Gå til innhold

Boligprisene øker igjen. Var det noen som rakk å kjøpe seg bolig når prisene var lave i 2023?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kjøpte min første bolig i januar for noen littegrann under prisantydning, etter å ha leid i mange år. Bor i Oslo.

Jeg er fornøyd med selve boligen. Men fortsatt litt engstelig for at prisene skal falle da, at jeg kjøpte på topp og at jeg miste all egenkapitalen jeg la inn i boligen....Veldig spent på hva det neste året bringer av bolig og leiepriser. 

Anonymkode: ef9ec...f34

Er det en investering eller et hjem du har kjøpt?

Sitt lenge nok på eiendommen så taper du ikke noe, og du nedbetaler heller  ikke gjelden til en annen huseier.

Anonymkode: 194de...5f0

• Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det en investering eller et hjem du har kjøpt?

Sitt lenge nok på eiendommen så taper du ikke noe, og du nedbetaler heller  ikke gjelden til en annen huseier.

Anonymkode: 194de...5f0

Ja, ikke sant, er det jeg er så lei av. Å betale ned andres boliglån bortsett fra mitt eget. Har kjøpt med tanke på å bo der i minst 10 år, forhåpentligvis lenger. 

• Liker 1
Jdz skrev (3 timer siden):

Prisene var aldri lave. Prisutviklingen stagnerte og gikk en periode noe ned, men var aldri lave på en sånn måte at det gjør noen forskjell for folk. I tillegg har finansiering blitt dyrere og dermed eiekostnaden for folk flest.

Ja, om man kjøper og selger i samme marked har ikke svingningene så veldig stor betydning relativt sett. Vi solgte til 500 000 under prisantydning og kjøpte for cirka 500 000 under prisantydning🤭 billig var det heller ikke, men har ikke tapt noe på å selge for en lavere pris når også den boligen vi kjøpte var tilsvarende "satt ned".

Det er nok anerledes om man kjøper en bolig til andre formål, eller kjøper bolig for første gang da. 

Anonymkode: aa9f5...7e8

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Link? (som ikke er uttalelse fra opportunistisk eiendomsmegler)

Anonymkode: c5008...c20

Når trådens tittel er ønsketenkning, føler jeg at man i alle fall burde sette strek over "øker", og erstatte dette med "fortsetter å synke".

Så lenge renten er som den er og økonomien blir trangere, kan ikke folk trylle penger ut av løse luften; de ville prisene på boliger man hadde tidligere var basert på lån, og det norske boligmarkedet er et korthus som kan ramle fullstendig sammen ved en større økonomisk krise med arbeidsløshet og tvangssalg.

Anonymkode: febfe...6da

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når trådens tittel er ønsketenkning, føler jeg at man i alle fall burde sette strek over "øker", og erstatte dette med "fortsetter å synke".

Så lenge renten er som den er og økonomien blir trangere, kan ikke folk trylle penger ut av løse luften; de ville prisene på boliger man hadde tidligere var basert på lån, og det norske boligmarkedet er et korthus som kan ramle fullstendig sammen ved en større økonomisk krise med arbeidsløshet og tvangssalg.

Anonymkode: febfe...6da

Hva slags planet lever du egentlig på? Fornektelsesplaneten? 😅 Altså, i Oslo er det så vanvittig mangel på boliger, og enorme mengder med innflyttere, og helt utrolig mange ressurssterke folk med nedbetalte hus. Der vil prisene øke uansett. Og i resten av landet øker prisene fordi situasjonen nå med signalisering om stabilisering av renten nå fremover gir folk forutsigbarhet igjen. Dessuten er det boligmangel de fleste steder. Bare i Bergen økte boligprisene med 5 % forrige måned. 

Leit for deg at du ikke takler realiteten. Håper du våkner snart, og innser hvordan ting egentlig er.

Anonymkode: 39049...cc6

• Liker 1

Annonse

Fulltank skrev (På 21.2.2024 den 10.05):

Kjøpte hus i oktober 2023. 200 000,- under takst , som fra før var satt ned 500 000,-  Solgte hus 40 000,- under takst i november 2023. 

Så du eide et hus i 1 mnd?

Anonymkode: 00894...08f

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du eide et hus i 1 mnd?

Anonymkode: 00894...08f

Solgte vel det gamle?

Anonymkode: fde3e...554

Kjøpte hus i august 2023. Fikk den 600 000 under takst. 
Snart ferdig å pusse opp, og håper virkelig å få solgt leiligheten snart. La den ut i oktober

Anonymkode: 4e5ea...888

Kjøpte nytt hus for 500.000 over takst i juni og solgte det gamle for 500.000 under takst i juli 🙈 så der ble det vipps 1 mill mer i lån enn om vi hadde kjøpt og solgt til prisantydning. Men har tenkt å bli boende i mange år, så det går bra likevel...

Anonymkode: a04e0...264

AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 16.47):

Kjøpte til MEGET god pris i 1997.

Anonymkode: fde3e...554

Det er vel ikke relevant? Alle her inne er klar over at man skulle ha kjøpt bolig helst før man ble født. For oss som gikk i barnehagen i 1997, må vi nesten forholde oss til det aktuelle boligmarkedet vi befinner oss i nå som unge voksne.

Synes det er mye mer imponerende med de som målrettet sparer, kjøper bolig i et vanskelig marked og jobber seg oppover, kontra en som slumpet over en enebolig på Nesodden for to årslønner i 1997 og nå er mangemillionær bare av pur flaks. Den muligheten har ikke vår generasjon, og med mindre man arver eller var med på kryptoboomen, er det ikke noe som heter gratis penger.

Jeg kjøpte en leilighet på Oslo Vest i 2021. Kjøpte til langt over takst, men ser at tilsvarende nå går for mer enn det jeg kjøpte for. Ingen krise for meg om verdien faller, fordi jeg uansett skal kjøpe meg opp i samme marked.

Anonymkode: 85869...4c2

• Nyttig 2

Ja, kjøpte bolig for god pris men måtte også gå en god del ned i pris for å få solgt den gamle boligen så sånn sett gikk det vel opp i opp for oss. 

Anonymkode: df998...87f

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 9.54):

Hva slags planet lever du egentlig på? Fornektelsesplaneten? 😅 Altså, i Oslo er det så vanvittig mangel på boliger, og enorme mengder med innflyttere, og helt utrolig mange ressurssterke folk med nedbetalte hus. Der vil prisene øke uansett. Og i resten av landet øker prisene fordi situasjonen nå med signalisering om stabilisering av renten nå fremover gir folk forutsigbarhet igjen. Dessuten er det boligmangel de fleste steder. Bare i Bergen økte boligprisene med 5 % forrige måned. 

Anonymkode: 39049...cc6

Du har rett i at det er mye pengefolk i Oslo, og 65-åringene må ikke nødvendigvis selge tvert. Men de blir ikke yngre og hvis de har lyst til å flytte i leilighet så må det før eller senere selge til reell markedspris.

Nå kjenner jeg folk i Oslo. 40-åringer med karriere og fin bil. Som i praksis er skilt. Men de sitter på det tungt belånte huset fordi de ikke tør å legge det ut. Eller de prøvde seg og trakk det så av markedet.

Folk dør også fremdeles. Arvingene er ofte interessert i å selge huset.

I mitt område så var det spesielt treigt i «mellomskiktet» for eneboliger. En moderat bolig (som kanskje er 10-12’ med lite oppussingsbehov) gikk. Boliger til over 20’ (som du trenger mye kapital eller veldig høy lønn for å betjene) gikk. Men hus til 15’ - som gjerne har flott utsikt og/eller stor tomt men noe moderniseringsbehov gikk fryktelig treigt. Jeg tror at det kan ta noen år før man ha tømt bufferen av slike boliger.

Anonymkode: 3845c...3ef

Det svært variabelt hvor mye prisene har steget på boliger her, selv i en av Norges største byer. Prisen her har stått stille siden jeg kjøpte i 2016. Altså har ikke det vært noe prisstigning på 8år! Selv om statistikken sier noe annet, noe jeg er litt forbauset over. Mulig det har med utbygging av verandaer i borettslaget her, da steg felleskostnadene en del. Sikkert noen smarte hoder i borettslaget dette her som skulle få ny terasse, men glemte at da kan man bare se lenge etter noe prisstigning. De fleste kjøpere vil jo ikke godta høyere pris pga utbygd altan når det de må betale mer i mnd. 

Lønnsomhet bør komme før utseende. Tviler på folk ønsker å få mindre for salget. Så her har de som styrer bommet svært.

Anonymkode: c21f7...0df

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det svært variabelt hvor mye prisene har steget på boliger her, selv i en av Norges største byer. Prisen her har stått stille siden jeg kjøpte i 2016. Altså har ikke det vært noe prisstigning på 8år! Selv om statistikken sier noe annet, noe jeg er litt forbauset over. Mulig det har med utbygging av verandaer i borettslaget her, da steg felleskostnadene en del. Sikkert noen smarte hoder i borettslaget dette her som skulle få ny terasse, men glemte at da kan man bare se lenge etter noe prisstigning. De fleste kjøpere vil jo ikke godta høyere pris pga utbygd altan når det de må betale mer i mnd. 

Lønnsomhet bør komme før utseende. Tviler på folk ønsker å få mindre for salget. Så her har de som styrer bommet svært.

Hvor bor du da? Jeg bor i Buskerud og kjøpte for 2.8 i slutten av 2021.boligen min ifølge hjemla er verdt 3.2 nå. 🤔 

Anonymkode: c3796...e15

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det med å bygge balkong er vel et typisk grep man gjør for å. Øke attraksjonen ved å eie boligen. Tror veldig mange vil velge en bolig med balkong kontra en uten. Vet om noen som økte verdien på sin bolig på den måten, men det var i Oslo.

On 2/21/2024 at 10:11 AM, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte min første bolig i januar for noen littegrann under prisantydning, etter å ha leid i mange år. Bor i Oslo.

Jeg er fornøyd med selve boligen. Men fortsatt litt engstelig for at prisene skal falle da, at jeg kjøpte på topp og at jeg miste all egenkapitalen jeg la inn i boligen....Veldig spent på hva det neste året bringer av bolig og leiepriser. 

Hva i all verden gjør at du tror at du har kjøpt bolig på topp, når prisene sank i fjor, og nå stiger igjen? 

Kjøpte for 200 000 under takst i Oslo, (og leiligheten var allerede satt ned 200 000) høsten 2022. 

Anonymkode: 6cc45...e5d

AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 8.56):

Boligprisene er på vei opp igjen nå, og markedet begynner å bli normalt igjen. Norgesbank skriver at de antageligvis ikke trenger å senke renten.

Så jeg er nyskjerrig på om det er noen her på KG som kjøpte seg bolig i 2023 og fikk en god pris? :)

En god pris kan du jo ikke ha klart å oppnå et i boligmarked som reelt sett har doblet seg i pris siden 2020.

I 2020 kostet en bolig til 3 millioner med 15 prosent egenkapital deg ca 8500 kr i månden.

I 2023 kostet den samme boligen til 3 millioner med 15 prosent egenkaptial deg 14555 kr i måneden.

Det er da hvis du gir samme pris, men her gir folk faktisk på toppen av alt mer enn 3 milloner så regnestykket blir enda verre. 

Du får ikke et mer korthus enn det. Alt settes nå inn på å prøve å overbevise befolkningen om at boligprisene ikke skal synke når renta går fra 0 til 5.5 %, med de skal stige med eksplosjonsfart når renta en gang i 2025 settes ned til 5.25 %.

Altså hvor lettlurte er folk, de endret jo til og med "tilfeldigvis" hele metoden de regner ut boligpriser/utvikling på og hvordan de regner kvadratmeter osv. og innførte den nye metoden for januar tallene og tallene som kommer.

Det er også ca 4 dager siden siste renteheving tredde i kraft, så det er bittelitt for tidlig å innkassere seieren når det gjelder "Ja, som jeg sa, boligprisene skal bare opp, opp og opp"

Det er også et lite hint at alt som kan krype og gå av bank-meglerfolk skriker om at boliglånsforskriften må fjernes, kravet til egenkapital må bort og alle må få avdragsfrihet.  Kombinert med at en haug av boliger trekkes fra markedet og at det kommer en haug av uteleieboliger som skal selges - fordi folk taper penger på å leie de ut. Det eneste som kan utsette et krakk er at de faktisk klarer å vente ut - ikke selge - før nok folk har blitt lurt til å kjøpe til en blodpris/ at nok dumme folk slår til å kjøper bolig med 0 % egenkapital og full avdragsfrihet. Det er eneste måten det er mulig å drive det gjeldsfinansierte korthuset av boligpriser videre oppover på.

Hvis boligprisene kun skal opp, så er det rart at at boligproffene har sluttet å kjøpe tomter, sluttet å bygge og ikke får solgt det de sitter på , samt at hvis de får solgt til noe i nærheten av dagens priser så selger de absolutt alt av eiendom de har.

Alt i alt er det enkel matte som til stadighet manipuleres for å motvirke realiteten:

Renten øker, folk får låne mindre.  Konsekvens prisene går ned - folk har jo ikke samme mengde penger og like høyt finansieringsbevis. 

Da gjør de som de gjorde i fjor, går inn og endrer litt på boliglånsforskriften, satt stresstesten fra 5 ned til 3 prosent, folk får låne mer igjen og prisene steg de neste 5 månedene. 

Nå er renta enda høyere, så igjen for å hindre at prisene går ned, så kommer nok hele boliglånsforkriften til å bli opphevet, så kan de gjeldsfinansierte prisene stige enda mer. 

Så er nordmenn faktisk så spesielle at de tror "det lønner seg alltid å komme inn på boligmarkedet"  selv om man kjøper uten egenkaptial, selv om man 95 % utelukkende betaler renter til banken og 5 % avdrag til seg selv, og alt i alt har løpende månedlige utgifter 3x ganger så høye som om de hadde leid en bolig.

Det er et korthus enkelt og greit.

Anonymkode: a00a9...b01

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...