT selv bortsett fra å tørke seg etter nummer to. Det holder at en voksen står i døråpningen mens hun holder på inne på doen.

Men det er ikke kun ditt barn på avdelingen. Barnehagen har taushetsplikt og hvis de velger å prioritere andre utfordringer i barnegruppa fremfor at barnet ditt skal slutte med bleie akkurat nå så er det lite de kan fortelle deg om det. 

Og hvis hun greier alt, hvorfor må da en voksen stå ved døra til doen? Kan hun heller ha med seg noe annet som gjør henne trygg nok når de ansatte ikke har mulighet til å være med? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er ikke kun ditt barn på avdelingen. Barnehagen har taushetsplikt og hvis de velger å prioritere andre utfordringer i barnegruppa fremfor at barnet ditt skal slutte med bleie akkurat nå så er det lite de kan fortelle deg om det. 

Og hvis hun greier alt, hvorfor må da en voksen stå ved døra til doen? Kan hun heller ha med seg noe annet som gjør henne trygg nok når de ansatte ikke har mulighet til å være med? 

Hun er 3 år og trenger den veiledningen, altså 2-4 minutter veiledning under dobesøk, kanskje 2-3 ganger om dagen er ikke for mye å forlange. Og det i en overgangsperiode på kanskje noen uker, er ikke for mye å forlange.  Det er ikke slik at mitt barn på fotfølges døgnet rundt, eller at de 2-4 minuttene dobesøkene tar opptar en voksen hele åpningstiden. Hvis barnehagen har andre utfordringer som de ikke kan være åpne om så bør det ikke gå utover mitt barn. Skal hun gå i bleie til hun er 5 år når hun egentlig er klar nå, fordi barnehagen har utfordringer?

• Liker 4
Skrevet

Når hun gir beskjed om at hun må på do, kan hun vente de få minuttene det kan ta før en voksen kan følge henne, eller er det sånn at da MÅ hun på do NÅ for at det ikke skal gå galt?

Anonymkode: c758c...203

Skrevet

Her er det ingen problem og følge, det kan være at en drar med noen på do. Mens noen andre passer på resten. Noen ganger tror jeg personalet bare ikke gidder og det nødvendigvis ikke handler om at dem ikke kan. Det kan ta litt tid og lære og tørre og gå helt selv og tørke ssg. Hvorfor er det lettere pg følge på sommeren en vinteren? Tar mulig 1 min lengre men så mye ekstra tid tar det ikke. 

Anonymkode: 6f55c...b5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det ingen problem og følge, det kan være at en drar med noen på do. Mens noen andre passer på resten. Noen ganger tror jeg personalet bare ikke gidder og det nødvendigvis ikke handler om at dem ikke kan. Det kan ta litt tid og lære og tørre og gå helt selv og tørke ssg. Hvorfor er det lettere pg følge på sommeren en vinteren? Tar mulig 1 min lengre men så mye ekstra tid tar det ikke. 

Og dem må jo gå unna for og bytte bleier også, hvorfor løser dem det?

• Liker 3
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Og dem må jo gå unna for og bytte bleier også, hvorfor løser dem det?

Nettopp! Tenk om jeg bare skulle utdelt bleier til alle som har operert eller er akutt syke og som trenger bistand med å komme seg på do på sykehuset en forbigående periode. "nei, bare tiss og bæsj i bleia di du, selv om du er helt kontinent, så skal jeg hjelpe deg og skifte når det passer meg". Tipper det hadde blitt ramaskrik for det er jo uverdig. 

Anonymkode: c57a2...be1

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan kan de da skifte bleie? For en ansatt må jo gå med et barn som har basta eller går barne med bleia til rett klokkeslett de mener bleieskift er

Tar ikke mer tid å følge en på do som å skifte bleie.

Vil si er ikke rart barn bruker blei lenge når ikke barnehager følger opp. Her hadde vi og krangel i bhg vi sluttet å levere med bleie. Og de ansatte satte på lånebleie her så reiv jentungen av for ho likte ikke

Anonymkode: a2e4a...8cd

Skrevet

Sønnen min sluttet da han var litt over 2, barnehagen har ikke lagt seg oppi det i det hele tatt. Ble noen uhell i starten, men det gikk seg fort til. De følger selvfølgelig på do. 

Anonymkode: 65ff0...5da

Skrevet

Om barnet ikke vil på do i barnehagen hadde det vært en annen sak. Men det er en del av omsorgen å følge og hjelpe et barn på do. Her synes jeg de er vanskelige og urimelige 

Ville eventuelt kontaktet pedagogisk leder eller styrer for dette skal du ikke finne deg i

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 15.07):

Jeg tenker at om ungen begynner å nærme seg 4, så bør barnehagen være med på å prioritere at hun skal slutte med bleie, altså... 

I vår barnehage tørker de ansatte de fleste 5-åringene, så å forlange at en på 3 år skal klare deg selv, synes jeg er litt drøyt. På avdelingen til min gutt som nettopp ble 3, følger de barnet inn og er sammen med dem mens de er på do. På avdelingen til storebror med skolestartere står de utenfor og venter, og så kommer de inn og tørker (eller oppfordrer til å prøve selv).

Yngstemann er så å si bleiefri, men kan ha noen uhell i blant. Barnehagen har hatt bleie på ham ute inntil nylig, men det gjør dem ingenting å skifte på ham ved uhell. De har aldri tatt på ham bleie inne fordi det er mest praktisk for dem.

Anonymkode: 27d5a...23e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...