AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Jeg skrev i den tråden, men jeg tenkte jeg skulle lage en egen tråd, da jeg lurer på hvordan folk vil definere min fødsel, eller "fødsel". Selv sier jeg at jeg har født samme baby to ganger. Jeg hadde en traumatisk fødsel. Det var en setefødsel som gikk galt. Begge bena til baby kom ut, de var altså på utsiden av kroppen min. Men baby satt fast med overkroppen, og det ble katastrofe-snitt. Alt skjedde veldig fort, de løp avgårde med meg. Under ks måtte de røske og dra baby inn igjen gjennom fødselskanalen, og ut snittet. Det sto dårlig til med både baby og meg i etterkant. De måtte bruke endel tid på å få liv i baby, og jeg hadde en infeksjon med crp på over 600. Så, har jeg født, eller hva? Anonymkode: e1063...29b 12
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Ikke født men tatt keisersnitt Anonymkode: 54cf5...bfd 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Tenker at det ikke bør være så viktig hva andre tenker, det viktigste er hva du definerer det som. Du vil uansett ikke få alle til å mene det samme som deg. Og om dette skulle være litt sårt tema for deg, kan det være vondt å få diverse tilbakemeldinger fra andre. Anonymkode: ea32c...500 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 Selvsagt har du født!❤️ Anonymkode: 51cd0...9d6 9 3
Macro Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Du har ikke født samme barn to ganger, men du har født barnet. 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 Jeg ville ha sagt at jeg hadde en helt forferdelig fødsel som endte med keisersnitt. Anonymkode: c539d...34e 6 5
Kratt_ Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Keisersnitt. Ungen er fremdeles operert ut. Det er hva det ender opp med som avgjør, ikke timene før utfallet. Syns jeg da. 1
Melus Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 Du har født, ikke vaginalt, men ved sectio. 4 1
svartkatt Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Skjønner ikke hvorfor dette er noe å spørre om. Jeg mener de som kverulerer på at ditt og datt ikke er fødsel eller ei kan bare gå og legge seg. Eller kanskje barna ikke skulle fått fødselsattest og greier heller? 😂 8 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 Nei. Du har tatt keisersnitt Anonymkode: 3dad1...96a 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Jeg må si jeg synes denne diskusjonen er litt tåpelig. Merkelig nok kommer det fra meg som er svært språkinteressert og som flisespikker på alt av norsk språk i både innhold, form og bruk. I dette tilfellet synes jeg likevel at diskusjonen om hvorvidt man har født eller ikke når barnet kom ut med keisersnitt blir helt tullete. Det er en ren semantisk forskjell. Det er da ingen som legger skjul på at barnet kom ut gjennom keisersnitt, så hva har det å si om andre mener at du kan bruke begrepet "føde" om det? Barnet kom ut, og du bar det frem. Hvorfor ligger det så mye tyngde i begrepet "å føde"? Rent språklig finnes det imidlertid en fasit, for de spesielt interesserte. "Å føde" betyr "å sette til verden". Begrepet stiller ingen krav om at det skal ha skjedd gjennom fødselskanalen. Anonymkode: 292da...a2b 14 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 Har ikke barn enda men planlegger å bli gravid asap. Har så lyst å bare teste ut noe. Den dagen når alle vet at jeg er gravid, og er rundt termin eller over - hvis det hender at det blir keisersnitt og noen spør om jeg har født enda; bare svare ''nei'' til tross barnet er ute 😂 Eller eventuelt hvis noen spør ''hvordan gikk fødsel?'' - svare med følgende; ''Jeg har ikke født.'' mens man har baby i armene. Nei det blir sært. Kaller uansett ks eller vaginalt for fødsel, fordi barnet er ankommet verden. Anonymkode: 0ae55...3df 13 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 Hele diskusjonen er tåpelig. Når folk blir spurt "når er du født?" eller "hva er din fødselsdato?" så er det da ingen som presiserer "jeg ble forløst ved keisersnitt den xx.xx.xxxx", de oppgir jo bare datoen. Anonymkode: 05868...c60 13 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 Selvfølgelig har du født ts! Anonymkode: bf776...e3b 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skrev i den tråden, men jeg tenkte jeg skulle lage en egen tråd, da jeg lurer på hvordan folk vil definere min fødsel, eller "fødsel". Selv sier jeg at jeg har født samme baby to ganger. Jeg hadde en traumatisk fødsel. Det var en setefødsel som gikk galt. Begge bena til baby kom ut, de var altså på utsiden av kroppen min. Men baby satt fast med overkroppen, og det ble katastrofe-snitt. Alt skjedde veldig fort, de løp avgårde med meg. Under ks måtte de røske og dra baby inn igjen gjennom fødselskanalen, og ut snittet. Det sto dårlig til med både baby og meg i etterkant. De måtte bruke endel tid på å få liv i baby, og jeg hadde en infeksjon med crp på over 600. Så, har jeg født, eller hva? Anonymkode: e1063...29b Du har født. Du har vært igjennom rier og åpningsfasen som etter mine erfaringer er det tøffeste i en fødsel. Utdrivingsfasen var "a walk in the park" i forhold. Jeg har to vaginale fødsler, og et planlagt keisersnitt (pga seteleie) som forøvrig var imellom de to vaginale. De som kun har hatt planlagt(e) keisersnitt, vet jo ikke hvordan rier kjennes ut og har dermed ikke gjennomgått en naturlig/vaginal fødsel. Men barnet blir likefullt født, dog gjennom en operasjon. Vil legge til at keisersnitt ikke er en enkel utvei som mange tror, og du som har vært gjennom åpningsfasen og delvis utdrivingsfasen men som måtte ta sectio pga komplikasjoner i utdrivingen har vært gjennom begge deler i en og samme fødsel. Anonymkode: 9b89c...bbf 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 Du har født. Anonymkode: 6bc10...1ea 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 Selvfølgelig har du født. Jeg ville kalt det en svært dramatisk fødsel som endte katastrofekeisersnitt. Jeg fødte andremann med akutt keisersnitt etter over 30 timer med rier, hadde stormrier i timesvis, men hun satt fast. Det var en sykt kjip fødsel, og jeg var fullstendig utslitt etterpå. Førstemann kom vaginalt, også lang og smertefull fødsel, for all del. Men en lek sammenlignet med fødselen som endte i keisersnitt - både før og etter barnet kom ut. Noen folk er bare uvitende og har av en eller annen grunn fått det for seg at keisersnitt er en «enkel» utvei. Det er vel så godt som ingen i Norge som får keisersnitt som en «enkel utvei». Anonymkode: 04df6...ef3 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 Født.. Barnet har en fødselsdag. Anonymkode: a1af7...660 2
Hedda-78 Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 En halv fødsel og et katastrofesnitt. Nei, jeg vet ikke, vanskelig å definere. Man trenger jo ikke å definere det heller, heldigvis. Må det være enten/eller? Du har jo opplevd begge deler. 2-for-1🤭 Herrefred, det høres helt forferdelig ut. Har du fått snakke med noen om dette etterpå? Det må jo ha satt mentale spor. Uansett, hvorvidt baby kom ut gjennom kanalen eller et snitt i magen, sier det null og nix om hvor tøft det var for mor og barn. Både vaginal fødsel og ks kan være raskt og enkelt, eller brutalt og livstruende, og alle sjatteringer i mellom. Og fødsler som på papiret ser helt ukompliserte og ordinære ut, kan likevel oppleves vanskelige og kaotisk for mor. Og dramatiske fødsler kan oppleves som trygge og rolige for mor. Det kommer an på kjemi og kommunikasjonen mellom jordmor og mor, det har alt å si for hvordan en situasjon oppleves. (Selv hadde jeg en kjapp og ukomplisert vaginal fødsel, og frisk baby, men holdt på å blø ihjel etterpå. Noe jeg tok med knusende ro, for jeg følte meg så trygg og ivaretatt av alle de ansatte på sykehuset) 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #20 Skrevet 21. februar 2024 Så hvis keisersnitt er en fødsel; I et teoretisk, men lite sannsynlig scenario, har denne personen født; 1. Høygravid kvinne i bilkrasj, der fosteret ble revet ut. Har kvinnen født da? 2. Eller en av de babystjelende morderne fra USA som har skåret ut babyer fra mors liv. Har moren født når morderen skar opp magen hennes for å stjele babyen? Har det noe å si hvilken metode som blir brukt for at babyen fjernes fra mors kropp, eller er alt en fødsel? Anonymkode: b8c42...c07 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå