Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gått det? Hvordan var det med jobb etterpå?

Har en gutt som står imellom å velge dette og studiespesialiserende. Er ikke sikker på hva han skal jobbe med. Men er jo ikke dumt med ett fagbrev?

Anonymkode: 50be0...c68

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har en gutt som står imellom å velge dette og studiespesialiserende. Er ikke sikker på hva han skal jobbe med. Men er jo ikke dumt med ett fagbrev?

Min gutt går på dette, han stortrives. De er en fin gjeng og har hatt prosjekter de har tjent penger på og nå skal de på skoletur til utlandet for disse pengene.

Anonymkode: d9864...e14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min gutt går på dette, han stortrives. De er en fin gjeng og har hatt prosjekter de har tjent penger på og nå skal de på skoletur til utlandet for disse pengene.

Anonymkode: d9864...e14

Så fint å høre. 🙂. Hva tenker han at han skal jobbe med? Skal han ta påbygg i vg3?

Skrevet

Ingen flere med erfaring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kvifor engasjerer du deg så veldig i dette? Det er hans val og hans liv. 

Anonymkode: 7c36b...13a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og fint å vite mer om da. Fint å hjelpe og støtte han 

Lurer på det samme med datteren min, ts!

Anonymkode: 2259e...ff3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Fordi han er usikker selv..  Jeg engasjerer meg i mine barns fremtid ja 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min gutt gikk den linjen. 2+2. To år på skolen og to år læreplass. For han var det en grei gang, vet ikke hvor mye av tittelen på linjen fylte forventningene, men... Det varierer sikkert fra skole til skole. 

Personlig skulle jeg ønske han hadde gått studiespesialisering. Påbygg kommer ikke til å skje. 

Anonymkode: 3d5c1...fec

Skrevet

Det er en tullelinje som ikke fører til noen spesifikk jobber. Mange av de fagbrevene eksisterer egentlig ikke i praksis, fordi at jobbene har blitt erstatta av arbeidsledige uten utdanning, folk med høyere utdanning og samfunnets teknologi. Det er en linje som jeg vil fraråde alle. 

Hvis han skal gå yrkesfag bør han velge mellom TIP, Bygg, Elektro og Helse. Disse fire linjene fører til jobb og det er stor etterspørsel for disse jobbene i framtida. 

Anonymkode: e2807...8d1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.11):

Jeg har gått det. Og deretter jobbet 16 år i flybransjen, med fagbrev i reiseservice. 

Anonymkode: 68abd...745

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en tullelinje som ikke fører til noen spesifikk jobber. Mange av de fagbrevene eksisterer egentlig ikke i praksis, fordi at jobbene har blitt erstatta av arbeidsledige uten utdanning, folk med høyere utdanning og samfunnets teknologi. Det er en linje som jeg vil fraråde alle. 

Hvis han skal gå yrkesfag bør han velge mellom TIP, Bygg, Elektro og Helse. Disse fire linjene fører til jobb og det er stor etterspørsel for disse jobbene i framtida. 

Tullelinje? Hvorfor har de den linjen da? 

Skrevet

Hvis man går denne linjen og velger påbygg i stedet for 2 års lærling og fagbrev, hva får man ut av de 2 årene da?  

AnonymBruker
Skrevet
On 2/25/2024 at 11:08 AM, AnonymBruker said:

Hvis man går denne linjen og velger påbygg i stedet for 2 års lærling og fagbrev, hva får man ut av de 2 årene da?  

Jeg gikk denne linja selv for noen år tilbake. Det mest nyttige jeg lærte om var enkel markedsføring og enkel ledelse, men utenom det var det lite spennende stoff egentlig. Nesten hele utdanninga var teoretisk og veldig lite praktisk jobbing. Valgte å gå vg3 påbygg etterpå, ble aldri lærling. 

Service-linja fører ikke til noen konkrete jobber med beskyttet tittel. Helse- og oppvekstfag er det utdanningsprogrammet på videregående som har best utvalg av beskyttede titler. Dessuten er helsefaglig utdanning veldig etterspurt i dagens samfunn og i framtida. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bortkastet utdanning, fører ikke til jobb.

Anonymkode: 194ea...754

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gikk denne linja selv for noen år tilbake. Det mest nyttige jeg lærte om var enkel markedsføring og enkel ledelse, men utenom det var det lite spennende stoff egentlig. Nesten hele utdanninga var teoretisk og veldig lite praktisk jobbing. Valgte å gå vg3 påbygg etterpå, ble aldri lærling. 

Service-linja fører ikke til noen konkrete jobber med beskyttet tittel. Helse- og oppvekstfag er det utdanningsprogrammet på videregående som har best utvalg av beskyttede titler. Dessuten er helsefaglig utdanning veldig etterspurt i dagens samfunn og i framtida. 

Dette! SSR er et av de mest teoritunge linjene! 

Anonymkode: 762b4...305

AnonymBruker
Skrevet
On 3/2/2024 at 8:07 AM, AnonymBruker said:

Dette! SSR er et av de mest teoritunge linjene! 

Anonymkode: 762b4...305

Av de linjene på yrkesfag, ja. Husker det var veldig lite praktisk arbeid da jeg gikk linja. 

Dessverre fører ikke den linja til relevant jobb i ettertid. Fagbrevene som tilbys ble avleggs for 20 år siden. Disse fagbrevene har blitt erstattet av teknologi og mennesker med høyere utdanning. 

Mange av elevene som går linja har gjerne lite motivasjon til skole. Ofte umodne og barnslige elever. Mennesker med høye ambisjoner velger andre studieprogram. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 20.07):

Jeg har gått det. Og deretter jobbet 16 år i flybransjen, med fagbrev i reiseservice. 

Anonymkode: 68abd...745

Men det kunne du mest sannsynlig gjort uten også. Reiselivsbransjen er dessuten en helt annen nå enn da du gikk.

Anonymkode: 4d890...85d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk det som da het Salg og service, var ett av de første kullene etter det byttet fra "handel og kontor"
Jeg tok påbygg etterpå i stedet for lærling, men jobbet mange år på hotell mens jeg prøvde finne ut av hva jeg ville bli. 

Det var mye teori ja, men jeg som pleide ligge på rundt 3 i karakterer på allmennfagene, fikk 5 og 6 på alle linjefagene. Selv om det var teori var det mye spennende. 

For min del var det en fordel å ha to år med teoretiske, spennende fag. Jeg var skikkelig skolelei, og fagene var en fin avveksling fra allmennfag. Det var også lettere få jobb innenfor servicebransjen og hotellbransjen. 
Hadde jeg gått studiespesialiserende, så hadde jeg mest sannsynlig hoppet av skolen allerede første året. 

Jeg måtte ta ett forkurs for å få realfagene, men endte opp som ingeniør, med kundekontakt, og jeg har flere ganger merket at jeg bruker det jeg lærte den gangen for snart 20 år siden... Ikke nødvendigvis helt konkret, men de to årene ga meg ett grunnlag som jeg ofte bruker. 
Det samme var når jeg gikk HR ledelse, jeg kjente igjen mye av teorien, for meg var det lettere jobbe med fag på høyere utdanning når jeg hadde noe grunnlag fra før. 

Man må ikke ta fagbrev selv om man går yrkesfag, man kan ta påbygg. Og spesielt hvis man er skolelei så kan det være akkurat det som trengs for å klare fullføre vgs. 

Anonymkode: f3eb2...698

• Nyttig 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen som har faglitteratur i forhold til salgsfaget, gjerne digitale kilder?

Anonymkode: a9a1c...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...