AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Har nylig kjøpt min første leilighet rett utenfor Oslo. Har også en kjæreste som ikke enda er inne på boligmarkedet, men han satser på å være klar innen 5 år. På sikt ønsker vi å flytte vekk fra Oslo (om ca 5 år), til nærheten av hjemstedet mitt, der boligprisene er betydelig lavere. Vi har snakket om muligheten for å kjøpe et hus sammen der, men at jeg samtidig beholder leiligheten min som utleieobjekt. Boligprisene er såpass lave på hjemstedet at èn enkel person fint kan betjene en bolig med plass til to, og jeg regner derfor med at det vil være null problem for oss som par å tilsammen sitte på to boliger. Vi skal selvfølgelig gjøre alt det økonomiske ryddig, så ingen av oss kommer skjevt ut av det som par:) Er det noen her inne som har gjort noe lignende, og kan dele sine erfaringer? Eller har andre forslag til måter å gjøre noe lignende på? Vi er bevisste på at markedet kan svinge og at det kan hende det ikke lar seg gjøre om 5+ år, men vi liker å utforske mulighetene litt. Anonymkode: 474fc...8d7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 Jeg tror at skattefordelen ved å leie ut primærbolig går ut 12 mnd etter at du har flyttet ut. Du kan ikke ro deg unna ved å skalte og valte på samboer. Kanskje kan du gjøre noe kreativt ved å selge leiligheten til kjæresten før dere har blitt samboere men etter at du har leid ut i 12 mnd? Anonymkode: df7d6...588
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Det som er viktig tenke på er at det må skattes av utleie, og skatt på gevinst ved salg om du har leid ut mer enn 12 av siste 24 måneder. Og hvis det er borettslag har du kun lov til å leie ut tre år (med enkelte unntak) Når man endrer fra primærbolig til sekundærbolig vil formueverdien endres. Følge opp utleie når man bor lengre unna kan ofte også være utfordrende. Anonymkode: ffe23...93f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 Har du nok egenkapital til bolig nr 2 da? Anonymkode: 5db27...5aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå