AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Må få tatt MR (av galleveier og mage-region). Problemet er at jeg har helt sykt klaustrofobi. Før undersøkelsen måtte jeg også faste i 6 timer (ingen mat og drikke). Første gangen måtte jeg avbryte umiddelbar og jeg begynte å hyperventilerte og gråte. Var hos legen noen dager etterpå og fikk resept på valium til neste forsøk. Dro avgårde til MR igjen i dag og var ved godt mot da valium har hjulpet meg igjennom MR tidligere. Noe av problemet i dag var at jeg ble veldig svimmel og uvel av valiumen, tror dette skyldes at jeg hadde lavt blodsukker og var dehydrert som følge av mange timer uten drikke og mat. I tillegg til fasting må man under MR-undersøkelsen holde pusten x-antall ganger i 15-20 sekunder. Fikk ikke hentet meg inn igjen med pusten før neste runde med pustestopp skulle gjennomføres. Dette måtte gjennomføres gang på gang. Etter 5-6 runder med pustestopp måtte jeg avbryte. Angsten blir SÅ mye verre ved å ikke få lov å puste. Når jeg skulle reise meg opp fra benken etter jeg kom ut besvimte jeg. Sliter til vanlig med lavt blodtrykk og blodtrykksfall, og det var mye verre dag enn vanlig. Vært igjennom MR tidligere, men har ikke måttet faste mange timer på forhånd og har heller ikke trengt å holde pusten under undersøkelsen. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Må ringe legen i morgen for å lage en ny plan 😣 dette var helt grusomt! Noen har hatt det på samme måte og løste det seg på noen måte? Ingen poeng i å komme med kommentarer som at jeg bare må bite tennene sammen og gjennomføre. Det har jeg virkelig prøvd! Ønsker kun råd og tips som er velmente. Skammer meg så mye over å ikke klare dette 😔 det er direkte flaut! Anonymkode: a680e...2dd 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Dette er ikke noe du skal skamme deg over! ❤️ Det er faktisk ganske naturlig at mennesker får panikk i slike trange rom. Men jeg lurer på, kommer du ikke ut med hodet igjen i den andre enden, for MR-maskinen tar jo slutt på en måte? Eller husker jeg helt feil. Jeg fikk også panikk da jeg måtte det sist gang. Og hadde en skikkelig usympatisk radiolog, usj. Hos meg løste det seg at jeg tok i bruk noen akseptøvelser jeg har brukt mot angstlidelse. Og fordi jeg ikke måtte langt inn i maskinen og det varte bare 20 minutter. All kred til deg for det du har stått i! Tenker det er viktigst jeg at du husker alt du faktisk har greidd, du har stått i det. Og du holdt nok på en stund før du måtte avbryte. Til neste gang kan du også si at pustestoppene faktisk må ha mer tid imellom hvis ikke blir det avbrutt igjen. ❤️ Masse styrke til deg! Anonymkode: 01d22...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har ekstrem tannlegeskrekk, men får en beroligende som heter midazolam sammen med vival. Det er en liten shot som smaker dritt, men funker knall. Jeg blir helt slått ut og klarer alle behandlinger hos tannlegen. Anonymkode: 16ec7...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke noe du skal skamme deg over! ❤️ Det er faktisk ganske naturlig at mennesker får panikk i slike trange rom. Men jeg lurer på, kommer du ikke ut med hodet igjen i den andre enden, for MR-maskinen tar jo slutt på en måte? Eller husker jeg helt feil. Jeg fikk også panikk da jeg måtte det sist gang. Og hadde en skikkelig usympatisk radiolog, usj. Hos meg løste det seg at jeg tok i bruk noen akseptøvelser jeg har brukt mot angstlidelse. Og fordi jeg ikke måtte langt inn i maskinen og det varte bare 20 minutter. All kred til deg for det du har stått i! Tenker det er viktigst jeg at du husker alt du faktisk har greidd, du har stått i det. Og du holdt nok på en stund før du måtte avbryte. Til neste gang kan du også si at pustestoppene faktisk må ha mer tid imellom hvis ikke blir det avbrutt igjen. ❤️ Masse styrke til deg! Anonymkode: 01d22...0f5 Takk for fint svar ❤️ hodet kommer ikke ut igjen på andre enden nei 😣 så godt som hele kroppen må inni maskinen. MR maskiner er så lange. Skal høre med legen angående ulike øvelser. Anonymkode: a680e...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for fint svar ❤️ hodet kommer ikke ut igjen på andre enden nei 😣 så godt som hele kroppen må inni maskinen. MR maskiner er så lange. Skal høre med legen angående ulike øvelser. Anonymkode: a680e...2dd Lå* Anonymkode: a680e...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ekstrem tannlegeskrekk, men får en beroligende som heter midazolam sammen med vival. Det er en liten shot som smaker dritt, men funker knall. Jeg blir helt slått ut og klarer alle behandlinger hos tannlegen. Anonymkode: 16ec7...e7b Takk for tips ❤️ skal høre med legen om det er noe jeg kan få. Anonymkode: a680e...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Det er ikke alle som har det enda, men flere har fått inn skjerm bak hodet og et speil som gjør at man kan se på fine bilder mens man ligger der. Hør der du skal og forhåpentligvis kan det bidra litt ❤ Anonymkode: 87b5b...4aa 1
viven Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Hei. Har opplevd det samme som deg. Jeg bor i Fredrikstad. Der har de stor å liten trommel. Jeg fikk den store fordi jeg har klaustrofobi. Tokk beroligende å mannen min fikk være med inn. De ba han snakke rolig til meg. Puste rolig. Holt i hånden. Det gikk kjempe bra. Så neste gang jeg skulle ta ny MR klarte jeg det selv😀 uten mannen min. Men jeg hadde ikke klart det uten stor trommel. Lykke til neste gang😀 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for fint svar ❤️ hodet kommer ikke ut igjen på andre enden nei 😣 så godt som hele kroppen må inni maskinen. MR maskiner er så lange. Skal høre med legen angående ulike øvelser. Anonymkode: a680e...2dd Du har min dype medfølelse. Jeg måtte lang inni en gang og lå der i 45 minutt, men da var jeg så syk at jeg knapt enset det. Lykke, lykke til! Jeg skal sende deg helende og styrkende tanker! ❤️ Anonymkode: 01d22...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har min dype medfølelse. Jeg måtte lang inni en gang og lå der i 45 minutt, men da var jeg så syk at jeg knapt enset det. Lykke, lykke til! Jeg skal sende deg helende og styrkende tanker! ❤️ Anonymkode: 01d22...0f5 Takk ❤️ Anonymkode: a680e...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Jeg var med en venninne med veldig angst/klaus for å ligge i MR-maskin. Da var jeg i samme rom som MR-maskinen og hun var under hele undersøkelsen. Bare det at hun visste jeg var der gjorde at hun greide å gjennomføre hele undersøkelsen En annen ting er at du bør kommunisere med de som ta bildene. Det kan du gjøre på flere måter, både før undersøkelsen, under når de spør hvordan det går, eller at du selv trykker på knappen for å snakke med dem. Jeg måtte gjennom en lang MR-undersøkelse en gang, våknet samme morgen med hoste som jo var uforenelig med å ligge helt stille. Jeg lå på sykehuset da, men valgte å forsøke å gjennomføre likevel. Jeg sa fra hvordan det var da jeg kom ned for undersøkelsen. MR-undersøkelsen består av ganske mange ulike bildesekvenser som tas. Etter at de hadde tatt et par slike sekvenser, hvor jeg såvidt hadde greid å la være å hoste trykket jeg på knappen mellom to slike sekvenser og sa at jeg slet med å ikke hoste, og spurte om de på forhånd vet hvor lang neste sekvens ville være, fordi jeg tenkte det kanskje var lettere for meg å holde meg om jeg hadde en viss peilig på hvor lenge som var igjen før jeg kunne hoste. Det fungerte suverent. Jeg hostet fremdeles mellom hver bildesekvens, men jeg følte litt mer kontroll underveis, spente meg mindre underveis, og greide å gjennomføre hele undersøkelsen uten at de måtte avbryte en sekvens pga. min hosting. Hvis de må avbryte midt i en slik sekvens så må hele den ene sekvensen tas på nytt, så hadde jeg avbrutt stadig ville jeg måttet ligge der mye lenger. Da jeg var med min venninne og var i rommet hun/MR-maskinen var, så avtalte vi med personellet om det var greit at jeg spurte henne mellom noen av sekvensene om det gikk bra, eller bare sa noe for å forsikre henne om at jeg var der fremdeles. Det kunne jeg, og de fikk også gjennomført hele undersøkelsen. Jeg tror at du avtaler litt på forhånd om hvordan gjennomføre øvelsen, så vil du føle mer kontroll over situasjonen, Ts. Lykke til Anonymkode: 85ea2...c6d 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 Det går an å få MR i lett narkose. Anonymkode: 2f0f4...317
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var med en venninne med veldig angst/klaus for å ligge i MR-maskin. Da var jeg i samme rom som MR-maskinen og hun var under hele undersøkelsen. Bare det at hun visste jeg var der gjorde at hun greide å gjennomføre hele undersøkelsen En annen ting er at du bør kommunisere med de som ta bildene. Det kan du gjøre på flere måter, både før undersøkelsen, under når de spør hvordan det går, eller at du selv trykker på knappen for å snakke med dem. Jeg måtte gjennom en lang MR-undersøkelse en gang, våknet samme morgen med hoste som jo var uforenelig med å ligge helt stille. Jeg lå på sykehuset da, men valgte å forsøke å gjennomføre likevel. Jeg sa fra hvordan det var da jeg kom ned for undersøkelsen. MR-undersøkelsen består av ganske mange ulike bildesekvenser som tas. Etter at de hadde tatt et par slike sekvenser, hvor jeg såvidt hadde greid å la være å hoste trykket jeg på knappen mellom to slike sekvenser og sa at jeg slet med å ikke hoste, og spurte om de på forhånd vet hvor lang neste sekvens ville være, fordi jeg tenkte det kanskje var lettere for meg å holde meg om jeg hadde en viss peilig på hvor lenge som var igjen før jeg kunne hoste. Det fungerte suverent. Jeg hostet fremdeles mellom hver bildesekvens, men jeg følte litt mer kontroll underveis, spente meg mindre underveis, og greide å gjennomføre hele undersøkelsen uten at de måtte avbryte en sekvens pga. min hosting. Hvis de må avbryte midt i en slik sekvens så må hele den ene sekvensen tas på nytt, så hadde jeg avbrutt stadig ville jeg måttet ligge der mye lenger. Da jeg var med min venninne og var i rommet hun/MR-maskinen var, så avtalte vi med personellet om det var greit at jeg spurte henne mellom noen av sekvensene om det gikk bra, eller bare sa noe for å forsikre henne om at jeg var der fremdeles. Det kunne jeg, og de fikk også gjennomført hele undersøkelsen. Jeg tror at du avtaler litt på forhånd om hvordan gjennomføre øvelsen, så vil du føle mer kontroll over situasjonen, Ts. Lykke til Anonymkode: 85ea2...c6d Takk for råd ❤️ Anonymkode: a680e...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går an å få MR i lett narkose. Anonymkode: 2f0f4...317 Joda, men ikke hvis man må holde pusten gjentatte ganger. Det klarer man ikke å utføre i lett narkose. Håper det ordner seg for TS, men har dessverre ingen gode ideer. Anonymkode: c5a77...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går an å få MR i lett narkose. Anonymkode: 2f0f4...317 Usikker på om det lar seg gjøre når man må holde pusten ved jevne mellomrom. Men kan høre med legen 👍🏻 Anonymkode: a680e...2dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 Huff føler med deg, tok MR i oktober og det skal jeg aldri gjøre igjen. Har du spurt om de kan kjøre deg inn med beina først hvis ikke de har gjort det med deg? Det gjorde de med meg pga klaustrofobi. Anonymkode: d6fc2...201
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Usikker på om det lar seg gjøre når man må holde pusten ved jevne mellomrom. Men kan høre med legen 👍🏻 Anonymkode: a680e...2dd Da puster man deg og setter bare ventilatoren på pause i noen sekunder. Man legger ned en larynxmaske sånn at pusten blir styrt sånn det passer i forhold til prosedyren. Anonymkode: 2f0f4...317 3
Anno82 Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 23.03): Huff føler med deg, tok MR i oktober og det skal jeg aldri gjøre igjen. Har du spurt om de kan kjøre deg inn med beina først hvis ikke de har gjort det med deg? Det gjorde de med meg pga klaustrofobi. Anonymkode: d6fc2...201 Går det an å bli kjørt inn med beina først i en mr-maskin? I såfall er det interessant info.
Anno82 Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Går det an å bli sendt inn i en mr maskin med beina først? Det var jeg ikke klar over. Men det er absolutt noe jeg også kunne vert interessert i..ellers har jeg erfaring med å ha med noen du stoler på inn til undersøkelsen. Det har hjulpet meg.
AnonymBruker Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august Det som fungerer best for meg er å ha et bind for øynene. Hvis jeg har øynene åpne har jeg ikke sjans til å gjennomføre, men så lenge jeg ikke ser innsiden av maskinen går det ofte greit. Er jeg ekstra stresset og nervøs kan det hjelpe meg å ta Sobril. Ser at det ikke funket for TS med beroligende når hun hadde sin andre undersøkelse, men det virker som om det var litt uflaks? At hun ikke var helt i fysisk form den dagen. Det går også an å øke dosen beroligende hvis man ikke får god nok effekt, selvfølgelig bare dersom legen har sagt at det er ok. Anonymkode: 2ed46...01c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå