Gå til innhold

Få barn når man har psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør kvinner med psykisk lidelse la være å få barn? Hvorfor/ hvorfor ikke? 

Anonymkode: 5f0d3...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør ikke få barn.  Psykisk uhelse hos en forelder er tungt å bære for et barn.

Anonymkode: bfed2...216

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Fins ikke noe fasitsvar på det spørsmålet.

Men her er et spørsmål til deg som bare har ett rett svar: «Er det riktig å synse om hvorvidt andre bør få barn?»

Anonymkode: eca8c...424

• Liker 2
Skrevet

Er ingen menneskerett å få barn.

Anonymkode: 1e3f4...db1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det avhenger blant annet av hvorvidt vedkommende er villig til å gjøre det som trengs for å gi barnet en så god oppvekst som mulig.

Anonymkode: 45557...8bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ingen menneskerett å få barn.

Jo, det er det faktisk. Retten til familieliv er en helt ekte menneskerett.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Personlig hadde det vært et 100% nei for meg. Hadde jeg ikke håndtert ting jeg slet med godt, så ville jeg ikke tatt på meg det veldig store ansvaret det er å få barn. Det er slitsomt for psykisk friske folk, men har man psykiske problemer har man i tillegg større risiko for å måtte ta deg av et barn med slike problemer, og det kan være vanskeligere å gi de et normalt liv. Hva andre velger er deres sak, men jeg tror det er milevis enklere å leve uten barn om man allerede sliter.

Mun biologiske far slet psykisk, og allerede som 4-åring synes jeg det var fint når han flyttet ut. Han var ikke slem, men han var konstant sliten/giddalays, pratet lite, lett irritabel, ville ikke bruke tid med barna. Besøkte han en del som barn, og det var bare tungt å være rundt han. 

Endret av katties
  • Liker 2
Skrevet

De kan være like gode foreldre selvom 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det er det faktisk. Retten til familieliv er en helt ekte menneskerett.

Nei. Det er ikke en menneskerett å få barn. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet ikke... har endt opp med at barnet vårt som tenåring har fått en psykisk lidelse. Det krever så mye av oss alle å følge opp, bekymringer... om jeg i tillegg hadde slitt psykisk, hadde det aldri gått. 

Tenk deg om, takler du livet på sitt mest utfordrende når du er syk? 

Anonymkode: 0e6fc...872

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg mener nei, mange barn lider under at foreldre har psykiske lidelser. Det kan være en arvelig belastning.

Anonymkode: 3dc5b...e62

• Liker 6
Skrevet

Jeg vil fraråde barn hvis du sliter psykisk. 

Anonymkode: 806ab...6c4

• Liker 4
Skrevet

Det var da et veldig bredt spørsmål. Ville ikke anbefalt personer med schizofren personlighetsforstyrrelse å få barn, men de med depressive lidelser kunne kanskje fått en mening i livet sitt igjen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 5fc21...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er ikke en menneskerett å få barn. 

Å hevde noe annet er faktisk også brudd på en annen lov, grunnlovens paragraf 102.

Gratulerer.

Skrevet

:klaske:

Anonymkode: e9f50...035

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å hevde noe annet er faktisk også brudd på en annen lov, grunnlovens paragraf 102.

Gratulerer.

Det er faktisk ikke brudd på denne loven heller🤷‍♀️ Du får pugge juss litt bedre, tror jeg. 

• Liker 5
Skrevet

Nei. Man har jo oftest nok med å ta vare på seg selv og egen psyke om man sliter selv. Det er en belastning for barna med psykisk syke foreldre. I tillegg kan det være arvelig, noe som gir en enda større belastning for begge. 

Anonymkode: 678a1...b69

• Liker 3
Skrevet

Jeg har barn, hund, mann, hus og bil. Har også angst og bipolar lidelse type 2. Men jeg tar medisinene mine og fungerer godt i hverdagen med jobb på en intensiv avdeling.
Alle er forskjellige, og selv om man har en psykisk sykdom er man ikke dømt til å være en dårlig omsorgsperson. Det er trist å se fordommene folk har. 

Anonymkode: 96789...5ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er litt forskjell på bpde typer og nivå av psykiske lidelser, en forelder som hadde en depresjon i tenåra vs en forelder med regelmessige innleggelser for selvmordsforsøk vil påvirke barna sine ganske ulikt.

Jeg har valgt bort barn pga psykiske lidelser selv så jeg er ikke fremmed for at det er riktig valg for noen men det er virkelig ikke slik at psykisk sykdom automatisk gjør foreldre uskikka. 
Noen diagnoser er mer arvelige enn andre også og noen lidelser finnes det gode behandlinger og medisiner for.

Anonymkode: 5a602...5f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...