Gå til innhold

Hvor lenge varer en varmtvannsbereder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse opp vaskerommet og der er det en varmtvannsbereder. Jeg ønsker å flytte den fra vaskerom til kjeller og tenker at i den prosessen er det greit å kjøpe ny. Hvordan vet jeg hvor gammel tanken er? Huset er fra 1979 og jeg har eid det i 3 år. Vel vilken alder bør de byttes? Jeg har aldri hatt problemer med tanken, så hvis det bare var mulig å flytte den uten å kjøpe ny, vil jeg helst det.

Huset er 110 kvm. Bør holde til 4 personer, selv om jeg bor slene. Ett bad. Hvor stor tank trenger jeg?

Er det noen gang tilbud på varmtvannsbereder og hvor bør jeg titte? Hvor mye vil det ca koste med ny, sette den opp på nytt sted (det blir tett ved hovedkrana i huset) og fjerne den gamle?

Anonymkode: 86219...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike ting skal vel stå i tilstandsrapporten fra da du kjøpte huset.

Anonymkode: 56674...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket papirene nå. Den er fra 2014 og er 300 liter. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sjekket papirene nå. Den er fra 2014 og er 300 liter. Ts

Da er den jo bare 10 år gammel. Og som regel så skriver de også om de mener at brukstiden på den har utløpt. Tror ikke du trenger å tenke på at den bør byttes før enda 10 år men jeg er ingen ekspert..

Hvor mye det koster å få den flyttet aner jeg ikke 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er den jo bare 10 år gammel. Og som regel så skriver de også om de mener at brukstiden på den har utløpt. Tror ikke du trenger å tenke på at den bør byttes før enda 10 år men jeg er ingen ekspert..

Hvor mye det koster å få den flyttet aner jeg ikke 

Tror du man kan bestille tømming og flytting av varmtvannsberederen uten å kjøpe ny? Jeg er jo bare en person som dusjer og jeg kommer nok til å flytte om ca 5-10 år. Så vil tro den da holder min tid. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du man kan bestille tømming og flytting av varmtvannsberederen uten å kjøpe ny? Jeg er jo bare en person som dusjer og jeg kommer nok til å flytte om ca 5-10 år. Så vil tro den da holder min tid. Ts

En rørlegger gjør det uten noen problemer dersom det er praktisk mulig.

Pris -dette er en 4-6 timers arbeid over 2 dager, så avhengig av timespris og deler du må ha for flyttingen gjetter jeg på et sted mellom 10 - 15 000 kr.

Anonymkode: 8c00d...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går fint å flytte den ja. Vi flytta vår. Dem varer 15-25 år ca. Vår var 30 år. Turte ikke å ha den lenger siden det blir så dyrt hvis det blir lekkasje. Hadde en relativ ny på jobb som var hurtigvarmene. Så vi flytta den hjemme til oss og kjøpte ny på jobb. Siden vi ikke hadde bruk for en som var så stor der lenger. 

Anonymkode: 56075...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En VVB fra 2014 bytter man ikke. De holder fint i 20-25 år. Og siden den er såpass ny er den godt isolert også, så varmetap og driftskostnader er så lave du kan få dem. Om det var rasjonelt å installere en 300-liter er nok litt mer tvilsomt. Hadde nok klart seg med en 200-liter også, kanskje tilogmed en 120 om ikke alle skal dusje samme morgen i tidsrommet 07-08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med forsikringsutbetaling når varmtvannsberederen er 30 år. Er det full dekning ved skader? 

Anonymkode: 08a4d...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer med forsikringsutbetaling når varmtvannsberederen er 30 år. Er det full dekning ved skader? 

Det vil nok variere fra skade til skade. Men om gjenstanden lekker fordi den er gammel og burde vært byttet ut får man ikke dekket selve gjenstanden, men om man har tilstrekkelig forsikring vil den kunne dekke eventuelle skader i tilstøtende rom. 

Som f.eks tak. Blir det en lekkasje i taket som er gammelt får man ikke dekt skader til å reparere taklekkasjen, men eventuelle følgeskader i tilstøtende rom (stua under taket) vil være dekket. 

Hvordan et forsikringsselskap da vil se på en eldgammel VVB på et kjøkken (eller annet ikke-våtrom) som ødelegger hele stua med parkett er jeg ikke sikker på. Det man må huske på er at slike ting og dekningsgrad varierer fra forsikring til forsikring og selskap til selskap. Stort sett er forsikringer med navn som "super/pluss/komplett" bedre enn vanlig husforsikring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Varmtvannsbereder skal vel uansett stå i våtrom/på gulv med sluk? 

Min tank er 20 år gammel, merker ikke noe til alderen på den, den fungerer akkurat som en vvb skal. Bruker sikkert mer strøm enn de som er nyere. 

Anonymkode: 14580...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 8.21):

En rørlegger gjør det uten noen problemer dersom det er praktisk mulig.

Pris -dette er en 4-6 timers arbeid over 2 dager, så avhengig av timespris og deler du må ha for flyttingen gjetter jeg på et sted mellom 10 - 15 000 kr.

Anonymkode: 8c00d...fcc

Oi. Det var dyrt. Da spørs det om det er noe poeng å pusse opp vaskerommet.

Det er 45 år gammelt rom, ikke pusset opp siden -79, med unntak av ny VB i 2014. Sluk i gulvet, men grusom slitne vegger og laminatgulv med masse malingsprut på vegger, gulv og utslagsvask. Ødelagt utslagsvask og knøttlite (under 3 kvm) rom der det er vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre + den gedigne varmtvannsberederen. Skulle så gjerne flyttet VB ned i kjelleren, malt vegger, nytt linoleum og utslagsvask og listet (ingen lister i rommet).. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeidet i mange år hos en produsent og jeg ville i all fall vurdert en ny etter 20 år, lenger enn 25 er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bvp skrev (1 minutt siden):

Jeg arbeidet i mange år hos en produsent og jeg ville i all fall vurdert en ny etter 20 år, lenger enn 25 er helt uaktuelt.

Hvorfor er lengre enn 25 år uaktuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er lengre enn 25 år uaktuelt? 

Da begynner risikoen for lekkasje og bli litt for stor etter min smak, selv om de er laget av rustfritt stål så tæres de opp etter hvert, det kan være tilsetninger i vannet, temperatursvingninger eller trykk, det vet jeg ikke. midt på 80-tallet bodde vi i ei blokk fra tidlig på 60-tallet med over 150 leiligheter, plutselig begynte de og ta kvelden med store vannlekkasjer som resultat, det røyk vel 7-8 på bare ett par uker så da skifta vi ut vår, da bestemte borettslaget at alle skulle skiftes men jeg tror det var 20-25 store vannlekkasjer før de hadde rukket og skifte ut alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også hus fra 70-tallet, orginal varmtvannsbereder, den røk i 2020. Så den holdt i bortimot 50 år.

Sto i en kjeller med sluk i gulvet, så det var aldri noen krise med lekkasje, men det var varmeelementet som røk uansett. 

Men å få en splitter ny bereder, ferdig installert, kostet 15.000 kr i 2020. Så å betale bortimot 10.000 for å flytte en godt brukt en, det ville jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 09a64...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Varmtvannsbereder skal vel uansett stå i våtrom/på gulv med sluk? 

Min tank er 20 år gammel, merker ikke noe til alderen på den, den fungerer akkurat som en vvb skal. Bruker sikkert mer strøm enn de som er nyere. 

Anonymkode: 14580...f4b

Hadde en 50 år gammel tank som fungerte utmerket. 

Anonymkode: 5cc60...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte også hus fra 70-tallet, orginal varmtvannsbereder, den røk i 2020. Så den holdt i bortimot 50 år.

Sto i en kjeller med sluk i gulvet, så det var aldri noen krise med lekkasje, men det var varmeelementet som røk uansett. 

Men å få en splitter ny bereder, ferdig installert, kostet 15.000 kr i 2020. Så å betale bortimot 10.000 for å flytte en godt brukt en, det ville jeg aldri gjort. 

Man kan være heldig, vi hadde bereder som var montert i kjøkkenbenken, ser ikke bort fra at den nye er mer effektiv også.  Er helt enig med deg, ville aldri betalt så mye for en flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En ny VVB koster rundt 5k i butikk, ganske drøyt at det skal koste 10k for å få den montert…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 21.2.2024 den 13.16):

En VVB fra 2014 bytter man ikke. De holder fint i 20-25 år. Og siden den er såpass ny er den godt isolert også, så varmetap og driftskostnader er så lave du kan få dem. Om det var rasjonelt å installere en 300-liter er nok litt mer tvilsomt. Hadde nok klart seg med en 200-liter også, kanskje tilogmed en 120 om ikke alle skal dusje samme morgen i tidsrommet 07-08

Du argumenterer med en Oslo-looser som bor i Oslo, er født der og som blir boende i byen med de altfor små leilighetene....Du taper enhver normal diskusjon.. 

Men jeg er helt enig. En varmtvannsbereder fra 2014 byttes ikke. Det er ikke bærekraftig.

Hilsen en som er oppgitt over håpløse folk fra store byer.....(Store byer ødelegger mennesker, på alle mulige måter)

Anonymkode: c3a54...a7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...