Gå til innhold

Jeg føler meg så dum og uvitende. Hvordan bli mer kunnskapsrik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke er dum. Jeg hadde gode karakterer på skolen og har en stilling høyt opp i bedriften.

Problemet mitt er når folk prater sammen om diverse ting, da føler jeg meg så dum og enkel. 
Et eksempel er igår. Min mann, jeg og mitt søsken sitter å prater mens vi ser på et tv-program. De begynner å snakke om legering av metaller osv. Jeg melder meg helt ut av samtalen ettersom jeg ikke forstår hva de prater om og ikke har noe konstruktivt å komme med.

Så begynner de å prate om blimp. Jeg hadde aldri hørt ordet engang, men det viste seg at det var jo det jeg kaller luftskip. 

Det er så ofte, både jobb og privat, at i alle slags samtaler må jeg bare melde meg ut for jeg kan ikke noe. Føler meg bare dum og at jeg ikke kan noe. Eneste jeg føler at jeg kan er tall jeg jobber med og håndarbeid 🙄

Jeg leser på ting og prøver å bli smartere, men ingenting går inn

Anonymkode: 644ce...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er trøst lærte du meg nå hva en blimp er

Anonymkode: 0c067...e67

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Hver gang du hører noe du ikke vet hva er så Google det og les om det. Etter hvert vet du mer og mer.

Anonymkode: 8ccbd...9aa

• Liker 6
Skrevet

Heh, jeg holder på med en doktorgrad og kan ingenting om legering av metall, og aner ikke hva en blimp er. 

Men, hold deg oppdatert - hør f.eks på NRK alltid nyheter på vei til jobb på morgenen. 

Når du hører om noe du ikke vet hva er - så googler du slik at du får kunnskap, som du i neste omgang. 

Se/hør aktualitetsprogram - debatten, dagsnytt 18 og politisk kvarter. 

Det er mine råd.

Anonymkode: a822d...081

• Liker 9
Skrevet

Se dokumentarer om ting som interesserer deg, mange ligger på youtube. 
Følg kanaler om emner for å holde deg oppdatert. Jeg liker astronomi og legevitenskap,nye  oppdagelser hver uke.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i verden, dagsnytt 18 og dagsrevyen er obligatorisk for meg. 
Ellers er det jo å søke kunnskap, lytte når andre formidler. Ingen spørsmål er dumme som det så fint heter.

Anonymkode: 50945...5b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kun 20% av kvinner veit hva handlingsregelen er 80% veit hvem eksen til Tone Damli er.🙂

Om jeg begynner å forklare kona hva som lager ulyden i bilen hennes eller noe som helst annet hun ikke har interesse for zooomer hun ut.

Hun er rett og slett ikke interessert. Derimot er hun bedre en FBI når sønnen vår har møtt ei ny dame. Da veit hun plutselig alt om denne dama. Hva foreldrene hennes gjør hvem som vi muligens kjenner osv.

Da er hun helt rå.. Og så er hun god på å strikke. Noe som mer meg er utrolig imponerende. Måtte brukt et semester for å forstå en strikkeoppskrift. Men jeg har 0 interesse.

Vi er forskjellige. Det som interesserer husker vi. Kvinner er opptatt av mennesker, menn av ting.

jeg veit hva kokepunktet for alkohol er og hvilken type kuldemedia som bilens AC har. Det hadde jeg ikke kunne lært bort til kona uansett hvor mye jeg prøvde. Men hun er slett ikke dum.

Anonymkode: 20916...c0a

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Du trenger ikke å vite alt, det meste er jo bare unyttig kunnskap uansett 

Skrevet

Det du nevner der er da temmelig smale temaer som de fleste ikke har dyp kunnskap om. 

Du kan nok mer enn du tror, jeg har også følt på dette, men husk en ting, de fleste vet veldig mye mindre enn de tror selv, og sier man ting med selvsikkerhet, så lurer man fort folk til å tro man vet mer enn man gjør. Dette ser man fort om man diskuterer noe man har dyp kunnskap om, da ser man hvor mange som later som de har kunnskap

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Generelt, ts, tenker jeg alle voksne som ønsker å eldes på en noenlunde ok måte bør lære seg 2-5 nye ting hvert eneste år (i tillegg, altså, til å løpende slå opp nye ord og uttrykk). Om man i tillegg starter opp og tester ut 1-2 nye ferdigheter årlig så bør man innen man er pensjonist være mindre irrelevant enn folk flest. Å velge å ikke lære noe er å aktivt velge å forfalle. Evnen til å lære må vedlikeholdes, pleies og jevnlig finpusses.

Så der er svaret. Lag deg en liste på 2-5 temaer du ønsker oppnå ok grunnkunnskap innen i løpet av 24. Og 1-2 ferdigheter du ønsker å øve på eller bli bedre til. 

Ja, vi lærer det helt grunnleggende gjennom vår barndom og ungdom. Ja, vi lærer en ok mengde gjennom normert skolegang. Men om den summen lærdom er vårt l for livet? Da faller vi fra i samtaler og sosiale lag alt i 25-30 års alder, innen vi er 45 er vi fullstendig akterutseilt og innen vi er 65 er vi som min bestemor - som sluttet å lære ny teknologi 50(!) år før sin død.

Anonymkode: a6eb5...a24

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslår å lese bøker. Altså skjønnlitteratur. Da vil du etterhvert få opp almennkunnskaps-nivået uten at du nesten merker det.

Anonymkode: 83c10...df5

• Liker 2
Skrevet

Henger meg på Lurven og Arild her. 

Du presenterer tre forskjellige problemer: 1) Du føler deg dum og uvitende. 2) Hvordan bli mer kunnskapsrik (antar, generelt). 3) Hvordan forholde seg til spesialkunnskap.

Mange smarte føler seg faktisk dumme og uvitende. Fordi jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke vet. Dette kan føles frustrerende, fantastisk og skremmende, på en gang. Liker du å lese? Så gjør det. Skjønnlitteratur såvel som faglitteratur. Styr kanskje unna den verste kiosklitteraturen - men mange små biter av "allmenndannelse" har jeg faktisk fra Donald-blader! Snakk med folk, så mange forskjellige folk som mulig, men prøv å komme forbi den tørre småpraten. Mennesker har fascinerende meninger og erfaringer. Vurder all informasjon du mottar. Stemmer den med det du allerede har hørt? Stemmer den med det du allerede har hørt fordi det er noe som folk flest bare lirer av seg? Eller stemmer det med dine egne faktiske erfaringer? Kan informasjonen motbevises?

Det vil alltid komme til å være noen som vet noe du ikke vet. Smarte og kunnskapsrike mennesker vil sannsynligvis elske å dele med seg av kunnskapen sin, og være svært tålmodige om du viser genuin interesse.

Så var det altså interesse. Det er vanskelig å lære noe du ikke har interesse for, fordi du verken er nysgjerrig eller fordi du har bruk for kunnskapen. Da må du selv vurdere om det er noe du likevel skal kaste deg uti.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Les og se film om temaer som dukker opp( Wikipedia og YouTube)

Anonymkode: 7b9e8...8a5

Skrevet

Jeg er litt som deg. Mye jeg ikke kan noe særlig om. Mest fordi jeg ikke bryr meg særlig egentlig. Og ting som ikke opptar meg gidder jeg ikke bruke tid på å kunne noe om heller. Det gir meg rett og slett ingen glede. Derfor kan jeg lite om legeringer, luftballonger, internasjonal politikk og snekring. 

Men jeg er ikke dum av den grunn. Jeg har A i matematikk og de fleste økonomifag. Jeg slår alle jeg kjenner i quiz bare jeg får spørsmål om musikkhistorie eller geografi.

Handler det om kjendiser, og realitygreier eller fysikk, kjemi, politikk,  så innkasserer jeg derimot en solid sisteplass. 

Dette går ikke på evner men interesser. 

Personlig har jeg bare valgt å ikke gidde å lære meg masse om ting jeg egentlig ikke bryr meg om.

Anonymkode: 2a191...931

• Liker 2
Skrevet

Ingen kan være eksperter på alt! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 7.42):

Jeg vet at jeg ikke er dum. Jeg hadde gode karakterer på skolen og har en stilling høyt opp i bedriften.

Problemet mitt er når folk prater sammen om diverse ting, da føler jeg meg så dum og enkel. 
Et eksempel er igår. Min mann, jeg og mitt søsken sitter å prater mens vi ser på et tv-program. De begynner å snakke om legering av metaller osv. Jeg melder meg helt ut av samtalen ettersom jeg ikke forstår hva de prater om og ikke har noe konstruktivt å komme med.

Så begynner de å prate om blimp. Jeg hadde aldri hørt ordet engang, men det viste seg at det var jo det jeg kaller luftskip. 

Det er så ofte, både jobb og privat, at i alle slags samtaler må jeg bare melde meg ut for jeg kan ikke noe. Føler meg bare dum og at jeg ikke kan noe. Eneste jeg føler at jeg kan er tall jeg jobber med og håndarbeid 🙄

"Hit by a blimp?!" må du vel ha fått med deg? Haha, referanse til "Friends".

Men ellers er det som flere her sier. Det som ikke interesserer er det vanskelig å ta inn. Har høy utdanning og er flink i min jobb, men føler likevel som du gjør i enkelte settinger. Det hjelper å føle med på nyhetene, har jeg skjønt. Da får man litt forskjellig input, også om de kjedelige tingene. 

Anonymkode: a0501...5d6

• Liker 1
Skrevet

Du må jo ha litt interesse for å lære og litt tro på deg selv.

Jeg lærte meg å skru bil med en fammql Volvo  som stadig hadde små problemer. Som fattig student,  så hadde jeg iallefall ikke råd til verksted. Og noen av guttekompisene var lei av at jeg ba om hjelp. Jeg var med de når de skrudde, så hadde fått med meg litt, en av de var flink til å forklare slik at jeg lærte det selv. 

Nøkkelen er jo å se på problemet først få oversikt, og så spørre om du ikke finner ut av ddt selv. Så da når feks vindupusser motoren røk på volvoen. Så fant jeg ut av hvor den satt, så den satt fast i to bolter og en ledning. Dro på bilopphuggri, kjøpte en brukt jeg måtte skru av selv for 300kr. Mye penger spart. 

Så jeg kan mye som kanskje ikke alle venindene mine kan, men har veninder som fint klarer å fikse endel på egen bil ol. 

Iallefall jeg kan det fordi jeg hadde ikke råd til å sette andre  på jobben. Så da må jeg prøve da, og stort sett er det jo ikke så vanskelig heller.

Nå er det jo ikke helt vanlig å vite så mye om legeringer på metaller da. 

Anonymkode: 5b794...58f

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Her var det veldig mange gode råd. Trodde nøkkelen til allmennkunnskap, være en interresant samtalepartner, være smart og ikke minst bli sett på som «high value» fra det motsatte kjønn, var å ha den eksklusive og sjeldne utdannelsen som kalles mastergrad. 

Anonymkode: 5cdcf...2c8

Skrevet

Hører du fortsatt etter når du melder deg ut? Cluet er jo å likevel være interessert, så vet man litt mer til neste gang. Jeg er typisk sånn som vet litt om alt, men har null spisskompetanse. Jeg synes det meste er interessant (sport og realityshow er hederlige unntak), og googler om det trengs. Leste masse da jeg var yngre. Sjelden jeg føler ting går fullstendig over hodet på meg.

Anonymkode: d9ea6...6cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 7.42):

Og mannen din og ditt søsken henger alltid med på samtalene og kjenner alle fagbegreper innenfor tall og håndarbeid når du snakker om det med andre som har samme interesse? 

Jeg og typen har ulike interessefelt, utdanningsnivå og jobber i helt ulike bransjer. 
Vi kan begge ligge på sofaen å lese artikler eller se programmer innenfor hvert vårt interessefelt. 
Han ser på discovery og lærer om hvordan vannturbiner funker, og mens han ser på en eller annen romferge så leser han fakta om rom-ting... 
Jeg ser på food channel, og oppussingsprogrammer, og googler hvorfor planten min døde slik at jeg kan kjøpe en ny og prøve igjen. Det hjelper ikke hvor mye han prøver forklare meg hvordan strøm og elektrisitet fungerer, like lite som han ikke skjønner hvordan fett, vann og luft jobber sammen i mat. 

Men det som er viktig for oss begge, er å snakke til/med de andre, ikke over dem. Vi tilpasser samtalen etter samtalepartner, og unngår for faglige uttrykk og begreper dersom ikke alle rundt bordet har forutsetning for å henge med. 
Om jeg sitter med han og kollegaen hans å tar en øl, så snakker vi mer om alt mellom himmel og jord, slik at jeg blir inkludert, de sitter ikke å snakker dypt om faglige og tekniske utfordringer på jobben sin. 

Eksen min derimot var flink til å få meg til å føle meg dum, han og vennene brukte ofte faguttrykk jeg ikke hadde forutsetninger for å skjønne, og dreide ofte samtaler inn på ting han viste jeg ikke kunne. De kunne omtrent ikke møtes uten å snakke fag.
Det tok mange år før jeg skjønte at det ikke var mine allmennkunnskaper som var mangelfulle, men heller deres sosiale antenner... 

Anonymkode: ab8bc...28e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
On 2/21/2024 at 9:15 AM, AnonymBruker said:

Kun 20% av kvinner veit hva handlingsregelen er 80% veit hvem eksen til Tone Damli er.🙂

Om jeg begynner å forklare kona hva som lager ulyden i bilen hennes eller noe som helst annet hun ikke har interesse for zooomer hun ut.

Hun er rett og slett ikke interessert. Derimot er hun bedre en FBI når sønnen vår har møtt ei ny dame. Da veit hun plutselig alt om denne dama. Hva foreldrene hennes gjør hvem som vi muligens kjenner osv.

Da er hun helt rå.. Og så er hun god på å strikke. Noe som mer meg er utrolig imponerende. Måtte brukt et semester for å forstå en strikkeoppskrift. Men jeg har 0 interesse.

Vi er forskjellige. Det som interesserer husker vi. Kvinner er opptatt av mennesker, menn av ting.

jeg veit hva kokepunktet for alkohol er og hvilken type kuldemedia som bilens AC har. Det hadde jeg ikke kunne lært bort til kona uansett hvor mye jeg prøvde. Men hun er slett ikke dum.

Anonymkode: 20916...c0a

Da må jeg være mann i kvinnekropp. Fordi jeg er ikke i det minste opptatt av mennesker. Eller kjendiser og sånn... bruker mesteparten av fritid i natur eller på youtube, wiki, etc.. Så mye spennende å lære. Mennesker flest er ikke særlig spennende...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...