Gå til innhold

Trenger råd til testament

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i møte neste uke med advokat, men lurer på om noen har vært borti lignende.

Jeg er 35år og ufør. Skal sakte men sikkert tilbake på arbeidstrening. Forelderene mine eier en bedrift, så målet er at i fremtiden at jeg får fast jobb der. Min samboer eier huset vi bor i alene, eier bilen alene.. alt. Jeg eier det meste av innbo, men er kun det. Vi har 3 felles barn og han har ett særkullsbarn som er hos oss 3 uker i sommerferien, halve påska og halve høstferien + annethvert jul og nyttår.

Samboer har god jobb, reiser en del.. så jeg er 60% alene med barna. Nå ønsker vi å flytte nærmere sentrum (bor 30min unna skole og bhg). Planen er at begge skal stå som eiere på det nye huset.. men at jeg da eier 30% - 40% i første omgang, grunnet at jeg ikke har mulighet til å eie mer enn det nå. Men hvordan blir det om han kommer ut for en ulykke og jeg ikke eier mer enn 40% av huset? Det kan gå 2-6år før jeg har mulighet til å tjene opp nok til å eie mer av huset, og på den tiden har jo det huset blitt vårt hjem.. mister jeg alt?

Har snakket med noen i lignende situasjon. Hun fikk beskjed av sin advokat at hun måtte tjene opp sine egne penger å legge av til seg selv... men finnes det noen andre løsninger? Jeg føler at alt det vi skal kjøpe og eie sammen blir revet bort hvis noen skulle skje. 

Om det er av betydning så gifter vi oss i sommer.

Anonymkode: 7e93e...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din samboer kan sette deg som begunstiget i sin(e) livsforsikring. På den måten kan du få penger til å kjøpe ut særkullsbarnet. I noen forsikringer blir barna automatisk satt som begunstiget, men dette skal være mulig å endre.

Din manns eierandel i boligen vil fordeles mellom deg og de fire barna etter reglene i arveloven. Skal du sitte i uskiftebo kreves samtykke fra særkullsbarnet.

Anonymkode: 0c64e...d1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din samboer kan sette deg som begunstiget i sin(e) livsforsikring. På den måten kan du få penger til å kjøpe ut særkullsbarnet. I noen forsikringer blir barna automatisk satt som begunstiget, men dette skal være mulig å endre.

Din manns eierandel i boligen vil fordeles mellom deg og de fire barna etter reglene i arveloven. Skal du sitte i uskiftebo kreves samtykke fra særkullsbarnet.

Anonymkode: 0c64e...d1b

Takk for svar. Men hva skjer om særkullsbarnet ikke samtykker? Hvis jeg endag eier 50%, risikerer jeg å miste huset mitt (vårt)? Blir ikke klok på dette.. i mitt tilfelle må jeg jobbe å tjene opp i mange år før jeg er på lik linje som samboer.. men tanken på at jeg ikke kan ha rett på å få bo der? ( om det er det det betyr), så er det jo ikke motiverende å eie noe sammen hvis det skulle skje noe.

Er helt blankt på dette.. så mulig jeg misforstår. Ts

Anonymkode: 7e93e...1f3

Skrevet

Så lenge han har barn fra før kan du ikke kreve å sitte i uskiftet bo. Det er ikke noe du kan gjøre med det. Du trenger ikke miste huset, men særkullsbarnet kan kreve farsarven sin og da må du betale ham ut. Dette er en del av det å bli sammen med noen som har barn fra før. Det beste her er å gjøre som foreslått, at dere har livsforsikring som gir deg penger du kan bruke til å kjøpe ut særkullsbarnet hvis det verste skulle skje. Imidlertid har den som skrev over her tatt feil på ett punkt. Hvis din samboer skulle dø er det bare særkullsbarnet som har rett på sin farsarv før du dør. Du trenger ikke betale ut deres tre felles barn, der har du rett til å sitte i uskiftet bo så lenge du lever og de får ikke sin farsarv før du også dør.  

Anonymkode: ecce9...7c5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men farsarven til særkullsbarnet er ikke 50% av boligen. 2/3 av hans del MÅ gå til barna, men du kan sitte i uskifte med felles barn, og han kan begunstige deg med totalt 1/3 i testamente. Dvs særkullsbarnet skal ha 1/4 av 2/3 av 50% av husets verdi (om du eier halvparten). Dvs litt over 8% av totalen. Så det bør være mulig å betale ut uten å miste huset. 

Anonymkode: e459b...f68

Skrevet

Han må ha en livsforsikring som betaler ut til deg sånn at du kan gi særkullsbarnet sin arv uten at du må ta mer lån. Snakk med banken , de kan dette.

Anonymkode: 07d3e...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...