AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Bipolare kan jo få medisiner å leve helt normalt,men mange UTEN medisiner kan være sykere og mer "ut av kontroll" enn Borderlinere. Borderline finnes det ingen medisiner mot,kun terapi. Borderline er følelsestyrt og handler om å ha for mye følelser ( sinne,sorg,redsel). Som borderliner selv må jeg si at jeg er glad jeg ikke har bipolar om jeg fikk velge,men det er nok ulikheter der og. Jeg kjenner kun 2 med bipolar. Den ene er ofte innlagt og den andre har høy dose på medisinene. Alvorlige sykdommer ubehandlet begge 2 da som regel. Anonymkode: c3585...956 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Elektrosjokk eller lobotomi fungerer på de med Borderline syndromet. Sundt og godt, slipper å være redd for bivirkninger av medisiner. Anonymkode: 442cf...4dc 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Elektrosjokk eller lobotomi fungerer på de med Borderline syndromet. Sundt og godt, slipper å være redd for bivirkninger av medisiner. Anonymkode: 442cf...4dc Høres ut som du har fått begge deler😀😂😂😂😂 Håper det hjalp deg. Anonymkode: c3585...956 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bipolare kan jo få medisiner å leve helt normalt,men mange UTEN medisiner kan være sykere og mer "ut av kontroll" enn Borderlinere. Borderline finnes det ingen medisiner mot,kun terapi. Borderline er følelsestyrt og handler om å ha for mye følelser ( sinne,sorg,redsel). Som borderliner selv må jeg si at jeg er glad jeg ikke har bipolar om jeg fikk velge,men det er nok ulikheter der og. Jeg kjenner kun 2 med bipolar. Den ene er ofte innlagt og den andre har høy dose på medisinene. Alvorlige sykdommer ubehandlet begge 2 da som regel. Anonymkode: c3585...956 Hva er poenget med denne tråden? Anonymkode: 18dd7...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 Er poenget å få frem at det er best å ha borderline, som du skriver at du mener? Jeg er uenig i så tilfelle. Jeg har bipolar og er veldig glad for å ha en sykdom som lett kan behandles medikamentelt og som ikke har noe med personligheten min og min fungering i relasjoner å gjøre. Man kan leve ganske funksjonsfriske liv og fungere i mange typer arbeid om man er behandlingsmotivert med bipolar lidelse. Vi er også symptomfri i lange perioder og har dermed ikke den kroniske smerten som borderlinere sliter med. Utrolig barnslig å skulle veie disse sykdommene opp mot hverandre men jeg kunne ikke du meg når du først hadde laget en så teit tråd. Anonymkode: d4afc...3a1 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er poenget å få frem at det er best å ha borderline, som du skriver at du mener? Jeg er uenig i så tilfelle. Jeg har bipolar og er veldig glad for å ha en sykdom som lett kan behandles medikamentelt og som ikke har noe med personligheten min og min fungering i relasjoner å gjøre. Man kan leve ganske funksjonsfriske liv og fungere i mange typer arbeid om man er behandlingsmotivert med bipolar lidelse. Vi er også symptomfri i lange perioder og har dermed ikke den kroniske smerten som borderlinere sliter med. Utrolig barnslig å skulle veie disse sykdommene opp mot hverandre men jeg kunne ikke du meg når du først hadde laget en så teit tråd. Anonymkode: d4afc...3a1 Det er en helt meningsløst øvelse og sette disse to opp mot hverandre og argumentere for hva som er "best". Dette bidrar ikke til noe positivt, heller ytterligere stigmatisering og fordommer. Anonymkode: 18dd7...ec7 1 3
Purple_Pixiedust Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 Jeg hadde begge lidelsene. Er frisk fra borderline i dag, men har fortsatt noen trekk. Bipolar er jeg nå godt medisinert mot. Jeg er glad jeg er bra fra borderline for å si der sånn. At jeg bør gå på medisiner livet ut pga bipolar er ikke en stor greie. Med tanke på hvor syk jeg var, med få friske perioder i motsetning til mange som har mange friske faser imellom episodene, så er det nå en lettelse å ha de medisinene. Selv om jeg på samme tid har lyst til å slutte på de. Mine symptomer på borderline og på bipolar var for meg lett å skille. Utad var det ikke like lett derfor tok det lang tid før jeg faktisk fikk medisiner mot bipolar.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bipolare kan jo få medisiner å leve helt normalt,men mange UTEN medisiner kan være sykere og mer "ut av kontroll" enn Borderlinere. Borderline finnes det ingen medisiner mot,kun terapi. Borderline er følelsestyrt og handler om å ha for mye følelser ( sinne,sorg,redsel). Som borderliner selv må jeg si at jeg er glad jeg ikke har bipolar om jeg fikk velge,men det er nok ulikheter der og. Jeg kjenner kun 2 med bipolar. Den ene er ofte innlagt og den andre har høy dose på medisinene. Alvorlige sykdommer ubehandlet begge 2 da som regel. Anonymkode: c3585...956 Jeg kjenner godt til begge diagnosene da flere i familien har disse. Den med borderline kan ofte være mer slitsom enn den med bipolar. Det som er verst med borderline er tilleggsdiagnosene som fungerer som en ekstra motor på alle symptomene på borderline Bipolare har opp og med perioder med varierende lengde. Jeg kan lett kjenne igjen deres maniske perioder pga stemningsleie og vi vet alle hva vi nå må gjøre for disse. Det samme med deres depressive perioder, når de isolerer seg. Vi vet at vi er på selv om vi blir dytta vekk. Borderline kan skifte stemning og humør 8 ganger i løpet av en lengre telefonsamtale. Den kan reise avgårde på morgenen i et humør og komme hjem i et helt annet. Humøret skifter for fort til at noen av oss kan henge med. Begge diagnosene er empatiske og omsorgsfulle, men jeg opplever mer ektefølt kjærlighet fra borderline enn bipolar. Dette blir som å sammenligne to andre helt forskjellige situasjoner fordi de begynner på samme bokstav. Alle diagnoser har noe negativt og noe positivt ved seg, det spørs hva du er åpen for. Jeg syns at asperger er vanskeligere enn adhd noen ganger, mens andre ganger motsatt. Hva så? Anonymkode: 7fa11...26b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 Jo det er medisiner for borderline også! Jeg tar Lamictal, utrolig god effekt på det. Anonymkode: 6c325...bb7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er poenget å få frem at det er best å ha borderline, som du skriver at du mener? Jeg er uenig i så tilfelle. Jeg har bipolar og er veldig glad for å ha en sykdom som lett kan behandles medikamentelt og som ikke har noe med personligheten min og min fungering i relasjoner å gjøre. Man kan leve ganske funksjonsfriske liv og fungere i mange typer arbeid om man er behandlingsmotivert med bipolar lidelse. Vi er også symptomfri i lange perioder og har dermed ikke den kroniske smerten som borderlinere sliter med. Utrolig barnslig å skulle veie disse sykdommene opp mot hverandre men jeg kunne ikke du meg når du først hadde laget en så teit tråd. Anonymkode: d4afc...3a Hei igjen. Poenget med tråden var ikke for å sette konkurranse på alvorlige diagnoser, mer at jeg aldri har diskutert dette med en bipolar og er nysgjerrig på andres meninger. Jeg må og innrømme at jeg blandet disse B ene i unge dager,sa faktisk til folk jeg var Bipolar for hadde ikke satt meg grundig inn.😅 Dessuten kjenner jeg kun meg selv med borderline og tilfeldig kun disse 2 veldig syke med bipolar og psykose på den ene,så har lite nettverk og erfaringer rundt disse sykdommene. Var bare nyssjerrig. Beklager om jeg tråkket på noen! Ts Anonymkode: c3585...956 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #11 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo det er medisiner for borderline også! Jeg tar Lamictal, utrolig god effekt på det. Anonymkode: 6c325...bb7 Interessant.🙂 Depot? Hver dag en dose? Hjelper mot hva? Tankekjør? Anonymkode: c3585...956
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #12 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Interessant.🙂 Depot? Hver dag en dose? Hjelper mot hva? Tankekjør? Anonymkode: c3585...956 Lamictal er et medikament som opprinnelig ble utviklet for epilepsi, men siden slutten av 90-tallet har det også blitt brukt for å forebygge bipolar depresjon. Google...kan hjelpe bipolare,men du tar disse mot borderline? Anonymkode: c3585...956
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #13 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lamictal er et medikament som opprinnelig ble utviklet for epilepsi, men siden slutten av 90-tallet har det også blitt brukt for å forebygge bipolar depresjon. Google...kan hjelpe bipolare,men du tar disse mot borderline? Anonymkode: c3585...956 Kom på at jeg har prøvd disse . Ble våken og nesten manisk. Fungerer ikke når man sliter med søvn. Jeg er borderline Anonymkode: c3585...956
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 Har en kjæreste som har en mor med bipolar, og han har det ikke så bra alltids. Vanskelig å si om det er fra traumene i oppveksten der den tryggeste av foreldrene var enten shoppegal eller lå og isolerte seg og gråt, eller om han har bipolar også. Han er fylt av frykt og stoler ikke på noen, og dytter meg vekk, og går så i Kjellern av ensomhet. Prøvd alt jeg kan å hjelpe, men lurer på om han skulle hatt skikkelig god hjelp fra noen som virkelig forstår. 😰 Anonymkode: e2767...154 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Interessant.🙂 Depot? Hver dag en dose? Hjelper mot hva? Tankekjør? Anonymkode: c3585...956 Ikke depot nei ja tar 200 mg hver morgen. Hjelper mot tankekjør men mest det at jeg blir mindre deprimert og nærtagende/ lett lei meg, og ikke opplever de «nedturene» lenger. Psykologen sa at jeg mest sannsynlig ville ha mindre «oppturer» i humøret også, men det kjenner jeg ikke så mye til, jeg kjenner sterkt på oppturene og har det veldig bra nå! Han sa at humøret ofte kan bli litt flatt, at man ikke kjenner på verken oppturer eller nedturer, men ja det stemte ikke for meg😊 Anonymkode: 6c325...bb7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #16 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lamictal er et medikament som opprinnelig ble utviklet for epilepsi, men siden slutten av 90-tallet har det også blitt brukt for å forebygge bipolar depresjon. Google...kan hjelpe bipolare,men du tar disse mot borderline? Anonymkode: c3585...956 Ja tar det mot borderline, som stemningsstabiliserende 😄 Anonymkode: 6c325...bb7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #17 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kom på at jeg har prøvd disse . Ble våken og nesten manisk. Fungerer ikke når man sliter med søvn. Jeg er borderline Anonymkode: c3585...956 Skal ikke tas på kveld😅 Anonymkode: 6c325...bb7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #18 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jo det er medisiner for borderline også! Jeg tar Lamictal, utrolig god effekt på det. Anonymkode: 6c325...bb7 Jeg bruker lamictal og kvetapin mot bipolar og fungerer godt med det. Det som er kjipt med kvetapin er økt apetitt. La på meg 20 kg første året. Men er så slitsomt for meg( og hele familien) med mani Anonymkode: c85fe...7fe
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #19 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja tar det mot borderline, som stemningsstabiliserende 😄 Anonymkode: 6c325...bb7 Interessant både bipol & border KAN ha effekt av samme medisin altså😀Da var jo tråden litt nyttig allikevel synes jeg da. Spennende å vite mest mulig. Ingen medisiner fungerer på meg. Kun terapi hver uke😆 Og sovetabletter seroqvel.... Ts Anonymkode: c3585...956
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg bruker lamictal og kvetapin mot bipolar og fungerer godt med det. Det som er kjipt med kvetapin er økt apetitt. La på meg 20 kg første året. Men er så slitsomt for meg( og hele familien) med mani Anonymkode: c85fe...7fe Ååh ja er som regel bivirkninger med alt😅 Jeg har faktisk ingen bivirkninger av Lamictal, elsker den medisinen🤩 Anonymkode: 6c325...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå