Egenskap Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg undrer hvorfor den ikke fungerer optimalt. Bør legesenter og sykehus være åpen 7 dager i uken? 1
MissCoverdale Skrevet 21. februar 2024 #2 Skrevet 21. februar 2024 Fordi det ikke er faste leger som jobber der. Mange av legene som har legevakt er tvunget til å gjøre det på toppen av sin ordinære jobb. De er sliten, umotivert og har lite eierskap til legevakten som arbeidsplass. Sykepleierne er faste ansatte, men det er slitsomt også for dem å forholde seg til nye leger hele tiden. Man kjenner ikke hverandre eller hverandre kompetansenivå og da glir ikke samarbeidet på skinner akkurat. Det blir en dårlig flyt. Med det sagt, legevaktene har enormt mange konsultasjoner og for de aller aller fleste gjøres det en god jobb. Så leser man selvsagt om de historiene hvor alt gikk galt - som naturligvis ikke burde ha hendt. Og her ligger det et stort forbedringspotensiale i å lære av disse sakene. Dessverre er det lite økonomi til å drive med fagdager og læring på en slik plass. 7
kat-e Skrevet 21. februar 2024 #3 Skrevet 21. februar 2024 Egenskap skrev (11 timer siden): Jeg undrer hvorfor den ikke fungerer optimalt. Bør legesenter og sykehus være åpen 7 dager i uken? Har dårlig erfaring med de, men det avhenger veldig av hvem som er der. Ville bare ha dratt ditt om jeg viste helt sikkert at det er opplagt diagnose, feks et sår. For et par år siden fikk jeg så elendig hjelp at jeg etter et par forsøk heller bestilte en time hos et stort norskt privat selskap, kom rett til spesialist som med en gang fant problemet. 1
Viki6 Skrevet 21. februar 2024 #4 Skrevet 21. februar 2024 Har veldig god erfaring med legevakten her. Man ringer først, og får time. Har aldri måttet vente mer enn en halvtime. Kommer man inn med ambulanse, får man god hjelp tvert. Ofte ringer de opp sykehuset for å konsultere med eksperter. Har opplevd å få fantastisk hjelp av to leger og en sykepleier samtidig. Og de er nøye, og tar seg god tid. 2
Magnifique Skrevet 21. februar 2024 #5 Skrevet 21. februar 2024 Har selv også god erfaring med legevakten i flere forskjellige byer Forstår at dette varierer, og at det har kommet noen saker i media som absolutt har vært kritikkverdige. Men på tross av dette har jeg stort sett alltid fått god hjelp der. 2
LeveMannen Skrevet 21. februar 2024 #6 Skrevet 21. februar 2024 (endret) Helsevesenet generelt her i landet er jo helt på trynet. Og til de to siste her: Ta dere f.eks litt tid til å gå gjennom google anmeldelser av Nedre Romerike Legevakt. Så vil dere se at det er normalt med 4-6 timers ventetid før man kanskje endelig kommer inn, eller bare gir opp og går hjem. Og det med en svindyr parkeringsplass utenfor. Og det stemmer godt med min erfaring derfra også. Pluss at legene og sykepleierne der er så elendig i jobben sin at det ikke er noe vits i å dra dit idet hele tatt. F.eks etter å ha forklart en kvinnelig lege der (som så ut til å være indisk eller pakistansk) mitt problem 7 ganger! så klarte hun å si noe helt annet i telefonen når hun ringte en annen legevakt for hjelp... Så dårlig i Norsk at hun ikke klarer å få med seg noe som har blitt repetert 7 ganger for henne altså. Og andre legevakter i nærheten er ikke noe bedre heller. Ble sendt videre til Ahus skadelegevakt en gang fordi jeg hadde et blødende sår i hodet og de ikke ville ta det på Nedre Romerike Legevakt, og på Ahus ble jeg jo også sittende i mangfoldige timer, men enda verre var det at det var en liten jente (antakelig rundt 12-13 år) som hadde brukket benet der når jeg kom dit og hun satt der og hylte av smerte i 5-6 timer før hun ble tatt inn med benbruddet sitt. Ikke at Fastlege senteret er noe særlig bedre heller. På Lillestrøm Legesenter har jeg aldri fått en time på kortere tid enn 3 uker. Og har alltid blitt sittende å vente i minst en time på venterommet etter den avtalte tiden. Også blir man kastet ut igjen fra konsultasjonen etter 10 minutter. Endret 21. februar 2024 av LeveMannen 3
Stargaze Skrevet 21. februar 2024 #7 Skrevet 21. februar 2024 Fordi folk kommer på legevakten med alt de ikke skal dra der med. Vondt i halsen, litt feber etc etc. Legevakten er for alvorlig, akutt sykdom. Ikke alt mellom himmel og jord som man egentlig bør gå til fastlegen med. Heldigvis er det dem som må vente lengst da. Mens kritiske/alvorlige ting slipper frem i køen. 5
Gjest pop up bruker Skrevet 21. februar 2024 #8 Skrevet 21. februar 2024 Akkurat hvorfor legevakta er så dårlig er det noen som allerede har sett på og skrevet rapport om: https://www.nrk.no/rogaland/ny-rapport-fra-ukom_-kritikk-mot-legevakten-etter-flere-alvorlige-hendelser-1.16770020 Her pekes det særlig på at de ikke klarer å fange opp alvorlighetesgraden til de som ringer inn, og mangelfull kommunikasjon med de som ringer inn.
LeveMannen Skrevet 21. februar 2024 #9 Skrevet 21. februar 2024 (endret) Stargaze skrev (18 minutter siden): Fordi folk kommer på legevakten med alt de ikke skal dra der med. Vondt i halsen, litt feber etc etc. Legevakten er for alvorlig, akutt sykdom. Ikke alt mellom himmel og jord som man egentlig bør gå til fastlegen med. Heldigvis er det dem som må vente lengst da. Mens kritiske/alvorlige ting slipper frem i køen. Det der er bare bullshit! Det er flere tilfeller av folk som er blitt sendt hjem fra legevakten med beskjed om å ta et par Paracet som deretter er blitt funnet døde hjemme her i landet. Og mange tilfeller av folk som tvert er blitt innlagt på akutten når de har oppsøkt fastlegen dagen etter de er blitt avvist av legevakten. Endret 21. februar 2024 av LeveMannen 4
Queen19 Skrevet 21. februar 2024 #10 Skrevet 21. februar 2024 Fordi legene som jobber på legevakten, jobber der ekstra, i tillegg til sin faste jobb på fastlegesenteret, sykehjemmet, KAD, sykehuset, helsestasjonen osv. De er overarbeidet og underbemannet, eller så er det uerfarne LIS som ikke vet hvor de skal starte, eller hva de skal ta tak i. Eller så har du pensjonistene som ikke forstår hvordan de registrerer inn prøvesvar, selvom helsesekretæren eller sykepleieren har vist det 20 ganger tidligere samme vakt.. 3
Bacteria Skrevet 22. februar 2024 #11 Skrevet 22. februar 2024 (endret) LeveMannen skrev (9 timer siden): Det der er bare bullshit! Det er flere tilfeller av folk som er blitt sendt hjem fra legevakten med beskjed om å ta et par Paracet som deretter er blitt funnet døde hjemme her i landet. Og mange tilfeller av folk som tvert er blitt innlagt på akutten når de har oppsøkt fastlegen dagen etter de er blitt avvist av legevakten. Det er litt begge deler. Det er krystallklart at det er mye unødvendig ringing på legevakta. Det er alt fra usikre småbarnsforeldre som ringer 7 ganger fordi barnet har 38 i feber, til kronikere innen psykiatrien som kommer med regelmessige selvmordstrussel i håp om å bli innlagt. Ee noen som har klippekort på legevakta. Det er alt mulig. Da blir det veldig krevende å skille akutt fra det som kan vente. Dette er litt av grunnen til at folk som egentlig er alvorlig syke går under radaren. Endret 22. februar 2024 av Bacteria 3
Koskos Skrevet 22. februar 2024 #12 Skrevet 22. februar 2024 Nesten som de blir provosert når man ringer, sier i skarp tone "Det er andree som treenger det meer enn DEG!!! Da har jeg en høflig rolig forespørsel, forklart en gang om hva og hvorfor det haster. Jeg leser om dødsfall knyttet til at folk ikke blir tatt på. alvor, og det er skremmende. Betalte nesten 3000 på Aleris i stedet, god og riktig hjelp. 1
Modni Skrevet 22. februar 2024 #13 Skrevet 22. februar 2024 Ukom rapporten kom den 20.2, les den ( statens undersøkelseskommisjon for helsevesenet - ny rapport om kvalitetsforbedring ved landets legevakter
Utsiden Skrevet 22. februar 2024 #14 Skrevet 22. februar 2024 (endret) Underfinansiering satt i system designet av interesser som ønsker at offentlig helse skal feile. On 2/21/2024 at 6:50 AM, MissCoverdale said: Fordi det ikke er faste leger som jobber der. Mange av legene som har legevakt er tvunget til å gjøre det på toppen av sin ordinære jobb. De er sliten, umotivert og har lite eierskap til legevakten som arbeidsplass. Sykepleierne er faste ansatte, men det er slitsomt også for dem å forholde seg til nye leger hele tiden. Man kjenner ikke hverandre eller hverandre kompetansenivå og da glir ikke samarbeidet på skinner akkurat. Det blir en dårlig flyt. Med det sagt, legevaktene har enormt mange konsultasjoner og for de aller aller fleste gjøres det en god jobb. Så leser man selvsagt om de historiene hvor alt gikk galt - som naturligvis ikke burde ha hendt. Og her ligger det et stort forbedringspotensiale i å lære av disse sakene. Dessverre er det lite økonomi til å drive med fagdager og læring på en slik plass. I alle disse institusjonene er det i mindre og mindre grad de som jobber i primærtjenestene som utformer systemene -definerer behovene. Det er helsebyråkratet som gjør. Dette er opplagte konsekvenser for de som kjenner og forstår systemet. Endret 22. februar 2024 av Utsiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå