AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Jeg har over lengre tid vært plaget av ekstraslag og ujevn hjerterytme. Når jeg måler puls, er den lav og uregelmessig. Alltid. Fastlege ba meg komme tilbake dersom dette vedvarte, så det skal jeg nå. Må trolig ta 24T-måling. Ekstraslagene har avtatt, men merker de hver dag. Jeg er mest urolig for pulsen, som jeg manuelt måler lav og uregelmessig. Noen med samme problemstilling, som kan trygge meg litt? Anonymkode: 0a3d7...37a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 Hva legger du i lav? Den kjennes nok uregelmessig ut pga ekstraslag. Ekstraslag er som regel helt ufarlig. Anonymkode: 629df...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva legger du i lav? Den kjennes nok uregelmessig ut pga ekstraslag. Ekstraslag er som regel helt ufarlig. Anonymkode: 629df...ab5 Den er mellom 50-60 i hvile. Det er kanskje ikke veldig lavt, men jeg har altså ikke høy puls og ekstraslag, men "lav" puls og ekstraslag. Vet ikke om det har noen betydning? Normalt BT på 115/75 og i det området. Anonymkode: 0a3d7...37a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 Nei, det høres jo ganske normalt ut å ha puls 50-60? Har mer å si hvordan du føler deg, om du blir påvirket av ekstraslagene? Anonymkode: 629df...ab5 1
Loff77 Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den er mellom 50-60 i hvile. Det er kanskje ikke veldig lavt, men jeg har altså ikke høy puls og ekstraslag, men "lav" puls og ekstraslag. Vet ikke om det har noen betydning? Normalt BT på 115/75 og i det området. Anonymkode: 0a3d7...37a Strålende verdier det 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 50/60 virker veldig normalt. Men er greit å få undersøkt dette med ekstraslagene. Jeg har en i familien som har hatt hjerterytmeforstyrrelser. Da var pulsen mellom 120 til 144. Det var etter en hjerteoperasjon. Pulsen stabiliserte seg ved hjelp av medisiner. Anonymkode: 7067c...b65 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, det høres jo ganske normalt ut å ha puls 50-60? Har mer å si hvordan du føler deg, om du blir påvirket av ekstraslagene? Anonymkode: 629df...ab5 Jeg er mye trett og utmattet, litt svimmel og ør tidvis. Men har aldri brystsmerter, pustevansker, besvimelse eller lignende, når jeg har ekstraslagene. Har av og til en følelse av det "bobler" i brystet. Jeg trener regelmessig med jogging og tur i terreng og fjell, og har aldri besvimt eller sånt. Merker ikke ekstraslag/puls når jeg trener. Full jobb, står på. Noe er sikkert psykisk, siden man blir ekstra vár på symptomer fra vitale organer. Anonymkode: 0a3d7...37a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Jeg har ekstraslag også ved lav puls. Vært igjennom hjerteutredning og ikke noe unormalt. Har i perioder med mye stress en del ekstraslag. Kan jo være du har hatt mye påkjenninger siste tiden. Anonymkode: e692c...660 1
Bombasi Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen med samme problemstilling, som kan trygge meg litt? Anonymkode: 0a3d7...37a Alle mennesker har ekstraslag fra tid til annen uten at folk merker det. Enkelte har ekstraslag oftere enn andre, der ekstraslagene også er fysisk merkbare. Å ha ekstraslag er ufarlig, og ifølge min hjertelege var ekstraslag en "god ting" så lenge ekstraslagene er friske. Jeg har også merkbare ekstraslag fra tid til annen, og enkelte dager føles det ille. Det kommer liksom i bølger, og flere ekstraslag kommer etter hverandre. Det er faktisk ekkelt. Men har hatt dette i mange år nå, og alt av tester er bra på meg, så jeg har akseptert at det skjer og vennet meg til det. Det som er viktig er om du har sunn hjerterytme ellers på EKG'en, eventuelt Holter'n. Pass på at du ikke overvåker puls og hjertet litt for mye, kjenner for mye etter og lar deg prege litt for mye, for det kan forsterke ekstraslagene og skape stress som oftere fører til ekstraslag. Men klart, en 24T-holter bør du nok gjennomføre for sikkerhetsskyld. Er best å være på den sikre siden. Men sjansen er svært stor for at ekstraslagene er godartet og "normale". For øvrig er hvilepulsen din på 50-60 og blodtrykket ditt på 115/75 ganske bra! Endret 21. februar 2024 av Bombasi 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Bombasi skrev (2 minutter siden): Alle mennesker har ekstraslag fra tid til annen uten at folk merker det. Enkelte har ekstraslag oftere enn andre, der ekstraslagene også merkbare. Å ha ekstraslag er ufarlig, og ifølge min hjertelege var ekstraslag en "god ting" så lenge ekstraslagene er friske. Det som er viktig er om du har sunn hjerterytme ellers på EKG'en, eventuelt Holter'n. Pass på at du ikke overvåker puls og hjertet litt for mye, kjenner for mye etter og lar deg prege litt for mye, for det kan forsterke ekstraslagene og skape stress som fører til oftere ekstraslag. Men klart, en 24T-holter bør du nok gjennomføre for sikkerhetsskyld. Er best å være på den sikre siden. Men sjansen er svært stor for at ekstraslagene er godartet og "normale". Tusen takk. Jeg vet jo egentlig dette, men man blir jo litt bekymret innimellom. Ja, fastlegen sa at han ville henvise meg til Holter-undersøkelse, så det blir nok gjort. Ekstraslagene startet etter første runde med korona, og forverret seg etter andre. Aldri lagt merke til det før. Derfor lager jeg meg fantasier om at koronasykdommen har gitt meg strukturelle endringer i hjertet, som forårsaker dette. Jeg håper på det beste 😊 Er ellers frisk og rask, bruker ikke medisiner. Tvi, tvi. Anonymkode: 0a3d7...37a 2
Bombasi Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk. Jeg vet jo egentlig dette, men man blir jo litt bekymret innimellom. Ja, fastlegen sa at han ville henvise meg til Holter-undersøkelse, så det blir nok gjort. Ekstraslagene startet etter første runde med korona, og forverret seg etter andre. Aldri lagt merke til det før. Derfor lager jeg meg fantasier om at koronasykdommen har gitt meg strukturelle endringer i hjertet, som forårsaker dette. Jeg håper på det beste 😊 Er ellers frisk og rask, bruker ikke medisiner. Tvi, tvi. Anonymkode: 0a3d7...37a Mest sannsynlig har du ALLTID hatt ekstraslagene, bare at de nå har blitt merkbare på deg. At du har hatt korona og lider av tretthet, slitenhet og diverse andre symptomer har nok gjort kroppen ekstra sårbar, og kanskje skapt en oksidativt stressreaksjon i kroppen din som har gjort at ekstraslagene har blitt merkbar. Kroppen din er i ubalanse, og tilstanden du viser til er det vanlig å kjenne ekstraslag i. Du må iallfall legge ifra deg tanken om at det er "akutt" eller alvorlig. Det er krisemaksimering, som for øvrig er normalt å ty til. Hadde det vært det du frykter så hadde du hatt andre hjertesymptomer også, samt at en EKG hadde avslørt det. Det går nok bra! Få gjennomført en Holter, og finn roen i at undersøkelsene du tar ikke viser sykdom. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den er mellom 50-60 i hvile. Det er kanskje ikke veldig lavt, men jeg har altså ikke høy puls og ekstraslag, men "lav" puls og ekstraslag. Vet ikke om det har noen betydning? Normalt BT på 115/75 og i det området. Anonymkode: 0a3d7...37a Hjertebank ved lav puls, er fordi hjerte trenger ekstra blodomløp. Selv får jeg dette når pulsen faller under 60/min. Uregelmessighet bør utredes. Ekstra slag er vanlig. Men en må utelukke at der ikke noe mer enn ekstra slag eller at de ikke kommet for hyppig. Selv er jeg utredet for bradycardi og hjertebank. Alt så bra ut. Anonymkode: 7b631...f3b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den er mellom 50-60 i hvile. Det er kanskje ikke veldig lavt, men jeg har altså ikke høy puls og ekstraslag, men "lav" puls og ekstraslag. Vet ikke om det har noen betydning? Normalt BT på 115/75 og i det området. Anonymkode: 0a3d7...37a Det der er jo ikke lav hvilepuls det er jo helt normalt og ekstra slag på hjertet er noe alle kan ha. Så jeg kan ikke forstå hvorfor du vil det hele tatt skulle tenke at du hadde noe hjerterytmeforstyrrelser🤷♀️ Anonymkode: 890d9...74f 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det der er jo ikke lav hvilepuls det er jo helt normalt og ekstra slag på hjertet er noe alle kan ha. Så jeg kan ikke forstå hvorfor du vil det hele tatt skulle tenke at du hadde noe hjerterytmeforstyrrelser🤷♀️ Anonymkode: 890d9...74f Fordi pulsen er uregelmessig når jeg teller den. Hver gang. Anonymkode: 0a3d7...37a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk. Jeg vet jo egentlig dette, men man blir jo litt bekymret innimellom. Ja, fastlegen sa at han ville henvise meg til Holter-undersøkelse, så det blir nok gjort. Ekstraslagene startet etter første runde med korona, og forverret seg etter andre. Aldri lagt merke til det før. Derfor lager jeg meg fantasier om at koronasykdommen har gitt meg strukturelle endringer i hjertet, som forårsaker dette. Jeg håper på det beste 😊 Er ellers frisk og rask, bruker ikke medisiner. Tvi, tvi. Anonymkode: 0a3d7...37a Jeg har alltid hatt litt ekstraslag innimellom. Det har gått helt bra her. Kunne ta EKG men jeg har ikke tatt det. Har hatt det i 17 år. Det beste er å ta undersøkelse om du er usikker. Kan trøste deg med at jeg har som nevnt tidligere i innlegg fra meg at et familiemedlem av meg har hatt skikkelige hjerterytmeforstyrrelser og det var ganske intenst med tanke på at laveste puls var på 120. Det sto mellom elektrosjokk og medisinering. De tok medisinering og det fungerte godt. Husker at jeg kollapset nærmest da jeg fikk beskjed om hjerterytmeforstyrrelser på toppen etter operasjon. Men det endte bra. Det var merkbar høy puls som svingte brått oppover. Det skal du være fornøyd med å ikke ha. Men ekstraslag er greit å sjekke om du plages av det. Anonymkode: 7067c...b65 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #16 Skrevet 21. februar 2024 Jeg har både hatt ufarlige og farlige "hjerterytmeforstyrrelser". Ekstraslag har jeg vel hatt så lenge jeg kan huske. De er supraventrikulære, så de er jo ufarlige selv om de kan være ubehagelige. Jeg fikk for lang QT-tid av en medisin og det oppdaget jeg ved at jeg først i noen uker hadde ekstreme mengder ekstraslag som tilslutt endte med at jeg hadde 160 i puls mens jeg lå helt i ro. For lang qt-tid kan bli farlig hvis det utløser alvorlige hjerterytmeforstyrrelse som kan gi hjertestans. Da dro jeg til legen med en gang. Behandlingen var jo enkel: å slutte med medisinen. Anonymkode: 906c6...aed 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #17 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi pulsen er uregelmessig når jeg teller den. Hver gang. Anonymkode: 0a3d7...37a Spør du meg virker mer som du har helseangst. Anonymkode: 890d9...74f 1 2
Melus Skrevet 21. februar 2024 #18 Skrevet 21. februar 2024 Regner med at fastlegen sjekket pulsen din, reagerte han/hun også på at den var uregelmessig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå