AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Kvinne i 30 årene har 2 barn. Nå har kvinnen sluttet på medisiner mot bipolar lidelse og psykose. Hun og mannen ønsker et tredje barn. Såvidt jeg kjenner til har barna det bra og de sier til meg (jeg er i familie med barna og kvinnen) at de har det trygt og godt hjemme. Jeg har sett kvinnen syk for mange år siden og det var helt vilt! Med medisiner virker det som at symptomer har holdt seg stabilt. Kvinnen er i full jobb og er høyt utdannet. Hun ønsker å slutte på medisiner før en ny graviditet for å redusere risiko for ulike sykdommer hos fosteret. Hva mener dere egentlig om at psykisk syke kvinner får barn? Anonymkode: 1604e...f56 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Hvorfor melde til bv? Barna virker til å ha det godt og er trygge i hjemme. De har en flott far også. Jeg er ikke bekymret for de per dags dato. Anonymkode: 1604e...f56 1
Rainstorm2.0 Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Jeg tenker det er helt greit. Det handler ikke om diagnose, eller psykisk eller fysisk sykdom. Det handler om hvorvidt man har omsorgsevne, og kapasitet å gi barna en god nok barndom. Det er individuelt, og kan ikke svares på ut fra hvilken diagnose man har. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Syns ikke vi skal synse noe som helst over at denne lett gjenkjennelige (for henne selv og nærmeste) kvinnen velger eler ikke velger å få barn. Det er et individuelt valg som ikke skal ut på et forum for bedømmelse. Sin helsesituasjon og familiesituasjon kan hun diskutere med lege og familie, noe hun trolig har gjort. Anonymkode: 3abc0...c38 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Det er vel medisinene som gjør at hun selv og barna har det trygt og godt? Ingen god idé på egenhånd seponere medisinene. Anonymkode: e9909...596
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel medisinene som gjør at hun selv og barna har det trygt og godt? Ingen god idé på egenhånd seponere medisinene. Anonymkode: e9909...596 Hun følges opp av lege. Lege vet at hun ønsker å trappe ned. Anonymkode: 1604e...f56
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kvinne i 30 årene har 2 barn. Nå har kvinnen sluttet på medisiner mot bipolar lidelse og psykose. Hun og mannen ønsker et tredje barn. Såvidt jeg kjenner til har barna det bra og de sier til meg (jeg er i familie med barna og kvinnen) at de har det trygt og godt hjemme. Jeg har sett kvinnen syk for mange år siden og det var helt vilt! Med medisiner virker det som at symptomer har holdt seg stabilt. Kvinnen er i full jobb og er høyt utdannet. Hun ønsker å slutte på medisiner før en ny graviditet for å redusere risiko for ulike sykdommer hos fosteret. Hva mener dere egentlig om at psykisk syke kvinner får barn? Anonymkode: 1604e...f56 Dette høres jo helt greit ut? De har 2 barn fra før som har det bra. Dama fungerer som mor og er i 100% jobb. Hun er sammen med faren til barna. Forstår egentlig ikke problemet her? Anonymkode: 83f66...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kvinne i 30 årene har 2 barn. Nå har kvinnen sluttet på medisiner mot bipolar lidelse og psykose. Hun og mannen ønsker et tredje barn. Såvidt jeg kjenner til har barna det bra og de sier til meg (jeg er i familie med barna og kvinnen) at de har det trygt og godt hjemme. Jeg har sett kvinnen syk for mange år siden og det var helt vilt! Med medisiner virker det som at symptomer har holdt seg stabilt. Kvinnen er i full jobb og er høyt utdannet. Hun ønsker å slutte på medisiner før en ny graviditet for å redusere risiko for ulike sykdommer hos fosteret. Hva mener dere egentlig om at psykisk syke kvinner får barn? Anonymkode: 1604e...f56 Jeg kjenner bipolare som har jobbet over 20 år i barnehage og fungerer godt. Det er bipolare som ikke er medisinert, men fungerer godt. Du har sett henne syk for mange år siden, ting kan ha endret seg. Ikke gjør noe ut av det før du ser det er vilt igjen. De har allerede 2 barn, de går sikkert i skole/bhg og folk ser de. Damen følges opp av lege, babyer følges opp av helsestasjonen. Av det jeg forstår så er mannen uten diagnose. Så hun følges nok opp på en annen måte når hun er uten medisiner rundt prøving og graviditet. Etter det begynner hun nok på medisiner igjen. Etter hva jeg ser er damen så tett på behandling, nok mennesker rundt seg, stabil mann, barn I skole og bhg pluss helsestasjonen at barnevernet har bedre ting å ta seg av. At en person har slitt for mange år siden er ikke godt nok til å tenke på barnevernet en gang. Anonymkode: 2769b...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 Mtp at man nå vet at psykiske lidelser skyldes arv i 50% av tilfellene ville ikke jeg fått barn som psykisk syk i alle fall. Det er veldig merkelig at syke mennesker absolutt MÅ avle på de dårlige genene sine for å få realisert sine egne egoistiske behov for barn. Anonymkode: 01cd7...d6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Jeg har ingen tanker om det. Eksen er bipolar, og selv om han var ustabil noen år og brukte medisiner, så var han av dem i 10 år der han greide å holde det stabilt. Hun har vel vært psykotisk i forbindelse med en mani antar jeg? Det er vel ikke slik at hun er psykotisk hele tiden. Det vil jo være hvis manien går over til en psykose. Det er vel de færreste som bruker anti-psykotika hele livet hvis de er bipolar? Så tenker jeg vel at det hadde holdt med to barn, for det er krevende med tre barn. Så det er jo ikke så lurt å velte lasset, på en måte. Det er jo summen av belastninger som kan velte lasset. Anonymkode: f7a15...160
Purple_Pixiedust Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 Hun bør i alle fall ha tett oppfølging av lege gjennom svangerskapet og starte på medisiner igjen så snart hun kan. Det er forøvrig ikke slik at man er nødt til å slutte på medisiner under svangerskap. Med god oppfølging av psykiater så kan det gå. Ville ikke gjort det selv da.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mtp at man nå vet at psykiske lidelser skyldes arv i 50% av tilfellene ville ikke jeg fått barn som psykisk syk i alle fall. Det er veldig merkelig at syke mennesker absolutt MÅ avle på de dårlige genene sine for å få realisert sine egne egoistiske behov for barn. Anonymkode: 01cd7...d6b Kanskje vi burde innføre tester for som skal ha barn🙄Det kan ligge mye gener som kan forårsake at barna er sykt uten at foreldrene selv er klar over at de bærere av ulike gener. Anonymkode: 77905...576
Christina82 Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 Ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, avsporinger. Christina82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå