AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #1 Skrevet 21. februar 2024 Barnehagen 2 åringen går i har nesten ikke vært ute siden i høst, og når de er så er det ofte bare en gang om dagen, jeg synes det er veldig lite. Husker under tilvenningen også når det var strålende vær så satt de bare inne fordi de skulle "fokusere på å bli kjent", men det kan man da ute også. Er redd for alle opplevelsene barnet går glipp av fordi de bare er inne, natur og frisk luft er jo sunt for den psykiske helsen og legger grunnlag for uteglede senere. Hva tenker dere, er det grunn til å bytte barnehage? Anonymkode: a8dc0...865
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 Det høres veldig trist ut! Er det noe du kunne ha tatt opp med ped leder, og eventuelt daglig leder dersom du ikke får noen gode svar fra ped leder? Skjønner null og niks av bhg- og SFO-ansatte som bare har barna inne, jeg har selv tre barn og de har det så utrolig mye bedre utendørs. De får frisk luft, brukt opp masse energi og er mye mer fredfylte om ettermiddagen i stedet for å boble over med undertrykket energi. Anonymkode: 4d9e0...b20 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Ja, det syns jeg. Min gikk i barnehage med stort fokus på å være ute i all slags vær. Fine turmål i nærheten, som ble flittig brukt. Veldig godt miljø, og rolige og fine barn. Flotte ansatte. Tror kanskje at de er lite ute kan være et tegn på slappe ansatte... Anonymkode: 25b36...ce4
Mt3 Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 Har du hørt med andre foreldre som har barn på småbarnsavdeling i andre barnehager om de er mer ute? Om det etter bli kjent fasen har vært mye sykdom blandt ansatte og mye kaldt vær så skjønner jeg at de ikke er mye ute med de aller minste. Men så finnes det såklart også enkelte barnehager der de ansatte tydelig synes det er mer komfortabelt å være mest mulig inne, og da er det nok best å bytte om en har mulighet til det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barnehagen 2 åringen går i har nesten ikke vært ute siden i høst, og når de er så er det ofte bare en gang om dagen, jeg synes det er veldig lite. Husker under tilvenningen også når det var strålende vær så satt de bare inne fordi de skulle "fokusere på å bli kjent", men det kan man da ute også. Er redd for alle opplevelsene barnet går glipp av fordi de bare er inne, natur og frisk luft er jo sunt for den psykiske helsen og legger grunnlag for uteglede senere. Hva tenker dere, er det grunn til å bytte barnehage? Anonymkode: a8dc0...865 Hva legger du i en gang om dagen. Hvor mange timer? Vår er bare ute en gang om dagen. Fra ca 13 til de blir hentet. Anonymkode: ad7e0...2c3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva legger du i en gang om dagen. Hvor mange timer? Vår er bare ute en gang om dagen. Fra ca 13 til de blir hentet. Anonymkode: ad7e0...2c3 Nå er de ikke ute i det hele tatt, det er alltid unnskyldninger som kaldt, glatt,for små barn på avdelingen osv. Når de ha vært ute eks i høst så var det litt på formiddagen, toppen en time. Anonymkode: a8dc0...865
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 I vår barnehage har de ikke vært noe særlig ute i vinter heller, men det er fordi det har vært så kaldt. Jeg forstår de egentlig, for det er ikke så lett å aktivisere masse småbarn ute som ikke klarer å bevege seg ordentlig pga store vinterdresser og snø. De var mye ute i høst, og har trua på at de kommer til å være mye ute igjen nå som det blir mildere ute. Anonymkode: 3485a...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Forstår tankegangen din godt. Hvis du har andre alternativer i ditt nærområde, så kan du jo prøve å bytte. Men hvis barnet ditt er på småbarn, så ville jeg sett an hvordan det blir fremover nå som det blir varmere og barna er litt eldre. Kanskje ta en prat med avdelingsleder og meld fra om din bekymring. Er bare til å si det som det er, men på en hyggelig måte. Anonymkode: 364ef...375
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 Det kommer litt an på hva du ellers syns om barnehagen, tenker jeg. Jeg opplevde at min eldste var mye mer ute som toåring enn min yngste, som begynte i barnehagen da den eldste flyttet over til storbarnsavdeling. De hadde samme ansattgruppe, med samme pedleder. Det handler mye om kapasitet dessverre. De fikk en barnegruppe med mange ettåringer hvorav flere ble passive og gråt mye ute vinterstid. Og da var de ikke nok ansatte til å klare å engasjere og støtte alle disse ettåringene ute eller dele seg så bare noen gikk ut. De beklaget veldig da foreldre tok opp at de var lite ute. Hadde de vært flere, kan det godt hende at de hadde klart å skape ute-glede i denne barnegruppen og. Men det er en normalt bemannet barnehage, med dyktige, trivelige folk. I eldstes barnegruppe var det flere eldre barn og flere som klarte seg bedre ute i kulden, og de var mye ute da. Anonymkode: 2c5c6...385
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Hvis du ellers er fornøyd med bhg er det jo dumt å bytte. Ja,frisk luft er bra og alt det der,men ingen barn dør av å være inne i barnehagen.. Du kan faktisk være ute med barna dine selv også. Anonymkode: 19c29...bd9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehagen 2 åringen går i har nesten ikke vært ute siden i høst, og når de er så er det ofte bare en gang om dagen, jeg synes det er veldig lite. Husker under tilvenningen også når det var strålende vær så satt de bare inne fordi de skulle "fokusere på å bli kjent", men det kan man da ute også. Er redd for alle opplevelsene barnet går glipp av fordi de bare er inne, natur og frisk luft er jo sunt for den psykiske helsen og legger grunnlag for uteglede senere. Hva tenker dere, er det grunn til å bytte barnehage? Anonymkode: a8dc0...865 Du kan jo ta det opp. Ofte har personalet blitt for komfortable med å slippe å kle på ungene. Ungene SKAL ut og dette vet de, og det ber du dem om. Anonymkode: faa67...d98 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ellers er fornøyd med bhg er det jo dumt å bytte. Ja,frisk luft er bra og alt det der,men ingen barn dør av å være inne i barnehagen.. Du kan faktisk være ute med barna dine selv også. Anonymkode: 19c29...bd9 Selvfølgelig tar vi med barna ut når det er vi som har dem, men nå er det i barnehagen de er på dagtid, jeg har ikke mulighet for å ta meg fri for å ta de med ut midt på dagen, hadde jeg hatt det så hadde jeg jo ikke hatt de i barnehagen! Noen har virkelig tungt for det. Slikt kommer opp i alle tråder. Anonymkode: a8dc0...865 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 Å bare være inne under tilvenningen tror jeg er ganske vanlig. Ja, man kan bli kjent ute også, men mange små trenger å bli trygg på stedet også, ikke bare menneskene. Ute er det stort og uoversiktlig. At en toåring ikke har vært ute siden i høst høres rart ut. I barnehagen til mine barn er de lite ute med de aller minste om vinteren, men de er ute en tur når det ikke er for kaldt, og deler heller opp barnegruppa slik at de aller minste kan være inne. min yngste var veldig lite ute i starten(bare rett før henting hvis hun rakk), men det var fordi hun sov to ganger om dagen ig sov mens de andre var ute. selv synes jeg det er fint at de ikke skal ut for en hver pris hos oss, men jeg er vel litt farga av en lang kald vinter og en 2-åring med kuldeastma.. Eldste går i samme barnehage og har vært ute minst en gang om dagen bortsett fra når det var kaldere enn -20 eller -15 til -20 og vind Anonymkode: 38ba0...92f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 Nei, jeg ville ikke ha byttet. Det var det samme her, de var kun inne den første måneden etter oppstart på høsten fordi de skulle bli kjent med hverandre inne på avdelingen først. Jeg skjønner jo det på en måte, for de blir da tvunget til å leke sammen på en annen måte enn ute, der de som ikke er så sosiale (og sjenert) kan stikke seg mer vekk. Jeg hadde desverre allerede lovet min at hun skulle få være ute og leke (hadde brukt uteområdet som lokkemiddel for å overtale henne til å være i bhg). Det var jo ikke så lurt av meg, uten at jeg hadde fått bekreftet det bhg skryter av på nettiden, at de er mye ute. For etter at innemåneden var gått, så viste det seg at utetiden var lagt til etter frukt ut barnehageåret, og fordi jeg pleide å hente da, så fikk hun ikke være ute første året. Nå i ettertid så ser jeg at jeg kunne ha gjort ting annerleles og latt henne ha lengre dager så kanskje hadde hun begynt å like seg i barnehagen før, men gjort er gjort. Allerede året etter så begynte de å være ute på formiddagen noen dager i uka. Siste året hadde de mye utetid, og gikk også på tur i nærmiljøet. Poenget mitt er at de har neppe så lite utetid for større barn. Så jeg ville ha ventet. Men du kan jo alltids spørre om større barn er mer ute. Jeg ville uansett ikke forvente at de er ute flere ganger per dag. I hvert fall ikke når de er så små. Det tar for lang tid med klær av og på og tilpassing i forhold til sovetid. Grunnen til at de kom seg så sent ut her, var at noen sov lenge, og derfor kom de sent i gang med frukt, før de kunne gå ut i 15-tiden. Anonymkode: 18048...7ab
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 Kan legge til at min begynte som toåring men at det var aldersblandet avdeling, med både 1- og 2-åringer og noen av de yngste sov lenge. Derfor ble fruktmåltidet forskyvd og de kom seg sent ut. Anonymkode: 18048...7ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå