Helene Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Først vil jeg bare si, pasientreiser konseptet er fantastisk. Vil bare høre med dere andre om en sak. I fjor ble jeg bedt om å være med på en studie, et forskningsforsøk. Dette studiet var ved st Olav i Trondheim. De sa, pasientreiser dekker alt. Ok, jeg sa ja. Nå bor ikke jeg i Trondheim lengre. Heller ikke ved tog direkte, eller flyplass rett rundt hjørnet, se ikke tilknyttet flytoget. Tok kontakt med pasientreiser. Billigste veg er å kjøre direkte. Fikk muligheten til å bli med bil nordover. Men hjemreisen måtte gå via fly, tog og evt buss. Muntlig fikk jeg godkjennelse på reiseruten. Bil nordover, fly og tog hjem. Ved første søknad fikk jeg avslag på alt av utgifter. Ok. Jeg hadde skrevet en dårlig søknad og ikke lagt ved alle kvitteringer. Jeg er kjempedårlig på papirmølla. Legger meg langflat. Derimot sendte jeg inn klage. La ved alt av utgifter, og fikk dekket alt. Det som skremmer meg er en ting som sto i papirene. Man skal til enhver tid bruke offentlig transport. Skulle jeg brukt offentlig transport på denne reisen hadde dette kostet skjorten. Nå kommer noen tanker: Buss til toget Tog til knutepunkt Tog til Gardermoen. Fly. Tog til sentrum Overnatting Buss til st Olav. Og hele vegen tilbake. Men om flyet er forsinket, betyr det en overnatting til. Trodde pasientreiser var opptatt av billigste veg. Er det bare meg som reagerer?
JennieB Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Jeg synes det virker som du overtenker. Jeg får alltid godkjent kjøring med egen bil. Når du må fly er det vanligvis pasientreiser som bestiller billetten til deg. De velger da alltid billigste billett. 5
Helene Skrevet 21. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2024 JennieB skrev (8 timer siden): Jeg synes det virker som du overtenker. Jeg får alltid godkjent kjøring med egen bil. Når du må fly er det vanligvis pasientreiser som bestiller billetten til deg. De velger da alltid billigste billett. Jeg overtenker ikke. Jeg stiller spørmål? Jeg fikk dekket reisen min. Men svaret var, du må bruke offentlig transport til enhver tid. Dumme meg, jeg tenkte å holde utgiftene nede.
NordicViking Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Helene skrev (På 21.2.2024 den 5.36): Jeg overtenker ikke. Jeg stiller spørmål? Jeg fikk dekket reisen min. Men svaret var, du må bruke offentlig transport til enhver tid. Dumme meg, jeg tenkte å holde utgiftene nede. Jeg har brukt Pasientreiser et par ganger, og har bare brukt offentlig transport på deler av reisen (tog og trikk). Jeg kunne like gjerne brukt privat transport (f.eks. Flytoget og taxi - noe som ville ha kostet meg mer), men jeg hadde bare fått dekket deler av dette. Grunnen til det er at du får en fast sats pr. km, helt uavhengig av om du bruker offentlig eller privat transport. I mitt tilfelle var offentlig transport både tilgjengelig og billigere, og jeg har aldri hørt noen si at jeg kun måtte bruke offentlig transport for å få dekket utgiftene. Flyreise har jeg alltid fått dekket på forskudd (etter søknad til Pasientreiser), og billetten var klar da jeg sjekket inn på flyplassen. 1
Knitalong Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 JennieB skrev (På 20.2.2024 den 21.27): Jeg synes det virker som du overtenker. Jeg får alltid godkjent kjøring med egen bil. Når du må fly er det vanligvis pasientreiser som bestiller billetten til deg. De velger da alltid billigste billett. Jeg har også alltid fått dekket reisene, og jeg har kjørt selv. Men lurer på om reglene for pasientreiser er endret i år? Noen som vet noe om dette?
tenkselv Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 Reglene er ganske enkle https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/planlegg-pasientreisen-din/ Under 300 km, fast kilometersats. Lengre reiser, kostnader til offentlig transport, men man kan bruke egen bil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå