Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det? Deilig/tungt?

Hvordan har dere merket det på livsgnisten? 

Angrer dere? Skulle dere ønske dere gjorde det tidligere?

Anonymkode: 113b6...c11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt sinnsykt deilig, jeg skal aldri jobbe turnus igjen! 
Jobber nå dagtid, men hver 6.helg, og den helgen er mer enn nok. 

Skal allikevel innrømme at innimellom savner jeg å kunne sove litt lenger eller ha fri en ukedag. Men jeg er sjeleglad for å slippe å jobbe 3.hver helg, røde dager og kveld-dag. Det er så mye sosialt/familierelaterte sammenkomster jeg har gått glipp av grunnet jobb.. 

Døgnrytmen har også blitt mye bedre siden jeg slipper kveld-dag. Det var det tyngste for min del. 

Skrevet

100% verdt det, særlig hvis du har barn!

Anonymkode: 58395...424

• Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke vente med å få dagtidsjobb nå som jeg er ferdig med mammaperm, å kombinere turnus med familieliv er en kabal jeg ikke orker å legge.

Anonymkode: 93eb3...e33

Skrevet

Mange år siden jeg gikk over til dagjobb, men merket det godt på økonomien i begynnelsen. Det gikk seg til etterhvert. Tok ny utdannelse for å slippe turnus. Gikk fra å jobbe som helsefagarbeider til helsesekretær.  Savner ikke å gå glipp av feiringer og sammenkomster med familien. 

Anonymkode: 39d56...5ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan var det? Deilig/tungt?

Hvordan har dere merket det på livsgnisten? 

Angrer dere? Skulle dere ønske dere gjorde det tidligere?

Etter 10 år med turnus var det deilig! Ja, det var en vanesak i begynnelsen og kan innimellom savne å ha fri en formiddag, men vil aldri bytte tilbake.

Mye mer overskudd, kjenner kroppen og hodet fungerer bedre med fast døgnrytme. I turnus slet jeg mye med søvnproblemer, spesielt kveld-dag ødela det totalt. Når jeg kommer hjem fra jobb har jeg overskudd til trening, det hadde jeg ikke med turnus.

Skulle ønske jeg byttet tidligere, men vanskelig i helsevesenet å få sånne stillinger. Jeg ville heller ikke vært foruten all den erfaringen, som var en årsak til at jeg fikk denne stillingen.

Anonymkode: e85a7...829

Skrevet

Hvordan syns barna deres at det var da dere gikk over til kun dagtid? Mine er 8 og 11 og liker når  jeg har fridag og kan være hjemme når de kommer hjem fra skolen. Kjenner samvittigheten gnager uansett om jeg jobber turnus eller dagtid. Men det aller verste er jo å jobbe kveld/helg/helligdag. 

TS

Skrevet

Dersom du må jobbe 100% så er nok dagtid bedre. Da har du full oversikt over uken og fri hver helg, og kontroll på døgnrytmen. Det er behagelig, men samtidig mister du jo den biten med at du kan være hjemme når barna kommer osv. Jeg følte kontorjobben ble litt som et fengsel av den grunn, og jeg hadde lite fleksitid. For meg så passer derfor en turnus bedre, for jeg liker å ha litt fridager innimellom, men jeg jobber aldri natt. 

100% turnus er for meg helt utelukket, men å jobbe rundt 70% synes jeg har fungert fint. For meg har det aldri vært veldig viktig å få med meg alle høytidsdagene, 17 mai osv, vi har et avslappende forhold til slike dager, og det går fint for ungene. 

Anonymkode: 5d922...014

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan syns barna deres at det var da dere gikk over til kun dagtid? Mine er 8 og 11 og liker når  jeg har fridag og kan være hjemme når de kommer hjem fra skolen. Kjenner samvittigheten gnager uansett om jeg jobber turnus eller dagtid. Men det aller verste er jo å jobbe kveld/helg/helligdag. 

TS

Det med kveld og helg er kjipt, men da er jo i det minste far hjemme med barna. Jeg synes det er verre at de må ha lange dager på sfo eller komme hjem alene. Men det er min mening. 

• Liker 1
Skrevet

Det er fordeler og ulemper. Jeg har inne lengre fri midt i uka, har ikke lengre kortere arbeidsuker, meg generelt 4 dager i uken med jobb når det ikke er helgejobbing.

Men positivt; jeg har faste rutiner, jeg sliter ikke med å sove lengre. Jeg har alltid fri hver helg. Røde dager er nå fridager og ikke vanlige arbeidsdager med litt bedre lønn. Jeg kan ta meg fri på dager som jul, nyttår og påske.

Jeg sliter litt enda med at jeg jobber 5 dager i uka, jeg savner den 4 dagers uken. Men det er absolutt verdt det. Hadde aldri gått tilbake etter å ha fått smake på livet jeg har nå. Selv med ulemper, så er det verdt det.

Det var litt herlig å jobbe kveld, sove så lenge jeg ønsket, for så å ha en som oftest rolig kveld på jobb, etterfulgt av noen avslappene timer på sofaen. Det var digg, kan si jeg savner det litt. Men fortsatt ikke verdt å gå tilbake til.

Anonymkode: d794a...80e

Skrevet

Rart hvor forskjellige vi er. Jeg har ikke byttet til dagtid, men i perioder har jeg plutselig dagvakter flere uker på rad, opp til en måned har jeg hatt. Og det dreper meg! Allerede ondagen gråter jeg inni meg når vekkerklokka ringer, og jeg ligger utslått på sofaen etter jobb både onsdag, torsdag og fredag. Bruker hele helga bare til å komme meg, og smådepper hele søndagen. Jeg ville faktisk heller ha jobba nesten hver helg, enn å ha faste dagvaktsuker. Men det er nok en Bmenneske-greie. Jeg koser meg ingen steder så mye som på sofaen etter klokka 23 på kvelden!

Anonymkode: a188e...aa4

• Liker 2
Skrevet

Søker meg vekk fra turnus selv nå. Har tidligere jobbet som tilkalling i ren dagtid stilling og det er som natt og dag. Helt annen verden, med overskudd og man kan planlegge langt frem i tid. Nå går jeg tredelt og føler meg kvalt. Hver tredje helg, kommer altfor ofte. 1-2 nattevakter i uken i snitt er døden.

Selvfølgelig fint med rolige morgener når jeg har fri eller senvakt, men mye heller en stabil døgnrytme og hverdag.

Håper jeg snart får en jobb der jeg vet jeg har fri hver helg, og hver eneste julaften.

Anonymkode: 5d434...e5a

Skrevet

Jeg er sjeleglad for at jeg er ferdig med turnus, to år holdt! Jeg elsket å disse rundt hjemme (dvs. ha lang lunsj, gjøre husarbeid, se på serie osv.), men jeg savnet ettermiddagene og helgene med ungene og familien. Vi er vant til å spise middag sammen, og plutselig vaf set to kvelder jeg gikk glipp av dette. De sa selv at de var glade for at jeg jobbet dagtid igjen (og de var i starten av tenåringsperioden). 

Anonymkode: 7db29...60e

Skrevet

Veldig fornøyd med å gå fra turnus med helg, kveld og rødedager til å kun jobbe når det er skole, altså fri alle skoleferier. Men jeg savner innimellom fri midt i uka for å kunne gjøre erender eller gjøre husarbeid uten ungene tilstede.

Anonymkode: e7a65...8a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søker meg vekk fra turnus selv nå. Har tidligere jobbet som tilkalling i ren dagtid stilling og det er som natt og dag. Helt annen verden, med overskudd og man kan planlegge langt frem i tid. Nå går jeg tredelt og føler meg kvalt. Hver tredje helg, kommer altfor ofte. 1-2 nattevakter i uken i snitt er døden.

Selvfølgelig fint med rolige morgener når jeg har fri eller senvakt, men mye heller en stabil døgnrytme og hverdag.

Håper jeg snart får en jobb der jeg vet jeg har fri hver helg, og hver eneste julaften.

Anonymkode: 5d434...e5a

Tredelt turnus med 1-2 nattevakter i uka er jo helt krise. Jeg fatter ikke at helsevesenet holder på sånn, det er ikke rart sykefraværet er høyt. 
Men todelt turnus ser jeg mange fordeler med, for å være helt ærlig. I alle fall for den som jobber, det kan være verre med partner som må ta ansvar på hjemmebane mens den andre er på jobb. Den som jobber turnus får jo faktisk en hel del FRI uten barn. Her er jeg den som tar ansvaret på hjemmebane, og mannen min har aldri ekstra fri på dagtid selv om han jobber turnus, så her har vi kun ulemper - ingen fordeler. Helgevakt i helg, da er jeg alene med ungene hele helga, mens han jobber hver dag fra mandag til fredag påfølgende uke. 

Anonymkode: 8b4b1...124

• Liker 1
Skrevet

Vil si det fordeler og ulemper, men at fordelene ved dagtid trumfer både fordelene og ulempene med turnus. Savner fridagene midt i uken, savner å få unnagjort husarbeid osv før kveldsvakt og savner å generelt kunne fikse diverse ting når jeg er alene på dagtid, men det er verdt å aldri jobbe helg, kveld og røde dager. Ser barna alt i alt mye mer når jeg kun jobber dag.

• Nyttig 1
Skrevet

Gått over til kun natt, fra turnus. 

Fått et annet liv 

Masse fri, ikke like utslitt lenger.

Anonymkode: 3bc52...012

• Liker 2
Skrevet

ALDRI skal jeg jobbe turnus igjen. Med dagjobbing har man fri HVER ettermiddag, HVER helg, HVER røddag, man har ofte mulighet til avspasering på inneklemtdager og får enda mer fri, ofte mulighet til hjemmekontor osv., man har så vannvittig mye fri, at om man aldri har jobbet med noe annet tror jeg ikke man klarer å ta det inn over seg.

Anonymkode: 13266...a5e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ALDRI skal jeg jobbe turnus igjen. Med dagjobbing har man fri HVER ettermiddag, HVER helg, HVER røddag, man har ofte mulighet til avspasering på inneklemtdager og får enda mer fri, ofte mulighet til hjemmekontor osv., man har så vannvittig mye fri, at om man aldri har jobbet med noe annet tror jeg ikke man klarer å ta det inn over seg.

Anonymkode: 13266...a5e

Altså slik opplevde IKKE jeg en 100% kontorjobb. Jeg følte jeg hadde mindre fri og så ungene mine mindre. Men vi er forskjellige.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tredelt turnus med 1-2 nattevakter i uka er jo helt krise. Jeg fatter ikke at helsevesenet holder på sånn, det er ikke rart sykefraværet er høyt. 
Men todelt turnus ser jeg mange fordeler med, for å være helt ærlig. I alle fall for den som jobber, det kan være verre med partner som må ta ansvar på hjemmebane mens den andre er på jobb. Den som jobber turnus får jo faktisk en hel del FRI uten barn. Her er jeg den som tar ansvaret på hjemmebane, og mannen min har aldri ekstra fri på dagtid selv om han jobber turnus, så her har vi kun ulemper - ingen fordeler. Helgevakt i helg, da er jeg alene med ungene hele helga, mens han jobber hver dag fra mandag til fredag påfølgende uke. 

Anonymkode: 8b4b1...124

Er ganske enig i dette, todelt er ikke så ille.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...