Gå til innhold

Spare eller betale ned gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg er relativt nyetablerte og nyutdannede. Vi eier nybygd bolig med ca 78% belåningsgrad, boliglån på litt under 3.5 mill. Ca 700 000 i samlet studiegjeld. Vi har snart to barn og kommer til å ønske en større bolig innen 5 år, ideelt sett ca 3 år. Vi har rundt 25k til overs i mnd og ca 100k i buffer. Hva ville dere gjort med pengene? Spart på høyrentekonto, i fond, betalt mer på boliglånet? En kombinasjon?

Anonymkode: 31c42...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spart i fond (ASK, evt IPS) til pensjon til dere begge, for eksempel 3000kr til hver. Ville også hatt en noe større buffer. Eller har dere relativt høy belåningsgrad, så jeg ville nok betalt ned mer på lånet. 

Anonymkode: 32b8b...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville spart i fond (ASK, evt IPS) til pensjon til dere begge, for eksempel 3000kr til hver. Ville også hatt en noe større buffer. Eller har dere relativt høy belåningsgrad, så jeg ville nok betalt ned mer på lånet. 

Glemte å nevne det, men sparer 1000 hver i fond til pensjon og barnetrygden til barn(a). Skulle gjerne spart mer, men føler vi må prioritere bolig over pensjon akkurat nå. Vi er 26. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville betalt ned mer på lånet, vil tro lånerenten er høyere enn renten på høyrentekontoen når belåningsgraden er så høy. Bufferen er jo grei så lenge eventuelt bil(er) har kaskoforsikring, og å spare i fond kan fort bli bortkastede penger når det er snakk om å kjøpe nytt større hus innen så få år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt ned mer på bolig. I hvert fall ikke satt noe fond med så kort tidshorisont, ettersom pengene trengs ved kjøp av ny bolig. (Antar større bolig betyr at den også er dyrere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mt3 skrev (6 minutter siden):

Ville betalt ned mer på lånet, vil tro lånerenten er høyere enn renten på høyrentekontoen når belåningsgraden er så høy. Bufferen er jo grei så lenge eventuelt bil(er) har kaskoforsikring, og å spare i fond kan fort bli bortkastede penger når det er snakk om å kjøpe nytt større hus innen så få år.

Ja vi har ungt boliglån med 5,49% rente, høyere enn renta på høyrentekonto. Har prioritert å betale hardt ned på bilen de siste mnd, så den er nedbetalt, fullkasko. Boligen vi bor i ble bygd i fjor, så regner heller ikke med at det vil bli store vedlikeholdskostnader på den mtp buffer.

Sniff76 skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde betalt ned mer på bolig. I hvert fall ikke satt noe fond med så kort tidshorisont, ettersom pengene trengs ved kjøp av ny bolig. (Antar større bolig betyr at den også er dyrere)

Større bolig blir nok dyrere ja.

takk for tips!

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Glemte å nevne det, men sparer 1000 hver i fond til pensjon og barnetrygden til barn(a). Skulle gjerne spart mer, men føler vi må prioritere bolig over pensjon akkurat nå. Vi er 26. Takk for tips!

Nettopp det at dere er unge er et argument for å øke sparingen til pensjon noe: Rentes rente-effekten vil være veldig god for dere pga lang tidshorisont. Hvis dere har 25k til overs hver måned, har dere råd til å sette av litt mer til pensjon. Men forøvrig er jeg enig i at det er lurt å prioritere bolig, ja, siden dere har høy belåningsgrad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville betalt ned på lån.

Nå ser jeg meg nok blind på hva vi selv har gjort, men: Vi bestemte oss for 3 år siden at vi skulle jobbe med å bli gjeldsfrie så fort som mulig. Hadde da ca. 3 mill i lån.

Nå har vi 600.000kr igjen på lånet, målet er å få det nedbetalt i løpet av året.

Faktum er at når lånet er nedbetalt, så vil vi sitte igjen med ca 60.000kr mer hver måned enn hva vi gjør nå. Som da kan brukes til sparing, investering osv.

Møter fortsatt på folk som mener å betale ned lån er teit, man bør heller investere i fond. Samtidig som de betaler 25-30.000kr i måneden kun i renter på huslånet sitt. I tillegg kommer avdrag på 15-20.000kr.

Og sånn skal de holde på i 20 år til.

Anonymkode: 11d03...54b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån. Antar dere får bedre avkastning på å betale ned på det framfor fond. Men dette er et lite regnestykke dere får ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned lån til dere er på 60% belåningsgrad ihvertfall. 

Anonymkode: c9c62...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at fondssparing bør en være forsiktig med i dette tilfelle. Ts sier at tidshorisonten er rundt 5 år til en ny bolig ønskes. Det er for kort tid til fond.

Å skifte bolig kan kreve mye egenkapital. Det gjør også mellomfinansiering billigere. Jeg hadde derfor satset på en solid sparing frem til det.

Så er spørsmålet om denne sparingen bør skje i boligen som eies nå eller på en sparekonto. Jeg mener det bør være sistnevnt. Alt du putter inn i boligen vil du måtte ta ut igjen som mellomfinansiering når ny bolig skal kjøpes om 5år. Det koster mye renter. Å betale de rentene på en vanlig boliglån bør være noe billigere i forhold til en mellomfinansiering.

5 år i boligmarkedet er veldig kort det også. Den svinger og du kan treffe mindre gunstige tidspunkter. Det påvirker mellomfinansieringen igjen og hvilken margin banken tar.

Min anbefaling er derfor å spare opp egenkapital på en sparekonto med god rente. Større beløp kan etterhvert skyves inn på fastrente med bedre rente.

Med gode 20k per måned, sparer dere da 240k per år og 1,2 mill på 5 år. Regnes da egenkapitalen i boligen i tillegg så står dere meget solid.

Det er godt mulig at dere ønsker mer langsiktig fondssparing også, spesielt for barn, men det bør da planlegges utenom boligkjøp. Jeg synes forslagene med en eller to tusenlapper hver var greie tall. Det utgjør kun en liten del av de frie midler.

Husk at fond bør stå minst i 15 år helst lenger. Så her handler det om å snakke økonomi med partner og bli enige hvor en ønsker å legge seg.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prater du om mellomfinansiering? Ingen er vel så dumme at de kjøper ny bolig før de selger den de har?

I forhold til en vanlig sparekonto lønner det seg generelt alltid å heller betale ned boliglånet.

Anonymkode: 1a785...d3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor prater du om mellomfinansiering? Ingen er vel så dumme at de kjøper ny bolig før de selger den de har?

I forhold til en vanlig sparekonto lønner det seg generelt alltid å heller betale ned boliglånet.

Fordi de fleste overtar ny bolig før de har overdratt den gamle. Blir gjerne en måned eller to hvor man sitter på to boliger. 

Anonymkode: 3294a...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en belåningsgrad på 78% er det ingen tvil om hva jeg ville gjort i all fall, jeg ville betalt ned en del på boliglånet for å redusere renten der først i all fall.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lån på 30 %. Resten eier jeg selv. Klarer ikke å spare i fond eller lignende. Har ingenting til overs etter daglige utgifter. Men huslån har jeg alltid betalt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mannen og jeg er relativt nyetablerte og nyutdannede. Vi eier nybygd bolig med ca 78% belåningsgrad, boliglån på litt under 3.5 mill. Ca 700 000 i samlet studiegjeld. Vi har snart to barn og kommer til å ønske en større bolig innen 5 år, ideelt sett ca 3 år. Vi har rundt 25k til overs i mnd og ca 100k i buffer. Hva ville dere gjort med pengene? Spart på høyrentekonto, i fond, betalt mer på boliglånet? En kombinasjon?

Jeg valgte å betale ned gjeld. Levde skralt i 10 år. Var en drøm å være gjeldsfri som 35 åring☺️

Anonymkode: fee2d...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalt ned ekstra på lån. Tidshorisont for fond er for kort. Og når dere er så unge kan dere utsette litt å tenke pensjon. 

Vi puttet alt ekstra inn på lånet de første årene. Så kunne raskt kjøpe oss oppover i et galopperende marked. 

Pensjonssparing/fond begynte vi først med da vi var ferdig med å kjøpe oss opp og belåningsgraden var lavere, og har heller trappet opp den sparingen flere ganger for å kompensere for årene vi prioriterte bolig.

Samlet har dette lønt seg veldig godt. 

Anonymkode: ab759...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange gjør det jo. Man vil jo ikke være nødt til å kjøpe noe man egentlig ikke vil ha fordi det var det eneste man fant før man måtte ut av den gamle. Det koster mye å bytte bolig, dumt å gjøre det flere ganger enn nødvendig.

Anonymkode: 7a0fe...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...