AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Hei! Jeg har en liten utfordring som jeg håper at noen kan hjelpe meg med å løse. Jeg skal ta opp to emner til høsten, som vil si at jeg blir 50% student - men jeg er gravid og skal snart føde, og er derfor helt avhengig av å være 100% student for å kunne dekke opp aktivitetskravet mitt til høsten: er det noen kloke hoder her som kan hjelpe meh å komme på en løsning? Det finnes ikke enkeltemner (utenom nettemner som koster 30.000) på min høgskole, og det er uaktuelt å betale så mye. Jeg spurte studieveileder om enkeltemner på annet studiested innenfor høgskolen jeg går på (skolen er fordelt på mange studiesteder), men de ble ikke lagt ut før 1. juni og da er det jo mye større gambling på hvor jeg ender opp og med hva.. Jeg har sett litt på å ta et nettbasert årsstudium i tillegg på en annen skole, men det er det jo heller ikke sikkert høgskolen jeg allerede går på tillater..? På forhånd tusen takk!!😊 Anonymkode: ae3bf...2a8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Du kan selvsagt søke på andre studier; årsstudium eller gradsstudium, og ta de studiepoengene du trenger. Studiestedet ditt kan ikke nekte deg det. Anonymkode: f9531...8f5 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan selvsagt søke på andre studier; årsstudium eller gradsstudium, og ta de studiepoengene du trenger. Studiestedet ditt kan ikke nekte deg det. Anonymkode: f9531...8f5 Hmm.. får vel ringe å høre med studieveileder imorgen. Har nemlig både lest og hørt at dette kan avslås fra ditt opprinnelige studiested? Selvom jeg veit om flere som tar flere studieløp samtidig. Lurte litt på om jeg skulle tatt et årsstudium i tillegg for å fylle opp poengene da det finnes flere nettbaserte årsstudium som jeg finner interessant og som passer veldig fodt med det jeg allerede studerer/har studert😊 Anonymkode: ae3bf...2a8
Ananas. Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmm.. får vel ringe å høre med studieveileder imorgen. Har nemlig både lest og hørt at dette kan avslås fra ditt opprinnelige studiested? Selvom jeg veit om flere som tar flere studieløp samtidig. Lurte litt på om jeg skulle tatt et årsstudium i tillegg for å fylle opp poengene da det finnes flere nettbaserte årsstudium som jeg finner interessant og som passer veldig fodt med det jeg allerede studerer/har studert😊 Anonymkode: ae3bf...2a8 Så vidt jeg husker så kan de nekte deg å inkludere det i graden din, men det å studere mer kan de ikke nekte deg. Tar forbehold om at det er noen år siden jeg sjekket disse mulighetene selv, men kanskje denne kommentaren kan være til hjelp for å lese regelverket, selv om den ikke er håndfast nok til å være «fasit». 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Ananas. skrev (18 minutter siden): Så vidt jeg husker så kan de nekte deg å inkludere det i graden din, men det å studere mer kan de ikke nekte deg. Tar forbehold om at det er noen år siden jeg sjekket disse mulighetene selv, men kanskje denne kommentaren kan være til hjelp for å lese regelverket, selv om den ikke er håndfast nok til å være «fasit». Ja, det kan jo hende. Skal høre med studieveileder imorgen. Et alternativ hadde såklart å jobbe litt ved siden av, da jeg fortsatt har en deltidsjobb.. men problemet med aktivitetskravet mitt der kommer med at min mann jobber på sjøen, så han er bare hjemme annenhver måned; og hvis vi skal få maks ut av pappapermordningen så skal han ta perm når han har fri, og da er jeg alene med baby uansett annenhver måned. Det er nok ingen som vil gi meg tilstrekkelig med deltidsjobb kun ved å være tilgjengelig til utkalling etc annenhver måned akkurat - men noen ekstra fag på nett skal jeg klare fint😊 Anonymkode: ae3bf...2a8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det kan jo hende. Skal høre med studieveileder imorgen. Et alternativ hadde såklart å jobbe litt ved siden av, da jeg fortsatt har en deltidsjobb.. men problemet med aktivitetskravet mitt der kommer med at min mann jobber på sjøen, så han er bare hjemme annenhver måned; og hvis vi skal få maks ut av pappapermordningen så skal han ta perm når han har fri, og da er jeg alene med baby uansett annenhver måned. Det er nok ingen som vil gi meg tilstrekkelig med deltidsjobb kun ved å være tilgjengelig til utkalling etc annenhver måned akkurat - men noen ekstra fag på nett skal jeg klare fint😊 Anonymkode: ae3bf...2a8 "Vi skal få maks ut av pappapermordningen"? På hvilken måte er det du og barnet nyter godt av det du beskriver? Anonymkode: dbba5...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Vi skal få maks ut av pappapermordningen"? På hvilken måte er det du og barnet nyter godt av det du beskriver? Anonymkode: dbba5...8a8 Jeg får ikke perm, ergo er det best at vi gjør det slik fordi da får han dobbelt betalt når han tar perm på fri. Nok av hjelp får vi uansett, det er helt vanlig at familier med sjømenn gjør det slik😊 Men det er jo fortsatt aktivitetskrav hos mor uansett om han velger å ta permen i ett strekk eller om han velger å ta perm når han har fri. Økonomisk og tidsmessig kommer man bedre ut av det om sjømannen tar perm på fri pga dobbelt betalt når han er hjemme + lenger «utstrekk» av perm fordi det kan ta lang tid før man evt får barnehageplass på grunn av når på året barnet blir født på året slik at mor kan være lenger hjemme uten økonomiske bekymringer. Anonymkode: ae3bf...2a8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Tror du har misforstått. Å få emnene inkludert i graden din kan du få avslag på. Men det er lov å ta enkeltemner på andre studiesteder, eller ta flere grader samtidig. Du trenger ikke å ta kontakt med studieveileder angående det .. 🙃 Vet om flere som har tatt to bachelorgrader samtidig. Anonymkode: 050cd...ef0 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tror du har misforstått. Å få emnene inkludert i graden din kan du få avslag på. Men det er lov å ta enkeltemner på andre studiesteder, eller ta flere grader samtidig. Du trenger ikke å ta kontakt med studieveileder angående det .. 🙃 Vet om flere som har tatt to bachelorgrader samtidig. Anonymkode: 050cd...ef0 Hm, så merkelig. Jeg har lest at studiestedet kan nekte deg det, og at man må avklare det med første studiested for å ikke eventuelt miste den ene plassen sin - men da har jeg vel misforstått. ja, jeg vet om flere som har tatt to grader samtidig jeg også - men jeg har ikke peiling på om de måtte avklare det med skolene først. Som skrevet over så tenker jeg å ringe studieveileder for å høre om det lar seg gjøre😊 Anonymkode: ae3bf...2a8
nordlending Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Enkeltemne på annen høyskole/universitet?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 Dersom de to studiene er på samme institusjon må du si i fra, slik at du beholder retten din på begge studiene. Og du kan kun komme inn på et studie i hovedopptaket til samordna opptak. Bortsett fra det, så legger vi oss ikke borti hvor mange studier du tar eller hvor du ta disse studiene. Dersom du ønsker å få emnene innpasset her eller der, så må du søke om det, og da kan du selvfølgelig få avslag. Anonymkode: 4664e...0a5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 Jeg tok en master, en bachelor og et årsstudium samtidig, det er ikke noe studiestedene legger seg oppi. De som mener at dette må "avklares" først må ha misforstått noe vesentlig. Anonymkode: e6242...df6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg får ikke perm, ergo er det best at vi gjør det slik fordi da får han dobbelt betalt når han tar perm på fri. Nok av hjelp får vi uansett, det er helt vanlig at familier med sjømenn gjør det slik😊 Men det er jo fortsatt aktivitetskrav hos mor uansett om han velger å ta permen i ett strekk eller om han velger å ta perm når han har fri. Økonomisk og tidsmessig kommer man bedre ut av det om sjømannen tar perm på fri pga dobbelt betalt når han er hjemme + lenger «utstrekk» av perm fordi det kan ta lang tid før man evt får barnehageplass på grunn av når på året barnet blir født på året slik at mor kan være lenger hjemme uten økonomiske bekymringer. Anonymkode: ae3bf...2a8 Denne «løsningen» med dobbelt lønn burde virkelig forbys, den går jo stikk i strid med poenget med pappapermisjonsordningen. Og du får jo permisjon som student, eller rettere sagt får du foreldrestipend. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/ Her virker det som om du må jobbe dobbelt så hardt for at HAN skal få dobbelt betalt. Men TS, å ta enkeltemner på andre studiesteder, evt et årsstudium på nett, er en smal sak. Anonymkode: 71c6d...b51
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Denne «løsningen» med dobbelt lønn burde virkelig forbys, den går jo stikk i strid med poenget med pappapermisjonsordningen. Og du får jo permisjon som student, eller rettere sagt får du foreldrestipend. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/ Her virker det som om du må jobbe dobbelt så hardt for at HAN skal få dobbelt betalt. Men TS, å ta enkeltemner på andre studiesteder, evt et årsstudium på nett, er en smal sak. Anonymkode: 71c6d...b51 Hvem sier at han skal få det som blir dobbelt betalt? Han gir jo meg selvsagt de pengene som blir «dobbelt» siden det er jeg som er hjemme😊 Anonymkode: ae3bf...2a8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 Det er ingen slik kommunikasjon mellom institusjonene, ingen får vite at Ane er student både ved UiO og HVL og ingen har mulighet eller myndighet til å nekte deg å studere flere steder samtidig. Du trenger kun å betale en semesteravgift, send kopi av betalt semesteravgift ved det ene studiestedet til det andre. Anonymkode: 8760c...75e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #16 Skrevet 21. februar 2024 Jeg bare meldte meg opp i 30 studiepoeng hvert semester, hadde foreldrestipend så hadde ikke noe å si på papiret om jeg stod på eksamen eller ikke. Regelverket er at man skal studere 100%, ikke at man skal greie alle eksamener 100%. Jeg studerte både ved UiO og HIOF (digitalt) samtidig uten at det noen sinne dukket opp noe problem, aner ikke om de i det hele tatt visste om hverandre. Anonymkode: de023...dc9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #17 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Denne «løsningen» med dobbelt lønn burde virkelig forbys, den går jo stikk i strid med poenget med pappapermisjonsordningen. Og du får jo permisjon som student, eller rettere sagt får du foreldrestipend. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/ Her virker det som om du må jobbe dobbelt så hardt for at HAN skal få dobbelt betalt. Men TS, å ta enkeltemner på andre studiesteder, evt et årsstudium på nett, er en smal sak. Anonymkode: 71c6d...b51 Og hvorfor burde den forbys mener du? Vi som faktisk lever med sjøfolk syns det er en flott mulighet. De får dobbelt betalt fordi de faktisk tjener inn lønn for 2 mnd’er på en måned, det er helt fair at dem også får dobbelt betalt hvis man velger en slik løsning ved å ta perm på fri. Anonymkode: ae3bf...2a8
Fighter83 Skrevet 21. februar 2024 #18 Skrevet 21. februar 2024 Jeg forstår ikke. Er det ikke godkjent aktivitet for nav å ta 2 enkeltemner som student?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #19 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvorfor burde den forbys mener du? Vi som faktisk lever med sjøfolk syns det er en flott mulighet. De får dobbelt betalt fordi de faktisk tjener inn lønn for 2 mnd’er på en måned, det er helt fair at dem også får dobbelt betalt hvis man velger en slik løsning ved å ta perm på fri. Anonymkode: ae3bf...2a8 Fordi det legger en større byrde på kvinnen, og fordi det gjør at mennene deres ikke må ta permisjon fra jobb = det hemmer likestilling. I stedet burde de vært hjemme fra et par-tre turer på sjøen. Anonymkode: 71c6d...b51
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Skrevet 21. februar 2024 Fighter83 skrev (4 timer siden): Jeg forstår ikke. Er det ikke godkjent aktivitet for nav å ta 2 enkeltemner som student? Nei. Man må vær 100% student eller i 75% jobb Anonymkode: ae3bf...2a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå