Gå til innhold

Katt som skvetter blod

naima89

Anbefalte innlegg

Vi har en katt på 7 år som det siste året har markert i senger innimellom. I gjennomsnitt èn gang annenhver måned så ikke noe stort problem men alikevel irriterende. 
Den siste måneden har han begynt å tisse rundtomkring så fort han får mulighet. Som regel i sengene til oss eller barna, men også i vasken på badet. Aldri i sofaene. Vi tok han med til dyrlegen for en sjekk og de fant ingenting galt. De sjekket blære og tok masse blodprøver. De måtte sette kateter på han et par ganger for å få ut urin. 
I etterkant av dette begynte han å skvette enda mer og nå også blodig urin. Vi tenkte dette kanskje skyltes sår etter kateter men da det fortsatt i over en uke tok vi han med tilbake til dyrlegen for ny sjekk. De finner ingenting galt. Ultralyd har de også tatt.
Det er ingenting som har endret seg i livet hans men han virker stresset og urolig og hele tiden i søken etter et mykt sted å tisse. Vi har satt frem flere kasser han kan tisse i og han bruker også disse men det løser ikke problemer og vi lurer på hva vi kan gjøre. Han har fått både beroligende medisin og smertestillende og vi følte et par dager at han var litt roligere men i dag var det blodig i vasken igjen og i dag syntes jeg det så slimete ut. 

Vi har tenkt at dette kan være FIC men vet ikke og begynner å bli veldig desperate. 
Det er stressende for alle i familien og vondt at katten ikke virker å ha det bra. 

Har lagt ved et par bilder for referanse. Noen som har erfaringer/tips! 

IMG_2193.jpeg

IMG_2129.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han kastrert? Hvis ikke så kan det være prostataproblemer, men veldig rart at veterinæren ikke finner noe i så fall.

Kastrerte hannkatter kan derimot få problemer med urinsteiner, men det er rart hvis veterinæren ikke finner det hvis det er urinstein eller noen form for betennelse.

Dere får tenke på hvor mye dere vil legge i en utredning, og snakke med en veterinær om gangen fremover. Hvis katten ikke har noe særlig til livskvalitet, så har han jo fått sju flotte år. 

Jeg hadde det samme problemet på en hannhund, og veterinæren sa at det hadde mest sannsynlig vært fra prostata hvis han ikke hadde vært kastrert. Han tisset blod og lekket av og til litt blod fra penis. De fant ikke ut hva det var, selv etter ultralyd, annet enn at han hadde blod i urinblæra. Vi avsluttet utredningen etter som han var 12 år og hadde artrose, men han levde ennå et halvt år på medisiner mot disse plagene. Litt lettere med hannhund da, for han kunne ha på inkontinensbind.

Anonymkode: ea097...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt skvettet urin med blod en periode, da var det pga krystaller i urinen. Men det burde vel veterinær ha funnet ut hvis det var det som var årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ta med pus til annen veterinær da om han har hatt kateter så kan blodet stammet fra dette får ut fra at mennesker og dyr er relativt like den veien der min far på sykehjem brukte kateter og det forekom også blod der også 😻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg urinveisinfeksjon eller nyresvikt. Ville bedt om teste for dette, hvert fall uvi. Å tisse utenfor kassa og iblandet blod er typisk tegn på uvi. 

Anonymkode: 3764e...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klassisk blærestein/krystaller i urinen. Gå til en annen veterinær !

Anonymkode: fac59...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...