AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Vært gjennom mye vondt de siste tre årene, og særlig det siste året. Jobber innen helse, og tidlig i høst sa det stopp på jobb. Skulle jeg reist på jobb en dag til i den perioden hadde jeg med 100% sikkerhet fått sinneutbrudd på uskyldige og sårbare pasienter. Jeg ble heldigvis sykmeldt i 100% og er det fortsatt. Begynte såvidt å prøve jobb etter jul, følte ting var litt bedre, men merker at jobben trigger noe. Tror det er at jeg egentlig vil beskrive meg selv som en skikkelig omsorgsperson med masse empati som strekker seg langt for pasienter og andre medmennesker, men nå når jeg er på jobb kjenner jeg igjen at jeg har null tålmodighet med folk i sårbare situasjoner, jeg kjenner jeg blir på ekte irritert på dem og de tapper meg helt for energi. Jeg har tydeligvis ingen empati, og hører derfor pr dags dato ikke hjemme i helsevesenet eller med å jobbe med folk generelt. Da jeg ble psyk i høst ba jeg om henvsining til psykolog, men fastlege tok meg ikke på alvor. Jeg har derfor gått uten noe behandling, selvom jeg tok tester som indikerte alvorlig depresjon og jeg hadde selvmordstanker daglig. Har nå byttet fastlege og ønsker å be om henvisning til dps, da jeg er redd for at jeg ikke kommer meg i jobb igjen før jeg har bearbeidet alt som har skjedd. Kjenner jeg er redd for at ny fastlege også skal sette seg på bakbeina eller at vi får avslag fra dps.. noen som har noen tips til hvordan gå fram? har forresten vært i kontakt med lavterskel psykisk helse i kommunen jeg bor i, men de tilbydde bare gruppesamtaler, noe som i min situasjon er helt uaktuelt. Anonymkode: b4443...c7b 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 Det er utrolig vondt å oppleve at man ikke lenger er empatisk og at man følelsesmessig distanserer seg. Det er så lett å angripe seg selv, og bebreide seg. Men det du trenger er selvmedfølelse. Og ikke gi deg med å fortsette å kjempe for å få hjelp. Jeg blir så oppgitt over RPH. Det er billig å holde kurs og grupper fremfor individuell terapi, men ofte er det nettopp det man trenger, omsorg og empati, fremfor generell informasjon man kan lese seg opp til på nett. Anonymkode: fcae0...3bf
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Be om henvisning, kjære deg ❤️ blir det avslag kan dere klage. Jeg fikk avslag første gang, skrev en klage selv og ble da tatt inn. Det beste er jo om henvisningen er grundig nok, slik at du slipper å klage. Den bør inneholde informasjon om nedsatt funksjonsevne og hvordan du påvirkes av symptomene dine. Som at du ikke klarer å jobbe, selvmordstanker, om du har problemer med søvn eller mat, hvis du har barn: hvordan påvirker det din evne som forelder osv. Anonymkode: 17f90...dd8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #4 Skrevet 26. februar 2024 Da har jeg vært hos lege igjen som mener jeg ikke er syk nok til psykolog, siden jeg ikke er alvorlig deprimert pr dd.. Anonymkode: b4443...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da har jeg vært hos lege igjen som mener jeg ikke er syk nok til psykolog, siden jeg ikke er alvorlig deprimert pr dd.. Anonymkode: b4443...c7b Men hvordan fungerer du? Er du i jobb eller sykmeldt? Anonymkode: fcae0...3bf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Gå til privat psykolog Anonymkode: b9551...b3f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan fungerer du? Er du i jobb eller sykmeldt? Anonymkode: fcae0...3bf Er sykmeldt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå til privat psykolog Anonymkode: b9551...b3f Har dessverre ikke økonomi til det. Gikk til privat psykolog tre ganger før jul, men ble for dyrt.. Anonymkode: b4443...c7b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er sykmeldt. Har dessverre ikke økonomi til det. Gikk til privat psykolog tre ganger før jul, men ble for dyrt.. Anonymkode: b4443...c7b Hvis legen skal kunne sykmelde deg i lengre tid så må du på noe form for behandling. Mener legen at du er for syk til å jobbe, men for frisk til å gå til psykolog? Eller er det bare dps som er overbelastet som gjør at du må gå ubehandlet? Anonymkode: fcae0...3bf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis legen skal kunne sykmelde deg i lengre tid så må du på noe form for behandling. Mener legen at du er for syk til å jobbe, men for frisk til å gå til psykolog? Eller er det bare dps som er overbelastet som gjør at du må gå ubehandlet? Anonymkode: fcae0...3bf Ja, jeg klarer jo ikke å jobbe. Prøvde 20% etter jul, men gikk jo rett på en ny smell. Legen tror ikke jeg kommer inn på dps så ser ingen hensikt i å henvise. Skal til legen hver andre uke for oppfølging, men er jo bare hos legen i 5 minutter, så får jo ikke noe behandling sånn sett. Anonymkode: b4443...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #10 Skrevet 26. februar 2024 Har dere ikke "raskere tilbake" tilbud i kommunen? Nav vet dette Anonymkode: b806c...d5b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #11 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere ikke "raskere tilbake" tilbud i kommunen? Nav vet dette Anonymkode: b806c...d5b Aldri hørt om, skal sjekke ut. Takk for tips! Anonymkode: b4443...c7b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #12 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg klarer jo ikke å jobbe. Prøvde 20% etter jul, men gikk jo rett på en ny smell. Legen tror ikke jeg kommer inn på dps så ser ingen hensikt i å henvise. Skal til legen hver andre uke for oppfølging, men er jo bare hos legen i 5 minutter, så får jo ikke noe behandling sånn sett. Anonymkode: b4443...c7b Men sjukemelder legen din deg utan å gje deg noko form for behandling? Anonymkode: 4e2c2...c70
tvertimot Skrevet 26. februar 2024 #13 Skrevet 26. februar 2024 Dersom jobben påvirker deg så negativt så er du trolig i feil bransje, planlegg derfor for å finne deg noe du finner deg mer til rette i og som ikke påvriker din livskvalitet negativt.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #14 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men sjukemelder legen din deg utan å gje deg noko form for behandling? Anonymkode: 4e2c2...c70 Ja, har gjort det siden september. tvertimot skrev (1 minutt siden): Dersom jobben påvirker deg så negativt så er du trolig i feil bransje, planlegg derfor for å finne deg noe du finner deg mer til rette i og som ikke påvriker din livskvalitet negativt. Trives i jobben til vanlig, men pga av depresjonen så klarer jeg ikke å gi omsorg og empati til andre. Skal forhåpentligvis ikke være deprimert for evig, så er mye styr med omskolering pga depresjon som ikke egentlig er forsøkt behandlet engang.. Anonymkode: b4443...c7b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #15 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har dere ikke "raskere tilbake" tilbud i kommunen? Nav vet dette Anonymkode: b806c...d5b Ser nå at kommunen min ikke har dette tilbudet dessverre.. Anonymkode: b4443...c7b
tvertimot Skrevet 26. februar 2024 #16 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trives i jobben til vanlig, men pga av depresjonen så klarer jeg ikke å gi omsorg og empati til andre. Skal forhåpentligvis ikke være deprimert for evig, så er mye styr med omskolering pga depresjon som ikke egentlig er forsøkt behandlet engang.. Anonymkode: b4443...c7b Nå vet jeg ikke hvordan det er å leve med en depresjon, men går ut i fra at det i alle fall ikke gjør situasjonen bedre å gå hjemme. Nå er en type depresjon den som kommer av livshendelser, alt fra skilsmisser til at de mister noen de har kjær etc., slike depresjoner er forbigående og noe som kommer som en reaksjon på en eller flere hendelser. Verre er det for dem som er deprimert grunnet sykdom, altså at det ikke kan spores tilbake på noe som har hendt, det er jo heller ikke forbigående og noe som går over - i så fall er medisinering og nok også behandling veien å gå. Tenker du selv må pushe på for å få hjelp til å komme deg ut av dette, kanskje er ikke det å forsøke en annen jobb så ille, i alle fall ikke midlertidig da kanskje vil du ha det bedre med det. Klart det er krevende å ha omsorg og empati overfor andre, noe man ikke trenger å ha i mange yrker hvor man jobber mer selvstendig heller enn å skulle ta seg av andre. Det er jo mulig å gå tilbake til din vanlige jobb senere.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #17 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er sykmeldt. Har dessverre ikke økonomi til det. Gikk til privat psykolog tre ganger før jul, men ble for dyrt.. Anonymkode: b4443...c7b Gå til privat psykiater som kan henvise deg videre til spesialist (psykolog/psykiater) med driftsavtale. Det kan være vel investerte penger 😉 Anonymkode: 6c3c3...0fb
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #18 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå til privat psykiater som kan henvise deg videre til spesialist (psykolog/psykiater) med driftsavtale. Det kan være vel investerte penger 😉 Anonymkode: 6c3c3...0fb Takk for tips, det var ikke dumt! Må det være psykiater eller kan private psykologer også henvise? Anonymkode: b4443...c7b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #19 Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for tips, det var ikke dumt! Må det være psykiater eller kan private psykologer også henvise? Anonymkode: b4443...c7b Det er fortsatt dps som vurderer henvisningen selvom du ber om å bli henvist til avtalespesialist. Selvom fastlegen din forventer avslag kan han sende henvisning. Jeg ville bedt om ny time og bedt om henvisning. Les prioriteringsveilederen først og se om noe i dine symptomer og situasjon som du kan koble på punkter i veilederen. Anonymkode: c04b2...e45
Becka Skrevet 26. februar 2024 #20 Skrevet 26. februar 2024 Det er rett og slett en skam at legene ikke tar psyken din mer alvorlig enn de gjør, og gir deg slike svar. Jeg blir skikkelig irritert! Dette er ikke første gang jeg hører om samme type problem. Jeg er tydeligvis veldig heldig som har den legen jeg har. Hun ville sendt henvisning til DPS og "lagt litt ekstra godt på" for å få deg inn. Å søke på ny om avslag første gang. Jeg vet de mangler folk, og at man ofte ikke er " syk nok " for å komme inn der. De må rett og slett velge ut hvem som får komme. Det er så synd!! Mitt tips. Ikke gi deg! Jeg vet det er tøft å kjempe om å få hjelp når man allerede har det sånn. Men din helse er viktig, og du fortjener hjelp. Legen kan henvise til andre psykologer med avtale, selvom ventetiden ofte dessverre er lang.. men skader ikke å forsøke! I mellomtiden kan du gå til legen for oppfølging. Men, syntes du skal samle all din styrke å slå litt i bordet på legekontoret. Si at du må, rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå