Gå til innhold

Bipolar vs Borderline

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Interessant både bipol & border KAN ha effekt av samme medisin altså😀Da var jo tråden litt nyttig allikevel synes jeg da. Spennende å vite mest mulig.

Ingen medisiner fungerer på meg. Kun terapi hver uke😆

Og sovetabletter seroqvel....

Ts

Anonymkode: c3585...956

Jepp! Ingenting annet enn medisiner funker på meg😂

Anonymkode: 6c325...bb7

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ååh ja er som regel bivirkninger med alt😅 Jeg har faktisk ingen bivirkninger av Lamictal, elsker den medisinen🤩

Veldig bra du gjør. Heldig😊

• Hjerte 1

Jeg er under utredning for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) og jeg absolutt hater å ha det sånn. Jeg tror selvsagt ikke at det er "lettere" å ha bipolar, da det finnes flere typer bipolar, hvor noen av de ikke er så lette å behandle. Men så er det noen som fungerer veldig godt når de er riktig dosert på riktig medisin. 

For min del er det så utrolig tøft å kjenne på de suicidale tankene jeg får, under utbruddene mine, samtidig som det er skummelt å bære på så negative følelser, som føles for store for kroppen min. For ikke å nevne hvor tøft det har vært å vite hvilket helvete samboeren min har levd gjennom. 

Anonymkode: 1ad1c...17c

• Hjerte 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er under utredning for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) og jeg absolutt hater å ha det sånn. Jeg tror selvsagt ikke at det er "lettere" å ha bipolar, da det finnes flere typer bipolar, hvor noen av de ikke er så lette å behandle. Men så er det noen som fungerer veldig godt når de er riktig dosert på riktig medisin. 

For min del er det så utrolig tøft å kjenne på de suicidale tankene jeg får, under utbruddene mine, samtidig som det er skummelt å bære på så negative følelser, som føles for store for kroppen min. For ikke å nevne hvor tøft det har vært å vite hvilket helvete samboeren min har levd gjennom. 

Konkret hvilket helvete har din samboer levd under pga deg? 

Min kjæreste har aldri opplevd noe negativt med meg. Jeg har spurt han. Jeg har borderline som sagt. 

Ts

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konkret hvilket helvete har din samboer levd under pga deg? 

Min kjæreste har aldri opplevd noe negativt med meg. Jeg har spurt han. Jeg har borderline som sagt. 

Ts

Raseriutbruddene mine, slengt med dører, humørsyk, skreket, slått opp i affekt under krangler, blitt lett fornærmet. Er som sagt fremdeles under utredning, så har ikke mottatt behandling enda. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Raseriutbruddene mine, slengt med dører, humørsyk, skreket, slått opp i affekt under krangler, blitt lett fornærmet. Er som sagt fremdeles under utredning, så har ikke mottatt behandling enda. 

🙏 Hvordan takler din samboer det når du har utbrudd? Blir han sint og hyler? Jeg har mest kun innover sinne. Interessant høre om andre. Jeg har blitt sint en gang da,  og slått opp og blokkert han. 🙈 Fikk et innfall han kom til å svikte meg....Livredd bli forlatt jeg. 

Ts

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🙏 Hvordan takler din samboer det når du har utbrudd? Blir han sint og hyler? Jeg har mest kun innover sinne. Interessant høre om andre. Jeg har blitt sint en gang da,  og slått opp og blokkert han. 🙈 Fikk et innfall han kom til å svikte meg....Livredd bli forlatt jeg. 

Ts

Han trekker seg unna, men så har det hendt at han også har reagert med sinne, hvor han påpeker urimeligheten min og hvor "gal" jeg oppfører meg. Jeg jobber hardt for å reparere det, og jeg tror heldigvis det hjelper for han å se at jeg har søkt hjelp for dette, og at jeg tar det på alvor. Jeg er også livredd for å bli forlatt, hadde mye utslag på utrygg tilknytning og mistenksomhet. 

Hvordan fungerer innover sinne, som du kaller det? 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Høres ut som meg før medisin det🙈 Har fremdeles tendenser til det da 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han trekker seg unna, men så har det hendt at han også har reagert med sinne, hvor han påpeker urimeligheten min og hvor "gal" jeg oppfører meg. Jeg jobber hardt for å reparere det, og jeg tror heldigvis det hjelper for han å se at jeg har søkt hjelp for dette, og at jeg tar det på alvor. Jeg er også livredd for å bli forlatt, hadde mye utslag på utrygg tilknytning og mistenksomhet. 

Hvordan fungerer innover sinne, som du kaller det? 

Takk for svar. Jeg er i behandling 4 året nå. DPS. Det blir bra for deg når du er ferdig utredet og får behandling tror jeg🙂Alder er du? 

Innoversinne (ord psykolog bruker) = sinne går innover. Altså jeg er aldri voldelig og skriker sjelden ,jeg tar sinne innover meg selv med selvskading. 

MEN om en kjæreste truer med å forlate meg kan jeg klikke,true med selvmord og blir intens sint. 

Ts

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg er i behandling 4 året nå. DPS. Det blir bra for deg når du er ferdig utredet og får behandling tror jeg🙂Alder er du? 

Innoversinne (ord psykolog bruker) = sinne går innover. Altså jeg er aldri voldelig og skriker sjelden ,jeg tar sinne innover meg selv med selvskading. 

MEN om en kjæreste truer med å forlate meg kan jeg klikke,true med selvmord og blir intens sint. 

Ts

Takk for svar, så fint at du får grundig behandling og hjelp 😊 

Jeg har heldigvis aldri vært voldelig mot han, men det er jo selvsagt ikke behagelig for han å leve med ei som skriker, slenger med dører, følger etter når han forsøker å trekke seg unna. Jeg er 30 år. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som meg før medisin det🙈 Har fremdeles tendenser til det da 

Går du på Lamictal? Har du fått annen form for behandling? Jeg skal starte i gruppeterapi, er spent på hvordan det vil gå. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Går du på Lamictal? Har du fått annen form for behandling? Jeg skal starte i gruppeterapi, er spent på hvordan det vil gå. 

Jeg tar Lamictal ja😄 Jeg har prøvd å gå til psykolog og psykiater i veldig mange år nå uten noe som helst virkning, har vel egentlig prøvd alt. Så da fikk jeg heldigvis prøve Lamictal til slutt 😅 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar Lamictal ja😄 Jeg har prøvd å gå til psykolog og psykiater i veldig mange år nå uten noe som helst virkning, har vel egentlig prøvd alt. Så da fikk jeg heldigvis prøve Lamictal til slutt 😅 

Så interessant, jeg forsøkte jo å google litt da jeg først fikk høre at jeg mest sannsynlig har denne personlighetsforstyrrelsen, og da klarte jeg ikke å finne noe om medisinering for diagnosen. Men det gir jo litt mening, ettersom at det skal være stabiliserende for stemningsleiet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så interessant, jeg forsøkte jo å google litt da jeg først fikk høre at jeg mest sannsynlig har denne personlighetsforstyrrelsen, og da klarte jeg ikke å finne noe om medisinering for diagnosen. Men det gir jo litt mening, ettersom at det skal være stabiliserende for stemningsleiet. 

Jepp! Du burde absolutt spørre om å prøve det. Er ikke noe farlig medisin heller, og ikke avhengighetsskapende 😊 Psykiateren min sa også at det er en «mild» medisin med veldig god effekt 😊

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp! Du burde absolutt spørre om å prøve det. Er ikke noe farlig medisin heller, og ikke avhengighetsskapende 😊 Psykiateren min sa også at det er en «mild» medisin med veldig god effekt 😊

Takk for tipset 😊 Om jeg kan spørre, er du i forhold? Og i så fall, hvordan fungerer det for dere, nå som du går på medisin? 

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tipset 😊 Om jeg kan spørre, er du i forhold? Og i så fall, hvordan fungerer det for dere, nå som du går på medisin? 

Ja, vært sammen i 6 år😊 Det fungerer mye bedre! Tror han har holdt på å gå fra meg noen ganger før jeg gikk på Lamictal, jeg har vært ganske slitsom å ha med å gjøre, stakkar han😅 Han synes jeg er som en ny dame, og mye lettere å være sammen med 🥰 Vi har det bedre begge to! Men som sagt, jeg er jo ikke akkurat kurert, men jeg er mye bedre hvertfall. Ofte før når jeg ble lei meg om vi kranglet for eksempel, var jeg lei meg i flere timer. Nå er jeg lei meg i kanskje en halvtime, så har jeg glemt det😂😅 

• Hjerte 1

Hvor ille disse to tilstandene oppleves, varierer jo på hvor hardt rammet man er, ikke hvilken av de to diagnosene man har.

Veldig merkelig å skulle rangere.

Det er alvorlige lidelser begge to, som på hver sin måte har relativt gode prognoser- borderline kan man bli frisk av med tid og behandling, bipolar lidelse kan man leve godt med med medisiner.

Og så er det de som behandling/ medisiner ikke funker så bra for, og da er det vel rimelig jævlig uansett.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.bokkilden.no/populaerpsykologi/de-seks-store-foelelsene-anne-hilde-vassboe-hagen/produkt.do?produktId=23905287

Les om følelser, øv på å føle de, øv på å føle de til riktig tid, snakk om alt du føler.

Jeg husker en tid jeg hadde det akkurat som deg, deg er nå 15 år siden. Jeg gjorde alle de tingene jeg ramset opp over her, over mange år. Det ble mange år i terapi, uten innleggelse og uten medisinering. Jeg ble veldig bevisst på meg, hvem jeg er og hva som trigger meg. Nå er jeg frisk, diagnosen er fjernet. 

Jeg har ikke vært suicidal på 15 år. Jeg husker da jeg sa til psykologen den gangen at jeg vil jo leve, men uten alt det som er vondt inni meg. Jeg bare vet ikke hvordan jeg stopper det som er vondt inni meg. Etter litt tid fant jeg ut at det stopper ved å ikke nekte meg selv å føle når følelsene faktisk kommer.

Jeg lærte at jeg behandlet meg selv dårlig, var sint på og mot meg selv hver gang andre såret meg. For jeg turte ikke å vise de at jeg var sint på de, for da kom jeg til å miste de. Det kom av lærdom fra barndommen og mine mors ord "hvis du er sint eller sur så vil ingen være med deg, bli på rommet ditt til du er glad igjen for nå orker ingen å se deg." 

Så jeg lærte meg å bli sint på moren min og andre voksne som hadde gjort meg vondt. Jeg lærte meg å bli sint på den som såret meg der og da, så roet selvskadingen seg. De vonde tankene tok lengre tid, jeg hadde fremdeles et brutalt sinne i meg. Noen ganger ble jeg skremt av meg selv. 

Så begynte jeg med sunn og god trening, jeg trente en hard og tøff idrett over flere år. Jeg er ganske mild nå, mange sier at jeg må bli tøffere, men jeg liker å være så mild som nå. Jeg er mild, positiv og som regel i godt humør. 

Ikke vær redd for følelsene dine, de kan ikke skade deg. 

Anonymkode: 7fa11...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...