Gå til innhold

Kjeveortoped og refusjon fra Helfo - en vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med flere barn under kjeveortopedisk behandling så undrer seg meg stadig over hvor lite som faktisk refunderes av helfo.

Har 90% dekning på to av barna, men i praksis er nok dekningsgraden rundt 40%. Er så mye som ikke faller inn under helfo.

I dag har ene barnet tatt records (bilder og scanning) og vi måtte ut med over 3000 kr. Ingenting dekket selv om dette er helt nødvendig for at kjeveortoped skal kunne planlegge videre behandlingsforløp - her snakker vi om et så stort bittavvik at operasjon er et av alternativene som vurderes. 

Heldigvis så har vi økonomi til å takle det, men det merkes for oss også... 5000 har vi betalt denne måneden for 3 barn.

Tenker på alle som ikke har råd...

Ordningen slik den er i dag skaper et klasseskille. 

Anonymkode: b35e5...33a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en av arbeiderpartiets kongstanker det, det skal koste å være syk. Egenandelstaket har vokst grassalt under nåværende regjæring.

Anonymkode: f82bc...999

• Nyttig 1
Skrevet

Har 2 barn som har regulering snart ferdig. Og den nette sum av 50k.

Helt sykt.

Anonymkode: d2e44...839

• Liker 1
Skrevet

Helt syk.. Og så skal vi føde flere barn? Jeg kjenner så mange venninner som har et eller to og hadde fått fler om de hadde bedre økonomi.

Anonymkode: ebbb2...bfd

• Liker 5
Skrevet

Har også to barn som jevnlig går til kjeveortoped. Dekningsgraden er en vits, helt enig. Kjeveortopedene skrur opp prisen slik at man uansett betaler like mye. Vi betaler over 3000 kr per barn hver gang (3500 hver gang for yngstemann, som har store tannstillingsfeil) og de har time ca annenhver mnd. Det tar som regel under 5 minutt hver gang, bortsett fra aller første gang. Og dette er barn i barneskolealder! 
Det føles veldig merkelig når dette ikke er kosmetiske ting som vi ønsket. Men nødvendige ting som skoletannlege sa barna måtte få fikset. Vi klarer å betale, men det går ut over andre ting økonomisk.

Anonymkode: 3cb34...f2e

• Liker 2
Skrevet

Ofte så retter det seg med alderen, de er alt for tidlige med regulering og det er nesten billigere med regulering som voksen enn barn. Ofte lurt å avvente til barna er ferdig utvokst.

Anonymkode: 30fac...6e0

• Liker 2
Skrevet

Har brukt 60 000 på to barn med det det jeg. Ei som hadde bra dekning og ei som ikke hadde det. Ble lik dyrt for meg uansett så jeg. Hun som hadde 90% dekning og var bare underkjeven som det møttes gjøre noe med var nesten dyrere enn hun som hadde 60% dekning og hele munnen måtte det gjøres noe med. Så ja. Det koster. 

Anonymkode: 00aae...1ed

Skrevet

Så kan man jo se på hva kjeveortopedene tjener. Ikke lite. De fleste bygger seg store formuer etter et liv som kjeveortoped. 

Anonymkode: 008f2...763

• Liker 1
Skrevet

Alle som ikke har råd bør tenke på å gi barna mer hard mat. Det er en kjevepandemi blant små barn nå.

Anonymkode: 2c29a...ed1

Skrevet

Huff, 9 åringen her skal snart til kjeveortoped. På henvisning er han hukket av på 70,eller 75% dekning.  Men skjønner her at vi kan forvente oss store utgifter likevel. 

Det kommer til å tære mye på økonomien vår. Vi kan aldri dra på noe dyr ferie fordi vi ikke har råd, kun bruke ferien til å besøke besteforeldre og familie, der vi slipper å betale for selve overnatting, men har likevel klart å få til å dra noen ganger å bade hvert år, en tur i dyreparken eller annen fornøyelsespark. Da har vi likevel med oss egen mat og drikke, så vi slipper å bruke så mye penger i en slik park.Ser for meg at det blir det som ryker nå, og det er jo veldig trist på barnas vegne. Om det ikke blir noe gøy å kunne unne seg gjennom ett år. 

Anonymkode: d129a...7f5

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg har også reagert på hvor vanvittig mye vi betaler per gang hos kjeveortopeden, siden vi faktisk får en god del dekket av Helfo (husker ikke prosent, men den er høy). Det skal ikke koste 2000 for oss å få strammet en regulering (tar typ 5 min), for Helfo dekker jo langt over 50%, likevel gjør det nettopp det. 

Jeg har selv som voksen hatt regulering, det kostet 25k å justere hele nedre tannrad over to år. Betalte 100% alt selv. 

Anonymkode: 5ddf0...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har også reagert på hvor vanvittig mye vi betaler per gang hos kjeveortopeden, siden vi faktisk får en god del dekket av Helfo (husker ikke prosent, men den er høy). Det skal ikke koste 2000 for oss å få strammet en regulering (tar typ 5 min), for Helfo dekker jo langt over 50%, likevel gjør det nettopp det. 

Jeg har selv som voksen hatt regulering, det kostet 25k å justere hele nedre tannrad over to år. Betalte 100% alt selv. 

Anonymkode: 5ddf0...22d

Nesten som en lurer på om de opererer med egne priser for alle som får refusjon fra helfo.

Kjeveortopedene setter sine egne priser og disse er stortsett alltid høyere enn helfo sine satser. Det resulterer i at en får dekket x% av helfo sin sats og må betale fullpris for mellomlegget mellom kjeveortopedes pris og helfo sin sats.

I tillegg kommer alt som ikke er dekket av helfo... røntgen, bilder, hygienetiltak og helt sikkert mer.

Eks kjeveortopedpris 750, helfo sats 500. Med 60% dekningsgrad får en da 300 i refusjon, og må betale 450. Reell dekningsgrad falt da til 40%. Dette var bare et tenkt eksempel for å illustrere hvordan der fungerer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så kan man jo se på hva kjeveortopedene tjener. Ikke lite. De fleste bygger seg store formuer etter et liv som kjeveortoped. 

Anonymkode: 008f2...763

8 år på skole i tillegg til krav om 2 års erfaring fra allmennpraksis vil ofte sikre deg en solid inntekt i privat sektor. 

Anonymkode: 8d283...c17

Skrevet

Det koster å få barn, dette er av kostnadene man må regne med når man får barn. Spesielt når man har så dårlige gener at tre stykker ender ut med maltraktert kjeve og behov for nesten full dekning. Dere kan jo la være å gjøre noe med det, og så må barnet dekke det selv i voksen alder. Folk må slutte å forvente at staten skal betale for alt mulig, det var dere som måtte få TRE unger, da regner jeg med dere har beregnet å ha råd til det. 

Anonymkode: 0ecf6...902

• Liker 1
Skrevet

Her kunne vi ikke ventet til barna var voksne med å få regulering på dem. Der var rett og slett ikke plass i munnen til at tennene kunne komme ned. Tenner som ligger inntil hverandre (under tannkjøttet) vil «spise hverandre opp», så det var ikke et alternativ å vente.

Første har gått der nå lenge og vi betaler 2650 hver 5-6 uke. Snart skal nummer to også i gang, så da snakker vi fort 5000 i mnd for to barn med regulering. 

Selvfølgelig måtte det komme en kronidiotisk kommentar om dårlige gener og blablabla. 🙄

Forøvrig burde ikke barnetrygden øke for de UNDER 6 år. De koster jo nada når de er så små. Og gratis SFO i 1 klasse, samt reduksjon i bhg er også bare å pisse på de med eldre barn. Det er DA dem koster og foreldrene burde fått støtten staten allerede gir ved slike ordninger.  

Anonymkode: 24847...3d8

Skrevet

Man kan jo spørre seg om viktigheten av denne reguleringen når man ser på tilsvarende tall for andre land. 

Anonymkode: 6462f...75a

• Liker 1
Skrevet

Det er helt sykt dyrt og jeg er helt sjokkert over hva de kaller «kosmetisk». Min niese ser ikke ut, ser ut som om tenne er kastet inn i munnen på henne. Tennene ligger utenpå hverandre og hjørnetenner ligger utenpå ig høyt over alle de andre.

Nå har min søster heldigvis råd til å fikse det, selv om de må betale alt selv, men jeg er helt sjokkert over at de ikke får dekket noe, og tanken på at om de hadde vært fattigere så måtte hun bare ha levd med det er fæl. 

Anonymkode: 1fec5...9e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det koster å få barn, dette er av kostnadene man må regne med når man får barn. Spesielt når man har så dårlige gener at tre stykker ender ut med maltraktert kjeve og behov for nesten full dekning. Dere kan jo la være å gjøre noe med det, og så må barnet dekke det selv i voksen alder. Folk må slutte å forvente at staten skal betale for alt mulig, det var dere som måtte få TRE unger, da regner jeg med dere har beregnet å ha råd til det. 

Anonymkode: 0ecf6...902

Selvsagt koster det å ha barn og ja vi har valgt det selv!

Regner med du ikke har barn selv og irriterer deg grønn over at vi har en velferdsstat hvor dine skattepenger er med på å finansiere tjenester du ikke benytter deg av.

Det er ikke til å legge skjul på at vi opplagt har gener som har gitt ungene håpløse tenner, forøvrig har ikke vi foreldre samme bittfeil som ungene og derav vanskelig å forutse. Til gjengjeld så har vi flotte friske barn som har krevd lite ressurser fra det offentlige. 

Har du en medfødt hjertefeil, eller er født med hoftedysplasi, epilepsi, astma, diabetes 1... (skal vi fortsette?) Du kan skylde på dårlige gener i mange av disse tilfellene, men her stiller velferdsstaten opp og dekker behandling. Er du derimot uheldig å er født med alvorlig bittfeil er du prisgitt å ha foreldre med ok økonomi så du får nødvendig behandling.

Tennene er da vitterlig en del av kroppen de også, da burde de behandles deretter.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Forøvrig burde ikke barnetrygden øke for de UNDER 6 år. De koster jo nada når de er så små. Og gratis SFO i 1 klasse, samt reduksjon i bhg er også bare å pisse på de med eldre barn. Det er DA dem koster og foreldrene burde fått støtten staten allerede gir ved slike ordninger.  

Anonymkode: 24847...3d8

Så enig! Store barn er langt dyrere enn barn under 6 år! Jada... vi har valgt å få barn selv!

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Med flere barn under kjeveortopedisk behandling så undrer seg meg stadig over hvor lite som faktisk refunderes av helfo.

Har 90% dekning på to av barna, men i praksis er nok dekningsgraden rundt 40%. Er så mye som ikke faller inn under helfo.

I dag har ene barnet tatt records (bilder og scanning) og vi måtte ut med over 3000 kr. Ingenting dekket selv om dette er helt nødvendig for at kjeveortoped skal kunne planlegge videre behandlingsforløp - her snakker vi om et så stort bittavvik at operasjon er et av alternativene som vurderes. 

Heldigvis så har vi økonomi til å takle det, men det merkes for oss også... 5000 har vi betalt denne måneden for 3 barn.

Tenker på alle som ikke har råd...

Ordningen slik den er i dag skaper et klasseskille. 

Ja vi har vel betalt nærmere 30.000 for ene barnet med god dekningsgrad. Har fremdeles ett stykke igjen..  Før det plate osv til 15.000-20.000 med timene for stramming osv og..

Anonymkode: d3e52...e45

Skrevet

Så voldsomme tall dere har. Min datter fikk regulering for 1,5 år siden, og jeg har betalt 13k så langt. 

Anonymkode: 55b54...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...