Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor lever og sitter i uskiftet bo. Det er jo en selvfølge. Men vi barna stusser litt over at vi ikke fikk arve noen ting etter far.. Det er nå 2 år siden han døde. Mor vet at jeg og broren min sliter økonomisk med dårlig betalte jobber og høy gjeld. Mor ble nettopp pensjonert og får gode utbetalinger. Hun er også gjeldsfri. Er der ikke litt rart at hun ikke har latt oss arve noe? Et lite forskudd på arv kunne vært til god hjelp. Unner selvfølgelig mor å leve godt og hun skal ikke måtte ruinere seg. Men hun lever svært enkelt og bruker ikke mer enn hun må. Spiser enkelt, aldri ut på resturant, reiser aldri osv. Så det burde ikke være noe problem å dele litt. Men der blir frekt å stille spørsmål rundt dette syns vi.

Hva hadde dere gjort? Bare latt det gå eller hadde dere turt å hinte om litt økonomisk hjelp?

Info forøvrig. Vi søsken er flinke med økonomien, sløser aldri. Reiser aldri. Men har dårlig betalte jobber i deltidsstilling pga dårlig helse.

Anonymkode: 759d8...fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har dere tatt opp høy gjeld om dere har dårlig betalte deltidsjobber?

Anonymkode: a00b5...934

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Hun sitter i uskiftet bo, så det er ikke noe å stusse over. Dere får arven når hun går bort.

Anonymkode: 0bcfe...d90

• Liker 16
Skrevet

Du må "vente på din tur" unnskyld for dårlig uttrykk.

Anonymkode: 1a64a...280

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skriver dere har høy gjeld, men flinke med økonomien? Får ikke de to tingene til å stemme overens. Dere får pengene når hun dør, enkelt og greit. 

Anonymkode: 774a6...0b5

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Flinke med økonomien, samtidig som dere har høy gjeld? Da er dere vel ikke flinke med økonomien 

Anonymkode: 0b281...879

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere er voksne, og burde klare dere selv. Min mor ble tidlig enke, og har sittet i uskiftet bo i snart 30 år. Hun jobber fullt hele sitt voksne liv, og sitter godt i det. Vi har fått tilbud om lån i forbindelse med husbygging (betalt fort tilbake), og hun er raus med pengegaver. Vi har et veldig godt forhold.

Har aldri falt meg inn å be om farsarven. Den generasjonen føler ofte trygghet ved å ha penger i banken. Det kan f.eks oppstå behov for reparasjoner på hus osv. 

Nå er min mor gammel og syk, og jeg er glad hun tok seg råd til reiser osv mens hun kunne.

Anonymkode: ee414...c48

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er der ikke litt rart at hun ikke har latt oss arve noe?

Nei.

Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde funnet meg en lege som ikke behandler kun symptom men også årsak. Om helsen er et reellt problem som ikke kan løses, så bør det kunne tilrettelegges i de fleste tilfeller. 

Bare latt det gå eller hadde dere turt å hinte om litt økonomisk hjelp?

Å snakke om penger og økonomi trenger ikke å være et tabu. Men det er en forskjell mellom det å be om hjelp for å ordne egen økonomi og det å tigge til seg forskudd på arv.

Hva kan du gjøre selv for å bedre din økonomi uten arv? Hva kan moren hjelpe deg til uten å gi arv på forskudd? Mulig at hun har litt kunnskap og livserfaring du kan dra nytte av?

Schmuju

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at hun ikke velger å gi forskudd på arv til barn som har dårlig økonomisk styring. Det å ha dårlig betalt deltidsjobb og høy gjeld vitner om alt annet enn god økonomisk sans. De pengene blir jo bare sløst bort, og så sitter dere jo med like dårlig råd om noen få år uansett. Spar heller den arven til barna deres, om dere har, og prøv å oppforstre dem med den arbeidsmoralen som dere selv mangler.

Anonymkode: a1a65...e3c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo sånn uskiftet bo fungerer. Ikke noe å sutre over. 

Anonymkode: b2a9d...19e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor sitter også i uskifte. Det er hennes rettighet, en av fordelene man har som gift uten særkullsbarn.  Det hadde ikke falt meg inn å prøve å overta noe av hennes verdier. Når foreldrene dine var gifte, så arver du dem som en enhet. Du arver først når begge er døde. Hvorfor skulle du arvet din far, når det ville gå utover din mor? Det var deres felles økonomi som hun viderefører. Ikke noe du har rett på nå, hverken juridisk eller moralsk.

Anonymkode: df94b...c66

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva hadde dere gjort? Bare latt det gå eller hadde dere turt å hinte om litt økonomisk hjelp?

Jeg hadde selvsagt latt det ligge. Alvorlig talt. Om jeg hadde vært i den situasjonen og fikk tilbud om forskudd på arv, hadde jeg sannsynligvis ikke takket nei, men jeg ville aldri bedt om det.

Anonymkode: 25faf...120

• Liker 5
Skrevet

De var gift, og dette er deres penger. Barn arver hvis foreldre etterlater seg arv. Dere har i utgangspunktet ingenting med disse pengene å gjøre. Hvorfor gjør ikke dere noe med deres dårlige betalte jobber? Dere er voksne, og dette er jo deres eget ansvar?!

Anonymkode: 5f4fb...56f

• Liker 7
Skrevet

Det aller mest vanlige er at lengslevende blir sittende i uskiftebo når det bare er felles barn. De kan velge det uten å spørre barna. Da slipper de å gå igjennom store opprivende endringer. Far og mor har uansett opparbeidet boet sammen.

Jeg ville ikke spurt. Synes ikke det er rart at hun ikke betaler ut farsarv.

Anonymkode: bb66a...4a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mor lever og sitter i uskiftet bo. Det er jo en selvfølge. Men vi barna stusser litt over at vi ikke fikk arve noen ting etter far.. Det er nå 2 år siden han døde. Mor vet at jeg og broren min sliter økonomisk med dårlig betalte jobber og høy gjeld. Mor ble nettopp pensjonert og får gode utbetalinger. Hun er også gjeldsfri. Er der ikke litt rart at hun ikke har latt oss arve noe? Et lite forskudd på arv kunne vært til god hjelp. Unner selvfølgelig mor å leve godt og hun skal ikke måtte ruinere seg. Men hun lever svært enkelt og bruker ikke mer enn hun må. Spiser enkelt, aldri ut på resturant, reiser aldri osv. Så det burde ikke være noe problem å dele litt. Men der blir frekt å stille spørsmål rundt dette syns vi.

Info forøvrig. Vi søsken er flinke med økonomien, sløser aldri. Reiser aldri. Men har dårlig betalte jobber i deltidsstilling pga dårlig helse.

Hvorfor skal dere har arv nå? Hvis dere krever farsarven, må gjerne moren deres selge bolig for å få råd til å kjøpe dere ut. Er ikke det litt rart å sette sin egen mor i den situasjonen?

Selv mistet jeg min mor for 20 år siden. Har ikke fått ut noen morsarv. Skulle jeg gjort krav på den, hadde jeg satt min far på gata. Har aldri vurdert det en gang. Jeg har jobb og egen bolig. Klarer meg helt fint selv uten arv.

Håper min far lever lenge og koser seg med det han har igjen av midler.

Anonymkode: 9ce98...aea

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun sitter i uskiftet bo, så det er ikke noe å stusse over. Dere får arven når hun går bort.

Anonymkode: 0bcfe...d90

Enig her. Jeg arvet heler ikke noe når min mor gikk bort, men mine halvsøsken gjorde det. 

Om dere skal arve etter deres far, så må deres mor betale dere ut. Da får hun det antageligvis ikke så lett, økonomisk sett. 

Men om hun har masse penger på bok etter deres far, så kan du sikkert spørre om forskudd på arv.

Anonymkode: 73204...119

Skrevet

Nei, ærlig talt. Det er IKKE normalt å få arv når en av foreldrene dør og den gjenlevende sitter i uskiftet bo. Min mann døde for to år siden og vi har to døtre sammen. Da han døde ble selvsagt mitt liv snudd på hodet, takket være forsikringer kom jeg meg gjennom sjokker og slapp å bekymre meg for økonomi. Nå sitter jeg alene med min inntekt og det lille man får som etterlatt, mens jeg ivaretar de eiendler vi sammen har opparbeidet oss. Det vil si huset vi levde sammen i i over 40 år, en bil og hytten vi kjøpte oss da barna var små. Mener du virkelig at jeg skulle solgt hjemmet mitt for å gi MINE penger til mine barn? Midt i sorgen og sjokket? For noen egoistiske og slemme barn dere er, fy søren. 

Anonymkode: bbd98...cf3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noen egoistiske og slemme barn dere er, fy søren. 

slapp av litt da..

Anonymkode: 73204...119

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun har penger hun og ektemann har lagt opp gjennom livet, og de har klart å bli gjeldsfri slik at pensjonen kan dekke livet videre med de utgifter. Dere er voksne, da forventes det at dere klarer dere selv. 

Du skriver hun nettopp er pensjonert, da skal altså hun dekke bo og vedlikehold alene i kanskje 20 år til. Det krever penger. 

Anonymkode: 75078...a19

• Liker 7
Skrevet

Inntekten går mye ned når man går av med pensjon men utgiftene er stort sett det samme. Hvis man vil bruke tiden til reise eller andre ting man aldri hadde tid for tidligere kan det bli faktisk høyere pengebruk. Mange føler også et behov for å ha noe i bakhånd. Og ikke minst, det er verdier som hun har opparbeidet seg sammen med sin ektefelle gjennom et langt samliv.

Er det snakk om flere millioner i banken, altså ikke bundet i eiendom? I så fall kan jeg skjønne at du og ditt søsken håper på et lite forskudd, det går fint an å spørre  når familie er fungerende. Er det derimot kun 500k i banken ville jeg ikke spurt.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...